Τέμπη: Η εκπαίδευση των σταθμαρχών και ο «χαρτοπόλεμος» ΡΑΣ και ΟΣΕ

18.03.2023 / 9:40
treno-tempi_mak-3

Την ώρα που οι δύο σταθμάρχες Λάρισας και ο προϊστάμενός τους έλαβαν προθεσμία για να απολογηθούν το προσεχές διάστημα, ο χθεσινός (17/3) «χαρτοπόλεμος» μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τις σοβαρές δυσλειτουργίες στους ελληνικούς σιδηρόδρομους.

Η συζήτηση για την εκπαίδευση των σταθμαρχών, που προκάλεσε την Παρασκευή και πολιτική κόντρα, έχει φουντώσει πλέον για τα καλά, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι η εκπαίδευσή τους είναι επαρκής αλλά απαιτείται να καθίσουν δίπλα σε πιο έμπειρα πρόσωπα για να αποκτήσουν εμπειρία και άλλους να αναφέρουν πως πρέπει να ανασχεδιαστεί το πρόγραμμα.

Αιτία ήταν το πόρισμα της ΡΑΣ με το οποίο διαπιστώνεται ελλιπής και ανεπαρκής κύκλος εκπαίδευσης του μοιραίου σταθμάρχη Λάρισας, κεντρικό πρόσωπο της τραγωδίας στα Τέμπη, και προχώρησε στην ανάκληση όλων όσοι συμμετείχαν στον ίδιο κύκλο εκπαίδευσης.

Από την πλευρά του, ο ΟΣΕ σε ανακοίνωσή του απάντησε πως ακολουθεί το πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο έχει εγκριθεί από τη ΡΑΣ.

Αιχμηρή απάντηση του ΟΣΕ στη ΡΑΣ
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), με αναλυτική ανακοίνωσή του απάντησε στα περί «ελλιπούς και ανεπαρκούς» εκπαίδευσης του σταθμάρχη Λάρισας:

«Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο εν μέσω μιας πολύ δύσκολης και οδυνηρής συγκυρίας για την ελληνική κοινωνία και τον ελληνικό σιδηρόδρομο, επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται.

Σε ό,τι αφορά λοιπόν στο Δελτίο Τύπου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σήμερα Παρασκευή 17.3.2023, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σημειώνει τα ακόλουθα:

• Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών. Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.

• Σε αυτή δε την εγκύκλιο αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση. Επιπλέον με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου, προσκομίζοντας:

Α) Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.

Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.

Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023) βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας.

Ο Οργανισμός λειτουργώντας απολύτως μέσα στα θεσμοθετημένα πλαίσια και αντιλαμβανόμενος την ευαισθησία του θέματος απέναντι και στην κοινή γνώμη, θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει (βασιζόμενη καταρχάς σε «ισχυρές ενδείξεις»).

Έως τότε καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών».

Το πόρισμα της ΡΑΣ για «ελλιπή εκπαίδευση» σταθμαρχών
Με τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων αντέδρασε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στη διαπίστωση ότι από την έρευνα που διεξήγαγε προέκυψαν σοβαρές ενδείξεις παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, εμένοντας ιδιαίτερα στην εκπαίδευση του προφυλακισμένου σταθμάρχη Λάρισας για το δυστύχημα στα Τέμπη, την οποία χαρακτηρίζει ελλιπή.

Στην εν λόγω ανακοίνωση, τονίζεται σχετικά:

«Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής».

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα