Σε απελπιστική κατάσταση οι οδηγοί ταξί εξ’αιτίας των ανατιμήσεων στα καύσιμα

05.03.2022 / 11:15
ράλι ανόδου

«ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΟ ΓΚΑΡΑΖ»

Αρκετοί επαγγελματίες οδηγοί αναγκάζονται να αφήσουν για κάποιες μέρες το αμάξι τους σε απραξία, ψάχνοντας να βρουν άλλες δουλειές.

ΤΟΥ ΑΝΡΕΑ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

 «Οι τιμές αλλάζουν σε χρόνο αστραπή, δεν έχουμε ζήσει ξανά στο παρελθόν κάτι τέτοιο», λένε οι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων.

Σε κάτι παραπάνω από δύσκολη θέση βρίσκονται οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί της Πάτρας, με την αύξηση των τιμών καυσίμων, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.

Η αύξηση του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης έχει μεγιστοποίηση το κόστος εξόδων για ένα ταξί, σε τέτοιο βαθμό που φτάνει πλέον σε ποσοστό το 80% των εσόδων που έχει ένας επαγγελματίας οδηγός.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα ταξί που έχει έναν μέσο όρο σε έσοδα καθημερινά γύρω στα 40 ευρώ, τα 32 πλέον από αυτά «φεύγουν» σε έξοδα του αυτοκινήτου (καύσιμα και συντήρηση) και έτσι μένουν κοντά στα 8 ευρώ για το μεροκάματο του επαγγελματία.

Την ίδια ώρα υπάρχει μια σημαντική μείωση της ζήτησης των ταξί που έγινε ακόμα μεγαλύτερη με την έλευση του νέου έτους, όταν προφανώς τα νοικοκυριά και οι οικογένειες, ξεκίνησαν να νιώθουν τις σοβαρές συνέπειες της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.

Δεδομένης της κατάστασης, αρκετοί από τους οδηγούς ταξί αναγκάζονται να αφήσουν για κάποιες μέρες το αμάξι τους στο γκαράζ, ψάχνοντας να βρουν άλλες δουλειές.

«Πλέον δεν βγαίνει»

«Έχω ακούσει για πολλούς συναδέλφους που έχουν επιστρέψει στα κτήματα τους ή έχουν βρει ένα μεροκάματο σε οικοδομή» τονίζει ο πρόεδρος του ενός εκ των δύο συνεταιρισμών ραδιοταξί (Taxi Express 2610 450000) που δραστηριοποιούνται στην Πάτρα, Γιώργος Παπακωνσταντινόπουλος.

«Πλέον η κατάσταση δεν βγαίνει και αυτό που λέγαμε ότι δουλεύουμε και ότι βρισκόμαστε σε αυτό το επάγγελμα, επειδή δεν έχουμε βρει τι άλλο να κάνουμε, το ζούμε στην κυριολεξία.  Έχει αυξηθεί το κόστος των εξόδων ενός ταξί, τη στιγμή που η κίνηση αντί να έχει τονωθεί, έχει πέσει ακόμα περισσότερο το πρώτο δίμηνο του νέου έτους».

«Σοβαρό πρόβλημα»

Στο ίδιο μήκος κύματος και πρόεδρος του 18300, Κωνσταντίνος Τζουβέκας. «Πλέον αντιμετωπίζουμε σοβαρό πρόβλημα. Είχαμε πριν τον κορωνοϊό, που μείωσε την κίνηση με όλα αυτά τα μέτρα περιορισμού που ίσχυσαν, τώρα έχουμε την ενεργειακή κρίση που έχει φτάσει στα ύψη τις τιμές των καυσίμων.  

Τα έξοδα πλέον έχουν αυξηθεί κατά 70%, αφού δεν είναι μόνο τα καύσιμα, είναι η συντήρηση του οχήματος που έχει και αυτό ανέβει προς τα πάνω, ακόμα και  ασφάλεια του αυτοκινήτου.

Αρκετοί από τους συναδέλφους ψάχνουν για άλλες δουλειές και άλλοι κοιτάζουν να κάνουν παράλληλα πράγματα μαζί με το ταξί.  Δεν γίνεται διαφορετικά. Ή μένεις στο ταξί και χρεώνεσαι στο ΕΦΚΑ ή κάνει και κάτι άλλο παράλληλα για να καλύψεις τις τρύπες».

Το ράλι ανόδου των τιμών

Το σημαντικότερο πλέον  πρόβλημα για τα ταξί είναι η αύξηση των καυσίμων. Το πετρέλαιο που αποτελεί το βασικό καύσιμο για το 90% των ταξί στην Πάτρα έφτασε την περασμένη εβδομάδα, το 1, 65 ευρώ το λίτρο.

Είναι σίγουρο ότι μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα γεγονότα που συμβαίνουν στην ανατολική Ευρώπη, η τιμή του θα ανέβει ακόμα παραπάνω, χωρίς να μπορεί κανείς να ρισκάρει μία εκτίμηση για το που μπορεί να φτάσει.

40% πάνω τα καύσιμα

«Τα καύσιμα μέχρι ώρας έχουν ανέβει τουλάχιστον κατά 40%» τονίζει από την δική του πλευρά ο πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί «Άγιος Χριστόφορος», Γιώργος Σίδερης. «Θα υπάρξουν και νέες αυξήσεις και μάλιστα αρκετά σύντομα μετά από αυτά που συμβαίνουν στην Ουκρανία.

«Βρισκόμαστε σε δύσκολη θέση. Το καύσιμο, δηλαδή, το πετρέλαιο για τα περισσότερα ταξί, είναι για τον κλάδο μας η πρώτη ύλη. Υπάρχει διατίμηση, δεν έχουμε την δυνατότητα να μεταφέρουμε το ενεργειακό κόστος στο κόστος παραγωγής. Δεν είναι αυτό δηλαδή μια λύση που θα μας βοηθήσει να αποφύγουμε την μείωση του καθαρού κέρδους μας.

Ζητούν μείωση φόρων

Σύμφωνα με τους επαγγελματίες χρειάζεται να πάρει το κράτος μια σειρά από πρωτοβουλίες με στοχευμένες ενέργειες που ήδη έχουν αποφασιστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην κατεύθυνση της μείωσης των φορών και των συντελεστών φορολόγησης για να κρατήσουν όρθιο τον κλάδο

«Ας το κάνουν στα πρότυπα του μοντέλου που εφάρμοσαν οι υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε» αναφέρουν. Διαφορετικά τα ταξί μετά τα οικονομική κρίση, την κρίση της πανδημίας και την ενεργειακή κρίση, δεν πρόκειται να αντέξουν».

Σερί ανατιμήσεων

Το ράλι της ακρίβειας που έχει ξεκινήσει στα καύσιμα εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης ζουν σε ακόμα πιο έντονο βαθμό τα πρατήρια καυσίμων και οι επαγγελματίες του είδους.

«Τους τελευταίους πέντε μήνες δεν έχουμε σταματήσει να προχωράμε σε ανατιμήσεις. Οι τιμές αλλάζουν σε χρόνο αστραπή, δεν έχουμε ζήσει ξανά στο παρελθόν κάτι τέτοιο» τονίζει από την πλευρά του ο Γιώργος Κολοκυθάς.

«Δεν ξέρουμε πότε και που θα σταματήσει αυτή η διαδικασία των συνεχόμενων ανατιμήσεων προς τα πάνω και ούτε γίνεται να υπάρξουν εκτιμήσεις για που μπορεί να φτάσει».

Οι συνθήκες της διεθνούς αγοράς και οι εξελίξεις στην Ουκρανία που θα παίξουν τον ρόλο τους στο ενεργειακό, δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για αισιόδοξες προβλέψεις. «Φοβάμαι ότι όλη αυτή η κατάσταση που ζούμε τους τελευταίους μήνες με το ενεργειακό και τις ανατιμήσεις στα καύσιμα δεν θα έχει καλή κατάληξη» τονίζει.

Πάντως, η ακρίβεια αυτή έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην μείωση της κίνησης και κυρίως της κατανάλωσης στα πρατήρια. «Όλοι όσοι έρχονται για να βάλουν βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης, βάζουν το ελάχιστο που μπορούν. Το απολύτως απαραίτητο…».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα