“Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής” επιστρέφει στην Πάτρα

14.03.2023 / 7:59
323531053_911779249858331_3979571171153305070_n

ΠΑΤΡΑ – ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΗΧΑΝΟΥΡΓΕΙΟ

Ο Ιεροεξεταστής , στο περιθώριο της περιοδείας του επιστρέφει στην Πάτρα για 3 παραστάσεις.Παρασκευή 17/3 στις 9:15 μ.μ. , Σάββατο 18/3 στις 9 μ.μ. , Κυριακή 19/3 στις 8:15

Διάρκεια 1 ώρα και 5 λεπτά

Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής είναι ένα από τα κεφάλαια του μυθιστορήματος Αδελφοί Καραμαζώφ. Μέσα σ ένα κελί , στην Ισπανία του 14ου αιώνα , στα ποιο σκοτεινά χρόνια της Ιεράς Εξετάσεως, ο Ιησουίτης ιερέας θα εκστομίσει κατά του συλληφθέντα Ιησού και εν ονόματι της αγάπης για την ανθρωπότητα , τον λόγο της μεγάλης μισανθρωπίας . Κατηγορεί τον Ιησού ότι έδωσε στους ανθρώπους το δώρο της ελευθερίας της συνειδήσεως, ένα δώρο που στα χέρια του αδύναμου και πρόστυχου , κατά τη γνώμη του ανθρώπινου είδους, γίνεται βάρος ασήκωτο και μεταμορφώνεται σε όπλο καταστροφής. Το μόνο που μένει στον Ιεροεξεταστή είναι να πάρει την Πορφύρα και το Ξίφος του Καίσαρα και να αφαιρέσει από τον άνθρωπο την ελευθερία , για να μπορέσει να τον σώσει από τον ίδιο του τον εαυτό οδηγώντας τον στην ευτυχία. Κι όλα αυτά στο όνομα της αγάπης για την ανθρωπότητα. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της λογοτεχνίας που ακούμε την Εξουσία και την Βία να μιλάει στο όνομα της αγάπης για τον άνθρωπο , με τόση καθαρότητα επιχειρημάτων και με τέτοιο αίσθημα δικαίου για την αναγκαιότητα της αποστολής της…

Η σκηνοθεσία της παράστασης δεν ακολουθεί τα βήματα μιας ρεαλιστικής απόδοσης του χώρου και του χρόνου .Αυτό που προσπαθεί είναι με την χρήση του συμβολισμού να μεταφέρει την εσωτερική ερημιά που υπάρχει μέσα στο λόγο του Μεγάλου Ιεροεξεταστή και να αναδείξει τις ιστορικές συνέπειες αυτού του λόγου με την χρήση ενσωματωμένης βιντεοπροβολής .

Στην παράσταση ακούγονται εμβόλιμα αποσπάσματα από την Θεία Κωμωδία του Δάντη καθώς και αποσπάσματα από κείμενα ανατομίας , ώστε να ενισχυθεί η εικόνα της απανθρωποποίησης των σύγχρονων κοινωνιών.

Σκηνοθεσία : Γεράσιμος Ντάβαρης

Μουσική επιμέλεια : Βασίλης Καλαντζής

Επιμέλεια σκηνικού- κοστούμια : Γεράσιμος Ντάβαρης

Εικαστικά : Ελευθερία Αλεξανδράτου

Αφίσα: JECOR CREATIVE STUDIO

Παίζουν : Γεράσιμος Ντάβαρης, Βασίλης Καλαντζής , Αφροδίτη Πισσία

Παραγωγή Θεατρική Εταιρία Αντίμετρο-Πολυχώρος Πολιτισμού Μηχανουργείο

Τιμή εισιτηρίου : 12 ευρώ κανονικό , 10 ευρώ μειωμένο- ομαδικό

Πληροφορίες-κρατήσεις στο τηλ: 6937492516

Κριτική από τις παραστάσεις της περιοδείας

“Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής”

Ζάκυνθος 4 Μαρτίου 2023

Η παράσταση στον “Αυριακό” ήταν μια γροθιά στο στομάχι κάθε εφησυχασμένου θεοσεβούμενου και συμβιβασμένου πιστού υπηκόου ανεξαρτήτως δόγματος.

Συναπαντηθήκαμε θεατρικά με “Το Μεγάλος Ιεροεξεταστής”,ένα από τα κεφάλαια του μυθιστορήματος “Αδελφοί Καραμαζώφ” του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι

Πάνω σε μιά ολόγυμνή λευκή σκηνή, μ’ έναν ξερό λιγνό κορμό δέντρου κι’ ’ενα τραπέζι ανατομίας.

Ανάλογη παρουσία ο καθολικός κληρικός “ο ιεροεξεταστής”.

Μιά άγονη εντελώς ανυδρη ψυχή. Ξηρός και στιγνός.

Μια αμφίστομη πυρωμένη ρομφαία μίσους κατά του Ιησού Χριστού.

Του θεού της συνειδητής ελευθερίας της αυτογνωστικής και πλήρους αγάπης των ανθρώπων.

Μέσα από το λόγο του ιεροεξεταστή ξεπηδάει ολοζώντανη, η εικόνα της, από τότε, απώλειας του θεογνωστικού προσανατολισμού του καθολικού ιερατείου, και η ανατροπή της πίστης στην αγάπη, μεταστρεφόμενη σε λατρεία της δύναμης της κυριαρχικής εξουσίας, πάνω σε “άλογα” ανθρώπινα θηλαστικά, παραδομένα, ελεγχόμενα και καθοδηγούμενα, μόνον από τα ζωώδη ένστικτα της απλής επιβίωσης.

Ο ιεροεξεταστής και, ότι αυτός αντιπροσωπεύει, δεν πιστεύει πλέον στον Θεάνθρωπο αλλά στο σατανά.

Ειρήσθω εν παρόδω,πιστεύω πως ο συγγραφέας δεν αναφερόταν αποκλειστικά και μόνον στην διαχείριση των εκκλησιαστικών ζητημάτων της παππικής ηγεμονίας στην δύση.Θα παραήταν εύκολο για έναν τόσο εσωτερικό λογοτέχνη. Εξ άλλου ως Ρώσσος ανήκε σε ένα Ορθόδοξο Χριστιανικό Έθνος

Ακούγοντας λοιπόν το κείμενο σήμερα και, κρίνοντάς το μέσα από τα φίλτρα των σύγχρονων τρεχουσών ενημερώσεων, κάθε είδους και πηγής, διαπιστώνουμε ότι αναφέρει στοιχεία αλλοιώσεων, δογματικής υφής και αποκαλύπτει ενδοεκκλησιαστική διοικητική μεθοδολογία, που τώρα έρχονται στην επιφάνεια γνωστοποιούνται και διερευνάται να αποδειχθεί η αλήθειά τους.

Όλα αυτά αυτά βέβαια και, ακόμα ίσως περισσότερα, ενδιαφέροντα,ως εσωτερικές αναζητήσεις σκέψεις,στοχασμοί και ιστορικές διερευνήσεις μέσω των δυνητικά υπαρκτών πηγών, χάριν της αποψινής θεατρικής παραστάσεως με το έργο του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι “Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής”.

Ο κ. Γεράσιμος Ντάβαρης ,ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής ήταν καθηλωτικός στην απόδοση του μεγάλου και δύσκολου αυτού μονολόγου. Η εκμετάλλευση των παύσεων ήταν μαεστρική στην αύξηση της έντασης της υποβολής μέσα σε ένα κείμενο τόσο φορτισμένο.

Ο κ. Βασίλης Καλαντζής ως επιμελητής μουσικής, αποτέλεσε τον αισθητικό μετρονόμο στις ανάσες μας ως κοινού και, βαθμονόμος ψυχρότητας του χώρου με τα αποστειρωμένα ιντερμέδια ανατομίας που μας διάβασε.

Τέλος η κα Αφροδίτη Πισσία με απόλυτη επιτυχία μας έδωσε,με την εκκωφαντική σιωπή της αδρανούς παρουσίας της, πάνω στο τραπέζι του ανατόμου-βασανιστή της, τόσο απλά και καθαρά, την αδυναμία της ανθρωπότητας να αντιδράσει σε αυτά τα βέβηλα σχέδια, μια και την έχουν καταστήσει νεκροζώντανη εδώ και τόσους αιώνες.

Κλείνοντας να ευχαριστήσουμε πάλι θερμότατα όλους τους συντελεστές του Πολυχώρου Πολιτισμού “Μηχανουργείο” για την υπέροχη παράσταση και την εξαιρετικής ποιότητας “Τροφή Σκέψης” που μας προσέφεραν, στο στέρεο πολιτιστικό μετερίζι της Ζακύνθου τον Αυριακό

Σπυρίδων Νικ. Ιατράς.

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα