Eδώ και μια 20ετία περίπου εξελίσσονται έργα των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ στην Ανατολική και Δυτική Αιγιάλεια πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.
Πολλές από τις εργολαβίες σταμάτησαν, άλλες αναθεωρήθηκαν ενώ υπάρχουν ακόμη σημαντικές εκκρεμότητες κατά μήκος του μεγάλου αυτού μετώπου που εκτείνεται κυρίως στην περιοχή της Αιγιάλειας, έως και την σήραγγα στην Παναγοπούλα.
Το κύριο έργο κατασκευής της υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου-Ροδοδάφνης, μετά το Σταθμό Αιγίου, ξεκίνησε το 2006. Το έργο είχε αρχικά ως προοπτική, μέχρι το 2019 να κινούνται έξω από το Αίγιο τρένα με ταχύτητες 200 χλμ. ώρα. Το έργο (υποδομή) έχει ολοκληρωθεί από το 2020 με την έναρξη λειτουργίας της γραμμής Κιάτο-Αίγιο, εκκρεμεί όμως το υποέργο της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και η άμεση αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον Γιώργο Γεραπετρίτη αναμένεται να δρομολογήσει εξελίξεις σε δύο κατευθύνσεις, την άμεση ολοκλήρωση των έργων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, με έμφαση στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών μετακινήσεων, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με τις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν ακόμη στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο.
Σύμφωνα με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, το υποέργο της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της νέας γραμμής Κιάτου Ροδοδάφνης (μετά τον Σ.Σ. Αιγίου) παραμένει στην κύρια εργολαβία στην οποία μειοδότης είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος και εντάσσεται συνολικά στην κύρια σιδηροδρομική γραμμή ΠΑΘΕ (Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Εύζωνοι).
Παρά το γεγονός ότι για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση υπάρχει ένας ορίζοντας ολοκλήρωσης, γενικά, έως το 2030, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, είναι προφανές σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας “Γνώμη”, ότι θα επισπευστεί. Το έργο έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, ως έργο – γέφυρα της περιόδου ΕΣΠΑ 2014-2020. Δεν αφορά δηλαδή τη συζήτηση για τη νέα γενιά έργων που ξεκίνησε ο πρώην Υπουργός Κώστας Καραμανλής μέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, όπως το Ρίο – Πάτρα (νέο λιμάνι) όπου δεν υπάρχει δέσμευση χρηματοδότησης.
Ένα από τα έργα που έχουν ξεκινήσει και αναμένεται να επισπευστεί είναι η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη. Τον περασμένο Ιούλιο υπογράφηκε σύμβαση των 54,82 εκατ. του έργου που προβλέπει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης μήκους περίπου 70,6 km, με δύο Υ/Σ σε Ξυλόκαστρο και Αίγιο για σύνδεση με το δίκτυο ΑΔΜΗΕ, τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και σύστημα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στις σιδηροδρομικές σήραγγες της γραμμής από το Κιάτο μέχρι την Παναγοπούλα για την ασφαλή λειτουργία τους.
Το έργο έχει τριετή ορίζοντα ολοκλήρωσης, με στόχο το 2025 να φτάσει το ηλεκτροκίνητο τρένο στο Αίγιο. Σήμερα οι επιβάτες των γραμμών Πειραιάς – Αθήνα – Αίγιο μετεπιβιβάζονται στο Κιάτο σε μηχανοκίνητο τρένο.