Tι αλλάζει με νόμο για τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου

03.04.2024 / 21:03
5a26528c50844f5fb6dcf5d99a8b4aa4

Η μετατροπή -όσο αυτό είναι δυνατόν- των μη εισηγμένων ΔΕΚΟ του Υπερταμείου σε “μικρές ΔΕΗ” είναι το στοίχημα που βάζει το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για κάποιες από τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου.

Με ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα παρουσιαστεί μάλλον τον Μάιο, το ΥΠΕΘΟ θέλει αρχικά να κάνει πιο εύκολη την πρόσληψη στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα για τη διοίκηση των λεγόμενων ανεξάρτητων θυγατρικών του Ταμείου και ειδικότερα των πιο “προβληματικών” από αυτές και στη συνέχεια να εξυγιάνει τη λειτουργία τους.

Σήμερα, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ, την ΕΤΑΔ και το ΤΧΣ, στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου βρίσκονται άλλες 13 ανεξάρτητες θυγατρικές, εισηγμένες σε αγορές και μη. Στις εισηγμένες περιλαμβάνεται η ΔΕΗ (ποσοστό 34,12%), η εταιρία διαχείρισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και το 51% της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, τα οποία επέστρεψαν από τον περασμένο Σεπτέμβριο στη διαχείριση του κεντρικού Δημοσίου.

Περιλαμβάνεται επίσης η διαχείριση στα 23 περιφερειακά αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καστελόριζου, Λήμνου, Σητείας, Αράξου, Καλαμάτας, Καστοριάς, Μήλου, Σκύρου, Αστυπάλαιας, Καλύμνου, Κοζάνης, Νάξου, Σύρου, Χίου, Καρπάθου, Κυθήρων, Νέα Αγχιάλου Ικαρίας, Κάσου, Λέρου και Πάρου, τα οποία βρίσκονται στην τροχιά της ανάθεσης της διαχείρισης τους από ιδιώτες.

Είναι σαφές ότι το νομοσχέδιο δεν θα φέρει αλλαγές σε αυτές τις εταιρίες, οι οποίες έχουν ήδη μπει ή πρόκειται να μπουν σύντομα, σε διαχείριση ιδιωτικοοικονομικού χαρακτήρα.

Ποιες ΔΕΚΟ αφορά
Οι αλλαγές που θα φέρει το νομοσχέδιο αφορούν κυρίως τις μικρότερες ΔΕΚΟ που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό του. Σε αυτές περιλαμβάνονται ο Όμιλος ΟΑΣΑ των Συγκοινωνιών Αθηνών και οι θυγατρικές για τις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και τις σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), τα ΕΛΤΑ, η ΓΑΙΑΟΣΕ, η ΒΙΠΕ ΕΤΒΑ, η HELLEXPO ΔΕΘ, οι Οργανισμοί Κεντρικών Αγορών Αθήνα και Θεσσαλονίκης, οι Ελληνικές Αλυκές, η Διώρυγα Κορίνθου και το ειδικό Ταμείο Φαιστός Ventures που δημιουργήθηκε με τα χρήματα που πήρε το Δημόσιο, από την εκχώρηση των αδειών τηλεφωνίας 5η Γενιάς (5G).

Αστικές συγκοινωνίες
Ειδικό κεφάλαιο του νομοσχεδίου θα αποτελέσουν οι εταιρίες συγκοινωνιών της πρωτεύουσας οι οποίες πάσχουν από έλλειψη προσωπικού και μέσων. Ο ΟΑΣΑ εκτός από διοίκηση του ιδιωτικού τομέα θα πρέπει να αναδιατάξει και να κοστολογήσει όλες τις δραστηριότητές του. Με άξονα τον γνώμονα κόστους-οφέλους, αν κριθεί απαραίτητο κάποιες δραστηριότητες να ανατεθούν στον ιδιωτικό τομέα (π.χ. ο έλεγχος των εισιτηρίων) ώστε να αυξηθούν τα έσοδα μετά το σοκ που υπέστη ο οργανισμός με τα lockdown της πανδημίας το 2020 και το 2021.

Αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΘΟ ξεκαθάριζαν ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής στην κατεύθυνση της αύξησης ων εισιτηρίων. Εξετάζεται, όμως, με μια νέα διοίκηση, να εκδοθούν νέας γενιάς εισιτήρια πολλαπλών διαδρομών τα οποία θα προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες. Ωστόσο δεν είναι παράλογο να αναζητά κάποιος μια μεγαλύτερη ενοποίηση στις προμήθειες υλικού ανταλλακτικών καυσίμων και τροχαίου υλικού ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας.

Τα ΕΛΤΑ
Τα ΕΛΤΑ είναι άλλη μια προβληματική επιχείρηση του Υπερταμείου. Παρότι η επιχείρηση ανακοίνωσε ζημιές 28 εκατ. ευρώ και συσσωρευμένες ζημιές 191 εκατ. ευρώ, πλήρωσε 35 εκατ. ευρώ για την εξασφάλιση εποχικού προσωπικού. Εδώ η λύση που προκρίνεται είναι μια στρατηγική συμμαχία με τον ιδιωτικό τομέα ώστε και οι δύο συνεταίροι να συμπληρώσουν το προσωπικό και το δίκτυο. Η προοπτική είναι τα ΕΛΤΑ μετά από πολλά χρόνια ζημιών να περάσουν σε κερδοφορία από το 2025. Ο φιλόδοξος αυτός στόχος απαιτεί ριζικές αλλαγές μέσα στο 2024 για να επιτευχθεί.

Ακίνητη περιουσία
Στο εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του Υπερταμείου (ΕΤΑΔ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΤΒΑ, ΒΙΠΕ) το σχέδιο είναι η μεγαλύτερη απόδοση της δημόσιας περιουσίας και εξετάζεται μια πιο στενή συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

Η πρώτη σκέψη είναι να γίνει μια νέα επικαιροποιημένη αποτίμηση της περιουσίας του Ταμείου με βάση τα σημερινά δεδομένα. Τούτο διότι η θεωρητικά επίσημη αποτίμηση είναι κατά ένα μέρος ανεπίκαιρη και κατά ένα δεύτερο μέρος ανεπίσημη. Μέσα από την αποτίμηση θα προκύψουν για κάθε μια από τις επιμέρους εταιρίες διαχείρισης ακινήτων μια κρίσιμη μάζα ακινήτων χωρίς νομικές εμπλοκές που θα μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα.

capital.gr

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα