Το ΦΕΚ που «φούντωσε» τα σενάρια για πρόωρες εκλογές-Στήνουν κάλπες ή προετοιμάζονται επιμελώς;

27.02.2022 / 0:19
maksimou

Τί αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του «Νεολόγου», από υψηλόβαθμα στελέχη του Μαξίμου, του Υπουργείου Εσωτερικών και της Κουμουνδούρου

ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΟΓΚΟΛΗ
alexkogkolis@hotmail.com

«Σενάρια πρόωρων εκλογών» ενεργοποιεί, κατά την αντιπολίτευση και επιτελείς της Κουμουνδούρου, η απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ και καθορίζει τον τρόπο που τα δημοτικά συμβούλια θα κατανείμουν χώρους προεκλογικής προβολής σε κόμματα και παρατάξεις, σε μια σειρά εκλογικών διαδικασιών. Εθνικές, Ευρωεκλογές, αυτοδιοικητικές. Από την πλευρά του, το Υπουργείο, κάνει λόγο για «επιμελή προετοιμασία, έτσι ώστε να μην γίνονται όλα τελευταία στιγμή».

Το ΦΕΚ που «φούντωσε» τα σενάρια για πρόωρες εκλογές-Στήνουν κάλπες ή προετοιμάζονται επιμελώς; 4


Αν και από το Μέγαρο Μαξίμου, όπως αναφέρεται από υψηλόβαθμους παράγοντες στο «Νεολόγο», διαψεύδεται κάθε τέτοιο σενάριο, τα κόμματα της αντιπολίτευσης προετοιμάζονται για κάθε ενδεχόμενο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κρατά το χαρτί του αιφνιδιασμού, με τα στελέχη των κομμάτων να θέλουν ενδεχόμενες πρόωρες εκλογές να βρουν έτοιμους τους σχηματισμούς και μηχανισμούς τους.


Τι συνέβαινε


Επιπροσθέτως, ερευνώντας την πρόσφατη πολιτική ιστορία, χωρίς αυτό να λέει απαραιτήτως κάτι, ανάλογες αποφάσεις δημοσιεύονται από το υπουργείο Εσωτερικών, εν όψει κάθε εκλογικής αναμέτρησης, συνήθως κοντά στη διεξαγωγή τους. Δηλαδή από έναν έως τρις μήνες νωρίτερα. Εν προκειμένω –αν και είναι γνωστό ότι οι ευρωεκλογές θα διεξαχθούν την άνοιξη του 2024, οι δε αυτοδιοικητικές τον Οκτώβριο του 2023–, η απόφαση του κ. Βορίδη δημοσιεύεται 17 μήνες πριν από τη συμπλήρωση τετραετίας από τις εκλογές του Ιουλίου 2019.

Το ΦΕΚ που «φούντωσε» τα σενάρια για πρόωρες εκλογές-Στήνουν κάλπες ή προετοιμάζονται επιμελώς; 5


«Με όσα προβλέπονται»


Ακόμη, εκτός από τις πρόωρες εκλογές, διαψεύδονται και τα σενάρια περί αλλαγής του εκλογικού νόμου για να υπάρξει η δυνατότητα σχηματισμού αυτοδύναμης κυβέρνησης, ακόμη κι αν ένα κόμμα αποσπάσει 34% περίπου, όπως και η χρονική μετάθεση των αυτοδιοικητικών καλπών. Ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, είχε τονίσει προσφάτως στον «Max fm», απαντώντας σε σχετική ερώτηση: «Θα πορευθούμε κανονικά με όσα προβλέπει η συνταγματική μας τάξη και στο κομμάτι των εκλογών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στο κομμάτι των εθνικών εκλογών. Όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει, υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιος λόγος να ανακοπεί η αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».


«Πρόβλημα το εκλογικό σύστημα»


Πέραν των κυβερνητικών στελεχών και αυτών της αντιπολίτευσης, ο «Νεολόγος» ζήτησε την άποψη και του καθηγητή συνταγματικού δικαίου, Γιώργου Σωτηρέλη, σχετικά με τα σενάρια της εκ νέου αλλαγής του εκλογικού νόμου. «Αρχικά, για να ισχύσει ένας εκλογικός νόμος, αυτό θα συμβεί από τις μεθεπόμενες εκλογές. Επομένως, πρέπει να αντικατασταθεί ο ισχύων και να γίνουν εκλογές με το νέο, αφού πραγματοποιηθεί η εκλογική διαδικασία με την απλή αναλογική. Άρα, μπορεί να υπάρξει αλλαγή πάνω στην αλλαγή. Το όλο πρόβλημα είναι το εκλογικό σύστημα. Κατά την άποψή μου, είναι απαραίτητος ένας σταθερός εκλογικός νόμος, που θα υπερψηφιστεί από μία ευρεία πλειοψηφία βουλευτών, διακομματικά», σημειώνει ο καθηγητής.


«Οι σκοπιμότητες»

Το ΦΕΚ που «φούντωσε» τα σενάρια για πρόωρες εκλογές-Στήνουν κάλπες ή προετοιμάζονται επιμελώς; 6


«Είναι σαφές πώς η συζήτηση αυτή φέρνει ξανά στο προσκήνιο μια μόνιμη παθογένεια της πολιτικής μας ζωής: Την υποταγή του εκλογικού συστήματος σε μικροκομματικές σκοπιμότητες. Κυριαρχούν τα συστήματα τα οποία εξυπηρετούν τα μεγάλα κόμματα. Μοναδική εξαίρεση το σύστημα «απλής αναλογικής», που θα ισχύσει στις επόμενες εκλογές. Το σύστημα αυτό, όμως, παρότι διασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την ισοδυναμία της ψήφου, δεν μπορεί να θεωρηθεί το πλέον κατάλληλο για μια χώρα που κατ’ εξοχήν χρειάζεται, παράλληλα, και κυβερνητική σταθερότητα», προσθέτει.
«Ωστόσο, αυτό ούτε δικαιολογεί τη στάση του πρωθυπουργού, που έσπευσε να δηλώσει ότι θα «κάψει την απλή αναλογική» για να γίνουν δεύτερες εκλογές με το «δικό του» εκλογικό σύστημα αλλά ούτε και δίνει άλλοθι στο εκλογικό αυτό σύστημα, το οποίο στην σύλληψή του είναι ακόμη χειρότερο από το προηγούμενο της ΝΔ. Ακόμη, δε, περισσότερο αντιθεσμική θα ήταν και κάθε σκέψη για επαναφορά του προηγούμενου αυτού εκλογικού συστήματος, με το επιχείρημα ότι δίνει ευκολότερη αυτοδυναμία. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα μακιαβελικό παιχνίδι τόσο για τις βουλευτικές όσο και για τις δημοτικές εκλογές, με αποτέλεσμα στις μεν πρώτες να τείνουμε προς κυβερνήσεις που θα αναδεικνύονται ακόμη και από το 1/3 των εκλογέων, στις δε δεύτερες να εκλέγονται με 42 ή 43%, τόσο ο δήμαρχος ή περιφερειάρχης όσο και τα 3/5 του αντίστοιχου συμβουλίου», αναφέρει ο Γιώργος Σωτηρέλης.


«Με ευρεία πλειοψηφία»


«Η αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα ήταν βέβαια όχι μόνον συνταγματικά θεμιτή αλλά και πολιτικά ευκταία αν τα πολιτικά κόμματα αποφάσιζαν επιτέλους να λειτουργήσουν θεσμικά, υπερβαίνοντας τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες και ψηφίζοντας από κοινού (με 200 τουλάχιστον ψήφους, ώστε να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές) ένα νέο, που θα διασφαλίζει τόσο την ισοδυναμία της ψήφου όσο και την κυβερνητική σταθερότητα. Ένα τέτοιο σύστημα, όπως έχω επανειλημμένα προτείνει, θα έπρεπε πρώτον να καταργήσει την αντισυνταγματική διάκριση ανάμεσα σε κόμματα και συνασπισμούς και δεύτερον να ενεργοποιήσει έναν μηχανισμό ενίσχυσης του πρώτου κόμματος ή συνασπισμού αν υπερέβαινε ένα ποσοστό που θα το έφερνε κοντά στην ισοδυναμία (πχ 44-45%) και με τον όρο ότι θα υπήρχε μια διαφορά πάνω από 1-2% μεταξύ πρώτου και δεύτερου κόμματος ή συνασπισμού», υποστηρίζει κλείνοντας ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα