Στην Πάτρα είναι εγκατεστημένα τα φανάρια της ταλαιπωρίας

19.02.2023 / 20:01
traffic-light-1360645

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

«Βραχνάς» έχουν γίνει πλέον οι φωτεινοί σηματοδότες για τους οδηγούς της Πάτρας, με τα προβλήματα που παρουσιάζουν να είναι αρκετά συχνά, με αποτέλεσμα αντί να διευκολύνουν να δυσχεραίνουν την ήδη προβληματική κυκλοφοριακή ροή στην πόλη.Τα προβλήματα έχουν να κάνουν με την συχνότητα του αυτοματισμού τους, με τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις, κυρίως έξω από το κέντρο της πόλης, αλλά και με τις συχνές βλάβες που παρατηρούνται, ειδικότερα στα φανάρια του κέντρου, εξαιτίας της παλαιότητας τους.

Τα μαύρα καλώδια

Τα μαύρα καλώδια που βλέπουμε κατά περιόδους σε διάφορες διασταυρώσεις, μεταξύ των φωτεινών σηματοδοτών, πάνω από τα οποία περνάνε τα διερχόμενα οχήματα αποτελούν τα όργανα μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου.

Βάση αυτών και των στοιχείων που καταγράφουν, καθορίζεται ο αυτοματισμός των φωτεινών σηματοδοτών, όταν χρειαστεί να μπει κάποιο νέο φανάρι ή όταν χρειαστεί να γίνει κάποια αλλαγή. Με τις μετρήσεις αυτές ακολουθούν οι αντίστοιχες μελέτες οι οποίες και στέλνονται από την Περιφέρεια στην αντίστοιχη υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών.

Όλα σε μια υπηρεσία

Οι αλλαγές στους αυτοματισμούς των φωτεινών σηματοδοτών γίνονται μόνο εφόσον όταν εγκριθούν από το Υπουργείο Υποδομών και σταλούν πίσω στην Περιφέρεια, ενώ στη συνέχεια υπάρχει και το τεχνικό κομμάτι, οι  εργασίες που θα γίνουν τσιπάροντας τις αλλαγές των χρόνων στις ηλεκτρονικές πλακέτες των φαναριών.

Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι αυτή η διαδικασία ισχύει όχι μόνο για την Πάτρα ή για την Δυτική Ελλάδα, αλλά για όλη την επικράτεια και περνάει από την ίδια υπηρεσία του Υπουργείου, καταλαβαίνει τον χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί μια οποιαδήποτε αλλαγή σε ένα φανάρι.

Όμως το ζήτημα είναι ότι η χρονοβόρα αυτή διαδικασία, φαίνεται ότι έχει τις δικές της συνέπειες δηλαδή στους δρόμους της Πάτρας.

Δεν… συνεννοούνται 

«Υπάρχει πράγματι πρόβλημα συντονισμού στους φωτεινούς σηματοδότες της πόλης και αυτό έχει να κάνει με το ότι φαίνεται ότι τα φανάρια δεν δείχνουν να συνεννοούνται μεταξύ τους, σαν μην περιλαμβάνονται κάποια από αυτά στο κεντρικό σύστημα ελέγχου» τονίζει στον «Νεολόγο» ο επικοινωνιολόγος – συγκοινωνιολόγος, Δημήτρης Σαρδελιάνος.

Ωστόσο, το ίδιο το δίκτυο και το σύστημα που το συντονίζει είναι σίγουρα παλαιωμένο. «Αν υπήρχαν σύγχρονα φανάρια, με τους δικούς τους αισθητήρες που θα μετρούσαν από μόνα τους τον κυκλοφοριακό φόρτο, το όλο θέμα όπως καταλαβαίνετε θα ήταν αρκετά απλά. Από ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω όλα τα φανάρια της Πάτρας είναι μάνουαλ, παλαιού τύπου δηλαδή.

Ο επαναπροσδιορισμός της συχνότητας των χρόνων των φωτεινών σηματοδοτών γίνεται σε περιοδικά διαστήματα (από ένα εξάμηνο έως και ενός χρόνου), εκτός αν υπάρξουν κάποιες έκτακτες περιπτώσεις νέων διασταυρώσεων ή αλλαγών που θα πρέπει να γίνουν πιο άμεσα.

«Ουρές» τα αμάξια

Για παράδειγμα το έντονο πρόβλημα που υπήρξε στην Βενιζέλου και Καλαβρύτων με τις αλλαγές που είχαν γίνει στο φανάρι και το μποτιλιάρισμα που είχαν ως αποτέλεσμα, έγιναν μετά από ενέργειες ενός πολίτη που είχε εντοπίσει παραλείψεις στον συγκεκριμένο φωτεινό σηματοδότη.

Σύμφωνα όμως με τους οδηγούς μποτιλιάρισμα, εξαιτίας των φαναριών, εντοπίζονται και σε άλλα σημεία της πόλης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Ακρωτηρίου, κοντά στην πλατεία Παπανδρέου.

Επίσης ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα για το θέμα της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών έχει να κάνει με τις συχνές κλοπές σε καλώδια και βανδαλισμούς που σημειώνονται από ομάδες ρομά.

«Ξηλώνουν» και τα ΚΑΦΑΟ

Οι ρομά κλέβουν τα καλώδια, όμως, το σημαντικότερο πρόβλημα, είναι ότι στην προσπάθεια τους αυτή, τραβώντας τα για να πετύχουν τον σκοπό τους, ξηλώνουν τα ΚΑΦΑΟ, με αποτέλεσμα να μένουν εκτός λειτουργίας τόσο τα φανάρια, όσο και οι κολώνες φωτισμού.

Αυτό είχε γίνει στον κόμβο της Περιβόλας, στο ύψος των Καρφούρ, όπου για ένα διάστημα υπήρξε πρόβλημα αφού χρειάζεται χρόνος για να μπουν όλα αυτά καλώδια στην θέση τους και να συνδεθούν μεταξύ τους.

Σε ότι αφορά τα φανάρια που σβήνουν συχνά – πυκνά σε κεντρικές διασταυρώσεις της πόλης (κυρίως στο κέντρο) οι βλάβες αυτές οφείλονται καθαρά στην παλαιότητα τους, ωστόσο, η αποκατάσταση τους γίνεται τις περισσότερες φορές άμεσα, με εργολαβίες που έχει «ανοικτές» η Περιφέρεια, ειδικά για αυτό τον σκοπό.

Η πηγή του «κακού»

Πάντως, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει κύκλοι που γνωρίζουν καλά το όλο θέμα, ανεξάρτητα των όποιων προβλημάτων δημιουργούνται από τα φανάρια, η βασική πηγή του κακού για το κυκλοφοριακό ζήτημα της Πάτρας, δεν ξεκινάει από εκεί.

Ξεκινάει από την παράνομη στάθμευση, τα διπλποπαρκαρίσματα και τη γενικότερη κυκλοφοριακή ροή των δρόμων της πόλης που σε πολλά σημεία είναι προβληματική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Όθωνας Αμαλίας που από τότε που έγινε ποδηλατόδρομος η κυκλοφορία πάει με ρυθμούς χελώνας. Οπότε τα φανάρια έρχονται για να δέσουν το «γλυκό».

Η πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος για έξι κυκλοφοριακούς κόμβους

Μια πρόταση που είχε κάνει το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας για να δοθεί μια ανάσα στο κυκλοφοριακό φόρτο της Πάτρας αφορούσε την δημιουργία έξι κυκλικών κόμβων, σε συγκεκριμένα σημεία  που θεωρούνται κομβικά στην είσοδο – έξοδο προς τον κεντρικό αστικό ιστό.

Μάλιστα μια τέτοια παρέμβαση είναι επιλέξιμη να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους. Η πρόταση που είχε κάνει το ΤΕΕ περιλάμβανε τα εξής προτεινόμενα σημεία:

1. Παπαδιαμαντοπούλου & τέλος Μικρής Περιμετρικής Πατρών (μετά το τεχνικό εξόδου)

2. Πανεπιστημίου & Διοδώρου (Τόφαλος)

3. Πατρών Κλάους & Ελ. Βενιζέλου

4. Ελ. Βενιζέλου & Γ. Παπανδρέου

5. Καλαβρύτων & Γ. Παπανδρέου

6. Αθηνών & Αγ. Γεωργίου (Αγ. Γεώργιος Ρίου)

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα