Β. Αϊβαλής: «Θετικός σε συνθετική πρόταση για την αυτοδιοίκηση»-Η συνέντευξή του σε Max Fm, Νεολόγο, Dete.gr και PLP tv (βίντεο)

24.06.2022 / 17:36
715253756

Για τη συμβολή του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας στα σημαντικά έργα υποδομών για τη Δυτική Ελλάδα, μιλά, μεταξύ άλλων, στο «Νεολόγο» των Πατρών, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Βασίλης Αϊβαλής. Αναφέρεται στο φυσικό αέριο, στο φράγμα Πείρου – Παραπείρου, στο τρένο, την Πατρών-Πύργου και στις ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Κάνει λόγο «για συλλογική προσπάθεια αποτελεσματικότητας και παρεμβάσεων, στην οποία συμμετέχει ένας μεγάλος αριθμός επιστημόνων μηχανικών».

Σε ότι αφορά τώρα σε ενδεχόμενη εμπλοκή του στις εκλογές, είναι θετικός στην προοπτική συνθετικής πρότασης για την αυτοδιοίκηση, υπό ώριμες συνθήκες, «πολλώ δε μάλλον όταν ξεπερνούν τα στενά όρια των κομμάτων και των κομματικών παρατάξεων».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΝΕΟΛΟΓΟ

Κύριε Πρόεδρε, ποια είναι κατά την άποψή σας –συνοπτικά- τα σημαντικότερα επιτεύγματα των θητειών σας στο τιμόνι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας; Η προσπάθεια είναι συλλογική;

Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε καταφέρει να κάνουμε το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας σημείο αξιόπιστης αναφοράς για μια μεγάλη μερίδα των πολιτών και δεν μιλάω μόνο για τους συναδέλφους μηχανικούς. Έχουμε επιτύχει να το εδραιώσουμε στην συνείδησή του πολίτη ως εκείνο το ανεξάρτητο και ακηδεμόνευτο επιμελητήριο που προσπαθεί με πάντα τεκμηριωμένες θέσεις να προωθεί αναπτυξιακές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές δράσεις με ανιδιοτελείς σκοπούς δίνοντας προτεραιότητα πάντα στο δημόσιο συμφέρον.

Οι επιτυχίες μας ως ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΔΕ) στο ανωτέρω πλαίσιο είναι ποικίλες και σημαντικές. Οι διεκδικήσεις μας ακόμη περισσότερες και όλες με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, όλες κάτω από την ομπρέλα του δημοκρατικού προγραμματισμού και με προοδευτικό πρόσημο.

Η έλευση του Φυσικού Αερίου στη Δυτική Ελλάδα είναι πρώτιστη επιτυχία του ΤΕΕ/ΤΔΕ μιας και ήταν το πρώτο που εδώ και πλέον της δεκαετίας, συνέλαβε, μελέτησε, διεκδίκησε και έπεισε για την βιωσιμότητα του έργου παρά τις σθεναρές αντιρρήσεις… από τους πάντες. Έτσι, βρίσκοντας ευήκοα ώτα στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και κάνοντας την εδώ και χρόνια εταίρο στην προσπάθεια κατάφερε την χρηματοδότηση του έργου, έτσι ώστε μέχρι τα τέλη του επόμενου χρόνου η Δυτική Ελλάδα και στις τρείς μεγαλύτερες πόλεις της να έχει την δυνατότητα παροχέτευσης φυσικού αερίου σε αρκετές κατοικίες και επιχειρήσεις.

Ο τρόπος διέλευσης της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής από την πόλη της Πάτρας ήταν η πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, την οποία παρά τις όποιες αρχικές διαφωνίες τους μικρές ή μεγάλες (να θυμίσω ότι αρχικά όλες μιλούσαν για αμιγώς επιφανειακή διέλευση), την ασπάστηκαν επακριβώς δύο διαφορετικές κυβερνήσεις μαζί με το σύνολο των υπηρεσιακών δομών του Υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ ως την καλύτερη κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά, με την ελάχιστη δυνατή όχληση χρήσης αλλά ταυτόχρονα και οικονομικά εφικτή, για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί και να υλοποιηθεί.

Η πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας για ίδρυση ενός αμιγώς δημόσιου διαβαθμιδικού Φορέα για την διαχείριση του Φράγματος Πείρου-Παραπείρου, αποκλειόμενης της έμμεσης ή άμεσης ιδιωτικοποίησής και εμπορευματικοποίησής του, ήταν επίσης μια σημαντική προσπάθεια του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας. Μια πρόταση την οποία ασπάστηκαν τόσο το σύνολο της αντιπολίτευσης του Δήμου Πατρέων, όσο και η τότε ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο και δόμησε πρόταση σύστασης Φορέα με την μορφή εταιρείας αμιγώς δημοσίου χαρακτήρα. Πρόταση η οποία δεν έγινε δεκτή από την δημοτική αρχή του Δήμου Πατρέων, με αποτέλεσμα σήμερα να διαχειρίζεται την λειτουργία του φράγματος ο ιδιώτης κατασκευαστής.

Η πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας με τριάντα μία ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για το νέο ΕΣΠΑ «Δυτική Ελλάδα 2021-2027» είναι επίσης χαρακτηριστική. Μία σειρά συγκεκριμένων προ-κοστολογημένων έργων τα οποία θα πρέπει να μελετηθούν, ωριμάσουν, χρηματοδοτηθούν και να υλοποιηθούναπό το νέο ΠΕΠ, που στόχο έχουν να βελτιώσουν τηζωή των πολιτών της περιοχής στην κατεύθυνση της αύξησης της απασχόλησης, της παραγωγικότητας, της εξωστρέφειας, προσδίδοντας το μέγιστο ανταποδοτικό όφελος στον πολίτη και την μέγιστη προστιθέμενη αξία στην περιοχή.

Και άλλα πολλά….

Προφανώς όλα αυτά δεν πραγματοποιούνται από ένα πρόσωπο ή μία κλειστή ομάδα. Είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας στην οποία συμμετέχει ένας μεγάλος αριθμός επιστημόνων μηχανικών μέσα από τα εσωτερικά όργανα του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας. Όλες οι προτάσεις και οι δράσεις μας πριν την προχωρήσουν στην τελική τους μορφή λαμβάνουν την έγκριση της Διοικούσας Επιτροπής κάτω από ένα πλαίσιο ανεξαρτησίας, αξιοκρατίας, διαφάνειας και ανιδιοτέλειας, και είμαι περήφανος που  σχεδόν πάντα τα τελευταία χρόνια αυτό γίνεται με ομόφωνες αποφάσεις. Δείχνει πολλά για το επίπεδο των συναδέλφων, την ανάγκη όλων να είμαστε χρήσιμοι και παραγωγικοί, μακριά από προσωπικέςστρατηγικές και παραταξιακές λογικές και από το βήμα που μου δίνετε θα ήθελα να τους ευχαριστήσω όλους.

Θέλετε να παραμείνετε στην ηγεσία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας  και μετά τη λήξη της δεύτερης θητείας;

Θεωρώ ότι όλα τα πράγματα στην ζωή είναι κύκλοι. Στο Τεχνικό Επιμελητήριο από την πρώτη στιγμή που εκλέχθηκα, το 2013, κατείχα σημαντικές θέσεις. Μέχρι το 2016 διατέλεσα Γενικός Γραμματέας του τμήματος και από το 2017 έως σήμερα είμαι στη θέση του Προέδρου. Αυτή τη στιγμή διανύω το δεύτερο μισό της δεύτερης θητείας μου και μπορώ να πω ότι μέσα μου από την διαδρομή μου στο ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας νιώθω πλήρης.

Γενικότερα είναι βαθιά μου πεποίθηση ότι οι επιτυχημένοι αιρετοί θα πρέπει να αποχωρούν αυτόβουλα σε χρόνο που επιλέγουν και όχι όταν τους απομακρύνει το εκλογικό σώμα.

Συγχρόνως θεωρώ ότι πρέπει πάντα να προτεραιοποιείται το κοινό καλό σε σχέση με την οποιαδήποτε προσωπική φιλοδοξία και να γίνεται η σωστή προετοιμασία για τη διάδοχη κατάσταση. Όχι μόνο αφήνοντας χώρο για τους επόμενους, αλλά δίνοντάς τους και όλα τα εχέγγυα για να έχουν και αυτοί μια καλή ή, και γιατί όχι, μια καλύτερη θητεία.

Είστε αισιόδοξος για την ολοκλήρωση της Πατρών – Πύργου εντός χρονοδιαγραμμάτων;

Ο αυτοκινητόδρομος της Πατρών -Πύργου είναι ένα πολύπαθο έργο. Ένα έργο με σειρά λαθών που έγιναν πολλούς και καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών. Ένα έργο για οποίο κάθε ημέρα καθυστέρησης πληρώθηκε με φόρο αίματος από τους πολίτες της περιοχής και όχι μόνον. Από την άλλη πλευρά η έλλειψη αυτής της σημαντικής υποδομής αποτέλεσε τροχοπέδη για την ανάπτυξη πολλών περιοχών, ιδιαίτερα της περιφερειακής ενότητας Ηλείας.

Μιλάμε για ένα έργο που λανθασμένα αποκόπηκε από την πράξη παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, που λανθασμένα χωρίστηκε σε διακριτά οκτώ διαφορετικά τμήματά, που λανθασμένα σταμάτησε η κατασκευή του όταν μετά από χρόνια είχε πλέον τους αναδόχους στο δρόμο, που απαιτήθηκαν επιπλέον τρία χρόνια για να ξαναμπεί στην πράξη παραχώρησης και για να ξαναβγούν στο πεδίο τα μηχανήματα έργου.

Αλήθεια πόσα λάθη…και πόσο αίμα για ένα έργο, για αυτό το έργο.

Επομένως το θέμα δεν είναι αν η Πατρών – Πύργου θα υλοποιηθεί εντός των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης. Αλλά το έργο αυτό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό για όλους μας, και όλοι οι εμπλεκόμενοι να κάνουν τα μέγιστα δυνατά για να πραγματοποιηθεί αυτό.

Ποια η γνώμη σας για τις ακολουθούμενες διαδικασίες σε ότι αφορά στη σιδηροδρομική γραμμή Ρίο-Νέο Λιμάνι; Υπογειοποείται το μεγαλύτερο κομμάτι και μάλιστα εντός του αστικού ιστού, είστε καλυμμένος;

Ως πολίτης προφανώς και δεν είμαι καλυμμένος, καθώς θα ήθελα την μέγιστη υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, την ελάχιστη όχληση και την μέγιστη ανάπλαση της σημερινής περιοχής χάραξης. Από την άλλη ως μηχανικός αντιλαμβάνομαι ότι η επιλεχθείσα λύση δεν είναι η πιο γρήγορΗ και η πιο φθηνή αλλά ούτε και η πιο ακριβή και η πιο χρονοβόρα. Η επιλογή του Υπουργείου κάνοντας αποδεκτή την πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας είναι η χρυσή τομή στην ανωτέρω διελκυστίνδα.

Σημαντική όμως παράμετρο κατασκευής, πέρα της ανωτέρω επιλογής,  αποτελεί και ο χρόνος υλοποίησης του έργου. Όπως διαπιστώνουμε ήδη το τελευταίο χρονικό διάστημα στο αμέσως προηγούμενο τμήμα του έργου, στο Ψαθόπυργος – Ρίο, οι χρόνοι αυτοί είναι απελπιστικά μεγάλοι.

Το όνομά σας, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων, κομμάτων και σχηματισμών, με φόντο τις κάλπες. Σας απασχολεί η εμπλοκή σας στην ενεργό πολιτική; Στην κεντρική σκηνή ή στην αυτοδιοίκηση; Από τι εξαρτάται ενδεχόμενη συμμετοχή σας;

Θεωρώ ότι είναι κατανοητό ότι όταν ένας άνθρωπος έχει ενεργό συμμετοχή, πλέον των δέκα ετών, στον επιστημονικό του φορέα, η οποιαδήποτε πρόταση εμπλοκής του στο πεδίο της πολιτικής δεν του είναι αδιάφορη, πολλώ δε μάλλον όταν οι προτάσεις που δέχεται αφορούν ευρύτερους συνθετικούς σχηματισμούς, οι οποίοι ξεπερνούν τα στενά όρια των κομμάτων και των κομματικών παρατάξεων. Το σημαντικότερο όμως είναι σε όλες τις περιπτώσεις που προαναφέρατε να είναι χρήσιμος για την κοινωνία και τον τόπο, και για να συμβεί αυτό θα πρέπει να είναι ώριμες οι συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση μια τέτοια προωθημένη συνθετική πρόταση είναι η μόνη η οποία θα μπορούσε να κεντρίσει το ενδιαφέρον μου για δραστηριοποίηση στην ενεργό πολιτική, και προφανώς τέτοιες προτάσεις δύσκολα προκύπτουν στην κεντρική σκηνή.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα