Της Κωνσταντίνας Παλαιολόγου
Μείζον ζήτημα έχει ανακύψει το τελευταίο διάστημα σχετικά με τη λειτουργία του νέου σταθμού του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Αχαΐας, όσον αφορά στο σημείο που κατασκευάστηκε και στην κυκλοφοριακή λειτουργία της περιοχής, η οποία ήδη διαθέτει αρκετό κυκλοφοριακό όγκο, μιας και συνδέονται στο ύψος της Όθωνος Αμαλίας, η Ηρώων Πολυτεχνείου και η Νόρμαν.
Ειδικότερα, όταν ενεργοποιηθεί ο νέος σταθμός, τα λεωφορεία –ειδικά εκείνα που θα πηγαίνουν προς Αθήνα- θα κόβουν επικίνδυνα τη Νόρμαν στη μέση, προς και από την Ηρώων Πολυτεχνείου. Τούτο γιατί μέχρι και τώρα δεν υπάρχει έργο για την απρόσκοπτη κίνηση οχημάτων και υπεραστικών λεωφορείων με την ανησυχία των Πατρινών να είναι έκδηλη.
Επιπροσθέτως, έως και σήμερα τα υπεραστικά λεωφορεία φτάνουν ή φεύγουν από τον σταθμό, σχεδόν κάθε πέντε λεπτά, προκαλώντας κυκλοφοριακό έμφραγμα σε δυο κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, στην Όθωνος – Αμαλίας και στην Αγίου Ανδρέου. Με το νέο σταθμό το κυκλοφοριακό χάος θα μετατοπιστεί σε Ηρώων Πολυτεχνείου και Νόρμαν. Δηλαδή δεν διορθώνουμε το πρόβλημα απλά το μετατοπίζουμε με τον πολεοδομικό ιστό να συνεχίζει να βιώνει τις αρνητικές συνέπειες.
Απαιτείται η κατασκευή κόμβου
Σε όσους εκφράζουν ανησυχία για μεγάλο κυκλοφοριακό κομφούζιο και θέτουν ερωτήματα του τύπου γιατί τελικά να παραμείνει στο κέντρο της πόλης το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Αχαΐας, λίγα μέτρα μακριά από εκεί που λειτουργεί τώρα, απαντά ο γνωστός Πατρινός συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Σαρδελιάνος, τονίζοντας:
«Καταρχήν υπάρχουν δύο διαφορετικές απόψεις: Η 1η ότι ένας τέτοιου μεγέθους τερματικός σταθμός λεωφορείων πρέπει να βρίσκεται πολύ κοντά στο κέντρο μιας πόλης και η 2η ότι πρέπει να κατασκευάζεται έξω από το κέντρο μιας πόλης. Οι απόψεις αυτές είναι και οι δύο σωστές. Εγώ είμαι της άποψης για την Πάτρα, ότι ο σταθμός υπεραστικών λεωφορείων, πρέπει να είναι κοντά στο κέντρο. Ο λόγος που το υποστηρίζω είναι πως επειδή το σύνολο των μετακινήσεων των επιβατών του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, είναι για να φτάσουν κοντά στο κέντρο της Πάτρας για να διεκπεραιώσουν τις δουλειές τους. Άρα πρέπει να διευκολυνθούν, γιατί αν πήγαινε στο λιμάνι θα έπρεπε να φροντίσουμε να υπάρχει ένα άλλο μέσο μαζικής μετακίνησης, για να φτάσουν στο ιστορικό κέντρο της Αχαϊκής πρωτεύουσας.
Παράλληλα να τονιστεί πως στο σημείο που επελέγη για το νέο σταθμό βρίσκεται και ο σταθμός του τρένου, που σημαίνει ότι θα δημιουργηθεί εκεί ένα συντονισμένο δίκτυο μετακινήσεων για τον καλύτερο σχεδιασμό. Το Υπεραστικό Κτελ σήμερα λειτουργεί 200 μέτρα πιο μακριά. Τα λεωφορεία έτσι και αλλιώς περνάνε από την Όθωνος Αμαλίας, οπότε πρόσθετο πρόβλημα, κατά την γνώμη μου, δεν θα δημιουργηθεί.
Συμφωνώ πως και σήμερα δημιουργούν τα λεωφορεία κυκλοφοριακή ασφυξία στους δρόμους και για αυτό λέω πως σε εκείνο το σημείο απαιτείται να σχεδιαστεί ένας καλός κόμβος! Δυστυχώς σε αυτή την παράμετρο κανένας δεν έχει δώσει την δέουσα προσοχή. Πρέπει να υπενθυμίσω κάτι που οι Πατρινοί δεν το γνωρίζουν, ότι και στο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας που εκπονεί ο Δήμος Πατρέων ειδικά για αυτό το σημείο, λέει πως ότι πρέπει να γίνει ένας καλύτερος σχεδιασμός με κόμβο εκεί και μπορεί να γίνει. Το αν δημιουργείται πρόσθετο μποτιλιάρισμα στην Πάτρα δεν είναι η αιτία, ούτε τα υπεραστικά λεωφορεία, ούτε ο ποδηλατόδρομος, ούτε τίποτα από όλα αυτά. Αλλά η έλευση των οχημάτων στο κέντρο, το παρκάρισμα και κυρίως το παράνομο παρκάρισμα. Βεβαίως έχουμε καθυστερήσει και όχι μόνο αυτό, αλλά δεν ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Είμαστε πολύ πιο πίσω και αυτό είναι ευθύνη της Δημοτικής Αρχής και των υπόλοιπων φορέων που δεν πιέζουν την Δημοτική Αρχή να αποφασίσει και να στηρίξει με έργα μία συγκεκριμένη πολιτική.»
Υπεραστικό ΚΤΕΛ: «Υπάρχουν μελέτες Πανεπιστημίων»
Ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Αχαΐας Ανδρέας Μανωλόπουλος, υπεραμύνεται της επιλογής κατασκευής του νέου Υπεραστικού Κτελ μέσα στον Αστικό ιστό και μόλις μερικά μέτρα από τον υπάρχοντα, τονίζοντας στο «Νεολόγο»:
«Αυτό το σημείο κατέδειξαν μελέτες γνωστών πανεπιστημίων της Γερμανίας αλλά και το Μετσόβειο Πολυτεχνείο, υποστηρίζοντας ότι εκεί έπρεπε να κατασκευαστεί διότι υπάρχουν συνδυασμένες μεταφορές στο σημείο, όπως ο σταθμός του τρένου και το υδατοδρόμιο που θα λειτουργήσει. Είναι κοντά με τα υπόλοιπα ΚΤΕΛ της επαρχίας, ενώ θα εξυπηρετούνται και οι φοιτητές που είναι και ο μεγάλος όγκος των επιβατών. Θα τεθεί σε λειτουργία αρχές του 2025 και τότε οι πολίτες θα κρίνουν.»
«Η τοποθεσία στην οποία δημιουργείται, έχει διπλή αξία. Κατ’ αρχάς ταυτίζεται με τους χώρους μίας ιστορικής και διεθνώς γνωστής βιομηχανίας. Επιπλέον, η εγγύτητα στον σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Διονυσίου επιτρέπει την από κοινού αξιοποίησή τους για τη δημιουργία ενός συγκοινωνιακού κόμβου, προσφέροντας περισσότερες επιλογές μετακίνησης στο επιβατικό κοινό», είχε δηλώσει κατά την ξενάγησή της στον χώρο τον περασμένο Ιούνιο, η τότε Αχαιή υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Η διαφωνία του Δήμου και η πρόταση για το λιμάνι
Η εναλλακτική πρόταση του Δήμου Πατρέων, ήταν το Υπεραστικό ΚΤΕΛ να μεταφερθεί στη μεγάλη ιδιόκτητη έκταση που διαθέτει ,ακριβώς απέναντι από το νέο λιμάνι, εκεί που γίνεται η επιβίβαση-αποβίβαση των πληοίων της γραμμής Πάτρας – Ιταλίας κι εκεί που θα είναι ο τερματικός σταθμός του τρένου. Να υπενθυμίσουμε πως στην άρνηση του Δήμου οι μέτοχοι του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, προσέφυγαν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και τους δόθηκε τελικά η άδεια εγκατάστασης στους μύλους Αγ. Γεωργίου.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*