Στα σύνορα του σασπένς και της αγωνίας με φύλακα τον Βαγγέλη Μπέκα

11.11.2020 / 14:03
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
ψροπεδ

ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «Ο ΓΙΟΣ ΜΑΣ» ΘΑ ΣΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΞΑΓΡΥΠΝΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΝΟΙΩΣΕΙΣ ΠΩΣ Ο ΦΟΒΟΣ ΕΝΑΙ…ΑΛΛΟΥ

Συνέντευξη στον Μιχάλη Παπαγεωργίου

Στο μικρό ακριτικό χωριό όλα μοιάζουν ειρηνικά, ώσπου ο επτάχρονος γιος του Νίκου εξαφανίζεται κοντά στα σύνορα. Ο Νίκος τον αναζητεί απεγνωσμένα, η γυναίκα του συμπεριφέρεται περίεργα κι ο αδελφός του έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον υπόκοσμο της Θεσσαλονίκης. Όμως, όταν μαθεύεται πως στο γειτονικό μουσουλμανικό χωριό, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά των συνόρων, ένας τζιχαντιστής έχει μόλις επιστρέψει από τη Συρία, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα.

Οι φήμες οργιάζουν: ατύχημα, φόνος, απαγωγή ή νέο παιδομάζωμα; Ο Νίκος ψάχνει κίνητρα και υπόπτους, ενώ  μια παράξενη ομίχλη θολώνει τα μυαλά των ανθρώπων. Μια ομίχλη που θα αποκόψει τους ακρίτες από τον υπόλοιπο κόσμο και τον πολιτισμό, φέρνοντας στην επιφάνεια θαμμένα μυστικά.

Το μυθιστόρημα του Βαγγέλη Μπέκα  που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ψυχογιός» με γράπωσε από το λαιμό και με αιφνιδίασε ευχάριστα. Σαν να σου κλείνει τα μάτια απότομα ένας φίλος, τρομάζεις και μετά λυτρώνεσαι. Μιλάμε μαζί του για το ανελέητο κρεσέντο σασπένς , τα ακριτικά χωριά και τις σειρές του HBO που δίνουν συγγραφικά ερεθίσματα.

Πως θα «σύστηνες» σε κάποιον το βιβλίο σου ; Ψυχολογικό θρίλερ; Αστυνομικό; Κοινωνικό ψυχογράφημα in extremis; Kαι τι ρόλο έπαιξε εν τέλει το ‘Breaking bad’στη συγγραφή του;

Νομίζω ότι είναι όλα αυτά που αναφέρεις μαζί. Ή απλώς θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα μυθιστόρημα μυστηρίου και αγωνίας που εστιάζει στα ψυχογραφήματα των ηρώων και τις σχέσεις τους. Σχέσεις κάθε είδους. Κοινωνικές, θρησκευτικές, ερωτικές, σχέσεις της αγίας ελληνικής οικογένειας. Όσο για το Breaking Bad, παρόλο που με χαροποιεί η ερώτησή σου, καλύτερα να μην επεκταθούμε περισσότερο. Ας το αφήσουμε ως αναπάντητο αίνιγμα, επαναλαμβάνοντας μονάχα το μότο του βιβλίου: «Δεν είμαι σε κίνδυνο, ο κίνδυνος είμαι εγώ»

Πολυφωνική , κοφτή αφήγηση είναι ένα από τα δυνατά όπλα στην ανάγνωση του μυθιστορήματος. Γιατί διάλεξες αυτή την «αγχωτική» γραφή; Η σε …διάλεξε;

Η αφήγηση έχει ως κορμό τον Νίκο, που μας λέει την ιστορία του σε πρώτο πρόσωπο, όμως παράλληλα έχει και άλλες αφηγήσεις που αφορούν τους υπόλοιπους ήρωες. Τον Δημήτρη, την Άρτεμη, τον Ισμαήλ, τη Σιμπέλ, σε τρίτο πρόσωπο. Επέλεξα μια τέτοια δομή για λόγους σασπένς, αλλά και για να ειπωθεί η ιστορία σφαιρικά.

Αρκετά ενδιαφέροντα ελληνικά έργα που διάβασα τελευταία …μυρίζουν χώμα. Μια ανάγκη επιστροφής σε μητρική Γη αποκομμένη από τον πολιτισμό. Γιατί ακριτικά χωριά και πόση έρευνα χρειάστηκε εκ μέρους σου  για τη ζωή και τους κώδικες επικοινωνίας με γειτονικές χώρες;

Επέλεξα ένα ακριτικό χωριό γιατί ήθελα να μιλήσω για τους ανθρώπους που βρίσκονται στα σύνορα μεταξύ διαφορικών πολιτισμών, για τους ανθρώπους που βρίσκονται στα όρια. Γιατί επιθυμούσα να ασχοληθώ με τη σχέση χριστιανών και μουσουλμάνων. Όσο για την έρευνα, νομίζω ότι τα ταξίδια και το διάβασμα είναι απαραίτητα, ώστε να χτίσεις με αληθοφάνεια το μυθοπλαστικό σου σύμπαν.

Δε σου κρύβω πως το γοτθικό  σχεδόν περιβάλλον και η διαρκής απειλή για unhappy endings των περισσότερων ηρώων με κυρίευσε. Όταν πήρα ανάσες σκέφτηκα απλά …η ζωή συνεχίζεται. Χρειάζεται κυνισμός για να αντέξεις δύσκολες καταστάσεις και πόσο βασανίστηκες για να (μας) τυλίξεις όλους στην ομίχλη;

Η αλήθεια είναι πως γράφοντας τον «Γιό μας» ήθελα οι αναγνώστες να νιώσουν την αγωνία των ηρώων βαθιά μέσα τους και για να συμβεί αυτό, πρέπει να βιώσεις την ιστορία με πάθος γράφοντάς την. Να ζήσεις την ιστορία ξανά και ξανά, όχι απλά να την γράψεις στο χαρτί. Κι αν η ανάγνωση του βιβλίου διαρκεί μια βδομάδα, ο συγγραφέας βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση για 1-2 χρόνια τουλάχιστον και αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Το μοναδικό πλεονέκτημα που έχεις είναι ότι γνωρίζεις το τέλος. Και αυτό λειτουργεί ως βαλβίδα αποσυμπίεσης.

Επιρροές ποπ κουλτούρας που επηρέασαν και σε βοήθησαν στη συγγραφή. Μουσική, ταινίες, σειρές, βιβλία, όλα ευπρόσδεκτα

Αφηγηματικά επηρεάστηκα σαφώς από τις νέου τύπου σειρές του Netflix και του HBO, που είναι ότι πιο νέο διαθέτουν οι αφηγηματικές τέχνες. Δεν είναι σωστό να ξεχνάμε ότι το μυθιστόρημα ανδρώθηκε ως σειρά σε εφημερίδες. Από βιβλία οι επιρροές ξεκινάνε από την Καραπάνου και φτάνουν μέχρι τον Φουέντες. Όσο για τη μουσική, γράφοντας άκουγα Philip Glass και Hans Zimmer. Αποκλειστικά.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα