Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: «Ράλι» στην τιμή της βενζίνης

21.04.2024 / 19:00
ΠΡΑΤΗΡΙΟ-ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Της Καλυψούς Κανελλοπούλου

Τον φόβο τους μήπως οι τιμές στα καύσιμα αγγίξουν εκείνες του καλοκαιριού του 2022, εκφράζουν μετά και από τις τελευταίες εξελίξεις, πολλοί τοπικοί ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων. Ο λόγος φυσικά δεν είναι άλλος από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις και την επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ και τα αντίποινα. Δεδομένης της εγκαθίδρυσης ενός νέου παγκόσμιου οικονομικού χάρτη, το οπλοστάσιο της Βαγδάτης ενδεχομένως να ενέχει «κινδύνους» οικονομικής φύσεως και για τους Έλληνες καταναλωτές. Και όλα αυτά ενώ ήδη, όπως λένε Πατρινοί ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων στον «Νεολόγο», οι τιμές έχουν αυξηθεί αρκετά μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2024.

Μνήμες του 2022

Όταν ο Πούτιν έδωσε εντολή για εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, ήταν αργά για να προλάβουμε το «κακό». Ανέτρεψε τα πάντα στην παγκόσμια οικονομία και έφερε ανατιμήσεις σε κάθε προϊόν, μεταξύ των οποίων είναι και τα καύσιμα. Αυτό φοβάται πως ίσως συμβεί και φέτος, η πλειοψηφία των ιδιοκτητών πρατηρίων καυσίμων στην Πάτρα. Μεταξύ αυτών και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) Μιχάλης Κιούσης. Να θυμίσουμε ότι, το 2022, δυόμισι εβδομάδες μετά την εισβολή, η άνοδος των καυσίμων κυμάνθηκε από 11,5% έως 27,4% τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωζώνη. Ο πόλεμος άρχισε στις 24 Φεβρουαρίου 2022, με την τιμή της αμόλυβδης στη χώρα μας τρεις μέρες πριν να ανέρχεται στο 1,884 € το λίτρο και του diesel στο 1,621 €. Στις 14 Μαρτίου 2022, οι τιμές είχαν εκτοξευτεί στα 2,110 € και 1,997 €, αντίστοιχα.

Παρόλο λοιπόν που, όπως επισημαίνουν και οι ίδιοι στον «Νεολόγο», ακόμη δεν έχει σημειωθεί κάποια αξιοσημείωτη άνοδος στις τιμές, μερικές μέρες μετά από την επίθεση του Ιράν, είναι σε συνεχή «επιφυλακή», γιατί τα πάντα είναι αναστρέψιμα. Στα «θετικά» της Αχαΐας είναι πως οι τιμές στη βενζίνη δεν αγγίζουν εκείνες των νησιών, όπου τα δεδομένα είναι ακόμη χειρότερα.

Μπορεί να ξεπεράσει τα 2€

Μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές (μεσημέρι Πέμπτης), στην Πάτρα ο μέσος όρος της τιμής της βενζίνης ανέρχονταν στα 1.954€. Η χαμηλότερη τιμή είναι στα 1.895€ και η υψηλότερη στα 2.029€. «Στην παρούσα φάση, τα τελευταία γεωπολιτικά γεγονότα, φαίνεται πως δεν έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα τις τιμές των καυσίμων. Αυτό μέρα με τη μέρα μπορεί να αλλάξει. Άλλωστε από τις αρχές του έτους έχουμε ήδη μια αύξηση πολύ αισθητή, της τάξεως των περίπου 0, 20 λεπτών το λίτρο» εξηγεί στον «Νεολόγο των Πατρών» ο κ. Κιούσης.

Θυμίζουμε πάντως πως, το 2022, έως το τέλος Αυγούστου, δηλαδή έξι μήνες μετά την έναρξη του πολέμου, οι τιμές στις αντλίες «κάλπαζαν». Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της αμόλυβδης δεν έπεσε ποτέ κάτω από τα 2 € το λίτρο, με βάση πάντα τα στοιχεία της ΕΕ. Ειδικά για την Πάτρα, σε όλα σχεδόν τα βενζινάδικα, ξεπερνούσε τα 2.10 το λίτρο. Τότε, η «αποκορύφωση» της ακρίβειας ήταν στην «καρδιά» του Ιουνίου- γεγονός που κάνει τους ντόπιους γνώστες των πραγμάτων, να είναι σε επιφυλακή και να μην εφησυχάζουν για τους προσεχείς μήνες.

Είδος πολυτελείας οι μετακινήσεις με ΙΧ για πολλούς Πατρινούς

Είμαι γεγονός ότι στην Ελλάδα και, ως εκ τούτου και στην Πάτρα, τα καύσιμα πωλούνται «χρυσάφι». Επικρατούν οι υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, μαζί με τη Φινλανδία και τη Δανία, όπου φυσικά οι μισθοί των εργαζομένων είναι αντίστοιχα πολύ υψηλότεροι και οι αποδοχές τους διαφορετικές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στην Ελλάδα επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αλλά και με φόρο προστιθέμενης αξίας. Και ενώ όλα έδειχναν ότι τα πνεύματα έχουν «πέσει» και το καλοκαίρι 2024 θα έμπαινε με αισιοδοξία για τις τιμές των καυσίμων, το Ιράν αποφάσισε να ανατρέψει τις προσδοκίες μας. Ο ιδιοκτήτης αλυσίδας πρατηρίων κ. Κολοκυθάς πάντως εκτιμά πως μέχρι τώρα ο πόλεμος δεν έχει επιφέρει αύξηση στις τιμές, χωρίς αυτό να είναι καθησυχαστικό. Κάθε μέρα, μπορεί να υπάρχουν διακυμάνσεις, αντίστοιχων των διαφόρων κυματισμών από τους οποίους περνά ο παγκόσμιος οικονομικός χάρτης.

Το fuel pass

Η τακτική των εκτάκτων επιδομάτων έχει εφαρμοστεί πολλές φορές από την Ελληνική κυβέρνηση, η οποία αναζητά τρόπους για να ελέγξει την αύξηση των τιμών. Όσον αφορά τα καύσιμα, είχε προβλεφθεί το αντίστοιχο fuel pass για την προστασία των καταναλωτών από τις προηγούμενες ραγδαίες αυξήσεις των τιμών καυσίμων. Τώρα όμως, το μέτρο αυτό που στην προηγούμενη ενεργειακή κρίση βοήθησε αισθητά τον οικογενειακό προϋπολογισμό (μαζί με το επίδομα θέρμανσης), έχει μπει στον… πάγο.

Το αισιόδοξο και το απαισιόδοξο σενάριο

Οι ειδήμονες εκτιμούν ότι η μέση τιμή της βενζίνης, λόγω πολέμου Ιράν – Ισραήλ, προβλέπεται να φτάσει στα 2 ευρώ. Το πιο αισιόδοξο σενάριο θα είναι να παραμείνουν οι τιμές σταθερές, στα ήδη υψηλά βέβαια επίπεδα. Πάντως, ως ημερομηνία ορόσημο οι πρατηριούχοι θεωρούν τον Μάιο. «Αύξηση οφειλόμενη στις τωρινές εξελίξεις, αν τη δούμε, θα τη δούμε το Μάιο», τονίζουν.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα