Κατεδαφίζεται το πρώην κτήριο του Οργανισμού Λιμένος- Χρ. Κορδάς: «Με ενιαία και σύγχρονα χαρακτηριστικά η ανάπλαση»

13.02.2021 / 10:54
ktirio_limena

Του Αλέξανδρου Κογκόλη

Στη θέση της και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, για κατεδάφιση, εμμένει η Δημοτική Αρχή της Πάτρας, σχετικά με το «πληγωμένο» από τον σεισμό του 2008 κτίριο των πρώην υπηρεσιών λιμένα, εντός του παλιού λιμανιού, στο ύψος της Γούναρη. Ο σχεδιασμός προχωρά, παρά τις αντίθετες απόψεις, τόσο μελών της κριτικής επιτροπής για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ανάπλασης του θαλασσίου μετώπου, όσο και του Προέδρου του ΤΕΕ, Δυτικής Ελλάδας, Βασίλη Αϊβαλή. Στη θέση του θα κατασκευαστεί ένα τοπόσημο για την Πάτρα.

Η κεντρική ιδέα

Πρώτος ο «Νεολόγος», με προηγούμενο και αναλυτικό ρεπορτάζ, είχε αναδείξει το θέμα, τονίζοντας τη διατήρηση της στάσης της δημοτικής αρχής, τις ενστάσεις μηχανικών, αλλά και το μείζον ζήτημα της στατικής… ανεπάρκειας του κτιρίου, στο οποίο έχουν βρει στέγη περισσότεροι από 15 άνθρωποι. Σήμερα συνεχίζει με νέες πληροφορίες ως προς το συνολικό σκεπτικό.

Κατεδαφίζεται το πρώην κτήριο του Οργανισμού Λιμένος- Χρ. Κορδάς: «Με ενιαία και σύγχρονα χαρακτηριστικά η ανάπλαση» 3

Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Έργων του Δήμου Πατρέων, Χρήστος Κορδάς:

«Το παραλιακό μέτωπο θα πρέπει να σχεδιαστεί με ενιαία και σύγχρονα χαρακτηριστικά. Να μην είναι, στην ουσία, όλη η ιδέα της ανάπλασης γύρω από το κτίριο. Επανασχεδιάζεται ολικά. Θα κατεδαφιστεί και στη θέση του θα γίνει ένα τοπόσημο. Αυτή είναι η στόχευση του Δήμου. Δεν γίνεται όλη η μελέτη της ανάπλασης να σχεδιαστεί με βάση το κτίριο», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κορδάς.

Σύμφωνα δηλαδή με τη δημοτική αρχή, το κτίριο είναι ιστορικό, ναι, αποτελεί αρχιτεκτονική παρακαταθήκη και μπορεί να επισκευαστεί, αλλά όλα αυτά «καταρρίπτονται» από την κεντρική ιδέα.

Έχουν προχωρήσει οι μελέτες

Επιπροσθέτως, μια ακόμη σημαντική παράμετρος, είναι και ο χρόνος. Στις προδιαγραφές του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που βρίσκεται στην τελική του φάση, είναι η κατεδάφισή του. Με βάση αυτή έχουν προχωρήσει οι προτάσεις, κάτι που έτσι κι αλλιώς πλέον δεν μπορεί να αλλάξει. Ουσιαστικά και χρονικά. Δεν γίνεται να υπάρξει νέος διαγωνισμός ή να «χαλάσουν» οι υπάρχουσες προτάσεις.

«Τρέμει» το κτίριο

Αξίζει να επισημανθεί εκ νέου, το πρόβλημα της στατικότητας του κτιρίου, που αναδεικνύεται ξανά από τα πλέον επίσημα χείλη. Την ώρα που εντός του διαμένουν τουλάχιστον 15 μετανάστες, με τις μνήμες της θανατηφόρας πτώσης του στεγάστρου, εντός του λιμανιού, πριν από λίγα χρόνια, να ξυπνούν. Πολλώ δε μάλλον μετά τη συνεχή σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή.

Οι ενστάσεις

Θυμίζουμε πως, η κριτική επιτροπή είχε παρέμβει και ζήτησε να διατηρηθεί το κτίριο, μεταξύ άλλων, γιατί «ανεγέρθηκε με μελέτη του λέκτορα της αρχιτεκτονικής σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Αλέξη Συριόπουλου, ο οποίος απέσπασε το 1ο βραβείο σε πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Άρα αποτελεί σημαντικό αρχιτεκτονικό έργο της ελληνικής μεταπολεμικής αρχιτεκτονικής που θα πρέπει να προστατευτεί, όπως και συνολικότερα η αρχιτεκτονική κληρονομία της χώρας».

Η χρηματοδότηση

Οι προτάσεις των πέντε σχημάτων που πέρασαν στη δεύτερη φάση, θα πρέπει να κατατεθούν έως τα τέλη Μαΐου. Στις τρεις καλύτερες θα απονεμηθούν βραβεία και θα επιλεγεί μία. Η οριστικές μελέτες, μαζί με την ανάπλαση, θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

«Τεχνικά επισκευάσιμο»

Κατεδαφίζεται το πρώην κτήριο του Οργανισμού Λιμένος- Χρ. Κορδάς: «Με ενιαία και σύγχρονα χαρακτηριστικά η ανάπλαση» 4

Ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας, Βασίλης Αϊβαλής, μιλώντας στον «Νεολόγο» για το θέμα ανέφερε τα εξής:

«Θα πρέπει να τονιστεί ότι το κτίριο το οποίο έχει χτυπηθεί από τον σεισμό του 2008 είναι τεχνικά επισκευάσιμο. Για να μπορέσει όμως να ληφθεί η απόφαση για το μέλλον του θα έπρεπε να υπάρχει μια προκαταρκτική μελέτη, η οποία θα εξέταζε διάφορα σενάρια χρήσεων του κτιρίου και με βάση αυτά θα προσέγγιζε το επισκευαστικό κόστος για κάθε περίπτωση.

Με τον τρόπο αυτό ο Δήμος που αποτελεί και τον ιδιοκτήτη του θα έχει στα χέρια του μια τεκμηριωμένη μελέτη για το αν τον «συμφέρει» ή μη η επισκευή του κτιρίου με καθαρά οικονομικούς όρους. Από όσο γνωρίζω μια τέτοια μελέτη μέχρι σήμερα δεν υπάρχει πράγμα που πιθανόν να καταδεικνύει το όχι και τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του κτιρίου.

Το οικονομικό κριτήριο του κόστους επισκευής ίσως θα μπορούσε να αποτελέσει και την βασικότερη αλλά όχι μοναδική συνιστώσα της απόφασης για το μέλλον του εν λόγω κτιρίου. Όχι μοναδική διότι η αρχιτεκτονική κατασκευής του κτιρίου, η δεσπόζουσα θέση του, η μη δυνατότητα ανέγερσης νέου με τέτοιο συντελεστή δόμησης κλπ είναι κάποιες άλλες συνιστώσες οι οποίες συνθέτουν από κοινού της τελική συνισταμένη της απόφασης για το τί πρέπει να γίνει για το κτίριο των τέως υπηρεσιών λιμένα στο παλαιό λιμάνι της πόλης μας».

Ποια είναι τα μέλη της επιτροπής

Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι ο καθηγητής του τμήματος αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, Αθανάσιος Σπανομαρίδης, και μέλη οι: Δημήτρης Γιαννίσης (αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών), Κωνσταντίνα Μαντά (αρχιτέκτονας του Δήμου Πατρέων και εκπρόσωπός του), Φανή Βαβύλη (καθηγήτρια του τμήματος αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης), Αννα Μελανίτου (αρχιτέκτονας μηχανικός, ελεύθερος επαγγελματίας), Σοφία Μαυρομμάτη (αρχιτέκτονας μηχανικός, ελεύθερος επαγγελματίας), Βασίλης Γκικαπέππας (αρχιτέκτονας μηχανικός, ελεύθερος επαγγελματίας). Οι τέσσερις τελευταίοι κριτές προέρχονται από τον σχετικό κατάλογο κριτών του υπουργείου Περιβάλλοντος.

(εφημερίδα Νεολόγος)

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα