Το 1ο Road Trip Αθήνα –Πάτρα το 1911 – Περιπέτειες των ταξιδιωτών

22.04.2021 / 10:36
img126

Το 1911 η Ελλάδα δεν ήταν μόνο φτωχή, με απαρχαιωμένες παραγωγικές δομές. Ήταν επίσης μικρή στην έκταση και ολιγάνθρωπη, καθώς τα βόρεια σύνορα άγγιξαν τον Όλυμπο και τη Μακεδονία. Οι υποδομές του κράτους ήταν ακόμη σε πρωτόγονο στάδιο με τους μεγάλους δρόμους που συνδέουν τις πόλεις, είτε να μην υπάρχουν, είτε να βρίσκονται σε κάκιστη κατάσταση. Όσο για τα αυτοκίνητα, αυτά ήταν σπανιότατα.
Σε αυτό το περιβάλλον, μια αμερικανίδα τουρίστρια που βρίσκεται στη χώρα μας, ονόματι Βιργινία Γκράχαμ, αποφασίζει, μαζί με τον Γάλλο μηχανικό Goddard, να ταξιδεύσει με αυτοκίνητο από την Αθήνα στην Ολυμπία!
Ο «Νεολόγος» των Πατρών, στο φύλλο της 12η Απριλίου 1911 δημοσιεύει εκτενέστατο ρεπορτάζ για το θέμα, υπό τον τίτλο: «Αι περιπέτειαι μιας Αμερικανίδος – Απ’ Αθηνών εις Ολυμπία επί αυτοκινήτου – Εκκεντρικότης και πείσμα – Περιεργότατα και πρωτυπότατα επεισόδια καθ’ οδόν».
Το περιπετειώδες ταξίδι, ξεκινά από την Αθήνα την Μεγάλη Πέμπτη 7 Απριλίου και το ρεπορτάζ, με όλες τις λεπτομέρειες, δημοσιεύεται την Τρίτη του Πάσχα, όπου η Βιργινία Γκράχαμ παρέμεινε καθηλωμένη στην Πάτρα, καθώς η κατάσταση του δρόμου δεν επέτρεπε να συνεχίσει το ταξίδι της μέχρι την Ολυμπία…
Εκκεντρική και πολυεκατομμυριούχος
Όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ της εποχής του «Νεολόγου», το δίδυμο που έκανε το πρώτο ταξίδι με αυτοκίνητο, πρόκειται για την «Αμερικανίς εκατομμυριούχο κυρία Βιργινία Γράχαμ, μανιώδη σπορτμαν» και τον «Γάλλο μηχανικό Goddard και αυτός τρομερός σπορτμαν, αφού άλλως τε είνε εις εκ των μετασχόντων του μεγάλου εκείνου αγώνος αυτοκινήτων Πεκίνου – Παρισιών». Όπως αναφέρει ο «Νεολόγος»: «Οι δύο ούτοι σπόρτμαν η Αμερικανίς και ο Γάλλος συνέλαβαν το σχέδιον να περιέλθωσιν την Ελλάδα δι’ αυτοκινήτου».
«Το ταξίδι είναι αδύνατον»
Οι δύο τουρίστες, όπως μας πληροφορεί ο «Νεολόγος» της εποχής, αφού έλαβαν δύο χάρτες με τους δρόμους, έναν από την Πρεσβεία των ΗΠΑ και τον χάρτη της Ελλάδας του Μπέδεκερ, κατέστρωσαν το ταξίδι τους επί χάρτου. Ωστόσο, λίγο μετά πληροφορήθηκαν ότι «το ταξείδιον αυτό είνε δυσχερές ή μάλλον αδύνατον καθότι δεν είνε καθ’ όλην την γραμμήν βατή η οδός φέρουσα εις Ολυμπίαν». Το γεγονός αυτό δεν φάνηκε να προκαλεί εντύπωση στην Αμερικανίδα και τον Γάλλο, σύμφωνα με τον χαρακτηριστικό διάλογο που δημοσιεύει ο «Νεολόγος»:
«- Θα τα περάσωμεν όλα, έλεγεν ο Γάλλος μηχανικός.

  • Μα έχει ποτάμια και χαράδρας.
  • Και αυτά θα τα περάσωμεν.
  • Έχει λόφους και βράχους.
  • Θα τους πηδήσωμε και θα τους κρημνίσωμεν. Εγώ επέρασα άλλα και άλλα από Πεκίνο εις Παρισίους και θα λογαριάσω αυτά;!»
    Οι επιβάτες
    Το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης, και αφού η Γκράχαμ έχει επισκεφθεί τον τότε υπουργό Εσωτερικών για να λάβει τη σχετική άδεια, αναχωρεί από την Αθήνα το αυτοκίνητο για το ταξίδι. Σε αυτό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, επιβαίνουν: «Επί της πρώτης σειράς των δύο θέσεων εκάθησαν η Αμερικανίς Γκράχαμ και ο Γάλλος μηχανικός κ. Γκοντάρ. Εις τα δύο όπισθεν θέσεις εκάθησαν ο κ. Πετροκόκκινος (σ.σ. αντιπρόσωπος αυτοκινήτων με εργοστάσιο στην Κυλλήνη τον οποίον η Γκράχαμ είχε γνωρίσει στις ΗΠΑ και τον κάλεσε στο ταξίδι) και ο σωφέρ. Ο μηχανικός έχων πάντοτε προ αυτού τους χάρτες και αυτούς συμβουλευόμενος διέσχιζε την οδό δια του αυτοκινήτου».
    Το αυτοκίνητο, όπως μας πληροφορεί το ρεπορτάζ: «τρέχει με 90 – 95 χιλιόμετρα την ώραν» και οι επιβαίνοντες υπολόγιζαν να φτάσουν στην Πάτρα το απόγευμα της ίδιας ημέρας.
    Οι αναποδιές
    Βέβαια, αυτό δεν συνέβη μιας και στο δρόμο συνάντησαν πολλές αναποδιές. Η πρώτη ήταν στην Ελευσίνα όπου: «Εκεί ηνοίγοντο δύο οδοί ενώπιον των και ηρώτησαν κάποιον χωρικόν να ειπή εις αυτούς ποίαν έπρεπε να ακολουθήσουν δια τον Ισθμό». Ο χωρικός τους έδειξε λάθος δρόμο με αποτέλεσμα να κατευθύνονται προς τη Λειβαδιά! Το λάθος έγινε αντιληπτό όταν ρώτησαν άλλον χωρικό που βρήκαν στο δρόμο και έτσι επέστρεψαν στην Ελευσίνα, παίρνοντας το σωστό, αυτή τη φορά, δρόμο.
    Αλλά και όταν έφτασαν στην Κόρινθο, το απόγευμα της Μ. Πέμπτης, ρώτησαν τους κατοίκους «περί της οδού ην ώφειλον να τραπούν, διότι ο χάρτης δεν εδείκνυε την οδόν. Και πάλιν έπεσαν θύματα παρεξηγήσεως, διότι υπεδείχθη αυτοίς η οδός φέρουσα εις το Άργος».
    Αλλά και στο δρόμο, συνάντησαν πολλές δυσκολίες, αφού ουσιαστικά δεν υπήρχε δρόμος, αλλά κακοτράχαλα μονοπάτια που εξυπηρετούσαν τις μεταφορές με ζώα. Παρόλα, αυτά οι επίμονοι επιβάτες δεν το έβαλαν κάτω και με την βοήθεια χωρικών, που πλήρωναν, άνοιγαν δρόμο για να περάσει το αυτοκίνητο.
    «Τρεχάτε να δείτε κάρο με πετρέλαιο»
    Το βράδυ της ίδιας ημέρας, οι ταξιδιώτες έχουν καταφέρει να φτάσουν μέχρι την Λυκοποριά, ένα παραθαλάσσιο χωριό της Κορινθίας. Εντυπωσιακή είναι η περιγραφή του «Νεολόγου» για το πώς υποδέχονται οι κάτοικοι του χωριού τους ταξιδιώτες: «Οι χωρικοί έσπευσαν και περιεκύκλωσαν το αυτοκίνητον, ενώ οι σκύλοι του χωριού εις τα σφυρίγματα αυτού εγαύγιζον. Αι χωρικαί επί τη θέα του αυτοκίνητου εξεπλήσσοντο και εφώναζον εις τα άλλας κατοίκους του χωριού.
  • Τρεχάτε να δήτε κάρρο με πετρέλαιο.»
    Η ελληνική φιλοξενία
    Όπως γράφει ο «Νεολόγος» των Πατρών, τους επισκέπτες φιλοξένησε στο σπίτι του ο «εύπορος κάτοικος κ. Κάσιος». Η οικογένεια του Κάσσιου, ετοιμαζόταν να πάει στην εκκλησία για τα 12 Ευαγγέλια, ωστόσο δεν πήγε για να φιλοξενήσει τους ξένους. Μάλιστα, επειδή ήταν περίοδος νηστείας, όπως γράφει η εφημερίδα: «Δια τούτο προσέφεραν εις αυτούς κουλούρια και αυγά». Οι επισκέπτες κοιμήθηκαν το βράδυ στο σπίτι της οικογένειας η οποία τους διέθεσε «όλα τα καλίτερα ρούχα, αυτά τα προικιά, σινδόνας, μπατανίας, κουβέρτες κεντητές, στρώμματα καινούργη και εν γένει ό,τι καθαρόν άμεμπτον και αμεταχείριστον είχε. […] Η Αμερικανίς κυρία Γκράχαμ ηθέλησεν όπως πληρώση την οικογένειαν, δια την περιποίησιν και την ξενίαν, αλλά αυτή απεποιήθη διαμαρτυρήθείσα».
    Το «λάδωμα» του φύλακα
    Μετά από πολλές περιπέτειες και ενώ ήδη ήταν Μεγάλο Σάββατο, οι επιβάτες του αυτοκίνητου και αφού είχαν περάσει το Δερβένι, αποφάσισαν τα ταξιδεύσουν στη γραμμή του τρένου και ενώ είχαν πληροφορεί από τον τοπικό σταθμό τα δρομολόγια του τρένου. Ωστόσο, στο δρόμο συνάντησαν μια γέφυρα από την οποία περνούσε το τρένο. Όπως αναφέρει ο «Νεολόγος»: «Ο φύλαξ εκεί εζήτησε να εμποδίσει την διάβασιν, ειπών, ότι απηγορεύετο υπό του κανονισμού. Αλλά εντέχως ετέθησαν εις χείρας του δεκαπέντε δραχμαί ως φιλοδώρημα και μετ’ ολίγον, ο φύλαξ δίδει και αυτός χείρα βοηθείας, όπως διέλθη το αυτοκίνητον δια της γέφυρας επί της οποίας προς τον σκοπό αυτόν ετοποθετήθησαν σανίδες»…
  • ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ… (εφημερίδα Νεολόγος των Πατρών)

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα