Διαλειμματική νηστεία: Η νέα δίαιτα που κερδίζει έδαφος στην καραντίνα

25.03.2021 / 12:41
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
2

Της Βίκυς Μαυρομάτη

Δεν είναι νέο ούτε παράξενο πως με τα lockdown και τους περιορισμούς, πολλοί απέκτησαν και παραπανίσια κιλά με αποτέλεσμα τώρα που μπαίνει η άνοιξη και βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από το καλοκαίρι, να ψάχνουν τρόπους να τα χάσουν. Μια δίαιτα λοιπόν που έχει κερδίσει αρκετό έδαφος στην καραντίνα και πλέον γίνεται trend είναι το fasting ή αλλιώς διαλειμματική νηστεία που υπόσχεται μεγάλη απώλεια κιλών σε μικρό χρονικό διάστημα. Τι ακριβώς είναι αυτή η συγκεκριμένη νηστεία και πώς λειτουργεί;

Πώς ξεκίνησε αυτή η δημοφιλής διατροφή;

Διεξήχθει μια έρευνα όπου οι ερευνητές εξέτασαν τις περιπτώσεις 23 παχύσαρκων εθελοντών με μέσο όρο ηλικίας τα 45 έτη και μέσο Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) τις 35 μονάδες. Μεταξύ των ωρών 10 π.μ. και 6 μ.μ. οι συμμετέχοντες μπορούσαν να τρώνε κάθε είδος και ποσότητα φαγητού επιθυμούσαν, αλλά για τις υπόλοιπες 16 ώρες είχαν δικαίωμα μόνο να πίνουν νερό ή ποτά χωρίς θερμίδες. Γι΄αυτό και η εν λόγω διαλειμματική νηστεία ονομάστηκε και δίαιτα 16:8, επειδή για 16 ώρες ισχύει η νηστεία και για 8 ώρες όχι. Κατά μέσο όρο, οι συμμετέχοντες κατανάλωναν περίπου 350 λιγότερες θερμίδες ημερησίως, ενώ στο σύνολο των τριών μηνών έχασαν περίπου το 3% του σωματικού τους βάρους και είδαν ότι η συστολική αρτηριακή τους πίεση μειώθηκε κατά περίπου 7 χιλιοστά υδραργύρου (mm Hg). Όλες οι άλλες μετρήσεις, συμπεριλαμβανομένης του ποσοστού λίπους, της αντοχής στην ινσουλίνη και του επιπέδου χοληστερόλης, ήταν παρόμοιες με την ομάδα ελέγχου.

Το fasting και τα μοτίβα του

Διαλειμματική νηστεία ορίζεται ως το μοτίβο γευμάτων που έχει αρκετές ώρες αφαγίας και συγκεκριμένες ώρες στις οποίες μπορεί να γίνει κατανάλωση φαγητού και χωρίζεται σε τρία διαφορετικά είδη μοτίβων:

  • Το μοτίβο 16:8, που περιλαμβάνει παράλειψη του πρωινού και περιορισμό της ημερήσιας περιόδου φαγητού σε 8 ώρες, η οποία ακολουθείται από 16 ώρες νηστείας. Στη φάση της νηστείας επιτρέπονται μόνο υγρά χωρίς θερμίδες (νερό, καφές και αφεψήματα χωρίς γάλα ή ζάχαρη) ενώ στη φάση της περιόδου φαγητού, δεν υπάρχει περιορισμός στο είδος και την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνεται. Το μοτίβο 16:8 είναι και το πιο δημοφιλές.
  • Το μοτίβο 1:1, που περιλαμβάνει συνεχόμενη νηστεία για 24 ώρες, η οποία ακολουθείται από 24 ώρες ελεύθερης διατροφής.
  • Το μοτίβο 5:2, που περιλαμβάνει 5 ημέρες ελεύθερης διατροφής και 2 μέρες νηστείας.

Οφέλη

Αρκετές μελέτες έχουν διεξαχθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από τα πιθανά οφέλη αυτού του τύπου διατροφής. Φαίνεται ότι η αποχή από την κατανάλωση φαγητού μπορεί να έχει ορισμένα μεταβολικά οφέλη προάγοντας τη μακροζωία των κυττάρων. Για το λόγο αυτό, η διαλειμματική νηστεία φαίνεται να έχει οφέλη στο θέμα του βάρους, στον κίνδυνο για  διάφορες ασθένειες (όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά και ο καρκίνος) και στη νοητική λειτουργία, ενώ μελέτες σε πειραματόζωα δείχνουν ότι ίσως έχει θετικά οφέλη στη διαδικασία της γήρανσης. Οι έρευνες σε ανθρώπους έχουν, γενικά, λιγότερο έντονα αποτελέσματα και είναι ακόμα λίγες σε αριθμό. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να τονίσουμε ότι πολλά από τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν από έρευνες σε πρωταρχικά στάδια και δεν θεωρούνται καταληκτικά.

Παρενέργειες

Η πείνα είναι η συνηθέστερη παρενέργεια της διαλείμματικής νηστείας. Η δυσκοιλιότητα είναι κοινή. Αλλά θα πρεπει απλά να φροντίσετε να τρώτε σωστά κατά το παράθυρο των οχτώ ωρών για να μην συναντήσετε τέτοιο θέμα. Οι πονοκέφαλοι είναι συνηθισμένοι και τείνουν να εξαφανίζονται μετά τις πρώτες μέρες της νηστείας μέχρι να προσαρμοστεί ο οργανισμός. Το νερό μπορεί να βοηθήσει αν το στομάχι γουργουρίζει πολύ.

Η γνώμη των ειδικών

Οι ειδικοί ωστόσο υποστηρίζουν πως το μοτίβο της δίαιτας αυτής είναι προσωρινό και δεν έχει πάντα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Στην ουσία είναι ένα μοτίβο για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου βοηθάει κάποιον να χάσει το βάρος που επιθυμεί, ωστόσο όταν γίνει αυτό, στη συνέχεια τον αφήνει να «κολυμπήσει» μόνος του και να βρει ο ίδιος τη λύση για να μην πάρει πίσω τα κιλά που έχασε. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η απώλεια κιλών και η διατήρησή τους λοιπόν είναι ένας τρόπος ζωής και όχι μια προσωρινή κατάσταση. Το κλειδί κάθε φορά είναι μια ισορροπημένη διατροφή που οδηγεί σε έναν υγιεινό και μόνιμο πάνω από όλα τρόπο ζωής.

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα