Πάτρα: Έρχεται το εικονικό κέντρο ελέγχου: Τί είναι το COMO

06.08.2022 / 10:00
como-n

Ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που αφορά στην πολυτροπική κινητικότητα, εντός αστικού ιστού, μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως τρένα, λεωφορεία, ποδήλατα κ.ά.

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ Π.ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

antrekoll@hotmail.com

Η πρόταση που έγινε από το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών προς τον Δήμο Πατρέων ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στην πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής. Η πρόταση έχει τον κωδικό ονομασίας COMO-n και αφορά τη συμμετοχή στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος HORIZON 2O22. 

Το Εικονικό Κέντρο Ελέγχου

Μέσα από το πρότζεκτ αυτό, που θα υλοποιηθεί εφόσον εγκριθεί η χρηματοδότηση του από την αρμόδια επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα δημιουργηθεί ένα Εικονικό Κέντρου Ελέγχου (Virtual Central Control) που θα  ελέγχει τα στοιχεία και τις καταγραφές των «έξυπνων» συστημάτων και των δικτύων για τον τομέα της  αστικής κινητικότητας. H πρόταση για το COMO-n, όπως εξηγεί στον «Ν», ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νίκος Ασπράγκαθος που έκανε και την εισήγηση για το όλο θέμα στην συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής αφορά ειδικότερα την λεγόμενη πολυτροπική κινητικότητα.

Η πολυτροπική κινητικότητα

Η πολυτροπική κινητικότητα έχει να κάνει με την χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εντός του αστικού ιστού (λεωφορεία, τρένα, κτλ), με τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης (ποδήλατα, πατίνια κτλ), αλλά και γενικότερα με την κίνηση μέσα στην πόλη,  στην κατεύθυνση της μείωσης των χρήσης των συμβατικών μέσων οχημάτων και κυρίως των αυτοκινήτων, των Ι.Χ. αλλά και των επαγγελματικών. Η πολυτροπικότητα είναι ένα από τα ζητήματα που απασχολεί κάθε χρόνο όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, αφού θεωρείται ο άξονας για την μετάβαση από τον έναν τρόπο μετακίνησης στον άλλον.

ΜΜΜ και εναλλακτικά μέσα

Μέσα στο πλαίσιο της πολυτροπικής μετακίνησης είναι η αναζήτηση τρόπων για τον συνδυασμό της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό το πλαίσιο όχι μόνο το ποδήλατο ή άλλα φιλικά μέσα μετακίνησης προς το περιβάλλον, αλλά και το περπάτημα. Οι πρακτικές των πολυτροπικών μετακινήσεων  είναι ένα ζήτημα που παραμένει σε εξέλιξη και που απασχολεί το ευρύτερο πεδίο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και το πιο ειδικευμένο της μικροκινητικότητας, μέσα από τις διάφορες έρευνες και μελέτες που γίνονται για τις «πράσινες» πόλεις.

Συμβουλευτικός ρόλος και κατευθύνσεις  

Το Εικονικό Κέντρο Ελέγχου θα έχει την δυνατότητα μέσα από τις καταγραφές που θα σημειώνει από τις δράσεις που αφορούν την κινητικότητα, παίρνοντας πληροφορίες και επιμέρους στοιχεία από τους αισθητήρες των διαφόρων δικτύων που είναι να εγκατασταθούν στο πλαίσιο της Έξυπνης Πόλης, να δίνει κατευθύνσεις στους Δήμους και τις υπηρεσίες τους για τις πρακτικές αυτές των πολυτροπικών μετακινήσεων που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για την επίτευξη του στόχου. Στην ουσία το κέντρο αυτό θα έχει ένα συμβουλευτικό ρόλο – και ταυτόχρονα ουσιαστικό –  για να βοηθήσει στην αναζήτηση και στην ανεύρεση λύσεων και πρακτικών που θα έχουν την δυναμική και την πέραση προς τους δημότες και το επιβατικό κοινό για να αφήσουν το αμάξι τους και να μειώσουν την χρήση του.

Μεταβίβαση μέσω τεχνητής νοημοσύνης

Ο έλεγχος από το κοντρόλ θα γίνεται μέσω εξιδεικευμένων ψηφιακών και τεχνολογικών συστημάτων που θα εγκατασταθούν στο πλαίσιο της δράσης, με τα επιμέρους στοιχεία, τις πληροφορίες και τις διάφορες καταγραφές να μεταβιβάζονται μέσω της τεχνητής νοημοσύνης στο κεντρικό σύστημα ελέγχου. Το Εικονικό Κέντρο Ελέγχου, μέσω της ψηφιακής καινοτομίας και της σύγχρονης τεχνολογίας θα έχει τη δυνατότητα και τη δυναμική να καταγράφει και να παίρνει πληροφορίες και από άλλες αντίστοιχες δράσεις που έχουν εφαρμοστεί για την κινητικότητα σε άλλες πόλεις.

Δίκτυο πόλεων για την αστική κινητικότητα

Μέσω αυτού, σε ένα μακροπρόθεσμο πλαίσιο, θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την διαμόρφωση και την δημιουργία ενός δικτύου πόλεων που θα εντάσσονται στο κέντρο ελέγχου μέσω των ίδιων διαδικασιών. Οπότε μέσα από το κέντρο θα δοθούν οι δυνατότητες για την διαμόρφωση ενός ενιαίου σχεδιασμού δράσης – λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περίπτωσης – πάνω στον οποίο θα μπορούσε να χαραχθεί η κεντρική κατεύθυνση για την βιώσιμη αστική κινητικότητα, με στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής της των πολιτών εντός των σύγχρονων αστικών κέντρων.

Συνεργασία Δήμου και  Πανεπιστημίου

Άλλωστε, αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους του HORIZON. H ενοποίηση δρόμων και κατευθύνσεων μέσα από την έρευνα και την καινοτομία, αλλά κυρίως μέσα από την ψηφιακή τεχνολογία και των αναδυόμενων τεχνολογιών.  Πρόκειται για μια από  τις πολλές προτάσεις που έχουν υποβληθεί στον Δήμο μέσω των διαφόρων εργαστηρίων των τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών για την συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει συνεργασία μεταξύ των δυο φορέων, σε ουσιαστικό επίπεδο.

Πάτρα: Έρχεται το εικονικό κέντρο ελέγχου: Τί είναι το COMO 2

Νίκος Ασπράγκαθος: «Έχουν μπει οι βάσεις για την βελτίωση του κυκλοφοριακού»

Σε ότι αφορά την Πάτρα οι κατευθύνσεις και ο σχεδιασμός για την πολυτροπική κινητικότητα που θα δίνεται μέσα από το Εικονικό Κέντρο Ελέγχου, θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στοιχεία τα οποία για τον Σχεδιασμό για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει μια μακροπρόθεσμη προοπτική. Σύμφωνα με τον  αντιδήμαρχο Νίκο Ασπράγκαθο, ο Δήμος προχωρώντας με σταθερά και μεθοδικά βήματα έχει ξεκινήσει να βάζει τις βάσεις για την βελτίωση του κυκλοφοριακού και την ανάδειξη της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, αξιοποιώντας συμβατικούς, αλλά και σύγχρονες δράσεις καινοτομίας στην κατεύθυνση του ευρύτερου πεδίου της Έξυπνης Πόλης.  

Ως προς τον πρώτο άξονα υπάρχουν τα δημοτικά πάρκιγνκ που βρίσκονται εντός τους αστικού κέντρου και το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με ζώνες στο ιστορικό κέντρο. Ως προς τον δεύτερο άξονα η Πάτρα βρίσκεται στη τελική φάση για την υλοποίηση έξυπνων δράσεων και καινοτομίας  μέσα από το πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, από το πρόγραμμα της ΕΠΑνΕΚ για το Open Mall, αλλά και μέσα από τον Στρατηγικό Ψηφιακό  Σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης.  Κεντρικός στόχος η όσο το δυνατόν μείωση των διερχόμενων οχημάτων στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας, αλλά και στους περιφερειακούς δρόμους αυτού.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα