Πάτρα: Με ορίζοντα 10ετίας η υλοποίηση της ανάπλασης στην παραλιακή ζώνη

11.10.2021 / 20:20
ANAPLASH

«Αέρα» και προοπτική δεκαετίας έχουν οι μακέτες και οι ιδέες που παρουσιάζονται μέσω αρχιτεκτονικών προτάσεων για την ανάπλαση της θαλάσσιας ζώνης της Πάτρας. Μέσα στην επόμενη εφταετία οι προτάσεις αυτές μπορούν να υλοποιηθούν  και να γίνουν πραγματικότητα, σύμφωνα με κύκλους της Μαιζώνος.

Η έκθεση για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης και του θαλάσσιου μετώπου συνεχίζεται και ανεξάρτητα από τις όποιες ενστάσεις υπάρχουν από φορείς, από πολιτικά πρόσωπα και από αναρτήσεις που έχουν ανέβει το τελευταίο διάστημα στα social media, οι εντυπώσεις των δημοτών είναι θετικές.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που μπορεί να βγάλει ένας αντικειμενικός παρατηρητής, ακούγοντας τα σχόλια των όσων πηγαίνουν στα Παλαιά Σφαγεία για να δουν από κοντά την έκθεση, με τις εφτά  παρουσιάσεις των αντίστοιχων μελετητικών γραφείων που συμμετείχαν στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Τα σχόλια και οι επικρίσεις

Το πιο αρνητικό σχόλιο που ακούει κανείς είναι ότι όλες αυτές οι προτάσεις είναι ιδέες εκθεσιακού τύπου που θα αργήσουν να υλοποιηθούν στην πράξη και δύσκολα θα γίνουν πραγματικότητα.

Υπάρχει επίσης και το άλλο που αναφέρουν οι επικριτές του όλου σχεδίου για την ανάπλαση. Ο χώρος αξιοποιείται μόνο για αναψυχή και για περίπατο και δεν υπάρχει μια αναπτυξιακή προοπτική για την παραλιακή ζώνη.

Τα στοιχεία των προτάσεων

Όμως στις προτάσεις αυτές που παρουσιάζονται στην έκθεση υπάρχουν αρκετά στοιχεία που μπορεί να μην σχετίζονται με μία αναπτυξιακή προοπτική επιχειρηματικού τύπου, αλλά από την άλλη δεν παραπέμπουν σε μία… έρημο περιπάτου, δίπλα στην θάλασσα. 

Υπάρχουν δηλαδή σχέδια για τη δημιουργία γηπέδων, για χώρων skate park και γενικότερα εναλλακτικού αθλητισμού, για την αξιοποίηση του θαλάσσιου πλούτου μέσα από αθλητισμό και αναψυχή, προτάσεις για εκθεσιακούς χώρους και για την διαμόρφωση ειδικών χώρων για πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Ξεχωρίζουν μέσα από τις μακέτες οι προτάσεις για την πεζογέφυρα στον Μόλο της Αγίου Νικολάου, με την ταυτόχρονη δημιουργία σχεδίων που θα δίνουν την δυνατότητα στον επισκέπτη να κάνει μία θαλάσσια βόλτα, για τα σιντριβάνια σε διάφορα σημεία της θαλάσσιας περιοχής,  τα σχέδια για το κομμάτι της Γούναρη με την Αγίου Νικολάου, αλλά και αυτά για την διαμόρφωση ενός Βόρειου πάρκου, στο σημείο που βρίσκεται τώρα το Μεσογειακό.

Το αυτονόητο: Κάτω ο φράκτης

Επίσης, αυτό που κάνει εντύπωση και αρέσει ιδιαίτερα στους επισκέπτες της έκθεσης είναι ότι πλέον στην προοπτική για την ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου, ισχύει το αυτονόητο.

Δεν υπάρχουν τείχη  που να βάζουν ένα φράγμα της θάλασσας, μια εικόνα για την παραλιακή ζώνη με την οποία έχουν μεγαλώσει οι τελευταίες γενιές των Πατρινών και που έχει παγιωθεί στο υποσυνείδητο μας.

Στα νέα δεδομένα, αυτά της ανάπλασης, η παραλιακή ζώνη ενώνεται με την αστικό ιστό της πόλης και η θάλασσα αγκαλιάζει την Πάτρα.

Η διαδικασία υλοποίησης

Το βασικό ερώτημα όμως των επισκεπτών της έκθεσης που βλέπουν τις μακέτες δεν αλλάζει.  Πότε μπορούν να γίνουν  όλα αυτά; Θα τα δουν τα παιδιά μας ή μόνο τα εγγόνια μας; Σύμφωνα με πληροφορίες  του «Ν» υπάρχει ήδη συμφωνία για συγκερασμό ανάμεσα στα τρία μελετητικά γραφεία που κέρδισαν το β΄ βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.

Τα γραφεία αυτά μέχρι τα τέλη του έτους θα συνεργαστούν μεταξύ τους για να καταθέσουν μια ολοκληρωμένη μελέτη που θα βασίζεται πάνω στα στοιχεία των προτάσεων που έχουν κάνει και με τη μελέτη αυτή θα προχωρήσει στη συνέχεια το σχέδιο για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης.

Τα βήματα από εδώ και στο εξής

Τα βήματα που θα γίνουν από εδώ και στο εξής είναι τρία. Η έκδοση των τευχών της δημοπράτησης, στη συνέχεια η κατάθεση ενός ολοκληρωμένου φακέλου για το νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ξεκινάει τον Μάρτιο του 2022 και η προκήρυξη του διαγωνισμού μέσα από τον οποίο θα βγει ο ανάδοχος.

Το νέο ΕΣΠΑ είναι το μοναδικό πρόγραμμα που θα μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο και κατά συνέπεια είναι αναγκαίο να το προλάβουμε. Από εκεί και πέρα υπάρχει το ενδεχόμενο για το θέμα των διαγωνισμών να γίνουν δηλαδή σε τρία μέρη, για αντίστοιχες περιοχές του όλου θαλάσσιου μετώπου, κάτι που όμως δεν έχει αποφασιστεί και δεν είναι ακόμα σίγουρο.

Πάντως, το δεδομένο είναι ότι θα γίνει ένας ξεχωριστός διαγωνισμός για το τοπόσημο που θα μπει στην θέση του κτιρίου «φαντάσματος» μπροστά στο παλαιό λιμάνι το οποίο θα κατεδαφιστεί, ενώ θα γίνει και ένας ακόμα διαγωνισμός που θα αφορά το ζήτημα της μαρίνας και της αναβάθμισης της, εφόσον χαρακτηριστεί τουριστικός λιμένας.

Κανένα θέμα επίγειας χάραξης

Ζήτημα για εναλλακτικές προτάσεις για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης, σε περίπτωση δηλαδή που το τρένο φτάσει στον αστικό ιστό της Πάτρας με επίγεια διέλευση, δεν τέθηκαν από την κριτική επιτροπή στους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αφού η δημοτική αρχή είναι ξεκάθαρη σε αυτό το θέμα.

Το τρένο φτάνει στην Πάτρα με υπόγεια χάραξη και την πόλη να κοιτάζει την θάλασσα της,  χωρίς κανένα ύψωμα και κανένα φράκτη, με γραμμικό πάρκο πάνω από την γραμμή αυτή και ένα ποδηλατόδρομο δίπλα ο οποίος θα ξεκινά από την Κανελλοπούλου και θα καταλήγει στο ύψος Παπαφλέσσα για να ενωθεί με το Νότιο Πάρκο.

Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο

Σύμφωνα λοιπόν με τις εκτιμήσεις της δημοτικής αρχής  το έργο της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης, εφόσον όλα προχωρήσουν με τους σωστούς ρυθμούς και γίνουν οι κατάλληλες διαδικασίες στον χρόνο τους, θα έχει ολοκληρωθεί κοντά  στο τέλος της επόμενης δεκαετίας το αργότερο. Οι εκτιμήσεις αναφέρονται σε μία εφταετία περίπου από τώρα. 

ΚΑΠ.

(από την εφημερίδα “Νεολόγος”).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα