Τρένο Πάτρας: Σε αναζήτηση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης – Ο φάκελος του έργου

02.10.2022 / 11:10
1401

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΓΚΟΛΗΣ

ALEXKOGKOLIS@HOTMAIL.COM

Ψηλά στην πολιτική ατζέντα της Αχαΐας συνεχίζει να βρίσκεται η έλευση του τρένου, αρχικά έως το Ρίο και μετά έως το νέο λιμάνι της Πάτρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, του «Νεολόγου» των Πατρών κατά την επικείμενη επίσκεψή του στην Πάτρα, εντός Οκτωβρίου (στις 8 Οκτωβρίου αναμένεται να βρεθεί στη Ναύπακτο και ίσως τότε επισκεφθεί και την Πάτρα, αν και δεν έχει γραφτεί στο ημερολόγιό του η αχαϊκή πρωτεύουσα), ο Πρωθυπουργός θα αναφερθεί στο ζωτικής σημασίας για την πόλη αυτό έργο, ενώ θα παρουσιάσει τις ενέργειες που μέχρι στιγμής έχουν γίνει για να «ξεμπλοκάρει», όπως και τους στόχους διεκδίκησης της χρηματοδότησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στις σημειώσεις του θα βρίσκεται και το μεγάλο έργο της αποκατάστασης του παραλιακού δρόμου Ρίο – Άγιος Βασίλειος, η προστασία της ακτής από τη διάβρωση και ο εκεί ποδηλατόδρομος.

Το κονδύλι και οι μελέτες

«Παρά την προς στιγμή άρνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρηματοδοτήσει τη σιδηροδρομική γραμμή έως τον Άγιο Ανδρέα, με υπογειοποιημένο το κομμάτι από την οδό Κανελλοπούλου, αφού αυτή την ώρα προέχουν έργα στην κεντρική Ευρώπη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και όχι πολυδάπανα έργα σε άλλες περιοχές, «η κυβέρνηση συνεχίζει να πιέζει για τη χρηματοδότησή του, αναζητώντας χρήματα από Ευρωπαϊκό κουμπαρά», τονίζουν στο «Νεολόγο» των Πατρών, κυβερνητικά στελέχη.

Πηγές του Υπουργείου Υποδομών, σημειώνουν ότι, «ποτέ δεν αναφέρθηκε ότι η συγκεκριμένη γραμμή έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027, παρά μόνο ότι με εντατικό τρόπο ζητείται η χρηματοδότηση του ώριμου φακέλου του έργου από την Ευρώπη». Παράλληλα, προστίθεται πως οι μελέτες των ενδιαφερόμενων εταιρειών, στα πλαίσια του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο οποίος θα εξελιχθεί εκτενώς εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος, προχωρούν κανονικά, ενώ σημειώνεται πως το έργο αναμένεται να υλοποιηθεί με το σύστημα μελέτη – κατασκευή. Επιπροσθέτως, αξίζει να γραφτεί ότι, προφανώς, αφού προχωρούν οι μελέτες, δεν έχει αλλάξει – για την ώρα τουλάχιστον – κάτι σε επίπεδο σχεδιασμού ως προς το υπογειοποιημένο κομμάτι, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κάτι τέτοιο, αναλόγως των απαντήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των χρημάτων που θα δαπανηθούν.

«Να φτάσει… χθες»

Γνώστες του τεχνικού κλάδου, της αυτοδιοίκησης και της πολιτικής, αναφέρουν στο «Νεολόγο» των Πατρών πως, το τρένο θα πρέπει να φτάσει άμεσα στην Πάτρα, όπου μαζί με το εμπορευματικό τμήμα και τους σύγχρονους οδικούς άξονες θα καταστήσουν την αχαϊκή πρωτεύουσα πόλο έλξης και εν δυνάμει διαμετακομιστικό κέντρο. Ως εκ τούτου, ας μην αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα η μη υπογειοποίηση σε όλο το κομμάτι. «Το θέμα είναι το τρένο να φτάσει χθες, μιας η πρόταση Καραμανλή μας καλύπτει στο μεγαλύτερο μέρος», τονίζεται με νόημα.

Ούτε βήμα πίσω, από τον Δήμο

Από την πλευρά της πάντως, η δημοτική αρχή, δηλώνει στο «Νεολόγο» ότι δεν κάνει βήμα πίσω από την διεκδίκησή της και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, για υπογειοποίηση από τον σημερινό σταθμό του Ρίου έως τον Άγιο Ανδρέα. Το τελευταίο διάστημα υπήρξε ευρύς διάλογος μεταξύ Υπουργείου Υποδομών και Δήμου Πατρέων με διάθεση συνεννόησης επί συγκεκριμένου σχεδίου και δεδομένη τη θέση του κ. Καραμανλή πως «μιλήσαμε ρεαλιστικά για το τρένο, σχεδιάσαμε και προχωράμε τον προγραμματισμό, χωρίς να λέμε όχι στα αιτήματα της πόλης, αφού συνεχίζεται ο ανταγωνιστικός διάλογος».  Η δημοτική αρχή όμως ανοίγει νέο κύκλο πίεσης. «Θέλουμε έναν κοινόχρηστο μεγάλο χώρο για τους πολίτες. Με γραμμικό πάρκο πάνω από το υπογειοποιημένο τρένο, με πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, πλατείες και δέντρα. Μια μεγάλη παρέμβαση αστικού τύπου που όμοιά της δεν υπάρχει σε πόλεις της Ελλάδας και η οποία θα αλλάξει τις ζωές των πατρινών. Αυτό είναι το μεγάλο όραμά μας», τονίζουν στελέχη της δημοτικής αρχής. «Από εκεί και πέρα, αναμένουμε τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού από την Πάτρα όταν έρθει και την ανταπόκριση των κομμάτων και της κυβέρνησης στις επιστολές μας. Μέσα στον Οκτώβριο θα συγκαλέσουμε συγκέντρωση με κατοίκους και φορείς για να λάβουμε αποφάσεις. Τίποτα δεν αποκλείουμε και σε επίπεδο περαιτέρω κινητοποιήσεων», προστίθεται χαρακτηριστικά.

Τα δεδομένα

Εν κατακλείδι, το δεδομένα είναι τα εξής: Από τη μία η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για υπογειοποίηση σε όλο το κομμάτι και η συγκεκριμένη πρόταση από το Υπουργείο Υποδομών, όπως και η βούληση για περαιτέρω διάλογο και τυχόν προσθήκες. Από την άλλη η άρνηση αυτή τη στιγμή της Ευρώπης, που έχει το μαχαίρι και το πεπόνι. Γιατί μπορεί ο φάκελος να είναι πλήρης και η πολιτική πίεση –τοπικά και κεντρικά- προς την Κομισιόν στοχευμένη και συνεχής, οι παγκόσμιες και ευρωπαϊκές εξελίξεις όμως αλλάζουν πολλές φορές τα δεδομένα. Άρα, είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν Δήμος και Υπουργείο για το τμήμα της υπογειοποίησης, στη μεγάλη εικόνα και επί του συνόλου του έργου που μας αφορά και περισσότερο, η Ευρώπη έχει τα χρήματα και λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις.

Αθήνα – Πάτρα σε δύο ώρες!

Ακόμη, στην τελική ευθεία περνάει ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής Αίγιο – Ρίο. Η σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αναμένεται να εγκριθεί από τη Βουλή και στη συνέχεια θα «πέσουν» οι υπογραφές.

Το έργο ουσιαστικά ολοκληρώνει και βάζει σε λειτουργία τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Αίγιο-Ρίο, φέρνοντας το τρένο στην πόρτα της Πάτρας. Εντός του περιλαμβάνεται και η μεγάλη σιδηροδρομική σήραγγα Παναγοπούλας μήκους 4,5 χιλιομέτρων που θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη του είδους της στη χώρα. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ενώ εάν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, έως το 2026, θα μετακινούνται επιβάτες και θα διακινούνται εμπορεύματα σε ευρύ φάσμα.

Η νέα γραμμή δεν θα έχει  καμία σχέση με την παλαιά μετρική γραμμή. Θα είναι διπλή, ηλεκτροκινούμενη, με σηματοδότηση και δυνατότητα για ταχύτητες έως και 200χλμ/ώρα σε κάποια τμήματα.

Θα κάνει πραγματικότητα την επιστροφή του τρένου στην Πάτρα καθώς θα φτάσει κυριολεκτικά μέχρι την είσοδο της πόλης. Το δρομολόγιο με ένα express τρένο θα διαρκεί λιγότερο από 2 ώρες.

Στο τμήμα Αίγιο-Ρίο συμπεριλαμβάνεται και η σήραγγα Παναγοπούλας όπου με 4,5 χιλιόμετρα θα γίνει η 4η μεγαλύτερη στη χώρα, πίσω από εκείνη της Όθρυος, του Καλλιδρόμου και των Τεμπών.

Στη νέα γραμμή Αίγιο-Ρίο οι σταθμοί θα είναι όλοι καινούργιοι, όπως συνέβη άλλωστε και στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Σημαντικό στοιχείο βέβαια θα είναι να προβλεφθεί η ύπαρξη οδικών προσβάσεων για την ομαλή ένταξη τους στην λειτουργία των περιοχών που θα εξυπηρετούν.

Προσμονή για το Ρίο-Άγιος Βασίλειος

Σε ότι αφορά τέλος την τριπλή παρέμβαση στην παραλιακή του Ρίου και του Αγίου Βασιλείου, αναμένεται σύντομα η χρηματοδότηση της τριπλής μελέτης από το Υπουργείο Εσωτερικών, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο «Νεολόγος» των Πατρών , που αφορά το οδικό δίκτυο, τη διάβρωση και τον ποδηλατοδρόμο, με κόστος έως και το 1 εκατομμύριο. Η τοπική, δε, κοινωνία αναμένει νέα και για τη χρηματοδότηση της ανάπλασης, ύψους 14 περίπου εκατομμυρίων, με τις πληροφορίες να συντείνουν πως θα επιδιωχθεί να γίνει, επίσης, από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Τρένο Πάτρας: Σε αναζήτηση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης – Ο φάκελος του έργου 2

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ

Είμαστε στα μισά του δρόμου

Σε αντίθεση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, στα σιδηροδρομικά έργα είμαστε στα μισά του δρόμου. Ο διάδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης είναι κατά βάση ο μόνος που είναι λειτουργικά αναβαθμισμένος και μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει το τρένο σε ένα express δρομολόγιο σε 4 ώρες.Οι υπόλοιπες γραμμές είτε είναι ημιτελείς (π.χ. η γραμμή Αθήνα-Πάτρα), είτε είναι τοπικές που χρίζουν αναβάθμισης (το δίκτυο της Θεσσαλίας), είτε απαιτούνται επεκτάσεις όπως στον Προαστιακό της Αθήνας.Παράλληλα τα έργα αυτά έχουν χρηματοδότηση από μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ και CEF) και έχουν ως στόχο την βελτίωση της εικόνας του σιδηροδρομικού δικτύου ώστε να γίνει ανταγωνιστικό προς τις οδικές και αεροπορικές (σε κάποιες περιπτώσεις) μεταφορές.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα