«Διασύνδεση Εκπαίδευσης & Αυτοδιοίκησης»

14.07.2023 / 16:06
5-14

*Του Κωνσταντίνου Ζησιμόπουλου

Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος (Π.Ε. Αχαΐας), MD, PhD, Ειδικός Παθολόγος, Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Πατρών και Μεταδιδακτορικός Ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Η ανάπτυξη, αλλά και αυτή η ίδια η ύπαρξη ενός κράτους ως οντότητας στο διεθνές στερέωμα, περνά μέσα από την εκπαίδευση των πολιτών. Η απόκτηση Παιδείας αποτελεί μια δύσκολη και διαρκή διαδικασία η οποία πολλές φορές σκοντάφτει επάνω σε εμπόδια και δυσκολίες της καθημερινότητας. Επιπλέον, το μέγεθος της πληροφορίας είναι τέτοιο που πλέον η διαχείρισή της δεν είναι το ίδιο εύκολη όσο στο παρελθόν.

Τρία είναι τα βασικά επίπεδα εκπαίδευσης: η πρωτοβάθμια, η οποία αφορά το δημοτικό σχολείο, η δευτεροβάθμια που αφορά το Γυμνάσιο και το Λύκειο και η Τριτοβάθμια που αφορά την Πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Τις τελευταίες δεκαετίες στη ζωή μας έχει μπει η μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση (Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης) ως ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας.

Σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, όπου η γνώση διαρκώς ανανεώνεται και εμπλουτίζεται, ο πολίτης θα πρέπει να είναι διαρκώς ενημερωμένος για τις νέες εξελίξεις, ώστε να παραμένει ενεργός στο κοινωνικό γίγνεσθαι και την αγορά εργασίας. Έτσι, είμαστε παρατηρητές στη μετεξέλιξη της τυπικής εκπαίδευσης σε Δια Βίου Μάθηση.

Μέσα σε όλο αυτό το πλαίσιο αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και των διαδικασιών που το συνοδεύουν, ανακύπτουν διαρκώς δυσκολίες κυρίως πρακτικής φύσεως που αποτελούν τροχοπέδη στην ομαλή εξέλιξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αν λάβει κανείς υπόψη και τις δυσκολίες που ανέκυψαν λόγω της πολυετούς οικονομικής κρίσης, αλλά και της πανδημίας, διαπιστώνει τη δυσπραγία στην επιτέλεση του βασικού ρόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κτιριακές υποδομές, αίθουσες διδασκαλίας, απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, ασφάλεια είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα στα οποία μπορεί να σταθεί κανείς, να κάνει τις διαπιστώσεις του και να προβληματιστεί.

Σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εκπαίδευσης η αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Από την άλλη πλευρά η αποκέντρωση θα δημιουργούσε ενδεχομένως εκπαιδευόμενους πολλών ταχυτήτων αναλόγως γεωγραφικών ή άλλων συνιστωσών.

Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον η Αυτοδιοίκηση (α΄και β΄βαθμού) μπορεί να διαδραματίσει ενεργό ρόλο συμβάλλοντας ουσιαστικά στην προώθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ωστόσο, ο βαθμός διασύνδεσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την εκπαιδευτική διαδικασία παραμένει χαμηλός. Και μπορεί να μην είναι δυνατό – τουλάχιστον στην παρούσα φάση – να εκχωρηθούν σημαντικές αρμοδιότητες στην Αυτοδιοίκηση για την ουσία ή την οργάνωση της εκπαίδευσης, ωστόσο μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό και όχι εμβαλωματικό ρόλο συμβάλλοντας με τρόπους που θα αφήνουν κοινωνικό αποτύπωμα.

Πλήθος ενεργειών μπορούν να λάβουν χώρα διασυνδέοντας την εκπαίδευση με την αυτοδιοίκηση:

  • Υποστήριξη περιβαλλοντικών προγραμμάτων για απόκτηση οικολογικής συνείδησης
  • Υποστήριξη προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής από την πρωτοβάθμια κιόλας εκπαίδευση, πράγμα που θα οδηγήσει σε σωστή οδηγική συμπεριφορά
  • Υποστήριξη προγραμμάτων εκπαίδευσης για παροχή Πρώτων Βοηθειών
  • Υποστήριξη προγραμμάτων αγωγής της υγείας και πρωτογενούς πρόληψης από το σχολικό περιβάλλον ακόμα
  • Υποστήριξη προγραμμάτων ενημέρωσης και πρόληψης των εξαρτήσεων
  • Ουσιαστική υποστήριξη με υλικοτεχνική υποδομή των δομών μεταδευτεροβάθμιας κατάρτισης. Πολλές από τις υπάρχουσες ειδικότητες λειτουργούν χωρίς στοιχειώδη εξοπλισμό. Μπορεί κανείς να φανταστεί πως η εκπαίδευση των Διασωστών που αποτελούν και Πληρώματα Ασθενοφόρων δεν μπορεί να είναι σωστή και επαρκής, χωρίς τη χρήση της απαραίτητης υποδομής. Και αυτό αποτελεί ένα και μόνο παράδειγμα.
  • Υποστήριξη και οικονομική ενίσχυση της έρευνας. Η έρευνα είναι ένας από τους τομείς που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας. Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι καινοτομία και ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς να υπάρχει ως υπόβαθρο ένας ακμάζων ερευνητικός τομέας.
  • Διασύνδεση και υποστήριξη του Πανεπιστημίου, ώστε να μη γίνουμε θεατές στο κλείσιμο τμημάτων
  • Υποστήριξη προγραμμάτων εκπαιδευτικών εκδρομών σε σημεία ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ώστε κάθε πολίτης να γίνε κοινωνός του πλούσιου ιστορικού και πολιτιστικού αποθέματος της Περιφέρειάς μας.

Η διεκδίκηση ουσιώδους ρόλου στη διαδικασία της εκπαίδευσης και η συνεχής υποστήριξη της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας, μόνο οφέλη μπορούν να αποφέρουν στον τομέα της καινοτομίας και της αειφόρου ανάπτυξης.

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα