Πάτρα: Πού και γιατί «κόλλησαν» τα υπόγεια πάρκινγκ – Τι έχει γίνει με την μελέτη των 200.000 ευρώ

24.04.2022 / 11:35
PARKING

Τι δηλώνουν στον «Ν» για το θέμα Γιώργος Ζαφειρόπουλος, Δημήτρης Σαρδελιάνος και Αναστασία Τογιοπούλου.

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ Π. ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
antrekoll@hotmail.com

Το κυκλοφοριακό, η παράνομη στάθμευση και τα δημοτικά πάρκινγκ είναι θέματα διαχρονικά για την Πάτρα και αλληλένδετα στην κοινή συνείδηση. Ειδικότερα πάνω στο ζήτημα της διαμόρφωσης νέων χώρων στάθμευσης έχουν πέσει πολλά στο τραπέζι των συζητήσεων όλα αυτά τα χρόνια.
Η βασική παράμετρος είχε να κάνει με τη διαμόρφωση υπόγειων πάρκινγκ, τα οποία θα διευκόλυναν σε μεγάλο βαθμό το ζήτημα της στάθμευσης και του κυκλοφοριακού, εξασφαλίζοντας χώρους που δεν θα περιλαμβάνονταν στον αστικό ιστό.
Προτάσεις, προ μελέτες, μελέτες επί μελετών, όμως στο τέλος πάντα κάτι στράβωνε. Η πιο ώριμη πρόταση στην διαμόρφωση υπόγειων πάρκινγκ, με αντίστοιχη ολοκληρωμένη μελέτη, ήταν αυτή που είχε προχωρήσει η δημοτική αρχή του Ανδρέα Φούρα.


Είχε κοστίσει 200.000 ευρώ


Ο τότε αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιώργος Ζαφειρόπουλος, μιλώντας στον «Νεολόγο» επιβεβαιώνει: «Είχαμε προχωρήσει στην προκήρυξη των διαδικασιών για την διαμόρφωση υπόγειων πάρκινγκ.
Η μελέτη του έργου είχε παραδοθεί από γραφείο που είχε αναδειχθεί ανάδοχος μέσα από διαγωνισμό και είχε κοστίσει ένα χρηματικό ποσό της τάξεως των 200.000 ευρώ, χρήματα που δόθηκαν μέσα από τα προγράμματα του τότε ΕΣΠΑ. Η όλη διαδικασία είχε κρατήσει τρία χρόνια αφού είχε ξεκινήσει από το 2008 και η μελέτη μας παραδόθηκε το 2011, στην λήξη της θητείας μας».
Μέσα από την μελέτη αυτή θα μπορούσε άμεσα το όλο σχέδιο να μπει στην τελική ευθεία, εφόσον βρισκόταν και ο ενδιαφερόμενος επενδυτής ή οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές αφού το επικείμενο έργο θα γινόταν μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή μέσα από τη σύμπραξη του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.


Τα τρία υπόγεια πάρκινγκ


Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα της μελέτης αυτής θα διαμορφώνονταν τρία υπόγεια πάρκινγκ μέσα στο κέντρο και στο παράπλευρο κέντρο της Πάτρας. Το ένα υπόγειο πάρκινγκ θα διαμορφώνονταν στην πλατεία Ομονοίας, το άλλο στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων και το τρίτο στην πλατεία Τριών Συμμάχων.
Θα διαμορφώνονταν έτσι τρεις υπόγειοι χώροι στάθμευσης που θα έδιναν την δυνατότητα στους δημότες της Πάτρας να πάρκαραν το αυτοκίνητο τους, ελευθερώνοντας τους δρόμους από το ιστορικό κέντρο και συμβάλλοντας στη μείωση του κυκλοφοριακού.
Οι δύο υπόγειοι χώροι, αυτός της πλατείας Ομονοίας και της πλατείας Υψηλών Αλωνίων θεωρούνταν περιαστικοί του κέντρου της Πάτρας, ενώ ο τρίτος αυτός της Τριών Συμμάχων ήταν μέσα στην καρδιά της πόλης.


Η Κανακάρη και η οδός Γκότση


Για αυτό και ο τρίτος δεν είχε εγκριθεί από την τότε αρμόδια επιτροπή και έτσι είχε προταθεί στην θέση του η διαμόρφωση ενός πάρκινγκ πλησίον της Κανακάρη, πάντα με την προϋπόθεση ότι αυτή θα αντιδρομούνταν (όχι όμως με τους όρους που προχώρησε τελικά η αντιδρόμηση της, αλλά με βάση την αρχική μελέτη που υπήρχε για την Κανακάρη την οποία και απέσυρε η δημοτική αρχή Δημαρά).
Η αντί – πρόταση για το υπόγειο πάρκινγκ της Τριών Συμμάχων ήταν ένα υπόγειο πάρκινγκ σε ένα σημείο παραπλεύρως του ιστορικού κέντρου, στην οδό Γκότση, καλύπτοντας έτσι και τα αυτοκίνητα που έρχονταν από την βόρεια πλευρά της πόλης προς τον κεντρικό αστικό ιστό της Πάτρας.


«Χάθηκε» στα συρτάρια


Το έργο όμως της διαμόρφωσης των τριών υπόγειων πάρκινγκ σκάλωσε στην πορεία και ενώ ο δήμος είχε περάσει στα χέρια της παράταξης του Γιάννη Δημαρά. Πού βρίσκεται αυτή η μελέτη και αν μπορεί να ενεργοποιηθεί πλέον; Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά που χάθηκε ή αν υπάρχει.
«Προφανώς θα βρίσκεται στα αρχεία της αρμόδιας δημοτικής υπηρεσίας» απαντάει ο κ. Ζαφειρόπουλος. «Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω. Αυτό που ξέρω είναι ότι υπήρχε μία έτοιμη ώριμη μελέτη που δεν προχώρησε ποτέ και δεν φρόντισε να αξιοποιήσει η πόλη.
Ήταν μία καινοτόμα από κάθε άποψη παρέμβαση που είχαμε τολμήσει να κάνουμε ως δημοτική αρχή για το κυκλοφοριακό. Όμως εκτιμώ ότι το γεγονός ότι το έργο ήταν ΣΔΙΤ έπαιξε ανασταλτικό ρόλο για πολλούς, όπως και για την νυν δημοτική αρχή που ακόμα και αν έβρισκε την δυνατότητα να την ενεργοποιήσει δεν θα το έκανε για τους γνωστούς ιδεολογικούς λόγους…».


Το πλαίσιο και τα μνημόνια


Ο συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Σαρδελιάνος ήταν για ένα διάστημα σύμβουλος της δημοτικής αρχής του Γιάννη Δημαρά για θέματα συγκοινωνίας. «Έχουν γίνει αρκετές μελέτες όλα αυτά τα χρόνια για την στάθμευση και το κυκλοφοριακό.
Η συγκεκριμένη μελέτη για τα υπόγεια πάρκινγκ νομίζω ότι δεν προχώρησε γιατί άλλαξε το όλο πλαίσιο με αποτέλεσμα να την καταστήσει ανενεργή, ενώ ακολούθησαν τα μνημόνια και η οικονομική κρίση που ακύρωσαν πολλά πράγματα.
Πάντως, δεν θα πρέπει να συγχέουμε το ζήτημα της στάθμευσης και της διαμόρφωσης πάρκινγκ με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας».
Όσο για το αν τα τρία αυτά πάρκινγκ θα έδιναν λύσεις στο κυκλοφοριακό: «Έχει αποδειχθεί ότι τα πάρκινγκ που βρίσκονται στο κέντρο μιας πόλης αυξάνουν ακόμα περισσότερο την κινητικότητα, κατά συνέπεια δεν λύνουν το πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Αντίθετα τα περιφερειακά πάρκινγκ υπό προϋποθέσεις μπορούν να δώσουν μια ανάσα. Όμως γενικότερα το ζήτημα της μείωσης του κυκλοφοριακού δεν θα πρέπει να το επικεντρώνουμε στους χώρους στάθμευσης….».


Η μελέτη του ΣΒΑΚ


Μέχρι τα τέλη του ερχόμενου μήνα θα βγουν στη δημοσιότητα τα πρώτα στοιχεία από την εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο της μελέτης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τονίζει η αρμόδια αντιδήμαρχος, Αναστασία Τογιοπούλου.
Μέσα από τα στοιχεία της μελέτης αυτής που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει ένα ευρύτερο πλαίσιο, καθώς δεν αφορά μόνο το ιστορικό κέντρο της Πάτρας, αλλά το σύνολο της αστικής και της περιαστικής ζώνης, η πόλη θα πρέπει να προχωρήσει σε αποφάσεις για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας σε κάθε περιοχή της ξεχωριστά.
Το αν μέσα από τις αποφάσεις αυτές προκύψει η διαμόρφωση υπόγειων πάρκινγκ και η ενεργοποίηση της «χαμένης» μελέτης αυτό είναι κάτι, που όπως λέει, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει.
Πάντως, στο σύγχρονο αστικό κωδικό των προτάσεων για την κινητικότητα και το κυκλοφοριακό δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα