Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία

20.04.2021 / 8:38
1000

Της Κατερίνας Τσουκαλά

«Η παράσταση ξεκινάει σε λίγα λεπτά, παρακαλούμε να απενεργοποιήσετε τα κινητά σας τηλέφωνα». Αυτό θα ήταν το άκουσμα, μετά τον ήχο του τρίτου κουδουνιού που θα μας υποδέχονταν οι θεατρικές αίθουσες, αν δεν βρισκόμασταν σε περίοδο lockdown. Τα θέατρα παραμένουν κλειστά και κανείς δεν γνωρίζει πώς θα είναι το θεατρικό σκηνικό μόλις αυτά ανοίξουν. Οι θεατρικοί επιχειρηματίες της Πάτρας, μίλησαν στον «Κόσμο» για το ποια ήταν η αρωγή της Πολιτείας, όσον αφορά την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των θεατρικών χώρων καθ΄όλη την διάρκεια της πανδημίας, καθώς και ποιες είναι οι προτάσεις τους για την επόμενη μέρα.

Κανδηλιώτης Θεόδωρος  (Θέατρο Γραμμές Τέχνης)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 7

«Η μάχη με το λουκέτο είναι καθημερινή και ψυχοφθόρα»

 «Για μια πολιτεία η οποία έχει διαχρονικά αποδείξει ότι αρέσκεται σε μία ελεγχόμενη κατάσταση στο χώρο των τεχνών, η αρωγή υπήρξε στοιχειώδης και προσχηματική. Σε όλη μου την προσωπική διαδρομή στο χώρο, δεν υπήρξα ποτέ επαίτης κρατικού χρήματος για τις παραγωγές στις οποίες είχα τη χαρά και την τιμή να εμπλακώ, αλλά τη δεδομένη στιγμή που με βρίσκει στο τιμόνι ενός θεατρικού χώρου, η μάχη με το λουκέτο είναι καθημερινή και ψυχοφθόρα. Δεν μηδενίζω κάποιες παροχές όπως το επίδομα της πλατφόρμας καλλιτεχνών ή την επιδότηση ενοικίου στο 100% του ποσού, αλλά για να μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν και να καταστούν βιώσιμοι οι χώροι πολιτισμού θα χρειαστεί μια γενναία έντιμη και ειλικρινής στήριξη τους.

Άνοιγμα των χώρων, όχι νωρίτερα καθώς αυτό θα ισοδυναμούσε με λουκέτο για την πλειοψηφία των θεάτρων, από Οκτώβρη, Νοέμβρη -εάν κι εφόσον αυτό είναι ασφαλές για τη δημόσια υγεία- με περιορισμένη αλλά και αυξανόμενη κατά την αντίστοιχη πορεία της πανδημίας, πληρότητα.

– Επιδότηση εισιτηρίων ευθέως ανάλογη με το ποσοστό πληρότητας.

– Κάλυψη του συνόλου ή έστω μέρους, βάσει πλαφόν, των ασφαλιστικών εισφορών των συντελεστών, για εύλογο διάστημα.
– Δίκαιες φοροελαφρύνσεις και φοροαπαλλαγές.

– Επιδοτήσεις παραστάσεων κύρους και σημαίνουσας καλλιτεχνικής αξίας.

– Επιδοτούμενα εισιτήρια για τους οικονομικά ασθενέστερους πολίτες,

– Ειδικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τους χώρους των τεχνών».

Δίπλας Φάνης (Θέατρο Λιθογραφείον)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 8

«Δεν γνωρίζουν το Θέατρο»

«Πόσες φορές ακούστηκε από την “πολιτεία” η λέξη Θέατρο σ’ αυτή την περίοδο;

Ανάλογη ήταν και η βοήθειά της.

Ααα, οι Θεατρικοί χώροι έκλεισαν πρώτοι. Αν αυτό εκληφθεί ως προτεραιότητα, είμαστε ψηλά στην ατζέντα της. Θα είναι και το τελευταίο που θα ακούσουμε “ανοίγουν τα Θέατρα”.

Δεν γνωρίζω πολλά για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Εκ των πραγμάτων.

Δεν γνωρίζουν το Θέατρο. Εκ του προσανατολισμού τους.

Δεν έχω προτάσεις προς αυτούς. Όχι μόνο γιατί δεν είναι το Λιθογραφείον απλώς μια επιχείρηση μα γιατί δεν υπάρχει διάλογος.

Αν το Θέατρο, για την “πολιτεία” ανήκει στην κατηγορία των κέντρων Διασκέδασης ή αν είναι το Α.Φ.Μ. του τότε υπάρχει στ’ αλήθεια πρόβλημα.

Και όχι μόνο για μας…»

Τσαρδάκας Τηλέμαχος (Θέατρο ACT)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 9

«Δεν έχουμε στοκ προϊόντων να πουλήσουμε όπως στο εμπόριο»  

 «Οι επιχειρήσεις πολιτισμού υποστηρίχθηκαν κυρίως μέσω των επιστρεπτέων προκαταβολών και μέσω της αποζημίωσης των υπαλλήλων που βγήκαν σε αναστολή εργασίας. Οι ΑΜΚΕ του πολιτισμού πήραν το καλοκαίρι μη επιστρεπτέες ενισχύσεις (2000 ευρώ). Επίσης ανακοινώθηκε από τα αρμόδια υπουργεία πρόγραμμα αποζημίωσης των αδειοδοτημένων θεάτρων (με ποσοστό επί των καθισμάτων και της χωρητικότητας) και πρόσφατα υλοποιήθηκαν οι ανάλογες αιτήσεις. Αναμένουμε τις εγκριτικές αποφάσεις και το στάδιο των εκταμιεύσεων. Ακόμα, υλοποιήθηκε πρόγραμμα χρηματοδότησης για παραγωγούς θεάτρου που είχαν ενεργή παράσταση που διακόπηκε λόγω κορωνοιού, προκειμένου να πραγματοποιηθεί νέα παραγωγή και να παραδοθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού βιντεοσκοπημένη. Τέλος, όπως και σε άλλες επιχειρήσεις, μειώθηκαν τα ενοίκια ή καταβλήθηκαν από την πολιτεία, ενώ ηθοποιοί, συγγραφείς, σκηνογράφοι, σκηνοθέτες και άλλες ειδικότητες του θεάτρου, από το Σεπτέμβριο έως σήμερα λαμβάνουν το μηνιαίο βοήθημα των 534 ευρώ.  

Η αλήθεια είναι ότι η πολιτεία άργησε να αντιδράσει αλλά τελικά έδειξε σφυγμό και υπήρξε κάποια υποστήριξη. Είναι αρκετή; Θα έλεγα πως επαρκεί ίσα ίσα για να καλυφθούν τα βασικά έξοδα και να μην κλείσουμε όσο διαρκεί αυτή η κατάσταση. Τα περισσότερα έξοδα εξακολουθούν να τρέχουν και τα θέατρα, συνήθως, έχουν μεγάλα έξοδα συντήρησης. Θα μπορούσε να έχουν δοθεί μεγαλύτερα ποσά ή να έχουν προβλεφθεί κάποια επιπλέον μέτρα (πχ αναστολή ασφαλιστικών εισφορών). Σίγουρα πρέπει να σχεδιαστεί σωστά και να ανακοινωθεί έγκαιρα το πότε θα ξανανοίξουν οι θεατρικοί χώροι και με τις συνθήκες. Στη δική μας δουλειά δεν υπάρχει περιθώριο αιφνιδιασμού. Δεν έχουμε στοκ προϊόντων να πουλήσουμε όπως στο εμπόριο ούτε μπορούμε να ετοιμαστούμε γρήγορα όπως η εστίαση. Εμείς πρέπει να κάνουμε σχεδιασμό, προετοιμασία και πρόβες τουλάχιστον δύο μηνών για να φτάσουμε στην παράσταση που θα δει το κοινό. Πρέπει να μελετηθεί ένα σωστό πλάνο, με βάση και τις εμπειρίες του προηγούμενου καλοκαιριού. Να οργανωθεί στην κάθε του λεπτομέρεια και να τηρηθεί από όλους (πχ να μην ακολουθεί κάθε δήμος ή περιφέρεια δική της γραμμή όπως έγινε πέρυσι το καλοκαίρι). Είναι, έτσι κι αλλιώς, πολύ δύσκολο για έναν επιχειρηματία να επενδύσει χρήματα για νέες παραγωγές αυτή την εποχή. Το θέατρο κακώς έχει ταυτιστεί με τη διασκέδαση που είναι δύσκολο να ελεγχθεί. Το θέατρο είναι απαραίτητο μέσο ψυχαγωγίας που συμβάλλει στην ομαλή κοινωνική λειτουργία και στην ισορροπία της κοινωνίας. Στο θέατρο, τα υγειονομικά πρωτόκολλα, μπορούν να τηρηθούν κατά γράμμα, καθώς είναι ένας ελεγχόμενος χώρος, με συγκεκριμένες θέσεις και συγκεκριμένη διάρκεια παράστασης. Άρα χρειάζονται σαφή πρωτόκολλα που να διέπονται από μια λογική. Ταυτόχρονα θα πρέπει να προβλεφθεί κάποιος τρόπος χρηματοδότησης των επιπλέον εξόδων που θα προκύψουν ή αποζημίωσης μέρους των εσόδων που θα χαθούν».

Χαράλαμπος Κρητικός  (Θέατρο Πάνθεον)

«Επιδότηση των κενών θέσεων»

«Οι θεατρικές σκηνές ήταν οι πρώτες επιχειρήσεις που κλείσανε λόγω κορωνοϊού (15/3/2020). Από τότε μέχρι σήμερα, η μόνη βοήθεια που έχουμε λάβει από την πολιτεία είναι αυτή που έχουν λάβει όλες οι επιχειρήσεις· της επιστρεπτέας προκαταβολής. Αυτή τη στιγμή, περιμένουμε την έγκριση τής αίτησης που έχουν κάνει όλες οι θεατρικές επιχειρήσεις για «επιδότηση των κενών θέσεων» του τριμήνου Οκτωβρίου-Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020. Επίσης, έχει ανακοινωθεί, αλλά ακόμα δεν έχει ανοίξει η σχετική πλατφόρμα για επιδότηση ενός ακόμα τριμήνου Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 2021. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι με την επιστρεπτέα προκαταβολή μπόρεσε να καλυφθεί μόνο ένα μικρό μέρος απ’ τα έξοδά μας.

Δεδομένου της πορείας των εμβολιασμών, επειδή οι θεατρικές σκηνές στην καλύτερη των περιπτώσεων θα ανοίξουν τον Οκτώβριο του 2021, ελπίζουμε να υπάρξει μια περαιτέρω ενίσχυση των επιχειρήσεών μας μιας και θα είμαστε ο μόνος κλάδος που θα έχει παραμείνει κλειστός πάνω από ένα χρόνο (19 μήνες).

Τέλος, ελπίζουμε ότι όταν ανοίξουμε, οι προϋποθέσεις που θα θέσει η κυβέρνηση να είναι τέτοιες ώστε να είναι βιώσιμο και πάνω απ’ όλα ασφαλές το άνοιγμα των επιχειρήσεων μας».

Βάης Πέτρος (ΔΗΠΕΘΕ)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 10

«Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια»

«Ο πολιτισμός είναι παραμελημένος πολύ πριν την πανδημία και το ίδιο έγινε και κατά τη διάρκειά της. Τα δύο εκατομμύρια που δόθηκαν στο πρόγραμμα «Μια Ελλάδα, ένας πολιτισμός» και οι μικρές επιχορηγήσεις σε δομές πολιτισμού, ήταν συμβολικού χαρακτήρα. Οι άνθρωποι του πολιτισμού, με κλειστά τα θέατρα για πάνω από έναν χρόνο, βρίσκονται στην πιο δεινή κατάσταση. Τα ΔΗΠΕΘΕ είναι οι φορείς που, αν είχαν μία αξιοπρεπή επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού, θα φιλοξενούσαν παραστάσεις δίνοντας δουλειά σε δεκάδες καλλιτέχνες σε κάθε πόλη και αισιοδοξία στους συμπολίτες μας. Οι Δήμοι έχουν τα δικά τους οικονομικά προβλήματα, για να διαθέσουν τα απαιτούμενα ποσά, όταν έχει μειωθεί κατά 62 % η κρατική επιχορήγησή τους. Ο Δήμος Πατρέων στηρίζει τις πολιτιστικές δομές και μπορέσαμε να πραγματοποιήσουμε δεκάδες παραστάσεις που συμμετείχαν σχεδόν όλοι οι καλλιτέχνες της πόλης μας και συνεχίζουμε και για την επόμενη περίοδο.

Διεκδικούμε το άνοιγμα των θεάτρων, γιατί είναι οι πιο ασφαλείς, ελεγχόμενοι χώροι που μπορούν να τηρούν πλήρως τα μέτρα προστασίας. Οι αρχαιολογικοί χώροι, με γενική απόφαση του Υπουργείου, να παραχωρούνται δωρεάν για εκδηλώσεις. Οι Δήμοι και τα ΔΗΠΕΘΕ να επιχορηγηθούν ουσιαστικά για να στηρίξουν τους τοπικούς καλλιτέχνες. Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, μαζί με τους σπουδαστές, διεκδικούμε και το άνοιγμα των Δραματικών Σχολών. Υποκριτική εξ αποστάσεως δεν γίνεται. Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια και σ’ αυτή τη συγκυρία είναι στήριγμα και αισιοδοξία για να σταθούμε όρθιοι».

Καραμούζη Ελένη (Θέατρο Όροφως)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 11

«Να νιώσουμε την πολιτεία να μας στηρίζει»

 «Από την αρχή της πανδημίας τα θέατρα έχουν λάβει κάποιες επιστρεπτέες προκαταβολές κ τη μείωση του ενοικίου μέχρι και την απαλλαγή. Δυστυχώς όμως όλα τα υπόλοιπα έξοδα πρέπει να καλυφθούν από εμάς. «Την επόμενη μέρα θα πρέπει να αντιληφθούν οι αρμόδιοι  το κενό που έχει αφήσει η κατάσταση της πανδημίας, στους ανθρώπους της τέχνης αλλά κ στους συμπολίτες μας. Σε περίπτωση επόμενης  έξαρσης της πανδημίας, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να μην κλείσουν ούτε μια μέρα οι χώροι πολιτισμού αλλά να λειτουργήσουν με όλα τα μέτρα προστασίας, κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει από την πρώτη στιγμή. Κάθε χώρος τέχνης να λάβει  σημαντικές επιχορηγήσεις. Για τους καλοκαιρινούς μήνες να υπάρξει απαλλαγή ενοικίου. Με διάλογο κ καλή διάθεση να νιώσουμε την πολιτεία να μας στηρίζει, για να μπορούμε κ εμείς μέσω της τέχνης να  οδηγήσουμε τις ψυχές σε φωτεινές διαδρομές».

Ράγκου Ίλια (Θέατρο Επίκεντρο)

Στο mute o πομπός των συναισθημάτων… Οι άνθρωποι του θεάτρου της Πάτρας, μιλούν για τις κλειστές θεατρικές στέγες, αλλά και για το τι προσδοκούν μετά την πανδημία 12

«Η επιδότηση των θέσεων θα είναι μια ανάσα»

 «Οι θεατρικοί χώροι που λειτουργούν στην πόλη μας είναι κατά κύριο λόγο μικρών διαστάσεων, από τη φύση τους κλειστοί, και όπως είναι λογικό έχουν επηρεαστεί περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο του πολιτισμού. Η βιωσιμότητά τους εξαρτάται άμεσα από την επιχορήγηση του κράτους. Με τις ανακοινώσεις για την επιδότηση των θέσεων που έχει ψηφιστεί, θα είναι μια ανάσα ώστε να καταφέρουν να παραμείνουν ενεργοί την επόμενη θεατρική σαιζόν, χωρίς να γνωρίζουμε το ποσοστό πληρότητας που θα επιτραπεί σε αυτούς.

Η πανδημία έδωσε μια ευκαιρία στους ανθρώπους που ασχολούνται με τον πολιτισμό να αναπτύξουν την ικανότητα ώστε να βρουν εναλλακτικές λύσεις για νέους δρόμους δημιουργικότητας. Για παράδειγμα οι συνεργασίες με τοπικούς φορείς (Δήμο, Περιφέρεια) ή οι μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις είναι κάποιες από αυτές και ήρθαν για να μείνουν. Θα αποτελούν από εδώ και στο εξής μία καλλιτεχνική παρακαταθήκη που θα έπρεπε να υπάρχει εδώ και χρόνια».

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα