Τα κρασιά της δυτικής Ελλάδας ψηλά στις προτιμήσεις νοτίου Κορέας και Ιαπωνίας

12.02.2022 / 19:10
KRASIA

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

antrekoll@hotmail.com

Αυξητική είναι η τάση των εξαγωγών στα κρασιά της Δυτικής Ελλάδος με το πρόγραμμα που τρέχει η Περιφέρεια μαζί με 19 οινοποιία της Αχαΐας και της Ηλείας. Έχοντας αναπτύξει εδώ και μία διετία, σχέσεις και επαφές, με τις αγορές της Νοτίου Κορέα και της Ιαπωνίας, το πρόγραμμα πηγαίνει αρκετά καλά.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που υλοποιείται στα χρόνια της πανδημίας και έχει να κάνει με την ανεύρεση νέων αγορών και διεξόδων για ένα από τα σημαντικότερα εξαγώγιμα  αγροτικά προϊόντα της ελληνικής γης, όπως είναι το κρασί.

Μεγάλο το ενδιαφέρον

Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης Θόδωρο Βασιλόπουλο, το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει οι αγορές της Νοτίου Κορέας και της Ιαπωνίας για τα  ΠΟΠ  (προστατευμένη ονομασίας προέλευσης ) και ΠΓΕ (προστατευμένη γεωγραφικής ένδειξης) κρασιά της Δυτικής Ελλάδος είναι μεγάλο.

Έτσι τα μέχρι ώρας δείγματα είναι κάτι παραπάνω από θετικά, παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν σε ένα δυσμενές διεθνές περιβάλλον εξαιτίας της πανδημίας. Χαρακτηριστικές είναι  οι δηλώσεις του Θόδωρου Βασιλόπουλου που τονίζει σχετικά: «Πάμε αρκετά καλά. Το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει οι συγκεκριμένες αγορές της Ιαπωνίας και της Νοτίου Κορέας για τα κρασιά της περιοχής μας και τα μηνύματα που έχουμε από τα οινοποιία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι άκρως ενθαρρυντικά. Γεμίζουν κοντέινερ και οι παραγγελίες είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές».  

Δύο ανερχόμενες αγορές

Οι δύο αυτές αγορές θεωρούνται αρκετά ανερχόμενες και σύμφωνα με τις έρευνες  και τις μελέτες που έχουν γίνει υπάρχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα προϊόντα της ελληνικής γης και της εγχώριας πρωτογενούς παραγωγής.

Ειδικότερα,  όμως, στην περίπτωση του κρασιού το ενδιαφέρον αυτό είναι ακόμα μεγαλύτερο,  καθώς υπάρχει μία αξιοσημείωτη κατανάλωση στα καταστήματα εστίασης, αλλά και στην κατ’ οίκον χρήση του ελληνικού κρασιού.

Ατού της περιοχής η ποιότητα

«Τα κρασιά της Δυτικής Ελλάδος είναι από τα καλύτερα της ελληνικής οινοποιίας και οι σύγχρονοι οινοποιοί συνεχίζουν την παράδοση που υπάρχει πίσω τους» τονίζει πάνω στο θέμα ο κ. Βασιλόπουλος και προσθέτει:

«Φέτος τα σταφύλια ήταν αρκετά καλά, αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να παραχθεί ακόμα πιο ποιοτικό κρασί και αυτό είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα στην προσπάθεια που γίνεται για να αναπτύξουμε τις εξαγωγές μας και να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε ένα ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο στις ξένες αγορές από τους ανταγωνιστές μας».

Εντυπωσιάζουν σε διαγωνισμούς

Βασικοί ανταγωνιστές είναι οι χώρες της Μεσογείου όπως είναι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία.  Ωστόσο, με βάση τα αποτελέσματα από διεθνείς διαγωνισμούς και τεστ γευσιγνωσίας τα ελληνικά κρασιά και ειδικότερα αυτά της Δυτικής Ελλάδος έχουν κερδίσει αντίστοιχα βραβεία και θεωρούνται πλέον από τα καλύτερα και από τα πιο ποιοτικά.

Μάλιστα τον περασμένο Αύγουστο στις παρουσιάσεις οίνων και γευσιγνωσίας (master class και grandtasting) που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο προγράμματος προβολής των ΠΟΠ και ΠΓΕ της Δυτικής Ελλάδος, τα κρασιά της περιοχής άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις.

Ιδιαίτερη ζήτηση εξακολουθεί να έχει η μαυροδάφνη που αποτελεί ένα από τα πιο εξαγώγιμα κρασιά, ενώ αξιοσημείωτο είναι και το ενδιαφέρον για το μοσχάτο (το γλυκό λευκό), αλλά και για διαφόρων ειδών άσπρων και κόκκινων οίνων.

Η πανδημία και η διεθνή αγορά

Πάντως,  η πανδημία και ο κορωνοϊός προκάλεσε μια σημαντική πτώση στην διεθνή αγορά και στις εξαγωγές, κυρίως εξαιτίας του παρατεταμένου lockdown στην εστίαση και των κλειστών μαγαζιών, μια κατάσταση που ως γνωστόν δεν ίσχυσε μόνο για την χώρα μας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πτώση στην Γαλλία που αποτελεί την χώρα με το πιο υψηλό ποσοστό σε εξαγωγές οίνου έφτασε το 2020 τα δύο δις.

Πτώση εξαγωγών και στην χώρα

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στον «Νεολόγο», ο Σπύρος Ρεπούσης του οικονομικού τμήματος της Achaia Clauss η πτώση των εξαγωγών σε πανελλήνια κλίμακα έφτασε  σε επίπεδο αξίας  το 11% , ενώ σε επίπεδο ποσότητας η πτώση αυτή κυμάνθηκε στο 8%.

Πάντως, κρίνοντας από την φήμη που έχει στην διεθνή κοινότητα το ελληνικό κρασί και ειδικότερα στον τομέα της γευσιγνωσίας οι εξαγωγές είναι σε ένα γενικότερο χαμηλό επίπεδο.

Μόλις το 11,5% πάει εξωτερικό

Πιο συγκεκριμένα από το σύνολο της εγχώριας παραγωγής καλύπτουν μόλις το 11,5%. Από αυτό το 11,5% , το 90% αφορά τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Γερμανία,  την Κύπρο,  την Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Δανία, αλλά και τη Μεγάλη Βρετανία.

Αντίθετα, μόλις το 10% προορίζεται για αγορές εκτός της Ευρώπης όπως η Αμερική, ο Καναδάς και η Αυστραλία, δηλαδή μέρη που υπάρχει έντονο το ελληνικό στοιχείο μέσω της ομογένειας.  

Η ανάγκη ανεύρεσης νέων αγορών

Παρά λοιπόν την ικανοποίηση που υπάρχει για την ανταπόκριση στο πρόγραμμα εξαγωγών προς την Νότια Κορέα και την Ιαπωνία η κρίση της πανδημίας επηρέασε αρνητικά την εξαγώγιμη δραστηριότητα του κρασιού και κατά συνέπεια και την κατανάλωση του.

Η πτώση όμως που έφερε στις  εξαγωγές κρασιού στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η πανδημία ανάγκασε την Ελλάδα να στραφεί στην αναζήτηση νέων αγορών ώστε να καλύψει το χαμένο έδαφος και να μπορέσει να αναπτύξει νέες σχέσεις και επαφές.  

 Να ανακτηθεί το έδαφος 

Το πρόγραμμα συνεργασίας με τις δύο αγορές της Άπω Ανατολής θα συνεχιστεί και την τρέχουσα  χρονιά.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι ένα πρόγραμμα που υλοποιείται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, τα Επιμελητήρια Αχαΐας και Ηλείας, ενώ η εκστρατεία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ελλάδα.  

Παράλληλα, οι προσπάθειες από τους αμπελουργούς και τα οινοποιία της Δυτικής Ελλάδος  για να ανακτήσουν  το εξαγώγιμο έδαφος που χάθηκε από τις βασικές αγορές  λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί.

*Δημοσιεύθηκε στον “Νεολόγο” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα