Τι ζητούν οι ταξιτζήδες της Πάτρας – Στη «φάμπρικα» της πιάτσας

25.03.2023 / 20:00
1000

Της Καλυψούς Κανελλοπούλου

Προ αδιεξόδου βρίσκεται ο κλάδος αυτοκινητιστών ταξί στην Πάτρα, ο οποίος καλείται ύστερα από δεκαετή οικονομική κρίση και μια δίχρονη υγειονομική κρίση που είχε ως αποτέλεσμα την υπολειτουργία των ταξί εξαιτίας των περιορισμών στην κίνηση, να αντιμετωπίσει πλέον τις επιπτώσεις της εκτόξευσης του ενεργειακού κόστους, αλλά και της γενικότερης αύξησης του κόστους ζωής, που έχει ως αποτέλεσμα όλο και λιγότεροι να προτιμούν το ταξί για να μετακινηθούν.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι αυτοκινητιστές ταξί έχουν να αντιμετωπίσουν τη μείωση των θέσεων στάθμευσης στην πιάτσα της πλατεία Γεωργίου, αλλά και την επικείμενη πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, στο πλαίσιο του έργου ανάπλασης της κάτω πόλης.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάσταση είναι οι ταξιτζήδες να βρίσκονται περισσότερες ώρες στο τιμόνι, που μπορεί να φτάνουν τις 12 έως 15 ημερησίως για να βγάλουν τα έξοδα και να τους μείνει και κάτι, ενώ αρκετοί οδηγοί φεύγουν στα νησιά για σεζόν, ώστε να βγάλουν ένα «καλό μεροκάματο».

«Ανάσα» για τους ιδιοκτήτες ταξί αποτελεί και το έργο της μεταφοράς μαθητών από απομακρυσμένες περιοχές της Αχαΐας στα σχολεία τους.

Από τη μία κρίση στην άλλη

Το ιδιαίτερο με τον κλάδο αυτό, είναι πως μόλις έμοιαζε να απομακρύνεται η υγειονομική κρίση με όλους τους περιορισμούς μετακινήσεων που έφερε μαζί της, την πόρτα «χτύπησε» η ενεργειακή κρίση δίνοντας το τελειωτικό χτύπημα με την κατακόρυφη αύξηση των τιμών καυσίμων.

Τι ζητούν οι ταξιτζήδες της Πάτρας – Στη «φάμπρικα» της πιάτσας 3

Μιλώντας με τον πρόεδρο του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Πατρών και Περιχώρων Γιώργο Σιδέρη, διαπιστώνει κανείς την πολύ δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος. «Η ενεργειακή κρίση και η εξωφρενική άνοδος των τιμών στα καύσιμα, έχει επηρεάσει κατά πολύ το επάγγελμά μας. Όλα τα έξοδα λειτουργίας έχουν αυξηθεί κατά 40%. Τον Ιούνιο του 2022 έγινε μια αναπροσαρμογή του κομίστρου, η οποία ήταν αναγκαία. Εμείς ζητούσαμε από την κυβέρνηση μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, όπως έχει γίνει και σε άλλα κράτη της Ευρώπης, αλλά αρνήθηκαν». Ο κ. Σίδερης κατέστησε σαφή και τα αιτήματα του Σωματείου του: «Εφόσον φορολογούμαστε από το πρώτο ευρώ, θεωρούμε άδικο τον φόρο του επιτηδεύματος των 650 ευρώ. Ζητούμε το αφορολόγητο να επιστρέψει στα 12.000 ευρώ όπως ήταν παλιά» λέει χαρακτηριστικά.

Το λιγότερο 10 ώρες πάνω από το τιμόνι

Με τα έξοδα συντήρησης να έχουν αυξηθεί τόσο πολύ, δεν είναι να απορεί κανείς που οι περισσότεροι οδηγοί αναγκάζονται να περνούν ακόμη και 15 ώρες πάνω από τι τιμόνι. «Έχουν αυξηθεί κατά πολύ τα ωράρια και έχει μειωθεί ο τζίρος. Κανένας οδηγός δεν περνά λιγότερες από 12 ώρες στο τιμόνι» λέει στον «Νεολόγο» των Πατρών ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ραδιοταξί Πάτρας, Κωνσταντίνος Τζουβέκας. Τα λεγόμενά του επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του «ΤΑΞΙ ΕΞΠΡΕΣ ΠΑΤΡΑΣ» Γιώργος Παπακωνσταντινόπουλος: «Χρειάζεται πλέον να εργαζόμαστε πάρα πολλές ώρες για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε. Οδηγούμε 12 και 15 ώρες. Μετά από τις 10 ώρες εργασίας μπορούμε να πούμε πως βγάζουμε μεροκάματο για να πάμε στο σπίτι μας. Μέχρι τότε εργαζόμαστε απλά για να καλύψουμε τα έξοδα λειτουργίας».

Τι ζητούν οι ταξιτζήδες της Πάτρας – Στη «φάμπρικα» της πιάτσας 4

Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή του θέματος, μοιράστηκε ο κ. Παπακωνσταντινόπουλος, θίγοντας το θέμα του υπερκορεσμού του κλάδου στην πόλη. «Η Πάτρα έχει πάρα πολλά ταξί, περισσότερα από όσα χρειάζεται αναλογικά με τον πληθυσμό της. Σε μία πόλη των 300.000 κατοίκων, είναι πολλά τα 700 ταξί».

Πολλαπλασιάστηκαν τα κενά χιλιόμετρα

Τι γίνεται όμως με τις λεγόμενες κενές κούρσες κατά τις οποίες οι οδηγοί ταξί απλά περιφέρονται προκειμένου να βρουν επιβάτη; Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει τα «κενά» χιλιόμετρα, δηλαδή χωρίς επιβάτη, τα τελευταία χρόνια όλο και πολλαπλασιάζονται. Όπως αναφέρουν οι επαγγελματίες του κλάδου στον «Νεολόγο» των Πατρών, δεν αποκλείεται ακόμη και να ξεκινήσουν μια διαδρομή από το κέντρο της πόλης, να φτάσουν στο Ρίο και να μην βρουν πελάτη. Αυτό τους έχει οδηγήσει στο να προτιμούν την παραμονή στις πιάτσες.

Ο «βραχνάς» της αντικατάστασης οχήματος

Η περίφημη αντικατάσταση στόλου, σύμφωνα με τη νομοθεσία, πρέπει να γίνεται ανά 20ετία στην περιφέρεια και τις περιοχές εκτός Αττικής. Ωστόσο, από το 2018 λόγω των δυσκολιών, δίνονται κάθε χρόνο παρατάσεις στα οχήματα των οποίων  η «ημερομηνία λήξης» είχε φτάσει. «Μιλάμε για αναβολές του ενός και των δύο ετών. Η τελευταία έληγε το 2022 και δόθηκε παράταση μέχρι τον Δεκέμβρη του 2023» εξηγεί ο κ. Σίδερης, αποκαλύπτοντας ότι «η κυβέρνηση, εκτός από 2.000 ηλεκτρικά οχήματα σε όλη τη χώρα, δεν επιδοτεί τα αυτοκίνητα αντιρυπαντικής τεχνολογίας, την στιγμή που άλλοι κλάδοι έχουν επιδοτηθεί μία και δύο φορές».

Ενέχει όμως αυτό κινδύνους για τους επιβαίνοντες; «Όχι γιατί τα ταξί περνούν κάθε χρόνο ΚΤΕΟ. Πάντα κοιτάζουμε να έχουμε το αυτοκίνητό μας σε άριστη κατάσταση, ακόμη και αν χρειαστεί να στερηθούμε άλλα πράγματα» ξεκαθαρίζει ο κ. Σίδερης.

Οι τρόποι επιβίωσης

Πολλοί οδηγοί ταξί της Πάτρας έχουν βρει «σανίδα σωτηρίας» στη μεταφορά μαθητών τις περιφέρειας. Πρόκειται για μία σταθερή και σίγουρη πηγή εσόδων, η οποία ακόμη κι αν καθυστερεί, είναι διασφαλισμένο ότι θα κατατεθεί.  «Το 1/3 του στόλου του σωματείου ταξί Πάτρας, ασχολείται με σχολικά δρομολόγια και μεταφορά μαθητών από την περιφέρεια» μας εξηγεί ο κ. Σίδερης, με τον κ. Τζουβέκα να προσθέτει: «Είναι ανάσα για πολλούς συναδέλφους, παρόλο που οι πληρωμές δεν γίνονται στην ώρα τους».

Μια άλλη λύση επιβίωσης για πολλούς είναι να «μεταναστεύσουν» σε κάποιο νησί για τη σεζόν του καλοκαιριού, όπου η ζήτηση από τουρίστες θα είναι αυξημένη. Όπως λένε στον «Νεολόγο» των Πατρών, αρκετοί οδηγοί φεύγουν από την Πάτρα τον Μάιο για να επιστρέψουν από Σεπτέμβρη.

Λεζάντα

Διακρίνονται από αριστερά: Ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Πατρών και Περιχώρων Γιώργος Σιδέρης, ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ραδιοταξί Πάτρας, Κωνσταντίνος Τζουβέκας και ο και ο πρόεδρος του «ΤΑΞΙ ΕΞΠΡΕΣ ΠΑΤΡΑΣ» Γιώργος Παπακωνσταντινόπουλος

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα