Του Ανδρέα Κολλιόπουλου
Οι «καυτές πατάτες αργούν να βράσουν» λέει ο θυμόσοφος λαός. Η αντιδρόμηση της Κανακάρη είναι ένα θέμα που εύκολα μπορεί να το χαρακτηρίσει κάποιος έτσι. Είναι ένα ζήτημα που σε συνδυασμό με την αντιδρόμηση της Κορίνθου, την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος και όλες αυτές τις παρεμβάσεις που πλέον έχουν ξεκινήσει στο κέντρο της Πάτρας, θα αλλάξει επί της ουσίας τον οδικό χάρτη της Πάτρας.
Με ότι αυτό σημαίνει για τις αντιδράσεις των πολιτών, των οδηγών και την απήχηση που θα έχουν αυτές στην κοινή συνείδηση απέναντι στη δημοτική αρχή. Στη Μαιζώνος το γνωρίζουν καλά αυτό και ξέρουν ότι ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να γίνει στην περίοδο των εκλογών.
Ειδικά τώρα που ήδη έχουν ξεκινήσει οι παρεμβάσεις στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας, στην Κάτω και στην Άνω πόλη, με αρκετές αντιδράσεις από τους κατοίκους και τους καταστηματάρχες της κάθε περιοχής. Σκεφτείτε τι θα γινόταν δηλαδή με την αντιδρόμηση. Οι «καυτές» πατάτες δεν ενδείκνυνται να… τρώγονται σε περίοδο εκλογών.
Αυτό δικαιολογεί σε έναν βαθμό και την καθυστέρηση που υπάρχει στο όλο θέμα με το έργο να έχει «παγώσει» και να μην προχωρά εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, με το επιχείρημα ότι «περιμένουμε την μελέτη για το κυκλοφοριακό σχετικά με την διέλευση των λεωφορείων του Αστικού ΚΤΕΛ».
Έτοιμη επιτέλους η μελέτη
Πάνω στο θέμα υπάρχουν εξελίξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ν» η μελέτη που είχε ανατεθεί σε ιδιωτικό γραφείο που ασχολείται με τις συγκοινωνίες, ύστερα από τόσους μήνες καθυστέρηση, είναι επιτέλους έτοιμη.
Έχει παραδοθεί στην αρμόδια αντιδήμαρχο Αναστασία Τογιοπούλου και αυτό που περιμένουν στον δήμο είναι η έγκριση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της αλλαγής των φωτεινών σηματοδοτών για την περιοχή που αφορούν τις αντιδρομήσεις στην διέλευση των λεωφορείων του Αστικού ΚΤΕΛ.
Θέμα χρόνου η έγκρισή της
Η έγκριση αυτή, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, είναι τυπικό ζήτημα και θέμα χρόνου. Όταν δοθεί το «πράσινο» φως από το υπουργείο η μελέτη θα περάσει από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και από εκεί στο δημοτικό συμβούλιο, έτσι ώστε στη συνέχεια να πάρουν μπρος οι διαδικασίες και να γίνει ο διαγωνισμός που θα βγάλει τον ανάδοχο για το έργο.
Θυμίζουμε όπως είχε αποκαλύψει πριν σχεδόν 20 μήνες (τόσο καιρός έχει περάσει από τότε που η μελέτη ήταν να παραδοθεί) ο «Ν» σε δημοσίευμα του, η μελέτη ορίζει την αντιδρόμηση της Αράτου και της Ζαΐμη έτσι ώστε να περνούν τα λεωφορεία του Αστικού ΚΤΕΛ από εκεί.
Η Αράτου και η Ζαΐμη
Η Αράτου που έως τώρα ανέβαινε προς τα πάνω, με τον νέο οδικό χάρτη θα κατεβαίνει προς τα κάτω, ενώ την αντίθετη φορά θα έχουν τα οχήματα που διέρχονται τη Ζαΐμη (από κάτω προς τα πάνω).
Τα λεωφορεία θα στρίβουν δεξιά στην Αράτου και αριστερά στην Ζαΐμη για να προχωρούν στο κομμάτι της Μαιζώνος που θα αντιδρομηθεί (από το ύψος της Αράτου μέχρι το ύψος της Καρόλου) και στη συνέχεια θα διέρχονται από την Κωνσταντινουπόλεως που είναι επίσης σε αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που είναι τώρα.
Στη συνέχεια θα βγαίνουν στον δρόμο διπλής κατεύθυνσης της Αγίας Σοφίας. Ταυτόχρονα ο κόμβος που υπάρχει στο πάνω μέρος της Αγίας Σοφίας, αυτός του Κουρτέση, θα διαμορφωθεί ανάλογα με τις νέες κατευθύνσεις, έτσι ώστε να διευκολύνει το κυκλοφοριακό.
Από το 2024 και μετά
Οπότε, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή και όπως έχει ξεκαθαρίσει προ καιρού το έργο της αντιδρόμησης της Κορίνθου και της Κανακάρη και όλων των αλλαγών που είναι να γίνουν στο κέντρο της Πάτρας, θα προχωρήσει κανονικά.
Το πότε όμως θα προχωρήσει εξακολουθεί και παραμένει ένα ερώτημα. Σίγουρα μετά τις εκλογές και από το νέο έτος. Το ζήτημα βέβαια είναι κατά πόσο και η ίδια η δημοτική αρχή, αλλά και οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης πιστεύουν στην ορθότητα του έργου. Σε ότι αφορά τουλάχιστον την δημοτική αρχή οι κινήσεις της έως τώρα πάνω στο ζήτημα αποδεικνύουν μάλλον το αντίθετο.
Δεν δείχνει να το πιστεύει
«Πάγωσε» για καιρό ένα έργο που είχε προχωρήσει αρκετά σε ότι αφορά τις ρυθμίσεις του κυκλοφοριακού (μη ξεχνάμε τα διπλά φανάρια που υπάρχουν εδώ και μήνες μπερδεύοντας τους οδηγούς), περίμενε μια μελέτη που ήταν έτοιμη εδώ και μήνες (το επιχείρημα της δημοτικής αρχής είναι ότι λόγω της καραντίνας ο μελετητής δεν μπορούσε να συγκεντρώσει τα κατάλληλα στοιχεία σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας) και πλέον ετοιμάζεται να το προχωρήσει για μετά τις εκλογές.
Παρόλα αυτά εκείνο που υποστηρίζουν στον δήμο είναι ότι το έργο πρέπει να προχωρήσει και θα προχωρήσει παρά τις αναμενόμενες αντιδράσεις των πολιτών και των επαγγελματιών.
Το «πρέπει» και οι συνέπειές του
Είναι ένα έργο που πρέπει να γίνει, όπως λένε χαρακτηριστικά στις μεταξύ τους συζητήσεις, από τη στιγμή που ο φάκελος που έχει κατατεθεί για την χρηματοδότηση της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου περιλαμβάνει και την αντιδρόμηση.
Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να χαθεί όλο αυτό το κονδύλι από το ΕΣΠΑ. Τα αποτελέσματα όμως αυτού του «πρέπει» και οι συνέπειες του, θετικές ή όχι, θα φανούν μόνο στην πράξη. Στο κυκλοφοριακό, στην ποιότητα ζωής των δημοτών και γενικότερα στην ίδια την πόλη.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*