Γυμναστική: Ποια ένταση πρέπει να έχει η άσκηση μας για να δημιουργεί θετική επίδραση στον εγκέφαλο;

27.05.2022 / 21:35
ka 47

Συχνά εστιάζουμε στα φυσικά οφέλη της γυμναστικής, από την εύρυθμη λειτουργία της καρδιάς έως και τους πιο δυνατούς μυς, αμελώντας την ευεργετική της δράση για τον εγκέφαλο, την διάθεση αλλά και την ψυχική μας υγεία.

Για παράδειγμα, υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η άσκηση μπορεί να μειώσει το άγχος, να βελτιώσει την διάθεσή σας, ακόμα και να τονώσει την μνήμη σας. Ωστόσο, υπάρχει επίσης μια πιθανότητα η προπόνησή σας να αυξάνει το άγχος σας. Σύμφωνα με έρευνα, η ήπιας έντασης γυμναστική, όπως το περπάτημα μπορεί να είναι αυτό που χρειάζεται ο εγκέφαλος για να είναι χαρούμενος, όπως αναφέρει το vita.

Δεν ευνοεί πάντα η υψηλής έντασης γυμναστική

Τα τελευταία χρόνια, η διαλειμματική προπόνηση υψηλής έντασης (HIIT) έχει συγκεντρώσει έντονο ενδιαφέρον. Όσο πιο πολυάσχολοι γινόμαστε, τόσο πιο ελκυστικό είναι να έχουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό χρόνο προπόνησης. Ενώ το HIIT και άλλες ασκήσεις υψηλής έντασης όπως το τρέξιμο μπορεί να είναι ευεργετικές, οι ειδικοί τονίζουν ότι το σωματικό στρες της έντονης δραστηριότητας μπορεί να είναι αντιπαραγωγικό για μερικούς ανθρώπους.

«Για να είμαστε σαφείς, το άγχος δεν είναι εγγενώς κακό. Χρειαζόμαστε κάποιο άγχος στη ζωή μας για να μας βοηθήσει να προσαρμοστούμε και να εξελιχθούμε σε μια πιο δυνατή εκδοχή του εαυτού μας», εξηγούν οι ειδικοί. «Ωστόσο, το πολύ άγχος βλάπτει το σώμα και το μυαλό. Δεδομένα επισημαίνουν ότι το χρόνιο στρες μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ψυχικής υγείας σε άτομα που δεν είχαν ποτέ ξανά».

Το σώμα μας αντιλαμβάνεται όλα τα είδη του στρες με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα από την προέλευση ή το είδος του στρες. Είτε αγχώνεστε για ένα deadline στην δουλειά είτε πιέζετε το σώμα σας στα όριά του σε μια προπόνηση, η απόκριση του σώματος στο στρες θα ενεργοποιηθεί.

Η χρόνια ενεργοποίηση της κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, δεν είναι μόνο κουραστική, αλλά μπορεί επίσης να εντείνει την αύξηση του σωματικού βάρους, να περιορίσει την ικανότητά σας να ασκηθείτε όσο δυναμικά θέλετε αλλά και να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων.

Επωφεληθείτε ρίχνοντας την ένταση

Τριάντα λεπτά ελαφριάς έως μέτριας έντασης γυμναστικής τρεις φορές την εβδομάδα μειώνουν το άγχος, ειδικά για τους ανθρώπους που είναι πολύ ανήσυχοι. Επιπλέον, μόλις 10 λεπτά ελαφριάς άσκησης μπορούν να τονώσουν τη διάθεση οποιουδήποτε, και αυτή η επίδραση αυξάνεται για κάθε επιπλέον δέκα λεπτά (έως και μία ώρα).

Ανεξάρτητα από την τρέχουσα κατάσταση της ψυχικής σας υγείας, υπάρχουν μερικοί πιθανοί μηχανισμοί με τους οποίους η άσκηση χαμηλής και μέτριας έντασης μπορεί να μειώσει το άγχος και να τονώσει τη διάθεσή σας:

Αυξάνει το νευροπεπτίδιο Υ, το οποίο βοηθά στην προστασία του εγκεφάλου από τραύματα.

Διεγείρει την παραγωγή ενδοκανναβινοειδών, που ενεργοποιούν το σύστημα ανταμοιβής για την απελευθέρωση ντοπαμίνης (γνωστή και ως «ορμόνη της ευτυχίας»).

Αυξάνει τον νευροτροφικό παράγοντα που προέρχεται από τον εγκέφαλο, ο οποίος βοηθά στην ανάπτυξη, τη λειτουργία και την επιβίωση των εγκεφαλικών κυττάρων, ειδικά εκείνων στον ιππόκαμπο, μια περιοχή του εγκεφάλου που είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για τη ρύθμιση του στρες και τη μνήμη.

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα