Κίνδυνος ατυχήματος – Τα ηλεκτρικά πατίνια αλλάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στους δρόμους της Πάτρας

17.01.2022 / 22:26
20220110_192133

Της Ελένης Παρασκευοπούλου

Αυτοκίνητα, δίκυκλα, ποδήλατα, σκέιτμπορντ και… ηλεκτρικά πατίνια που πρόσφατα προστέθηκαν, κατά δεκάδες, στο «κάδρο» των οδικών αρτηριών της Πάτρας.

Σε ένα επιβαρυμένο – ομολογουμένως – κυκλοφοριακό τοπίο, όπως αυτό της Πάτρας, η παρουσία όλων αυτών των «οχημάτων» ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους ατυχημάτων στην περίπτωση που δεν φροντίσουμε για το αντίθετο. Για την ώρα η κίνηση είναι άναρχη και εύκολα μπορεί κανείς να το εντοπίσει στην Πάτρα, το ίδιο εύκολο είναι να συμβεί ατύχημα.

Τα ηλεκτρικά πατίνια ανάμεσά μας

Δεκάδες ηλεκτρικά πατίνια συναντά κανείς πλέον στην Πάτρα. Εταιρεία, μάλιστα, δίνει την δυνατότητα ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών για την κυκλοφορία των πολιτών που το επιθυμούν στην πόλη. Μέσω εφαρμογής έχει την ευκαιρία κάποιος να ενοικιάσει και να μετακινηθεί με αυτόν τον τρόπο στην Πάτρα. Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει όποια στιγμή θέλει μέσω πάντα της εφαρμογής και του εμφανιζόμενου χάρτη, να σταματήσει την μετακίνηση του με το ηλεκτρικό πατίνι, οπότε διακόπτεται η χρέωση του χρήστη και απενεργοποιείται. Να σημειωθεί ότι η ενοικίαση των ηλεκτρικών πατινιών γίνεται αποκλειστικά μέσω εφαρμογής από κινητό τηλέφωνο και ο χρήστης ενημερώνεται πλήρως για τους κανονισμούς κυκλοφορίας που πρέπει να ακολουθεί κατά τη χρήση του συγκεκριμένου μέσου.

Η «άναρχη» κυκλοφορία

Αυτό που δημιουργεί προβληματισμό τώρα είναι η κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών στην πόλη, τα έχουμε δει να κινούνται ανάμεσα στους πολίτες στους πεζόδρομους, σε πεζοδρόμια, επάνω σε πλατείες, σε δρόμους ανάμεσα στα Ι.Χ. και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι αυτονόητοι και εμφανείς. Το ενδεχόμενο ατύχημα δεν είναι απίθανο. Στόχος θα πρέπει να είναι η σωστή συνύπαρξη των ηλεκτροκίνητων πατινιών, ποδηλάτων, σκέιτμπορντ… μαζί με τα οχήματα, τα μηχανάκια και φυσικά τους πεζούς.

Κίνδυνος ατυχήματος - Τα ηλεκτρικά πατίνια αλλάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στους δρόμους της Πάτρας 5

Σε πεζοδρόμια, πεζόδρομους, πλατείες, δρόμους

Σαφώς και αποτελεί καινοτομία, είναι ιδανικό για να δώσει ανάσα στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας, οικολογικό, οικονομικό και εύχρηστο αλλά… τι ισχύει σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία; Που και πώς πρέπει να κινούνται; Προβλέπονται πρόστιμα; Άν υπάρξει ένα ατύχημα; Είναι μια σειρά ερωτημάτων που έρχονται να απαντηθούν από τις πρόσφατες διατάξεις που τέθηκαν σε ισχύ.

Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας και τη μικροκινητικότητα εξισώνει τα ηλεκτρικά πατίνια που κινιούνται με ταχύτητα μέχρι 25 χλμ/ώρα με τα ποδήλατα. Μέσω του νομοσχεδίου έχουν θεσπιστεί κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας: ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα.

Σύμφωνα με τον ορισμό του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας (άρθρο 2 ν. 2696/1999) «Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο.)»: Το όχημα που κινείται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 858/2018/ΕΕ, του Κανονισμού 168/2013/ΕΕ, της Οδηγίας 2009/48/ΕΚ και της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ.

Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα: πατίνια (e-scooters), τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards), αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους, Ε.Π.Η.Ο. που δεν υπάγονται σε κάποια κατηγορία εκ των ανωτέρω, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένα και απλά, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.

Τα Ε.Π.Η.Ο. διακρίνονται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής σε: Οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται από άτομα άνω των 12 ετών.

Οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα. Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά. Η χρήση τους επιτρέπεται από άτομα άνω των 15 ετών.

Σε κάθε περίπτωση οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.

Κίνδυνος ατυχήματος - Τα ηλεκτρικά πατίνια αλλάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στους δρόμους της Πάτρας 6

Οι παραβάσεις και τα πρόστιμα

Στο μεταξύ καθόλου αδιάφορα δεν είναι και τα πρόστιμα που έχουν οριστεί για τους παραβάτες αφού θα πρέπει να κινούνται με συγκεκριμένη ταχύτητα, σε συγκεκριμένους δρόμους ενώ υπάρχει και ηλικιακός περιορισμός.

Τα Ε.Π.Η.Ο. με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα, υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους όταν υπάρχουν, διαφορετικά χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.

Όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο., και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα και εκατό ευρώ, αντίστοιχα.

Όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. και υπερβαίνει τα 35 χλμ./ ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό και διακοσίων ευρώ, αντίστοιχα.

Απαγορεύετε να κυκλοφορεί σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα

όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο., η συγκεκριμένη παράβαση μάλιστα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80) ευρώ.

1. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να:

α) ρυμουλκούνται από άλλο όχημα,

β) ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα.

γ) μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού,

δ) κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα,

ε) σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί,

στ) χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Από τη διάταξη αυτή εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών Ε.Π.Η.Ο. ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων.

ζ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Κίνδυνος ατυχήματος - Τα ηλεκτρικά πατίνια αλλάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στους δρόμους της Πάτρας 7

2. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.

3. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.

4. Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.

5. Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.

6. Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.

7. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών ή την ηλικία των δεκαπέντε (15) ετών ανάλογα με το όχημα που οδηγούν.

9. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο., υποχρεούνται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο, εξαιρουμένων των οδηγών ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.

10. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο., εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ..

11. Σε όσες περιπτώσεις σύμφωνα με το παρόν επιτρέπεται η κυκλοφορία σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και τους παραχωρούν προτεραιότητα.

12. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80) ευρώ, πλην των περ. στ’ και ζ’ της παρ. 1, στις οποίες ο παραβάτης τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ.

Για την στάση και την στάθμευση ισχύει ότι ισχύει και για τα υπόλοιπα οχήματα σύμφωνα με το Άρθρο 34 Στάση και στάθμευση το Κ.Ο.Κ.

Κίνδυνος ατυχήματος - Τα ηλεκτρικά πατίνια αλλάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στους δρόμους της Πάτρας 8

ΜΑΡΤΥΡΙΑ

«Στο παρά… ένα απέφυγα το ηλεκτρικό πατίνι»

Οδηγός σύμφωνα με την μαρτυρία του στο «Νεολόγο» των Πατρών πριν από μερικές ημέρες και ενώ κινούνταν στην οδό Κορίνθου με το όχημα του έζησε την δική του «περιπέτεια». Στη συμβολή με την οδό Κολοκοτρώνη και ενώ κινείται στο αριστερό ρεύμα ένα ηλεκτρικό πατίνι μπαίνει από δεξιά προς αριστερά για να στρίψει στην Κολοκοτρώνη. Ο οδηγός βλέπει ξαφνικά μπροστά του το ηλεκτρονικό πατίνι και φρενάρει κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή για να μην χτυπήσει τον νεαρό που πετάχτηκε μπροστά του από το πουθενά και φυσικά θέτοντας σε κίνδυνο τον εαυτό του, το Ι.Χ. του αλλά και τα οχήματα που βρίσκονταν ακριβώς πίσω του.

(από την εφημερίδα “Νεολόγος”).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα