Πάτρα: Μαγαζιά… χώροι εκθέσεων

01.07.2023 / 10:00
φα-1

Του Ανδρέα Κολλιόπουλου

Η φύση των εμπορικών καταστημάτων τείνει να αλλάξει προδιαγράφοντας τις εξελίξεις και το ύφος που διαμορφώνεται στο λιανικό εμπόριο για τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό είναι μια κοινή διαπίστωση των επαγγελματιών και των ανθρώπων που γνωρίζουν καλά την αγορά.

Τα εμπορικά καταστήματα  δεν λειτουργούν πλέον βάσει των κανόνων του παραδοσιακού εμπορίου που στηρίζονταν κυρίως στη διαπροσωπική επαφή του πελάτη με τον πωλητή, αλλά έχουν μετατραπεί σε μια μορφή εκθετηρίων όπου εκεί μπορεί κάποιος να δει τα είδη που διατίθονται και αναλόγως να προχωρήσει στην παραγγελία του.

Ψώνια με delivery και courier

Σύμφωνα με τη διαπίστωση αυτή η νοοτροπία του πελάτη έχει αλλάξει και στις  δια ζώσης αγορές. Δεν είναι λίγοι αυτοί που πάνε σε  ένα εμπορικό κατάστημα, διαλέγοντας τα είδη που τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον και στη συνέχεια ζητούν από τον επιχειρηματία ή τους υπαλλήλους  να τους τα  στείλει delivery στην διεύθυνση τους.

Η κλασική τσάντα με τα ψώνια περνάει σιγά – σιγά στο παρελθόν και οι παραγγελίες τείνουν να κυριαρχήσουν των αγορών, με την έννοια που ξέραμε μέχρι σήμερα. Πρόκειται για μια άλλη μορφή λιανικού εμπορίου που στην πράξη απέχει αρκετά από αυτή που γνωρίζαμε τις περασμένες δεκαετίες

Tα… click μετά από την πανδημία

Επί της ουσίας,  η νέα εποχή των αγορών ξεκίνησε να καθιερώνεται από την καραντίνα και μετά, έχοντας πλέον την τάση να κυριαρχήσει και να γίνει κανόνας.  Το click away, το click and collect και όλοι οι άλλοι οι μέθοδοι αγοράς που μπήκαν στην καθημερινότητα των εμπόρων και των καταναλωτών είναι συνέπειες και πτυχές του νέου αυτού χαρακτήρα των εμπορικών μαγαζιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα μικρά και σύντομα χρονικά διαστήματα που η εμπορική αγορά της Πάτρας είχε μια τόνωση της κίνησης, ένα μεγάλο ποσοστό του όγκου των συναλλαγών δεν στηρίχτηκε στον παραδοσιακό τρόπο της δια ζώσης επαφής ή των δια ζώσης αγορών, αλλά έγιναν με άλλους τρόπους και κυρίως με ηλεκτρονικές παραγγελίες.

Η βάση του ηλεκτρονικού εμπορίου

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, βέβαια,  δεν εμφανίστηκε στο προσκήνιο με την πανδημία και την καραντίνα. Υπήρχε και από πριν, παίρνοντας από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 ένα σημαντικό μερίδιο από το σύνολο των συναλλαγών του λιανικού εμπορίου. Ωστόσο, από την εποχή της πανδημίας και μετά θα μπορούσε να πει κανείς ότι μπήκαν οι βάσεις για την επικείμενη κυριαρχία του.

Όπως αναφέρουν στο «Ν» έμποροι που έχουν  πιάσει τους σφυγμούς της αγοράς και έχουν συνειδητοποιήσει ότι την σύγχρονη εποχή το εμπόριο έχει έναν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα από αυτόν που είχε την δεκαετία του ’80 και του ’90, το βασικό απαιτούμενο για να μπορέσει μια εμπορική επιχείρηση να σταθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις,  είναι ένα. Να διαθέτει e-shop. Δεν νοείται από τη στιγμή που ένα κατάστημα πλέον μετατρέπεται σε εκθετήριο να μην έχει τη δική του ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, όπου εκεί μπορεί να δει ο κάθε ενδιαφερόμενος πελάτης τα είδη που τον ενδιαφέρουν  και να επιλέξει τι θέλει να αγοράσει είτε με ηλεκτρονική παραγγελία, είτε με κάποιο άλλο τρόπο.

Τα e-shop είναι ουσιαστικά τα πραγματικά εμπορικά καταστήματα από τη στιγμή που μπορούν να δεχθούν παραγγελίες από μια ευρεία γκάμα πελατών που συνήθως  είναι αρκετά μεγαλύτερη από  αυτή που απευθύνεται η δια ζώσης εμπορική επιχείρηση.

Ένα καλό οργανωμένο e- shop μπορεί να δώσει μια άλλη ώθηση στις πωλήσεις, άρα και στην εμπορική κίνηση ενός μαγαζιού.  

Ο κράχτης πλέον είναι τα social

Ριζικές όμως είναι οι αλλαγές της νέας εποχής  και στο θέμα του «κράχτη» όπου πλέον το φυσικό κατάστημα έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα.

Ο βασικός  κράχτης μιας εμπορικής επιχείρησης δεν είναι  η όμορφη και η καλαίσθητη βιτρίνα, οι φωτεινές του επιγραφές, αλλά τα social media και κυρίως το facebook. Δεν είναι τυχαίο που το 98% των εμπορικών μαγαζιών έχουν πλέον το δικό τους fan page ή τη δική τους σελίδα στο facebook , ενώ από αυτό το ποσοστό ένας εξίσου μεγάλος αριθμός καταστημάτων έχει σελίδα στο instagram.

Το πρόβλημα και ένα ερωτηματικό

Όπως αναφέρουν τα καταστήματα – εκθετήρια όλη αυτή η τάση θα κυριαρχήσει ακόμα περισσότερο στο άμεσο μέλλον όταν μπορέσουν και βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους οι εταιρείες κούριερ που είναι και μία βασική τροχοπέδη για την εξέλιξη της νέας εποχής του εμπορίου όπως φάνηκε και στα χρόνια της πανδημίας.

Και τέλος, υπάρχει και ένα ερωτηματικό που θα απαντηθεί στην πράξη.  Μπορεί μια μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση να σταθεί στις απαιτήσεις και στις προδιαγραφές που χρειάζεται να έχει σύγχρονο εμπορικό εκθετήριο και κυρίως να ανταγωνιστεί με αυτόν τον τρόπο μια ξένη πολυεθνική αλυσίδα ή τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα;

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα