Σκηνικό εγκατάλειψης δεκαετιών στις υποδομές της Αχαΐας-Περνάμε και κινούμαστε με ατομική ευθύνη(ΦΩΤΟ)

26.03.2023 / 9:15
γεφυρα

Του Γιάννη Γεωργόπουλου

Δεδομένα τα οποία αφορούν στη περιοχή και παραπέμπουν σε χώρες  του τρίτου κόσμου φέρνει στ φως ο «Ν» με την έρευνα να αποκαλύπτει το καθεστώς εγκατάλειψης  που επικρατεί επί δεκαετίες στο έλεγχο και τη συντήρηση των υποδομών στην Πάτρα και την υπόλοιπη Αχαΐα.Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία στην Αχαΐα δεν έχει γίνει ποτέ καταγραφή και δεν γνωρίζει κανείς επίσημα τον απόλυτο αριθμό μικρών και μεγάλων γεφυρών καθώς και των αερογεφυρών που υπάρχουν, τόσο στο πρωτεύον όσο και στο δευτερεύον οδικό δίκτυο.

Η διαπίστωση αυτή συνοδεύεται από την σοκαριστική  αποκάλυψη, πως σε καμία από αυτές δεν έχει γίνει ουσιαστικός έλεγχος και συντήρηση ενώ ελάχιστες επισκευές γίνονται μόνο όταν υπάρξει πρόβλημα ή μετά από καταγγελία των χρηστών.

Σκηνικό εγκατάλειψης δεκαετιών στις υποδομές της Αχαΐας-Περνάμε και κινούμαστε με ατομική ευθύνη(ΦΩΤΟ) 5

Οι εμπλεκόμενοι με το κεφάλαιο των έργων υψηλής σπουδαιότητας στην Πάτρα και την υπόλοιπη Αχαΐα θεωρούν θέμα χρόνου να συμβεί με τις συγκεκριμένες υποδομές ότι συνέβη και με την τραγωδία των Τεμπών.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών στην Αχαΐα Άρης Γκατζόγιας μιλώντας στο ‘Ν’ αποκάλυψε πως δεν υπάρχει μέχρι σήμερα κανένας φορέας ο οποίος να έχει καταγεγραμμένο τον αριθμό των γεφυρών που χρησιμοποιούνται στην περιοχή. Το γεγονός αυτό και μόνο συνεπάγεται πως δεν έχει κανένας τη συνολική ευθύνη παρακολούθησης και συντήρησής τους.

Από την έρευνα του «Ν» προκύπτει επίσης, πως με εξαίρεση το τμήμα της Ολυμπίας οδού που είναι στα όρια της Αχαΐας και των δύο περιμετρικών, όλοι οι άλλοι κύριοι οδικοί άξονες έχουν κατασκευαστεί τις δεκαριές από  ’50 με ’80, γεγονός που σημαίνει πως οι γέφυρες που υπάρχουν σε αυτές έχουν ηλικία από 50 χρόνια και άνω με φυσική συνέπεια να  βρίσκονται στο τέλος της θεωρητικής τους ζωής, λόγω της εγκατάλειψης και τη μη πραγματοποίηση εργασιών αναβάθμισης.

Σύμφωνα πάντα με τον πρόεδρο του συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών στην Αχαΐα,  δεν έχει γίνει ποτέ συστηματικός έλεγχος, συντήρηση και αναβάθμιση, με το ερώτημα που μπαίνει επιτακτικά να αφορά στο αν υπάρχει φορέας ο οποίος θα αναλάβει να τις καταγράψει και να τις ελέγξει.

Σκηνικό εγκατάλειψης δεκαετιών στις υποδομές της Αχαΐας-Περνάμε και κινούμαστε με ατομική ευθύνη(ΦΩΤΟ) 6

Οι χρήστες των συγκεκριμένων υποδομών στην ουσία περνάνε τις γέφυρες «με δική τους ευθύνη και δεν γνωρίζουν με τι ρίσκο κάθε φορά περνάνε». Αυτό ισχύει κυρίως για το δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο και το τοπικό δίκτυο στο νομό.

Οι γέφυρες που βρίσκονται στην Αχαΐα και μελετήθηκαν πριν από το 1982 έχουν υπολογιστεί για χαμηλότερα φορτία ενώ όσες είναι κατασκευασμένες πριν από το 1961 – εκτιμάται πως είναι δεκάδες στο νομό – δεν έχουν κανένα κανονιστικό πλαίσιο και πρέπει άμεσα να μπουν στο μικροσκόπιο προκειμένου να αξιολογηθεί η κατάσταση και στατική τους επάρκεια.

Φράγματα χωρίς συντήρηση

Σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν και για το τι ισχύει με τα φράγματα που έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στην περιοχή, καθώς σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε μιλώντας στον max fm ο πρώην πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας και μέλος της διοικούσας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας Θανάσης Γιανναδάκης, υπάρχει φορέας διαχείρισης φράγματος στην περιοχή που έβαζε στον προϋπολογισμό του κονδύλι για τη συντήρηση αλλά αυτά τα χρήματα ποτέ δεν δόθηκαν ή δόθηκαν ελάχιστα, με αποτέλεσμα να μη γίνεται συντήρηση.

Οι συρμοί του προαστιακού

Ζητούμενο είναι πλέον και σε τοπικό επίπεδο η πραγματοποίηση ελέγχων στους συρμούς του προαστιακού της Πάτρας μετά από την τρομακτική διαπίστωση για την αντίδραση των υλικών κατασκευής των βαγονιών στη φωτιά το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης στα Τέμπη.

Η ανάπτυξη θερμοκρασιών 1200 βαθμών κελσίου προκαλεί εύλογα τρόμο και καθιστά σύμφωνα με τον κ. Γιανναδάκη επιτακτική την άμεση  διενέργεια ελέγχων. Σε δηλώσεις του στο «Ν» ο πρώην πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδος επεσήμανε την ανάγκη να γίνει αυτοψία στους συρμούς του προαστιακού της Πάτρας και στα υλικά που τοποθετούνται μέσα και κατά πόσο πληρούν τις προδιαγραφές

Το γεφύρι της… Πάτρας

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των όσων έχουν συμβεί και συμβαίνουν με τις υποδομές στην Πάτρα, αποτελεί η περιβόητη αερογέφυρα στη βόρεια είσοδο της πόλης που συνδέει την μεγάλη περιμετρική με τον εθνικό άξονα Αθήνα – Πάτρα.

Η συγκεκριμένη αερογέφυρα παρόλο που «μετράει» μόλις 20 χρόνια ζωής εμφάνισε σοβαρά προβλήματα με αποτέλεσμα από το 2019 να παραμένει κλειστή καθώς έχει ενταχθεί μαζί με άλλες 24 που βρίσκονται κατά μήκος της Ολυμπίας οδού σε πρόγραμμα βαριάς επισκευής.

Η μεγάλη ζημιά στη συγκεκριμένη γέφυρα δεν έγινε αντιληπτή σε πρώτο χρόνο από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες αλλά από χρήστες οι οποίοι προχώρησαν σε σειρά καταγγελιών οι οποίες προκάλεσαν την αντίδραση της κρατικής μηχανής.

Λιμάνια σε βύθιση

Χαρακτηριστικό παράδειγμα εγκατάλειψης αποτελεί η προβλήτα  του Ρίου εκεί όπου όπως προκύπτει από την αυτοψία του «Ν» μεγάλο του τμήμα έχει κυριολεκτικά διαλυθεί και είναι θέμα χρόνου να υποχωρήσει με άγνωστες συνέπειες. Να σημειωθεί πως το πρόβλημα είναι τόσο εμφανές που προκαλεί απορία το πως προχώρησε η ρηγμάτωση σε τέτοια έκταση χωρίς να ληφθούν τα απαιτούμενα μέτρα.

Σκηνικό εγκατάλειψης δεκαετιών στις υποδομές της Αχαΐας-Περνάμε και κινούμαστε με ατομική ευθύνη(ΦΩΤΟ) 7

Η Γέφυρα στον Σαλμένικο

Σοβαρά ερωτηματικά για τα ανακλαστικά των αρμόδιων υπηρεσιών προκαλεί η εγκατάλειψη της Γέφυρας στο Σαλμενίκο ποταμό, στην οποία τα σίδερα έχουν βγει στην επιφάνεια με την οξείδωση να είναι στο μεγαλύτερο τμήματος εμφανής.

Η συγκεκριμένη γέφυρα παραμένει χωρίς συντήρηση επί μακρόν παρά τα διαβήματα της τοπικής κοινωνίας και φορέων της περιοχής.

Σκηνικό εγκατάλειψης δεκαετιών στις υποδομές της Αχαΐας-Περνάμε και κινούμαστε με ατομική ευθύνη(ΦΩΤΟ) 8

ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΟΡΕΙΝΟΥΣ ΟΓΚΟΥΣ

Για τον τεχνικό κόσμο της Αχαΐας μεγάλο ζητούμενο αποτελεί η κατάσταση στην οποία βρίσκονται σημαντικές γέφυρές του επαρχιακού δικτύου, το οποίο οδηγεί στα Καλάβρυτα την ορεινή Αιγιάλεια και μέσω της 111 στην Αρκαδία καθώς έχουν συμπληρώσει τον προσδόκιμο χρόνο ζωής τους, δεν έχουν συντηρηθεί και ενισχυθεί σχεδόν ποτέ, ενώ παραμένουν επί δεκαετίες αχαρτογράφητα.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα