Βαράνε “κόκκινο” τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα – Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης

01.04.2023 / 11:00
ΦΩΤΟ1 ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΑΠΟ ΟΔΙΚΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ

Το σύνολο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Πάτρας είναι παραδομένο των ντεσιμπέλ τα οποία σε πολλές περιπτώσεις νυχθημερόν καθιστά τη ζωή των κατοίκων της – ιδιαίτερα στον ιστό του κέντρου κάτι παραπάνω από μαρτυρική.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας του ΥΠΕΚΑ που παρουσιάζει ο «Ν» η ζωη χιλιάδων κατοίκων της Αχαϊκής πρωτεύουσας είναι χιλιάδες κάτοικοι σε διαφορετικές περιοχές γίνεται κάτι παραπάνω από δύσκολη με τα χρονικά όρια της έκθεσης να αγγίζουν ακόμα και την εικοσιτετράωρη βάση.

Αυτή η μακροχρόνια έκθεση στον θόρυβο συνδυάζεται με πρόκληση σοβαρών επιπτώσεων  στην υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ενόχλησης, των διαταραχών ύπνου, των αρνητικών επιπτώσεων στο καρδιαγγειακό και στο μεταβολικό σύστημα, την ψυχική υγεία καθώς και της γνωστικής δυσλειτουργίας των παιδιών.

Κύρια αιτία πρόκλησης της ηχορύπανσης στην Πάτρα σε ότι αφορά τους δείκτες που φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 70 ντεσιμπέλ είναι το οδικό δίκτυο – κίνηση των οχημάτων, το παλαιό και το νέο λιμάνι οι άξονες πρόσβασης προς τα εθνικά δίκτυα, οι δύο περιμετρικές, η περιοχή του Βιοτεχνικού Πάρκου και οχλούσες βιομηχανικές μονάδες που έχουν παραμείνει σε λειτουργία και δεν έχουν μεταφερθεί στη Βιομηχανική ζώνη.

Σε πολλές περιοχές η κατάσταση βελτιώνεται αισθητά κατά τη διάρκεια της νύχτας με εξαίρεση το οδικό δίκτυο το οποίο περικλείει το λεγόμενο ιστορικό κέντρο και κατά τους θερινούς μήνες τις παραλιακές οδούς σε όλη την έκταση του  Καλλικρατικού δήμου Πατρέων.

Να σημειωθεί πως σύμφωνα με τη μελέτη πιο κρίσιμα θεωρούνται τα οδικά τμήματα στα οποία διαπιστώθηκε ηχορύπανση στη διάρκεια της ημέρας από 70 ντεσιμπέλ και άνω και κατά τη νύχτα από 60 ντεσιμπέλ και άνω . Τα τμήματα αυτά είναι συνολικού μήκους περίπου 16 km και αντιπροσωπεύουν ποσοστό άνω 3% του συνολικού οδικού δικτύου το οποίο στην Πάτρα ξεπερνά τα 600 χιλιόμετρα.

Πλέον επιβαρημένη  περιοχή θεωρείται το κέντρο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Πάτρας και συγκεκριμένα έκταση 6 περίπου τετραγωνικών χιλιομέτρων (2Χ3).

 Το 16% του πληθυσμού  εκτίθενται σε επίπεδα θορύβου άνω του ορίου του δείκτη των 70 ντεσιμπέλ στη διάρκεια της ημέρας . Από αυτούς το 1/6 εκτίθεται σε επίπεδα θορύβου μεταξύ 75 και 80 dB όταν είναι ημέρα.

Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 9

Το 17% του πληθυσμού εκτίθεται σε επίπεδα νυχτερινού θορύβου  άνω του ορίου των 60 ντεσιμπέλ . Από αυτούς, το 1/5 εκτίθεται σε επίπεδα νυχτερινού θορύβου που κυμαίνεται   μεταξύ 65 και 70 νρεσιμπέλ. Από πλευράς κατοικιών, το 11%  βρίσκεται σε ζώνη νυχτερινού θορύβου >60  ντεσιμπέλ και το 1/7 από 65 μέχρι 70 ντεσιμπέλ.

Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 10

Συνολικά το 65,9% του πληθυσμού εκτίθεται σε στάθμη θορύβου, προερχόμενο από το σύνολο των οδικών αξόνων, μικρότερη από 65 dB(A) όταν είναι ημέρα, ενώ δεν προκύπτει έκθεση πληθυσμού σε στάθμη οδικού θορύβου μεγαλύτερη από 70 κατά τη διάρκεια της νύχτας.

•Το 83,6 % των κατοίκων της Πάτρας εκτίθεται σε στάθμη θορύβου , προερχόμενη από το σύνολο των οδικών αξόνων. Μόλις το 0,7 % των κατοίκων εκτίθεται σε στάθμη θορύβου στη διάρκεια της νύχτας μεγαλύτερη από 60 ντεσιμπέλ που να οφείλεται στους μεγάλους οδικούς άξονες.

•Το 91,5 % των κατοίκων στην πρωτεύουσα της Αχαΐας εκτίθεται σε στάθμη θορύβου , προερχόμενο από το σύνολο των οδικών αξόνων, μεγαλύτερη από 50 ντεσιμπέλ στη διάρκεια της νύχτας.

Μεγάλη είναι η συνεισφορά στην ηχορύπανση από το παλαιό και το νέο λιμάνι και τις μηχανές των πλοίων ενώ η συνεισφορά των σιδηροδρομικών αξόνων και της βιομηχανικής δραστηριότητας στον περιβαλλοντικό θόρυβο είναι μικρή.

Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 11

Επίσης το 83,9 % των κατοίκων του ΠΣ εκτίθεται σε στάθμη θορύβου, προερχόμενο από το σύνολο των οδικών αξόνων, μικρότερη από 70 ντεσιμπέλ (Η συνεισφορά των μεγάλων οδικών αξόνων στο θόρυβο είναι μικρή). Μόλις το 0,6% των κατοίκων εκτίθεται σε στάθμη θορύβου μεγαλύτερη από 70 ντεσιμπέλ λόγω των μεγάλων οδικών αξόνων.

Το 3% των κατοίκων εκτίθεται σε στάθμη θορύβου , προερχόμενο από το σύνολο των οδικών αξόνων, μεγαλύτερη από 75 ντεσιμπέλ. ∆εν προκύπτει έκθεση πληθυσμού σε στάθμη θορύβου μεγαλύτερη από 75 ντεσιμπέλ λόγω της λειτουργίας των μεγάλων οδικών αξόνων και το 4,2% του πληθυσμού εκτίθεται σε στάθμη θορύβου, προερχόμενο από το σύνολο των οδικών αξόνων, μικρότερη από 55 ντεσιμπέλ όταν είναι ημέρα.

Ο σιδηρόδρομος «συνεισφέρει» στην ηχορύπανση στη διάρκεια της ημέρας με 55 έως 65 ντεσιμπέλ

Η έρευνα περιλαμβάνει το πρωτεύον και το δευτερεύον δίκτυο και το σύνολο, των τοπικών οδών της Πάτρας. Από τα στοιχεία προκύπτει και κρίνεται επιβεβλημένο να ληφθούν μέτρα για τη μείσωση των ντεσιμπέλ στις κρίσιμες περιοχές. Δηλαδή σε αυτές όπου οι πατρινοί και οι επισκέπτες της πόλης εκτίθενται σε υψηλά επίπεδα θορύβου. Ειδικότερα, η μείωση των κρίσιμων οδικών τμημάτων, που προκαλούν την υψηλότερη έκθεση στα ντεσιμπέλ του πληθυσμού.

Περιοχή μελέτης αποτέλεσαν οι 14 Συνοικίες της Πάτρας ΠΣΠ (πλην της γειτονιάς Ασύρματος), ο περιαστικός οικισμός της Περιβόλας, το μεγαλύτερο μέρος της ∆ημοτικής Ενότητας Ρίου καθώς και οι περιοχές Βιοτεχνικό Πάρκο (ΒΙΟΠΑ) Γλαύκου, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πάτρας, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, χαράδρα  ∆ιάκου – Σαμακιά, η οποία περιβάλλεται από τις γειτονιές ∆ιάκου, Σαμακιάς και Αρόης.

Επίσης μετρήθηκε η Ζώνη πρασίνου μεταξύ της Νέας Εθνικής Οδού και της οδού Πανεπιστημίου, η περιοχή προστασίας του Έλους της Αγυιάς, η περιοχή προστασίας στις εκβολές του Χάραδρου οι οποίες αφορούν σε περιοχές συνεχόμενες ή μη προς τις πολεοδομημένες ή τις προς πολεοδόμηση περιοχές.

Στο «μικροσκόπιο» των μετρήσεων βρέθηκαν οι Ζώνες Ελεγχόμενης Ανάπτυξης αθλητιμού, τουρισμού, αναψυχής)ανατολικά και οι ζώνες προσδιορισμού ειδικών χρήσεων τουρισμού-αναψυχής που αφορούν στο παραλιακό μέτωπο της Πάτρας, που εκτός από τη λιμενική δραστηριότητα προορίζεται για την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών αναψυχής.

Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 12
Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 13
Βαράνε "κόκκινο" τα ντεσιμπέλ στην Πάτρα - Δείτε πίνακες και χάρτες της ηχορύπανσης 14
Μηδενικοί σιδηροδρομικοί ρύπου στη διάρκεια της νύχτας

Για τη σύνταξη της έκθεσης εργάστηκαν οι:  •∆ρ. Καϊμάκη Στυλιανή, Πολ. Μηχανικός ΕΜΠ, PhD, DIC•Κοτρωνάρου Αναστασία, Νομικός, Πολιτικός Μηχανικός,Μηχανικός ΠεριβάλλοντοςPhD, ∆ιευθύντρια Ερευνών ΙΕΠΒΑ•Γκουβάτσου Ελένη, Πολ. Μηχανικός ΕΜΠ, Μηχανικός Περιβάλλοντος MSc, DIC•Σιαπαρίνας Κων/νος, Γεωλόγος, Περιβαλλοντολόγος MSc•Περδίου Αγγελική, Μεταλλειολόγος Μηχανικός, Περιβαλλοντολόγος MSc•Παπανούση Φωτεινή, Τοπογράφος ΑΠΘ, Περιβαλλοντολόγος MSc•Χατζιόπουλος Ευστάθιος, Περιβαλλοντολόγος MS

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα