Instagram – Facebook: Η συνδρομή στους χρήστες λύνει το πρόβλημα του απορρήτου;

25.11.2023 / 9:00
54d98f2516a8431c844c7fb7feefdbe5-1

Του Daniel Newman

Οι διαφημίσεις στις πλατφόρμες Meta όπως το Instagram και το Facebook έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει σύντομα — τουλάχιστον στην Ευρώπη.

Η Meta ανακοίνωσε ότι από αυτόν τον μήνα, θα προσφέρει στους ανθρώπους που ζουν στην Ευρώπη την ευκαιρία να πληρώσουν μια μηνιαία συνδρομή που θα εξαλείφει τις διαφημίσεις που συνήθως κατακλύζουν τα timelines των χρηστών. Εκτός από την κύλιση χωρίς διαφημίσεις, οι χρήστες που θα πληρώνουν συνδρομή δεν θα υπόκεινται σε παρακολούθηση συμπεριφοράς, μετριάζοντας τις ανησυχίες για το απόρρητο που ταλαιπωρούν το Facebook εδώ και χρόνια — τουλάχιστον για τους Ευρωπαίους χρήστες.

Πράγματι, σύμφωνα με τη Meta, η απόφαση για προσφορά συνδρομής χωρίς διαφημίσεις αφορά τη συμμόρφωση με τους μεταβαλλόμενους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Θα εξακολουθεί να κερδίζει μετρητά ωστόσο — η Meta χρεώνει 9,99 €/μήνα (στο web) ή 12,99 €/μήνα (σε κινητά) για πρόσβαση στις εκδόσεις των πλατφορμών χωρίς διαφημίσεις. Η Meta λέει ότι η συνδρομή θα καλύπτει αρχικά όλους τους συνδεδεμένους λογαριασμούς στο Κέντρο Λογαριασμών ενός χρήστη.

Ωστόσο, το κόστος θα αυξηθεί με επιπλέον 6 €/μήνα για κάθε επιπλέον λογαριασμό από την 1η Μαρτίου 2024.

Γιατί το αποφάσισε η Meta;

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας, η Meta πιστεύει σε ένα διαδικτυακό περιβάλλον που υποστηρίζεται από διαφημίσεις. Δεν είναι μυστικό γιατί. Περίπου το 97% των εσόδων της προέρχεται από διαφημίσεις. Στην πραγματικότητα, αναφέρεται ότι τα έσοδα από διαφημίσεις μόνο για το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ήταν 31,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα, οι εμφανίσεις διαφημίσεων αυξήθηκαν κατά σχεδόν 35% το 2022.

Είναι προφανές ότι η Meta θα εξακολουθούσε να επικεντρώνεται αποκλειστικά στις δωρεάν  συνδρομές με διαφημίσεις, αν δεν υπήρχε η αυξανόμενη πίεση και οι κανονισμοί στην Ευρώπη.

Επειδή η “συγκατάθεση” είναι σημαντικό μέρος της κοινής χρήσης δεδομένων, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησε ότι ένα μοντέλο συνδρομής επί πληρωμή θα χρησιμεύσει ως έγκυρη μορφή συναίνεσης για τους χρήστες. Με άλλα λόγια, το να αποφασίσετε να μην πληρώσετε για χρήση χωρίς διαφημίσεις σημαίνει ότι συναινείτε στην κοινή χρήση δεδομένων και την προβολή διαφημίσεων.

Εν ολίγοις: η προσφορά μιας συνδρομής χωρίς διαφημίσεις βοηθά τη Meta να ελίσσεται στους αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ενώ εξακολουθεί να κερδίζει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό από τα τέλη συνδρομής. Ηθικά αμφισβητήσιμο; Σίγουρα. Αλλά τεχνικά, ένα επί πληρωμή μοντέλο πληροί τις απαιτήσεις.

Υπάρχει όμως μεγάλος αριθμός χρηστών που θα πληρώσει για μια νεά “εμπειρία”; Φυσικά, το να μη βλέπετε διαφημίσεις και να μην είστε μέρος των δεδομέμων που τις δημιουργούν είναι ένα κίνητρο. Σίγουρα τα έσοδα ανά χρήστη σε αυτό το μοντέλο, θα είναι αυξημένα από ότι στο μοντέλο με διαφημίσεις. 

Πρόκειται για μια νέα τάση;


Αν και η ανακοίνωση μπορεί ήταν έκπληξη για κάποιους, η Meta δεν είναι η μόνη πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που ανακοινώνει μια πιθανή εμπειρία χρήστη χωρίς διαφημίσεις. Για χρόνια, υπηρεσίες ροής όπως το Spotify προσφέρουν στους χρήστες υπηρεσίες χωρίς διακοπές. Μόλις τον περασμένο μήνα, η TikTok ανακοίνωσε επίσης ότι θα δοκιμάζει μια παρόμοια συνδρομή επί πληρωμή/χωρίς διαφήμιση στην Ευρώπη. Αν και στα 4,99 $, το μοντέλο συνδρομής του είναι αναμφισβήτητα φθηνότερο. Το X και το Snapchat προσφέρουν ήδη υπηρεσίες που βασίζονται σε συνδρομές, αν και ποικίλλουν.

Αυτό που μπορούμε να αντλήσουμε από αυτή τη μετατόπιση είναι το εξής: Οι κανονισμοί περί απορρήτου καθιστούν ολοένα και πιο δύσκολο για εταιρείες όπως η Meta και η X να προβάλλουν διαφημίσεις —και να συλλέγουν δεδομένα χρηστών— με τον τρόπο που το έκαναν στο παρελθόν. Πρόκειται για μια καλή εξέλιξη.

Πολλοί χρήστες έχουν εκφράσει απογοήτευση με τον αυξανόμενο αριθμό διαφημίσεων και χορηγούμενου περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα, γεγονός που μπορεί να δυσκολέψει την εύρεση του περιεχομένου που πραγματικά θέλουν να δουν οι χρήστες. Αντί για προσωπική εμπειρία, γίνεται μια επιμελημένη εμπειρία—μια εμπειρία που επιμελούνται οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να διασφαλιστεί ότι οι χρήστες βλέπουν διαφημίσεις που είναι πιο πιθανό να τους αρέσουν.

Οι διαφημίσεις που αποφέρουν χρήματα για τη Meta και άλλες πλατφόρμες δεν ελέγχονται απαραίτητα για να διασφαλιστεί ότι είναι νόμιμες. Υπό αυτή την έννοια, η πληρωμή μερικών δολαρίων το μήνα για περιεχόμενο χωρίς διαφημίσεις μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα στους χρήστες μακροπρόθεσμα.

Η κούραση των συνδρομών είναι πραγματική. Σε αυτήν την περίπτωση, αυτό που είναι ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι οι χρήστες υποχρεώνονται να πληρώνουν για τις εταιρείες να μην καταγράφουν τα προσωπικά τους στοιχεία — πληροφορίες που φέρνουν στις εταιρείες αυτές  χρήματα.

Τουλάχιστον για τις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης, είναι ένα λαμπρό μοντέλο. Θέλουν να βγάλουν χρήματα, είτε έτσι είτε αλλιώς. Οι χρήστες από την άλλη…είχε πραγματικά ποτέ σημασία;

Πηγή : Forbes

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα