Οι πατρινοί τσεκάρουν διαδικτυακά κα μετά αγοράζουν – Ετοιμάζεται και τοπικό e-market

04.12.2022 / 14:50
agores

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ Π.ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

antrekoll@hotmail.com

Το click and collect είναι η τάση που θα αποτελέσει τον βασικό γνώμονα των αγορών στο λιανικό εμπόριο για τα επόμενα χρόνια.

Αυτό έδειξε η φετινή black Friday ή καλύτερα η φετινή black week από την στιγμή που οι προσφορές και οι εκπτώσεις κράτησαν τουλάχιστον μία εβδομάδα για τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα. Ωστόσο, η γιορτινή αυτή εβδομάδα έδειξαν κάτι άλλο: Ότι φυσικό ή αν θέλετε το παραδοσιακό εμπόριο ( δηλαδή οι συναλλαγές δια ζώσης) μπορεί να συνυπάρξει και να συνδυαστεί με το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα e- shops καταστήματα.

Πρώτα σερφάρισμα, μετά κατάστημα

Ο καταναλωτής σερφάρει στα social media, στο διαδίκτυο και στις ιστοσελίδες που έχουν διαμορφώσει τα εμπορικά μαγαζιά, επιλέγει αυτό που έχει ανάγκη ή του αρέσει και πηγαίνει στη συνέχεια στο κατάστημα να το αγοράσει.

Ένα σημαντικό ποσοστό των αγορών που πραγματοποιήθηκαν τη φετινή black friday, σε πανελλήνια κλίμακα, έγιναν με αυτόν τον τρόπο. Στην Πάτρα, με βάση τις εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς, ένας σημαντικός αριθμός πελατών πήγε και ψώνισε τις μέρες των προσφορών, έχοντας κάνει έρευνα ή έχοντας βρει αυτό που ζητάει μέσω του διαδικτύου πρώτα.

Τ.Νικολακόπουλος: «Το πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητας»

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου της Πάτρας Τάσο Νικολακόπουλο, η πτώση που επικρατεί όλο αυτό το διάστημα σε στο σύνολο των αγορών της επικράτειας, δεν έχει να κάνει με την κάμψη του φυσικού εμπορίου και την εκτόξευση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αλλά με την γενικότερα έλλειψη ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο καταναλωτής εξαιτίας της ακρίβειας που έχει πάρει πλέον η καθημερινότητα του.

«Το φυσικό εμπόριο κατά την άποψη μας θα είναι πάντα η κυρίαρχη πύλη των συναλλαγών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αναιρούμε την σύγχρονη τεχνολογία, ούτε ότι δεν αναγνωρίζουμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν αποτελεί το αύριο για όλους. Για αυτό και πιστεύω ότι ένα μεγάλο μέρος των εμπορικών μαγαζιών και στην περιοχή μας, προετοιμάστηκαν κατάλληλα μετά την καραντίνα που αποτέλεσε σίγουρα ένα κομβικό σημείο για την ανάδειξη των συναλλαγών μέσω διαδικτύου».

To 35% των μαγαζιών έχει ιστοσελίδα

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου το ένα στα τρία εμπορικά  καταστήματα πλέον της Πάτρας έχουν πλέον τη δική τους ηλεκτρονική σελίδα (e-shop) στο διαδίκτυο. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί στο 35% των εμπορικών καταστημάτων της τοπικής αγοράς.

Πάνω από το 80% των καταστημάτων της Πάτρας έχουν με κάποιο τρόπο ηλεκτρονική παρουσία στα social media, έχοντας διαμορφώσει την δική τους σελίδα ή τη δική τους ομάδα στο facebook, στο instagram ή ακόμα και σε άλλες σελίδες κοινωνικής δια- δικτύωσης.

Η αύξηση των ποσοστών αυτών σε σύγκριση με την εποχή πριν από την καραντίνα είναι εμφανώς αισθητή. Πριν από την καραντίνα το ποσοστό των τοπικών εμπορικών επιχειρήσεων που είχαν το δικό τους e- shop στο διαδίκτυο αντιστοιχούσε μόλις σε ένα 10% με 15% των συνολικών επιχειρήσεων.

«Υπάρχει μια αύξηση της τάξεως του 20% με 25%, ποσοστό που δείχνει ότι ένας μεγάλος αριθμός συναδέλφων αποφάσισαν να επενδύσουν πάνω στο ηλεκτρονικό εμπόριο, δημιουργώντας του δικό τους e- shops».

Επιδοτήσεις μόνο αν έχεις μπάτζετ

Αυτό βέβαια δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται αφού χρειάζεται ένα αντίστοιχο ποσό που πολλές φορές δεν είναι διαθέσιμο, όταν ήδη η φυσική επιχείρηση που έχει κάποιος έχει αρκετές υποχρεώσεις.

Υπήρξαν ασφαλώς επιδοτήσεις από το κράτος για να δώσουν κίνητρα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην ανάδειξη των δικών τους e- shops, με τη διαφορά ότι θα έπρεπε πρώτα να βάλει τα χρήματα τα επένδυσης από την τσέπη του ο ενδιαφερόμενος και στη συνέχεια να τα πάρει πίσω με αρκετή όμως καθυστέρηση.

Μικρή πτώση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Ότι το φυσικό εμπόριο έχει αντέξει, παρά τις αντίθετες προβλέψεις και το δυσμενές κλίμα στην οικονομία, προκύπτει και μέσα από τα στοιχεία που διαθέτουν οι ηλεκτρονικές διαδικτυακές πλατφόρμες που ασχολούνται μόνο με τις συναλλαγές αυτού του τύπου χωρίς να διαθέτουν φυσικά καταστήματα.

Ο τζίρος των εταιρειών αυτών που εκτοξεύτηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, διατηρείται βέβαια σε ένα υψηλό επίπεδο, δείγμα που φανερώνει ότι ο κόσμος πλέον  έχει εξοικειωθεί  με αυτού του τύπου τις αγορές, όμως έχει παρουσιάσει μία πτώση της τάξεως του 15%  από την στιγμή που το φυσικό εμπόριο επανήλθε σε μία κανονικότητα.

Αξίζει να αναφέρουμε με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας  (ΕΕΣΕ) το 2021 λειτούργησαν σε πανελλήνια κλίμακα πάνω από 18.000 e-shops, κάνοντας τζίρο κοντά στα 14 δις.

Ετοιμάζεται το emarket του ΕΕΣΠ

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να είναι όλα έτοιμα για την υλοποίηση της διαδικτυακής πλατφόρμας του Εμπορικού Συλλόγου, ένα μεγάλο e- market όπου θα μπορούν όλες οι τοπικές επιχειρήσεις να κάνουν τις καταχωρήσεις τους και να προβάλουν τα είδη τους, κάτι που αναμένεται να ανεβάσει σημαντικά τα ποσοστό των ηλεκτρονικών συναλλαγών για τα καταστήματα της Πάτρας.

«Χρειάζονται ασφαλώς να γίνουν και άλλα βήματα στη συνέχεια.  Όμως υπάρχουν πολλά ακόμα πράγματα που μπορούν να αναπτύξουμε μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας για την καλύτερη και άμεση εξυπηρέτηση του κοινού.

Στόχος είναι μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας και να κάνουν τη δική μας αντεπίθεση ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί, όσο είναι δυνατόν στον τομέα αυτόν,  στις πολυεθνικές και στις μεγάλες αλυσίδες». 

*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα