Πάτρα: Πεδίο χαρακωμάτων ανάμεσα σε πολυεθνικές εταιρείες και αλυσίδες

06.08.2023 / 15:00
ka-21-1

Του Ανδρέα Κολλιόπουλου

Σε πεδίο χαρακωμάτων ανάμεσα σε πολυεθνικές εταιρείες και μεγάλες αλυσίδες που σχεδόν μονοπωλούν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, θα μετατραπεί η Πάτρα και η αγορά της.

Αυτή είναι τουλάχιστον η εκτίμηση έμπειρων παραγόντων της αγοράς, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν στην τοπική οικονομία της Πάτρας, αλλά και τις εξελίξεις που έρχονται.

Η μια από αυτές τις εξελίξεις που φέρνουν μια «πολεμική» ατμόσφαιρα μεταξύ ισχυρών της αγοράς και συγκεκριμένα του λιανικού εμπορίου στην Πάτρα, είναι η δημιουργία του εμπορικού πάρκου στον χώρο της πρώην ΑΒΕΞ.

Το ανοικτό εμπορικό πάρκο θα είναι έτοιμο, με βάση τα όσα έχουν υποστηρίξει κατά καιρούς οι κατασκευαστές του (δηλαδή ο κολοσσός της Ολλανδικής εταιρείας Ten Brinke) στις αρχές του 2024.

Η ΙΚΕΑ και ο όμιλος Φουρλή

Ο βασικός άξονας των εταιρειών που θα στεγαστούν στο νέο εμπορικό πάρκο είναι το κατάστημα της ΙΚΕΑ, ενός εκ των μεγαλύτερων παικτών της παγκόσμιας αγοράς στον χώρο του επίπλου και των ειδών σπιτιού ο οποίος στην χώρα μας εκπροσωπείται από τον  όμιλο επιχειρήσεων Φουρλή.

Ο όμιλος αυτός, σύμφωνα με πληροφορίες, θα φέρει και άλλες εταιρείες του στο νέο εμπορικό πάρκο, έχοντας τον πρώτο λόγο στο επενδυτικό εγχείρημα που στήνεται στον χώρο της πρώην ΑΒΕΞ.

Πέρα από τις εταιρείες και τις εμπορικές επιχειρήσεις που θα λειτουργούν στο νέο εμπορικό πάρκο στέγη θα έχουν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές και συγκεκριμένα brands της εστίασης και της αναψυχής, αλλά και αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

Η Veso Mare και το Jumbo

Λίγα μέτρα πιο πέρα, προς το κέντρο της Πάτρας, λειτουργεί ως γνωστόν το κλειστό εμπορικό κέντρο της Veso Mare, όπου εκεί τον κυρίαρχο λόγο στο εμπορικό κομμάτι το έχει το κατάστημα Jumbo, με δύο καταστήματα στην αχαϊκή πρωτεύουσα, με πάνω από 50 στην Ελλάδα και περισσότερα από δέκα στο εξωτερικό.

Επίσης πρόσφατα έχει ανοίξει στην Veso Mare κατάστημα μιας ακόμα πολυεθνικής αλυσίδας με βρεφικά και παιδικά είδη ρουχισμού (Pepco), ενώ εκεί λειτουργεί και το κατάστημα γερμανικής πολυεθνικής αλυσίδα με ηλεκτρονικά είδη (η Media Markt).

Εξάλλου σε ότι αφορά την αναψυχή και την ψυχαγωγία εκεί λειτουργούν οι αίθουσες κινηματογράφου της Option, αλλά και μια σειρά από καταστήματα εστίασης, καφέ και γρήγορου φαγητού εκ των οποίων τα δύο αφορούν μεγάλες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα.  (Goody’s και FloCafé).

Η κόντρα δύο μεγάλων «παικτών»

Η κόντρα μεταξύ του επιχειρηματικού ομίλου Φουρλή που εκπροσωπεί την ΙΚΕΑ στην χώρα μας (αλλά και αρκετά ακόμα brands σε διάφορους τομείς) και του ομίλου του Jumbo για την επικράτηση στην πανελλαδική αγορά (και όχι μόνο σε αυτή), είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα επιχειρηματικά δρώμενα.

Πρόκειται για τους δύο μεγαλύτερους «παίκτες» σε πανελλήνια κλίμακα που κυριαρχούν στον χώρο του λιανικού εμπορίου που δεν αφορά είδη τροφίμων (βλέπε για παράδειγμα σούπερ μάρκετ), αλλά έχουν να κάνουν με καθαρά είδη εμπορίου.

Δυο εμπορικά πάρκα σε μάχη

Πολλοί είναι έτσι αυτοί που λένε ότι στην Ακτή Δυμαίων θα στηθούν δύο καθαρά αντίπαλα εμπορικά μέτωπα μέσα από την ύπαρξη των δύο αυτών εμπορικών κέντρων -της Veso Mare και του retail park της Ten Brinke και της Trade Estates (ανήκει στον όμιλο Φουρλή) που θα έχουν μια εξαιρετικά ανταγωνιστική σχέση μεταξύ τους, για το ποιο από τα δύο θα έχει την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Πίσω από την αυτή την σχέση θα κρύβεται η κόντρα μεταξύ των δύο αυτών μεγάλων ομίλων που κατά έναν τρόπο θα ελέγχουν τα δύο εμπορικά πάρκα. Πρόκειται για τα δύο βασικά πεδία του «πολεμικού» μετώπου των ισχυρών που στήνεται στην Πάτρα και συγκεκριμένα στην Ακτή Δυμαίων.

Ένα ακόμα «πεδίο στα… νότια

Δεν είναι όμως τα μόνα. Εκτός αυτών, είναι γνωστό ότι στην Ακτή Δυμαίων, λειτουργούν πέρα από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και ένα κατάστημα της Praktiker Hellas (ανήκει στον Καναδικό όμιλο Fairfax) και διατηρεί πάνω από 15 μαγαζιά στην επικράτεια, με δεκάδες εργαζόμενους και ένα εξίσου δυναμικό e- shop.

Είναι ένα κατάστημα που θίγεται από την εμφάνιση της ΙΚΕΑ στην πρώην ΑΒΕΞ, καθώς ουσιαστικά ασχολούνται με το ίδιο αντικείμενο, τα είδη τους είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους,  έχοντας όμως έναν διαφορετικό προσανατολισμό και κάποιες διαφορές στις κατευθύνσεις τους ως προς το κοινό που απευθύνονται.

Και φυσικά πέρα από το ανταγωνιστικό πεδίο των ισχυρών που θα στηθεί στην Ακτή Δυμαίων υπάρχουν τα εμπορικά κέντρα στον κόμβο της Περιβόλας και αυτό που διαμορφώνεται στο Ρίο, όπου τον κεντρικό ρόλο τον έχει ο Όμιλος Σκλαβενίτη.

Το μέτωπο στο ιστορικό κέντρο

Ωστόσο, αυτό το μέτωπο μεταξύ των ισχυρών που αναμένεται να κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια στην Πάτρα, έχει να κάνει και με το ιστορικό της κέντρο. Στους κατεξοχήν εμπορικούς δρόμους του ιστορικού κέντρου της Πάτρας (όπως για παράδειγμα στον πεζόδρομο της Αγίου Νικολάου), κυριαρχούν οι μεγάλες αλυσίδες και οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που έχουν καταλάβει θέσεις «φιλέτα». (βλέπε Zarra, H&Μ κτλ).

Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν μια ανταγωνιστική σχέση μεταξύ τους -όπως απαιτούν άλλωστε οι νόμοι της αγοράς – που σίγουρα θα επηρεαστεί από το πολεμικό μέτωπο που διαμορφώνεται και που αναμένεται να γίνει ακόμα πιο έντονη με τον ενδεχόμενο ερχομό νέων μεγάλων της αγοράς εξαιτίας ακριβώς της όλης ατμόσφαιρας (ο ένας μεγάλος φέρνει τον άλλον), δημιουργώντας έτσι ένα ακόμα πεδίο «πολέμου».

Και στη μέση οι μικρομεσαίοι

Δημιουργείται έτσι ένας «πόλεμος» μεταξύ ισχυρών, με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της τοπικής αγοράς να βρίσκονται κάπου στη μέση, έχοντας ξεκινήσει όμως μια προσπάθεια μέσω του Εμπορικού Συλλόγου, να δημιουργήσουν το δικό τους ανταγωνιστικό μέτωπο, με διάφορους τρόπους (βλέπε Open Mall), ξέροντας ότι σε μια τέτοια κατάσταση που διαμορφώνεται, δύσκολα θα μπορέσουν να σταθούν όρθιες διαφορετικά.

default

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα