Τα «δυνατά χαρτιά» της Δυτικής Ελλάδας: Λιμάνι, υποδομές, πολιτισμός και τουρισμός τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που θα ωφελήσουν την περιοχή

24.06.2021 / 8:21
1100

Του Αλέξανδρου Κογκόλη

Η φράση «η αναπτυξιακή προοπτική της Αχαΐας» εμπεριέχεται εδώ και πολλά χρόνια στους λόγους  των υποψηφίων της τοπικής αυτοδιοίκησης, του κοινοβουλίου, στελεχών της οικονομίας, του τουρισμού, επιφανών και απλών πολιτών. Ακόμη και Πρωθυπουργοί έχουν κατά κόρον αναφερθεί, μέσω του οραματικού τους πλαισίου, στην επόμενη ημέρα του νομού, ο οποίος έχρηζε περαιτέρω προσοχής από το… κέντρο και ενός στοχευμένου στρατηγικού σχεδίου εξωστρέφειας και ρεαλιστικής διεκδίκησης.

Αρκετά επιτεύχθηκαν, πολλά περισσότερα όμως όχι.

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι το εξής: Πώς μπορεί η Αχαΐα να αποκτήσει προοπτική, αφού η πολυετής οικονομική κρίση, η αύξηση της ανεργίας, οι λάθος κεντρικοί χειρισμοί χρόνων και οι αναποτελεσματικοί λαϊκισμοί και διαξιφισμοί, μεταξύ των κομμάτων, δεν οδήγησαν πουθενά;

Προσιτός προορισμός από την Αττική

Κατ’ αρχάς, ξεκίνησαν τα δρομολόγια του τρένου στη γραμμή Κιάτο-Αίγιο. Η Αχαΐα θα συνδέεται με την Αττική, το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και τον Πειραιά. Η χρονικά ακριβής ανταπόκριση των δρομολογίων και με αυτά του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοπτό – Καλάβρυτα, μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες τουριστικές διαδρομές με τρένο σε παγκόσμιο επίπεδο, χαροποιεί κατοίκους, τουρίστες, εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης και της κεντρικής σκηνής.

Οι παραλίες της Αιγιαλείας και της Αχαΐας όπως και ο όμορφος ορεινός τους όγκος καθίστανται προσιτός και οικονομικός προορισμός για τους κατοίκους της Αττικής και όχι μόνο. Αυτό βέβαια επιτυγχάνεται και μέσω του σύγχρονου πλέον αυτοκινητόδρομου της Αθηνών-Πατρών, με μόνο ανασταλτικό παράγοντα τα διόδια.

Ένωση Αθήνας με Πάτρα-Ηλεία-Αιτωλοακαρνανία

Σε τρία βήματα ακόμη παραπέρα, με φόντο τις υποδομές, η σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με το κέντρο θα είναι πλέον πραγματικότητα. Με την ολοκλήρωση της Πατρών-Πύργου, ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα ξεκινά από την Αθήνα, τη σύνεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το νέο λιμάνι της Πάτρας και την υπάρχουσα Γέφυρα που ενώνει και την Αιτωλοακαρνανία και οι τρεις νομοί της Δυτικής Ελλάδας μπορούν να αποτελούν έναν ασφαλή, καλαίσθητο και πολλά υποσχόμενο προορισμό.

Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, μέσα στην επόμενη εξαετία το τρένο θα έχει φτάσει στο νέο λιμάνι, ενώ το πολύ στις αρχές του 2024 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία η Πατρών-Πύργου.

Διαμετακομιστικό κέντρο

Αναμφιβόλως, το δυνατό χαρτί της Πάτρας είναι το λιμάνι της, το οποίο αποτελεί Πύλη εισόδου και εξόδου προς τη Δύση. Σε συνδυασμό με την έλευση της σιδηροδρομικής γραμμής, τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου, την επενδυτική δραστηριότητα στην ολότητά του ή σε εκτάσεις «φιλέτα» του και τους σύγχρονους οδικούς άξονες, η Αχαϊκή πρωτεύουσα μπορεί να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο, εκτός από τις τουριστικές αφίξεις. Βέβαια, για να καταστεί προσελκύσιμο το λιμάνι και επενδυτικά, βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες, όπως η έλευση του φυσικού αερίου ως καυσίμου για τα πλοία, η μετεξέλιξή του σε «πράσινο» λιμάνι, η δημιουργία υποδομών κρουαζιέρας, σε απόλυτη συνάρτηση με τη σιδηροδρομική γραμμή και το εμπορευματικό κέντρο.

Αλλάζει η παραλιακή ζώνη

Αξίζει αν σημειωθεί πως, στο πλαίσιο της γενικότερης προοπτικής που ανοίγεται για την περιοχή γύρω από το νέο λιμάνι, προσθέτουμε την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του πρώην εργοστασίου «Λαδόπουλος», η οποία αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και των νότιων συνοικιών. Επίσης, καταγράφουμε το επενδυτικό ενδιαφέρον που εμφανίζεται για την περιοχή, από κολοσσούς στον χώρο του εμπορίου. Θυμίζουμε πως, στελέχη του ομίλου της Ten Brinke, συνεχίζουν τις συνομιλίες με υποψήφιους συμμετέχοντες για το εμπορικό κέντρο που σχεδιάζουν να φτιάξουν στον χώρο της πρώην ΑΒΕΞ, στην Ακτή Δυμαίων.

Όπως είναι γνωστό ο ολλανδικός κολοσσός αγόρασε τον χώρο (για την ακρίβεια η θυγατρική του, Polikenco), με στόχο να τον κατασκευάσει από την αρχή και να τον αξιοποιήσει, μισθώνοντας τον στη συνέχεια σε ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες – επενδυτές.

Τα σχέδια του ομίλου σχετίζονται με την κατασκευή ενός νέου εμπορικού κέντρου το οποίο όμως θα έχει την μορφή open mall, κάτι που θα του δώσει τη δυνατότητα να έχει έναν μεγαλύτερο πλουραλισμό ως προς την λειτουργία του.

Οι συζητήσεις γίνονται με γνωστές αλυσίδες καταστημάτων τόσο μεγάλων αλυσίδων και σημαντικών ονομάτων του λιανικού εμπορίου, όσο και με μαγαζιά της τοπικής οικονομίας. Μάλιστα οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν και deals που έχουν ήδη κλείσει.

Ας μην ξεχνάμε, στο πλάνο της συνολικότερης αναμόρφωσης στην παραλιακή ζώνη και την ανάπλαση του παλιού λιμανιού της Αχαϊκής πρωτεύουσας, το οποίο θα αποτελεί πόλο έλξης καθημερινά για τους πατρινούς.

Σύνδεση με λιμάνια και αεροδρόμια

Επιπροσθέτως, σε σχέση με το σιδηροδρομικό δίκτυο και την προοπτική που αυτό θα δώσει, κινούνται όλες οι απαραίτητες διαδικασίες, στη βάση συγκεκριμένου προγραμματισμού από την Κυβέρνηση, το Υπουργείο Υποδομών και τον ΟΣΕ, για τη σύνδεση του δικτύου με τον κεντρικό κορμό της χώρας, σε όλη την Πελοπόννησο, όπως και τα με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της Ελλάδας. Σαφώς και ο Άραξος στο πεδίο αυτό θα διαδραματίσει σημαντικότατο ρόλο.

Πολιτισμός, θρησκευτικός τουρισμός και αυτοκινητοδρόμιο

Στα παραπάνω, προστίθενται, μεταξύ πολλών άλλων, σε επίπεδο Δυτικής Ελλάδας, η απαραίτητη προσέλκυση τουριστών στο μεγαλύτερο όνομα της πολιτιστικής κληρονομιάς στον κόσμο, της Αρχαίας Ολυμπίας. Το λιμάνι του Κατακόλου, οι κοντινοί Δελφοί (εκτός Δυτικής Ελλάδας αλλά κοντά), οι Αρχαίες Οινιάδες στην Αιτωλοακαρνανία, που μπορούν να ωφελήσουν τουριστικά και οικονομικά και την Αχαΐα.

Επίσης, η έλευση του Φυσικού αερίου, τα όμορφα Καλάβρυτα, το Πανεπιστήμιο, ο θρησκευτικό τουρισμούς μέσω του Αγίου Ανδρέα και το αυτοκινητοδρόμιο θα μπορούσαν να επιφέρουν πολλαπλά αναπτυξιακά, επενδυτικά και οικονομικά οφέλη για την Αχαΐα!

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα