«Το σώμα που κατοικώ» – Μια έκθεση για το θαύμα του ανθρώπινου σώματος, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα και την ευπάθειά του

10.10.2021 / 10:06
soma1

ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑ
Katerinatsoukala4@gmail.com

Μία από τις πιο επιτυχημένες εκθέσεις, που έχουν παρουσιαστεί διεθνώς, αιχμαλωτίζοντας τα βλέμματα περισσοτέρων από 50 εκατομμύρια επισκεπτών, σε πάνω από 140 πόλεις της Αμερικής, της Αφρικής, της Ασίας και της Ευρώπης, βρίσκεται στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αθήνα.
Το «Body Worlds» παρουσιάζει πραγματικά ανθρώπινα σώματα, τα οποία έχουν διατηρηθεί, μέσω της διαδικασίας της «πλαστινοποίησης», μίας μεθόδου διατήρησης του ιστού του σώματος, η οποία εφευρέθηκε τη δεκαετία του 1970.
Οι δημιουργοί Δρ. Angelina Walley και ο Guther Von Hugenς, με την αξιοθαύμαστη και ιδιαίτερη έκθεση στοχεύουν στην πρόληψη και περίθαλψη της ανθρώπινης υγείας, τη συνειδητοποίηση της ευθραυστότητας του σώματός μας, αλλά και την αναγνώριση της ανατομικής ατομικής ομορφιά μας.
Μέσα από την έκθεση το κέρδος, που αποκομίζεται, είναι η σημαντικότητα της ατομικής μας υγείας, οι δυνατότητες του σώματος μας, αλλά και ξεκάθαρα το νόημα της ζωής.
Αξίζει να σημειωθεί πως στη μεταφορά της εικόνας και του οπτικού υλικού, που μας βοηθάει πάντα να καταλάβουμε τι ακριβώς είναι αυτό που πρόκειται να δούμε και αποθανατίζει τα συναισθήματα των συντελεστών και των επισκεπτών ήταν πολύτιμη η ματιά του συνεργάτη Βασίλη Γκοτσούλια.
Η υπεύθυνη Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων της Έκθεσης «Body Worlds» Βίκυ Κοκκίνη έρχεται λοιπόν να μας ταξιδέψει στο «μέσα» μας και να μας περιγράψει αυτήν την αυθεντική έκθεση BodyWolrds Vital, η οποία έχει ήδη ανοίξει τις πόρτες της στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος στην Αθήνα από 24 Σεπτεμβρίου και θα παραμείνει έως και τις 9 Ιανουαρίου.

Τι σημαίνει BODYWORLDS;

Είναι ένα παράθυρο στον εαυτό μας, ένα ταξίδι που προκαλεί δέος μέσω του ανθρώπινου σώματος, που γιορτάζει την πολυπλοκότητα, την ομορφιά και τις δυνατότητές του. Είναι ένα σπουδαίο ταξίδι μέσα μας. Στην Αθήνα φιλοξενούνται 14 ολόκληρα εκθέματα και 200 συνολικά μέρη του σώματος που χωρίζονται σε έξι ενότητες, με στόχο να δούμε από κοντά την ευθραυστότητα μας και το μεγαλείο της ανθρώπινης λειτουργίας.

«Το σώμα που κατοικώ» – Μια έκθεση για το θαύμα του ανθρώπινου σώματος, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα και την ευπάθειά του 4

Η έκθεση για πρώτη φορά στην Ελλάδα και συγκεκριμένα Αθήνα. Ποιος ο στόχος της;

Πάντα ταξιδεύουμε και προσπαθούμε να κάνουμε παραγωγές που αφορούν όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους, δίνουν χαρά σε πολύ κόσμο. Αυτή η έκθεση λοιπόν πιστεύουμε ότι μας αφορά όλους. Δεν εξαιρεί κανέναν. Γιατί μπορεί να είμαστε μοναδικοί ως προσωπικότητες αλλά η λειτουργία όλων μας, ανά κατηγορία, είναι ίδια. Το ανθρώπινο σώμα όλων έχει τις ίδιες βασικές ανάγκες και θα κάνει τις ίδιες βασικές λειτουργίες από το πρωί που ξυπνάμε αλλά και καθώς εμείς κοιμόμαστε. Είναι μαγικό… και επιμένω ότι δεν πρέπει να το χάσει κανείς!! Είναι σπουδαίο να μπορείς να αγγίξεις τα όργανά σου, τον εαυτό σου. Εγώ αισθάνθηκα ότι με γνώρισα και με αγάπησα περισσότερο. Οι άνθρωποι εκτιμούν ό,τι γνωρίζουν. Έτσι μέσα από αυτή τη βιωματική δράση γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας και τον φροντίζουμε έχοντας πια σαφή εικόνα των αναγκών μας. Δεν μας το λέει κάποιος, το λέμε εμείς σε εμάς, και αυτό είναι ισχυρό!!

Ποια η διαδικασία της τεχνικής της πλαστινοποίησης; Ποιο είναι το παλαιότερο αντικείμενο της έκθεσης;

Τα δείγματα ή τα πλαστενικά διατηρούνται μόνιμα μέσω της πλαστινοποίησης, μια μέθοδο συντήρησης που εφευρέθηκε από τον ανατόμο, Δρ Gunther von Hagens το 1977 και αναπτύχθηκε περαιτέρω από τότε. Με αυτή τη μέθοδο, όλα τα διαλυτά λίπη και υγρά στο νεκρό σώμα αντικαθίστανται με πολυμερή που σκληραίνουν με αέριο, θερμότητα ή φως. Αυτή η μέθοδος διατήρησης ανατομικού δείγματος διατηρεί το σώμα σε μικροσκοπικό και κυτταρικό επίπεδο και για σχεδόν απεριόριστο χρόνο. Είναι σίγουρα τόσο ανθεκτικά όσο οι μούμιες των παλιών Φαραώ.
Τα παλαιότερα πλαστινοποιημένα δείγματα προέρχονται από τις πρώτες μέρες της πλαστινοποίησης, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το πρώτο πλαστενικό ολόκληρο σώμα δημιουργήθηκε το 1992.

Από που βρίσκονται τα σώματα;

Από δωρεές σωμάτων και από πανεπιστημιακά εργαστήρια ανατομίας. Όλοι οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για δωρεά σώματος θεωρούνται δώρο για ανατομική μελέτη και τους οφείλουμε τον απόλυτο σεβασμό και την ευγνωμοσύνη, λένε χαρακτηριστικά η Δρ. Angelina Walley και ο Guther Von Hugenς οι δυο κορυφαίοι ανατόμοι που έφεραν το μεταθανάτιο σώμα στο ευρύ κοινό μέσω της πλαστινοποίησης. Το Ινστιτούτο δέχεται τα σώματα των δωρητών που είναι ειδικά εγγεγραμμένοι στο πρόγραμμα δωρεάς σώματος του Ινστιτούτου Πλαστινοποίησης. Υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις στις οποίες δεν μπορούν να δεχτούν μια δωρεά, δηλαδή όταν το πτώμα έχει υποβληθεί σε νεκροψία εκ των προτέρων, όταν το πτώμα εμφανίζει ήδη προχωρημένα στάδια αποσύνθεσης ή σε περιπτώσεις ορισμένων μολυσματικών ασθενειών.
Ενθαρρύνουν πάντα τους δωρητές να κοινοποιούν τις επιθυμίες τους στην οικογένεια και τους στενούς φίλους τους, ώστε να μπορούν να διασφαλίσουν ότι οι επιθυμίες τους πραγματοποιούνται μετά το θάνατό τους. Οι δωρητές του Ινστιτούτου χρησιμοποιούν τα σώματά τους ειδικά για την ανάπτυξη της έρευνας περί πλαστινοποίησης, με βάση τις ιδιαιτερότητες που περιγράφονται στη φόρμα συγκατάθεσης δωρεάς σώματος.
Τα αυθεντικά σώματα που εκτίθενται χρησιμεύουν ως γέφυρα στην αυτο-αναγνώριση και στην αυτοβελτίωση. Οι δωρητές που ζούσαν πριν από εμάς μας διδάσκουν, μέσα από την ίδια τους την ακινησία, να ζούμε πληρέστερα, σε κίνηση, στο μέγιστο των δυνατοτήτων μας, με έμπνευση και ζωτικότητα.

«Το σώμα που κατοικώ» – Μια έκθεση για το θαύμα του ανθρώπινου σώματος, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα και την ευπάθειά του 5

Ποιος πρέπει να την επισκεφτεί και ποιος όχι;

Η έκθεση απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει τι μας κάνει ανθρώπους. Ενήλικες κάθε ηλικίας και παιδιά θα βρουν τα εκθέματα συναρπαστικά. Τα παιδιά ανακαλύπτουν το σώμα τους και συχνά διακηρύσσουν ότι δεν θα καπνίσουν ποτέ ή θα ορκιστούν ότι θα παραμείνουν υγιή αφού δουν τα άρρωστα δείγματα στην έκθεση. Κατά τη γνώμη μας, ο καθένας μπορεί να μάθει κάτι μοναδικό στην έκθεση.
Δεν υπάρχει περιορισμός στην ηλικία Όταν επισκέφτηκα την έκθεση με την κόρη μου που είναι 11 χρονών μου είπε χαρακτηριστικά «Μαμά δεν θα ξαναφοβηθώ ποτέ στην ιδέα του θανάτου και των νεκρών σωμάτων, μαθαίνω τόσο πολλά αυτή τη στιγμή», βγαίνοντας από την έκθεση έγραψε στον τοίχο των επισκεπτών ῾θα φροντίσω το σώμα μου γιατί είναι το μόνο μέρος που έχω για να ζήσω῾…κρατάω και εγώ αυτό λοιπόν!!

Οι άνθρωποι έχουν μια έντονη αντίδραση στην εικόνα των εσωτερικών οργάνων. Θεωρείτε πως είναι λογική αυτή η αντίδραση;

Παραδοσιακά, οι άνθρωποι μπορούν να συσχετίσουν την ακαθάριστη ανατομία με το θάνατο ή τη φθορά, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες αντιδράσεις, αλλά η πλαστινοποίηση και οι εκθέσεις του Body Worlds έχουν αποδείξει ότι δεν χρειάζεται να είναι έτσι. Σε αντίθεση με ό, τι μπορεί να δει κάποιος σε ένα ακαθάριστο εργαστήριο ανατομίας, τα πλαστινοποιημένα δείγματα που εμφανίζονται στην έκθεση είναι στεγνά, άοσμα και διατηρούνται με αισθητικό και ζωντανό τρόπο. Κάθε δείγμα εμπνέει (και ίσως προκαλεί δέος) γιατί εμφανίζει την υπέροχη πολυπλοκότητα του ανθρώπινου σώματος. Πιστεύω ότι η αισθητικά ευχάριστη παρουσίαση πραγματικών σωμάτων στις εκθέσεις μετατρέπει το θάνατο σε πηγή σαφούς γνώσης για την ανθρώπινη ζωή, καθιστώντας τον μια βαθιά συγκινητική συνάντηση με το εσωτερικό του σώματος του θεατή. Οι άνθρωποι που είδαν την έκθεση αντιδρούν πολύ θετικά και συγκινητικά για τις εμπειρίες τους στο Body Worlds και συνήθως λένε «Είχα μια εντελώς διαφορετική άποψη για τον εσωτερικό μου εαυτό και ποτέ ξανά δεν θα θεωρήσω το σώμα μου δεδομένο».

Γιατί τα νεκρά σώματα βρίσκονται εν κινήσει;

Οι επισκέπτες είναι πιο δεκτικοί και μπορούν να μάθουν περισσότερα από αισθητικά δείγματα. Στην πραγματικότητα, τα πρώτα πλαστενικά σώματα ήταν σε άκαμπτες και όρθιες στάσεις, με τρόπο που θα μπορούσαν να έχουν μελετηθεί στην κλινική ανατομία. Παρουσιάζοντας αυτά τα πρώτα δείγματα παρατηρήθηκε ότι οι επισκέπτες γοητεύτηκαν αλλά δεν μπορούσαν να συσχετίσουν αυτά τα πλαστενικά δείγματα με την καθημερινή τους ζωή. Έτσι τα δείγματά πέραν της διδακτικής τους ποιότητας απέκτησαν επίσης αισθητική ποιότητα. Συχνά οι πόζες επιλέγονται για να αναδείξουν συγκεκριμένα ανατομικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, περισσότερες αθλητικές πόζες απεικονίζουν τη χρήση μυϊκών συστημάτων ενώ παίζετε αθλήματα και η στάση του σκακιστή απεικονίζει το νευρικό σύστημα. Από την Αναγέννηση και μετά, το ανθρώπινο σώμα έχει εγκωμιαστεί ως τέχνη. Σίγουρα το ανθρώπινο σώμα είναι όμορφο και καλλιτεχνικό στη μορφή και τη λειτουργία του. Το BODY WORLDS γιορτάζει την αισθητική και το σχεδιασμό της ανθρώπινης μορφής, αλλά είναι σταθερά επικεντρωμένο στην ανατομική επιστήμη και την ανθρώπινη βιολογία. Η έκθεση δείχνει το θαύμα του ανθρώπινου σώματος, την ευφυΐα του, την ανθεκτικότητά του και την ευπάθειά του.

Η Βίκυ Κοκκίνη (αριστερά) με μία εκ των δημιουργών της έκθεσης, την Δρ. Angelina Walley

Παραγωγή και επικοινωνία σημαντικών event

Η Βίκυ Κοκκίνη, έχει στο ενεργητικό της την παραγωγή και την επικοινωνία σπουδαίων δράσεων, όπως τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, Λαμπαδηδρομία, Συναυλίες ξένων και Ελλήνων τραγουδιστών – Enrique Iglesias, Bryan Adams, Jose Carreras, Bolshoi Theater, Maluma, Διονύσης Σαββόπουλος, Τζίμης Πανούσης, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Γιώργος Νταλάρας – θεατρικές παραστάσεις ελληνικές και ξένες – Μήδεια, Tango Seduction, Paris Can Can, αθλητικές δράσεις και δράσεις για παιδιά με δημόσιο αλλά και ιδιωτικό χαρακτήρα κ.ά.
Στο πλούσιο βιογραφικό της περιλαμβάνονται: Οικονομολόγος / PgD Διεθνή Οικονομία, τριτοετής στη Νομική (Δημοκρήτειο Πανεπηστίμιο Θράκης), Μεταπτυχιακή εξειδίκευση Ολυμπιακών Σπουδών και Διεθνών Παραγωγών με μεταπτυχιακή διατριβή στην Ολυμπιακή Εκεχειρία, Α/κο μέλος της επιτροπής λαμπαδηδρομίας για την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή Λονδίνο 2012, Βανκούβερ 2010.
Στην Αχαΐα έχουμε διοργανώσει: Πανελλήνια Πρωταθλήματα Τριάθλου, την Τελετή Παραλαβής και Παράδοσης στην πόλη των Καλαβρύτων της Ολυμπιακής φλόγας για το Λονδίνο και το Βανκούβερ, ξένες παραγωγές- Saolin, Tango Seduction, Paris Can Can κ.α, Έλληνες καλλιτέχνες – Ελευθερία Αρβανιτάκη, Θάνο Μικρούτσικο, Διονύση Σαββόπουλο, Γλυκερία, Μιχάλη Χατζηγιάννη, Μελίνα Ασλανίδου κ.α., υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων για την Διεκδίκηση των Μεσογειακών Αγώνων για την πόλη της Πάτρας κά.

(Από την εφημερίδα «Νεολόγος» Πατρών)

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα