Πρώην εργοστάσιο της Πειραϊκής Πατραϊκής: Ένας «γίγαντας» σε ομηρία…

18.06.2023 / 9:15
peiraiki

Του Γιάννη Γεωργόπουλου

Η Πάτρα αποτελεί ίσως ένα –αν όχι το μοναδικό– από τα λίγα αστικά κέντρα της χώρας που όποτε επιχειρεί να κάνει ένα βήμα μπροστά, οι μηχανισμοί την οδηγούν να κάνει δύο βήματα πίσω.

Τρανή απόδειξη – όπως αποκαλύπτει σήμερα ο «Νεολόγος» των Πατρών, ότι συντελέστηκε όταν από τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών και το Επιμελητήριο Αχαΐας έγινε συγκροτημένη προσπάθεια για να ξεκινήσει σταδιακά η αξιοποίηση της τεράστιας έκτασης που καταλαμβάνει το πρώην εργοστάσιο της Πειραϊκής Πατραϊκής στην Ακτή Δυμαίων.

Η χρηματοδότηση του εγχειρήματος ήταν διασφαλισμένη μέσω του προγράμματος Jessica και είχε όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούντο ώστε μέσω του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Αστικής Ανάπτυξης Πειραϊκής – Πατραϊκής ο χώρος της πρώην βιομηχανίας ν’ αρχίσει μέσα από άλλες δράσεις να προσφέρει ξανά στην τοπική οικονομία.

Η συγκροτημένη και κοστολογημένη πρόταση με διασφαλισμένα τα ποσά που απαιτούνταν προέβλεπε τη δημιουργία μεγάλου χώρου αποθήκευσης εμπορευμάτων (logistics), τη δημιουργία χώρου ανάπτυξης παραδοσιακών επαγγελμάτων και δίκτυο λειτουργίας γραφείων σε συνδυασμό με την ανάπλαση μεγάλων τμημάτων από τους αίθριους χώρους του πρώην εργοστασίου.

Η προσπάθεια εξελίσσεται το 2012-2013 στη διάρκεια της δημοτικής θητείας Δημαρά και η τότε δημοτική Αρχή της Πάτρας έμελλε να είναι αυτή που εμπόδισε και στη συνέχεια έβαλε την «ταφόπλακα» στην υλοποίηση της πρότασης, προτάσσοντας θέματα τα οποία γνώριζε πως δεν ήταν δυνατόν να ικανοποιηθούν, παρόλο που η προσπάθεια ούτε κόντρα στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης ερχόταν. Ο δήμος για τη μερική αξιοποίηση τότε της έκτασης απαιτούσε να του κατατεθεί συνολικό σχέδιο παρέμβασης στην περιοχή – παρόλο που δεν θα γινόταν κάτι τέτοιο – και στη συνέχεια «πάτησε» πάνω σε αυτή του την θέση για να μην φέρει ποτέ προς συζήτηση το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και να χαθεί η ένταξη του έργο στο πρόγραμμα. Ο τότε δήμαρχος της Πάτρας έφτασε μάλιστα στο σημείο με έγγραφό του να ενημερώσει ακόμα και την αστυνομία(!) για το σχέδιο του ΟΛΠΑ και του Επιμελητηρίου.

Τι προβλεπόταν

Δεδομένου ότι η  Πάτρα αποτελούσε και αποτελεί το μητροπολιτικό κέντρο της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας, περιοχής σύγκλισης των δύο εθνικών – διεθνών αξόνων ανάπτυξης, του κεντρικού αναπτυξιακού άξονα (ΠΑΘΕ) και του δυτικού άξονα ( Ιόνια οδό), με τον (υπό κατασκευή) νέο σιδηροδρομικό άξονα Πάτρας-Αθήνας και σε συνδυασμό με το νέο λιμάνι της, τείνει να μετατραπεί σε σταυροδρόμι συνδυασμένων μεταφορών και έτεινε –όπως και τώρα– να αναπτυχθεί ως νοτιο-δυτική πύλη της χώρας προς την κεντρική Μεσόγειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, ως κεντρικός πόλος ανάπτυξης στον αναπτυξιακό άξονα της Αδριατικής – Ιονίου που συνδέει την Ευρώπη με την Μέση Ανατολή και τέλος ως εμπορευματικός –διαμετακομιστικός, τουριστικός– πολιτιστικός κόμβος του δικτύου διευρωπαϊκής συνεργασίας και ανάπτυξης στο χώρο της Ν.Α. Ευρώπης (νοτιο-μεσογειακό τόξο), η  ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο χώρο του πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος της Π-Π, θα έδινε νέα μορφή στην περιοχή και θα αναβάθμιζε το περιβάλλον στην περιοχή Κρύα Ιτεών της πόλης. Οι νέες δραστηριότητες θα έδιναν δε εργασία και ευκαιρίες, θα έφερναν στην περιοχή νέες δράσεις, ενώ θα αναβάθμιζαν και τις υποδομές της (δρόμοι, επικοινωνίες, κ.λ.π.)

Συγκεκριμένα η πρόταση περιελάμβανε:

· ∆ιαμόρφωση αποθήκης – Logistics

Σε κτιριακό βιομηχανικό συγκρότημα του πρώην κλωστηρίου, ανεξάρτητο κτίριο συνολικής επιφάνειας (δομημένος χώρος) 15.000 τετραγωνικών μέτρων περίπου και ωφέλιμου ύψους πάνω από 5 μέτρα, θα πραγματοποιούνταν οι απαραίτητες εσωτερικές διαμορφώσεις και συντηρήσεις στο κέλυφος για την δημιουργία σύγχρονου χώρου αποθηκών – logistics. Ο εξωτερικός χώρος και ο χώρος πρασίνου επίσης θα ανακαινιζόταν.

Σκοπός ήταν να δημιουργηθεί ένας σύγχρονος αποθηκευτικός χώρος, στον οποίο θα αποθηκεύονταν φορτία, θα μπορούσαν να γίνουν αναδιαρθρώσεις παραγγελιών, ταξινομήσεις προϊόντων, φορτώσεις με πλήρη και ολοκληρωμένη παρακολούθηση της πορείας των εμπορευμάτων. Ο αποθηκευτικός χώρος θα δημιουργείτο στο κτίριο συνολικής επιφάνειας 16546,25 τετραγωνικών μέτρων (πρώην κλωστήριο νημάτων).

Να σημειωθεί πως ήδη υπήρχαν και θα επικαιροποιούνταν χώροι ράμπας φορτοεκφόρτωσης, γραφείων, αποδυτηρίων, υγιεινής, αποθήκευσης /συντήρησης μηχανημάτων, και λοιποί βοηθητικοί χώροι επιφάνειας 2731,16 τετραγωνικών μέτρων.

Η διαμόρφωση των αποθηκευτικών χώρων με την παρέμβαση αυτή θα αποτελούσε συνέχεια και συμπλήρωση των δραστηριοτήτων του λιμανιού ενώ ήταν δεδομένο πως θα συνέβαλλε στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και αγοράς εργασίας και με τον τρόπο αυτό στην εξασφάλιση καλύτερου περιβάλλοντος και κοινωνικής συνοχής.

· Ήταν διασφαλισμένη η λειτουργία του

Το έργο αυτό, ως έργο διαμόρφωσης χώρων συμπληρωματικών των δραστηριοτήτων των μεταφορών και του λιμανιού, ήταν από μόνο του λειτουργικό και επομένως η διασφάλιση της λειτουργίας του ήταν δεδομένη.

· Κτίριο Γραφείων

Στην ίδια πρόταση προβλεπόταν η διαμόρφωση στις παλαιές εγκαταστάσεις του εργοστασίου ανεξάρτητου κτιρίου γραφείων, που θα προέκυπτε  μέσα από σύγχρονες αντιλήψεις εργονομίας και ενεργειακής κατάστασης για να στεγάσει υπηρεσίες, καλύπτοντας ανάγκες της γειτονιάς και της πόλης. Η επιφάνειά του θα ήταν 1800 τετραγωνικά μέτρα. Ο εξωτερικός χώρος και ο χώρος πρασίνου θα ανακαινιζόταν για να αποδοθεί ως κοινόχρηστος χώρος στους πολίτες.

· Χώροι ανάπτυξης παραδοσιακών επαγγελμάτων

Σε τμήμα 1.000 τ.μ. βιομηχανικού κτιρίου θα διαμορφώνονταν  οι κατάλληλες υποδομές -χώροι για την ανάπτυξη παραδοσιακών επαγγελμάτων- εργαστηρίων (στέγαση και εργασία για 30 περίπου επαγγελματίες παραδοσιακών επαγγελμάτων). Παράλληλα θα διαμορφωνόταν και ο εξωτερικός κοινόχρηστος χώρος και ο χώρος πρασίνου. Να σημειωθεί πως ήδη είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον περισσότεροι από 35 επαγγελματίες.

Η προτεινόμενη δράση περιλάμβανε ενέργειες  ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των κατοίκων της περιοχής και των πολιτών της πόλης για την στήριξη του έργου, την ευαισθητοποίηση τους με στόχο την χρησιμότητα και αξιοποίηση των χώρων για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, δημοσιότητα και προβολή του έργου στην περιοχή παρεμβάσεων, δικτύωση των φορέων και όλων των ενδιαφερόμενων μερών με στόχο την ολοκλήρωση του επιχειρησιακού και την επίτευξη των στόχων του.

Όλες οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις είναι συμβατές με το «Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του ∆ήμου Πατρέων Νομού Αχαΐας». Ήταν επίσης συμβατό με το Ρυθμιστικό σχέδιο της περιοχής ως και με το Ειδικό Χωροταξικό της Περιφέρειας ∆υτικής Ελλάδος.

Πρώην εργοστάσιο της Πειραϊκής Πατραϊκής: Ένας «γίγαντας» σε ομηρία… 4
Πρώην εργοστάσιο της Πειραϊκής Πατραϊκής: Ένας «γίγαντας» σε ομηρία… 5
Πρώην εργοστάσιο της Πειραϊκής Πατραϊκής: Ένας «γίγαντας» σε ομηρία… 6

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα