Το δυστύχημα στο Δερβένι σημάδεψε για χρόνια την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας

11.03.2023 / 9:00
πολύνεκρη-σιδηροδρομική-τραγωδία

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΦΑΝΗΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ

Fanis.vgenopoulos@gmail.com

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη φέρνει στη μνήμη το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Δερβένι Κορινθίας στις 30 Σεπτεμβρίου 1968, που είχε ως αποτέλεσμα 34 νεκρούς και πάνω από 120 τραυματίες. Τα δύο τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά στον σιδηροδρομικό σταθμό του Δερβενίου Κορινθίας. Το ένα από τα δύο ήταν σταματημένο, όμως ο οδηγός δεν είχε ειδοποιήσει τις σιδηροδρομικές αρχές.

Έτσι, όταν εμφανίστηκε το τρένο από την Καλαμάτα, που έκανε την ίδια διαδρομή από την αντίθετη κατεύθυνση, η τραγωδία ήταν αναπόφευκτη. Δεκαπέντε βαγόνια με μεγάλη ταχύτητα έπεσαν πάνω στα ακινητοποιημένα βαγόνια της πρώτης αμαξοστοιχίας.Οι δείκτες του ρολογιού έδειχναν 18.20, όταν ακούστηκε το μεγάλο «μπαμ», που είχε σαν αποτέλεσμα 34 νεκρούς και 125 τραυματίες.

«Πολυαίμακτον δυστύχημα»

Το τραγικό γεγονός γίνεται γρήγορα γνωστό και στην Πάτρα και οι συντάκτες του «Νεολόγου» των Πατρών, ξεκινούν το ρεπορτάζ. Την επόμενη ημέρα η εφημερίδα κυκλοφορεί με εξάστηλο τίτλο στην πρώτη της σελίδα: « Τρομακτικόν πολυαίμακτον σιδηροδρομικόν δυστύχημα – Σύγκρουσις δύο αμαξοστοιχιών των ΣΕΚ με 27 νεκρούς και 87 τραυματίας πλησίον Δερβενίου την 6.20’ μ.μ χθες. (σ.σ. ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών θα αυξηθεί όταν γίνει πλήρης καταγραφή. Ο «Νεολόγος» προλαβαίνει στην 4η σελίδα της ίδιας έκδοσης, περί τις 2 τα ξημερώματα, να καταγράψει ότι ο αριθμός των νεκρών έχει αυξηθεί) – Εφιαλτικαί σκηναί αλλοφροσύνης και αγωνίας 2.000 επιβατών».

Όπως αναφέρει ο «Νεολόγος» των Πατρών: «Το δυστύχημα γνωσθέν αμέσως εις Κιάτον, Κόρινθον, Αίγιον, Πάτρας και Αθήναις προκάλεσε μεγίστην συγκίνησιν μία δε τεραστία κινητοποίησις προς παροχήν βοηθείας εσημειώθει».

Ποιος τράβηξε το μοχλό;

Στην έκδοση της Τρίτης 1ης Οκτωβρίου 1968 γίνεται μια πρώτη καταγραφή των συνθηκών της τραγωδίας, τα αίτια της οποίας, δηλαδή ποιος ή ποια τράβηξε το μοχλό και ακινητοποίησε την 304 αμαξοστοιχία, παραμένει άγνωστο.

Όπως χαρακτηριστικά γράφει ο «Νεολόγος» των Πατρών: «Την 15.15΄ανεχώρησαν εκ του σιδ. Σταθμού Πατρών η υπαρίθ. 304 δηζελαμαξοστοιχία εκ δώδεκα βαγονίων με οδηγόν τον Χ. Δ., κάτοικον Πειραιώς, προοριζόμενη δι’ Αθήνας υπερπλήρης επιβατών. Μετά μίαν ώραν ήτοι την 16.24΄ώραν ανεχώρησε επίσης εκ Πατρών η υπαρίθμ. 306 δηζελαμαξοστοιχία με οδηγόν τον Ε. Κ. συγκεμένη εξ εννέα βαγονίων προοριζόμενη και αυτή δι’ Αθήνας.

Κατά μίαν πληροφορίαν η υπ’ αρίθμ. 304 αμαξοστοιχία εστάθμευσε αποτόμως εις το 153 χιλιόμετρον με τον σταθμόν του Δερβενίου, όταν μια γυνή εξ αγνώστου αιτίας έσυρε τον κώδωνα του κινδύνου. Η ακολουθούσα αμαξοστοιχία η οποία εν τω μεταξύ είχαν ευρεθή εις απόστασιν μικροτέραν της αποστάσεως ασφαλείας μεταξύ των συρμών μη δυνηθείσα να τροχοπεδήσει εγκαίρως επέπεσε με τρομακτικήν και ακατάσχετον ώθησιν επί της σταθμευούσης συνθλίψασα κυριολεκτικώς το τελευταίον βαγόνιον της προηγουμένης και εκτροχιάσασα τρία άλλα τα οποία ανετράπησαν».

Σκηνές αλλοφροσύνης

Ο συντάκτης του «Νεολόγου» περιγράφει τα όσα τραγικά επακολούθησαν της σύγκρουσης με τα εξής: «Σκηναί αγρίας αλλοφροσύνης και αγωνίας επεκράτησαν μεταξύ των επιβατών άλλοι των οποίων ερρίπτονται εκ των παραθύρων προς το ρείθρον της γραμμής δια να σωθούν, ενώ άλλοι εξέβαλον γοεράς κραυγάς και οιμωγάς κε των τραυμάτων των μη δυνάμενοι να μετακινηθούν. Τραγική ήτο η θέσεις εξ άλλου και των επιβατών δύο βαγονίων οίτινες ενεκλωβίσθησαν και δεν ηδύναναντο να εξέλθουν εκ της χαλύβδινης φυλακής των. Η εμβολισθείσα αμαξοστοιχία δοθέντος ότι η δηζελάμαξα της ουδέν έπαθε ηδυνήθη να αναχωρήση εκ του τόπου του δυστυχήματος μετά μίαν και ημισείαν ώραν με τα εννέα εκ των δώδεκα βαγονιών της κατευθυνόμενη προς Αθήνας παραλαβούσα και τρυματίας. Εξ άλλου ετέρα αμαξοστοιχία εκ Πειραιώς καττηυθύνθει εις τον τόπον της τραγωδίας και παρέλαβεν επίσης τραυματίας και νεκρούς, τους οποίοςυ μετέφερε εις τους πλησιάστρερους σταθμούς […] Δέον να σημειωθεί ότι και αι δύο αμαξοστοιχίαι που συνεκρούσθησαν ήσαν υπερπλήρεις ταξιδιωτών, ο αριθμός των οποίων ηγγίζε τας 2.000. Εις το σημείον της σύγκρούσεως υπάρχει στροφή περιορίζουσα την ορατότητα».

Η αντίδραση της Χούντας

Το τραγικό δυστύχημα στο Δερβένι, έπιασε στον ύπνο τη Χούντα των συνταγματαρχών, οι οποίοι την προηγουμένη είχαν προσπαθήσει να εδραιώσουν το πραξικόπημά τους, με το νόθο δημοψήφισμα, «καρπό» του αντικινήματος – οπερέτα του Κωνσταντίνου, για το νέο «σύνταγμα» που τάχα πρότειναν στον ελληνικό λαό και τον καλούσαν να το υπερψηφίσει. Ωστόσο, στον υπό λογοκρισία Τύπο, παρουσιάζεται μια διαφορετική εικόνα. Ο δικτάτορας Παπαδόπουλος, στέλνει το νούμερο δύο της τριανδρίας των επίορκων αξιωματικών Στυλιανό Πατακό επί τόπου για να συντονίσει τις προσπάθειες απεγκλωβισμού των θυμάτων και των τραυματιών και τη μεταφορά των τελευταίων στα πέριξ νοσοκομεία και κλινικές.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, το πολύνεκρο δυστύχημα επισκίασε τον πανηγυρικό τόνο που ήθελε η δικτατορία να δώσει στην επικράτηση του «Ναι» με το δυσθεώρητο ποσοστό του 92,21% …

Ονόματα νεκρών και τραυματιών

Ο «Νεολόγος», δημοσιεύει την επόμενη ημέρα τη λίστα με τα πρώτα ονόματα των νεκρών και των τραυματιών. Όπως διαβάσουμε στην εφημερίδα οι τραυματίες διακομίσθηκαν στα νοσοκομεία Ξυλοκάστρου, Κορίνθου και κυρίως σε ιδιωτικές κλινικές του Κιάτου. «Εις το νοσοκομείον Ξυλοκάστρου απεβίωσεν ένα τριετές παιδάκι αγνώστων λοιπών στοιχείων. Εξ άλλου εγνώσθη ότι εις το νοσοκομείον Κορίνθου διεκομίσθησαν εννέα άτομα εκ των οποίων μία γυνή ηλικίας περίπου 50 ετών αγνώστων στοιχείων υπέκυψεν εις τα τραύματά της…», αναφέρει χαρακτηριστικά η εφημερίδα. Μεταξύ των ονομάτων των τραυματιών που δημοσιεύει η εφημερίδα, αναφέρεται και μία 24χρονη από την Πάτρα.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα