Πάτρα: Η εισήγηση του Ανδρέα Αθανασόπουλου στη συνεδρίαση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου

27.04.2021 / 10:42
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Στην χθεσινή (Δευτέρα 26 Απριλίου) συνεδρίαση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου (Σ.Τ.Ο.) του Δήμου Πατρέων, με θέμα τον απολογισμό και τις εκτιμήσεις της αντιπλημμυρικής περιόδου και την λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των δασικών και αγροτικών πυρκαγιών, ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας, Ανδρέας Αθανασόπουλος, τόνισε, ότι «ο Δήμος έχει θέσει σε υψηλή προτεραιότητα την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που του έχουν μεταφερθεί στο τομέα της Πολιτικής Προστασίας» και πώς «το σύνολο των δημοτικών υπηρεσιών, της Πολιτικής Προστασίας, της ΔΕΥΑΠ, το επιστημονικό δυναμικό και εργατοτεχνικό προσωπικό ασχολούνται οργανωμένα και μεθοδικά καθ’ όλη την διάρκεια του έτους, συνεισφέροντας πολύτιμο έργο».

Παράλληλα όμως, επεσήμανε ότι «οι νέες αρμοδιότητες  που μεταφέρθηκαν στους Δήμους δεν συνοδεύτηκαν με την μεταφορά αντίστοιχων οικονομικών πόρων, εξοπλισμού και ανθρωπίνου δυναμικού».

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ

«Διευκρινίζουμε πως παραμένει σε ισχύ η υπ’αριθμ: 8778/14-03-2020 απόφαση του Γ. Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας όπου διατηρείται η συνέχιση της λειτουργίας των επιχειρησιακών και διοικητικών δομών, όπως και των οργάνων της ΓΓΠΠ σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους προς της δημοσίευσης του Ν. 4662/2020 και μέχρι την έκδοση των κανονιστικών πράξεων.

Με βάση αυτή την απόφαση δεν είναι δυνατή η σύσταση και λειτουργία του ΤΕΣΟΠ οπότε και η σημερινή σύγκλιση πραγματοποιείται με το προηγούμενο καθεστώς της σύνθεσης του Σ.Τ.Ο.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο Δήμος της Πάτρας έχει θέσει σε υψηλή προτεραιότητα την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που του έχουν μεταφερθεί στο τομέα της Πολιτικής Προστασίας.

Το σύνολο των δημοτικών υπηρεσιών, της Πολιτικής Προστασίας, της ΔΕΥΑΠ, το επιστημονικό δυναμικό και εργατοτεχνικό προσωπικό ασχολούνται οργανωμένα και μεθοδικά καθ’ όλη την διάρκεια του έτους, συνεισφέροντας πολύτιμο έργο.

Αποτελεί θετικό γεγονός η διαμόρφωση και η κατάκτηση από τις Δημοτικές υπηρεσίες στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους, μιας στέρεας βάσης του επιστημονικού και οργανωτικού σχεδιασμού – συνεχώς ανανεωνόμενου – που καλύπτει όλους τους τομείς της Πολιτικής Προστασίας.

Αφορά τις αναγκαίες ενέργειες, τεχνικών παρεμβάσεων, πρόληψης, ενημέρωσης, αλλά και στην ετοιμότητα της άμεσης κινητοποίησης του μηχανισμού του Δήμου ανά φυσικό φαινόμενο.

Σε ιδιαίτερο υψηλό επίπεδο διατηρείται η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς: Πυροσβεστική Υπηρεσία, Αστυνομική Διεύθυνση Αχαΐας, Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Δασαρχείο, που είναι καθοριστική για την θετική έκβαση κάθε ενέργειας.

Από αυτή την πολύτιμη παρακαταθήκη αντλούμε σχετική αισιοδοξία για ακόμα πιο επιτυχή και αποτελεσματική παρέμβαση στην νέα αντιπυρική περίοδο.

Η Δημοτική Αρχή παρακολουθώντας τις γενικότερες εξελίξεις εκφράζει βαθύ προβληματισμό, διότι παραμένει η μεγάλη αντίφαση και αναντιστοιχία ανάμεσα στην κεντρική πολιτική που εφαρμόζεται στους τομείς της Πολιτικής Προστασίας απ’ όλες τις κυβερνήσεις έως τώρα σε αντίθεση με το πλούσιο και θετικό έργο και αποτελέσματα, που παράγονται από τις δημοτικές υπηρεσίες του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ, όπως και μέσω της συνεργασίας με τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Αυτό το πολύτιμο αποτέλεσμα και έργο που παράγεται με την φιλότιμη και ανιδιοτελή προσφορά των εργαζομένων στις δημοτικές υπηρεσίες και της ΔΕΥΑΠ όχι μόνο δεν στηρίζεται, αλλά αντίθετα υπονομεύεται λόγω της κυβερνητικής πολιτικής.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ, εφαρμόζει κατά γράμμα τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ότι αφορά την αντιπλημμυρική – αντιπυρική και αντισεισμική θωράκιση της χώρας. Κριτήριο της κυβέρνησης της ΝΔ όπως και των προηγούμενων αποτελεί η λογική του κόστους – οφέλους γιατί στηρίζουν την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων και όχι την αντιμετώπιση των λαϊκών αναγκών μέσω ενός ολοκληρωμένου κεντρικού επιστημονικού – τεχνικού σχεδιασμού που θα αντιμετωπίζει με επάρκεια και θα προστατεύει έγκαιρα το λαό μας από τα φυσικά φαινόμενα.

Ταυτόχρονα σε αυτό το πλαίσιο συνεχίζεται η απαράδεκτη τακτική μεταφοράς περισσοτέρων αρμοδιοτήτων στους δήμους της χώρας, χωρίς αυτές να συνοδεύονται με τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους, μέσα και προσωπικό.

Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια καμία νέα πρόσληψη μονίμου επιστημονικού και έμπειρου εργατοτεχνικού προσωπικού.

Επίσης σταγόνα στον ωκεανό των μεγάλων αναγκών του Δήμου μας αποτελεί η χρηματοδότηση των 130.000 € ετησίως, υπογραμμίζοντας μάλιστα την μεγάλη καθυστέρηση μεταφοράς του, καθώς δεν έχει καταβληθεί ακόμα, και βρισκόμαστε στα τέλη Απρίλη. Σημειώνουμε επίσης πως στο Δήμο μας απαιτείται πολλαπλάσια ετήσια δαπάνη μόνο για τις παρεμβάσεις αποψίλωσης των κοινοχρήστων χώρων, δασών, αλσών, κοινοτικών αγροτικών οδών, όπου μεγάλο μέρος αυτής της δαπάνης αναγκαστικά χρηματοδοτείται από το δημοτικό προϋπολογισμό.

Αυτή η κατάσταση είναι επικίνδυνη για το λαό, δημιουργεί συνεχώς νέους κινδύνους.

Αναδεικνύεται η μέγιστη ανάγκη η κυβέρνηση, να δρομολογήσει άμεσα ενέργειες:

  1. Γενναίας αύξησης  της χρηματοδότησης.
  2. Ενίσχυση σε μέσα – εξοπλισμό των δήμων.
  3. Προσλήψεις μόνιμου  επιστημονικού – εργατοτεχνικού προσωπικού στους δήμους.

Τα παραπάνω χωρίς άλλη καθυστέρηση είναι στοιχειωδώς απαραίτητα ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, για να είναι οι δήμοι σε θέση να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους και στις αρμοδιότητές τους.    

Απολογισμός και Εκτιμήσεις και της αντιπλημμυρικής περιόδου

Μετά το πέρας της φετινής αντιπλημμυρικής περιόδου, ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τους εργαζομένους της Πολιτικής Προστασίας, των Διευθύνσεων Έργων Υποδομής, Καθαριότητας, Περιβάλλοντος του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ, για την έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση τους με μηχανήματα και τον απαραίτητο εξοπλισμό, ακόμα και την ώρα του φαινομένου παρά τον υψηλό βαθμό κινδύνου για την υγεία τους μείωσαν κατά πολύ τις επικίνδυνες επιπτώσεις σε οικίες και επιχειρήσεις των συμπολιτών μας.

Την περίοδο που εξετάζουμε βρεθήκαμε αντιμέτωποι με υψηλού κινδύνου φυσικά φαινόμενα.

Συνοπτικά να αναφέρουμε: τον «Ιανό» τον Σεπτέμβριο του 2020 που προκάλεσε τον θάνατο τεσσάρων συμπολιτών μας και ανυπολόγιστες καταστροφές σε Ιόνιο και Θεσσαλία. Την «Κίρκη» τον Οκτώβριο με ισχυρές βροχές – καταιγίδες και τον Νοέμβριο του 2020 προκάλεσαν πλημμύρες, κατολισθήσεις, ροή φερτών υλικών και σημαντικά προβλήματα σε υποδομές. Στις αρχές του Φεβρουαρίου 2021 προκάλεσαν τον πνιγμό ενός πυροσβέστη, ενώ η κακοκαιρία Μήδεια στα μέσα του ίδιου μήνα προκάλεσε τον θάνατο δύο συμπολιτών μας και εκτεταμένες ζημιές.

Εκτιμούμε θετικά τον απολογισμό της δράσης μας στην αντιμετώπιση των έντονων καιρικών φαινομένων και εκτιμούμε πως οφείλεται στην πρόληψη και τις άμεσες επεμβάσεις και αντιμετώπιση αυτών.

 Όσον αφορά στην πρόληψη, το προηγούμενο διάστημα από τις υπηρεσίες του Δήμου μας και ειδικά από την Διεύθυνση Έργων Υποδομής κατασκευάστηκαν και συνεχίζουν, να εκτελούνται έργα γενικότερου χαρακτήρα, που έχουν σχέση με αντιπλημμυρική προστασία και προστασία από κατολισθητικά φαινόμενα προκαλούμενα από βροχοπτώσεις ή άλλους ενδογενείς παράγοντες.

Εκτός από την πρόληψη, η οποία αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα της ύπαρξης εκδήλωσης έντονων πλημμυρικών φαινομένων, όπου απαιτήθηκε με την εμφάνιση πλημμυρικών φαινομένων πραγματοποιήθηκαν από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες του Δήμου άμεσες επεμβάσεις και αντιμετώπιση αυτών.

Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν:

  • Άμεσες παρεμβάσεις με κατεπείγουσες εργασίες καθαρισμού παραλιακών οδών, στις οποίες υπήρξε συγκέντρωση αδρανών και άλλων φερτών υλικών από μεγάλους θαλάσσιους κυματισμούς λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων στις περιοχές Ρίο, Ακταίο, Άγιος Βασίλειος, Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα, Βραχναιϊκα.
  • Άμεση επέμβαση για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων σε διαφορές περιοχές του Δήμου
  • Άμεση επέμβαση για το καθαρισμό και τον εκχιονισμό των ορεινών οδών όπου αυτό απαιτήθηκε έτσι ώστε να διευκολυνθεί η ασφαλής διέλευση των δημοτών στο οδικό δίκτυο.
  • Η προετοιμασία για φαινόμενα παγετού, όπου χρησιμοποιήθηκαν οι αλατιέρες – εκχιονιστικά μηχανήματα του Δήμου και η συνδρομή τους ήταν καταλυτικής σημασίας όπου αυτή απαιτήθηκε.
  • Σε κάθε περίπτωση πάντως οι Υπηρεσίες μας, όπου απαιτήθηκε,  παρενέβησαν τόσο για την πρόληψη, όσο και για την αντιμετώπιση καταστάσεων από έντονα καιρικά φαινόμενα.

Από την ΔΕΥΑΠ

1)Πραγματοποιήθηκε καθαρισμός φρεατίων υδροσυλλογής καθώς και αγωγών των οποίων οι εκβολές καταλήγουν στην θάλασσα. Ενώ πραγματοποιήθηκαν σε καθημερινή βάση σχεδόν αποφράξεις αγωγών.

2) Έγιναν καθαρισμοί σωληνωμένων αρδευτικών αυλακιών σ’ όλο το μήκος του Δήμου.

Συνεχίζοντας στο τομέα της πρόληψης τις απαραίτητες ενέργειες πρόσφατα υπογράφηκε και νέα σύμβαση για την εκτέλεση ενός μεγάλου και εντελώς απαραίτητου έργου: «Τεχνικά έργα αντιστήριξης – συρματοκιβώτια στον Δήμο Πατρέων». Έργο προϋπολογισμού 799.110 ευρώ. Εργασίες οι οποίες θα γίνουν, σε διάφορα σημεία εντός των ορίων του Δήμου Πατρέων αφορούν αποκαταστάσεις δρόμων, κατολισθήσεων, διευθετήσεις όμβριων, καθώς επίσης, αποκατάσταση των κατολισθήσεων και καθιζήσεων σε σημεία του Δήμου καθώς και των ζημιών που θα προκύψουν από έκτακτα και έντονα καιρικά φαινόμενα, προκειμένου να εξασφαλιστεί στους πολίτες, η ασφαλής αστική μετακίνησή τους.

Πλέον είναι κοινή πεποίθηση πως η ολοκληρωμένη επιστημονικά άρτια αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων με στόχο την ασφάλεια και την προστασία της ζωής και του περιβάλλοντος απαιτεί γενναία κρατική χρηματοδότηση αλλά και την διάθεση των απαιτούμενων μέσων και επιστημονικού εξειδικευμένου ανθρωπίνου δυναμικού στους εμπλεκόμενους φορείς.

Αυτό στερείται ο λαός μας, ο Δήμος μας όπως και όλοι οι Δήμοι.

Για αυτό το λόγο ακόμα και για τα πιο “απλά” όπως για τον  καθαρισμό των αρδευτικών αυλακών, υποχρεώνεται ο Δήμος μας να χρηματοδοτεί τις απαραίτητες επεμβάσεις από το δημοτικό προϋπολογισμό. Όμως για μεγάλης έκτασης έργων υποδομής που είναι ικανές να αποσοβήσουν το κίνδυνο και τις καταστροφές που επέρχονται σε περίπτωση πολύ έντονων φαινομένων (παραδείγματα υπάρχουν πολλά), δεν είναι δυνατόν να εκτελεστούν από το Δήμο μας, λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων και προσωπικού και συνεχίζουν να αποτελούν εν δυνάμει κίνδυνο για την  περιοχή μας.

Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν γίνεται κάθε φορά να δικαιολογούνται οι καταστροφές  σαν «μοιραίες», «ακραία φαινόμενα» και ότι είμαστε «ανήμποροι» μπροστά στη φύση. Είναι θέμα πολιτικής.

Ισχυριζόμαστε και διεκδικούμε πως η πρόληψη ενός πλημμυρικού φαινομένου απαιτεί την ολοκληρωμένη διαχείριση του συνόλου της λεκάνης απορροής που διοχετεύουν το νερό προς την θάλασσα, με την ορθολογική επιστημονική διαχείριση των δασών και των ορεινών όγκων. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που μάλιστα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται και τμηματικά, οδηγώντας νομοτελειακά  σε κακοτεχνίες κλπ, προκειμένου να υπάρξει κέρδος για τις κατασκευαστικές εταιρείες δεν αποτελεί ριζική λύση των αντιπλημμυρικών φαινομένων.

Με την σημερινή ανάπτυξη των επιστημονικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων μπορεί να διασφαλιστεί η πρόληψη και η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού με την προϋπόθεση η οργάνωση του συνόλου της Πολιτικής Προστασίας της αντιμετώπισης φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών σε επίπεδο δομής, υποδομών, εξοπλισμού, σχεδιασμού  αντιμετώπισης και χρηματοδότησης να είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους με καθορισμένους ρόλους  για όλες  τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και κρατικά όργανα.

Λήψη μέτρων για την  αντιμετώπιση των δασικών – αγροτικών πυρκαγιών

Η αντιπυρική περίοδος στη χώρα μας αρχίζει από 1η Μαΐου μέχρι 31η Οκτωβρίου. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των πυρκαγιών επιβάλλει τη λήψη μέτρων τα οποία θα συμβάλλουν στην μείωση του κινδύνου. Τα μέτρα αυτά έχουν ως στόχο να καταστήσουν το έργο της καταστολής περισσότερο αποτελεσματικό. Το γεγονός ότι πέρυσι είχαμε ελάχιστες πυρκαγιές στο Δήμο μας οι οποίες αντιμετωπίστηκαν άμεσα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία με τη βοήθεια των Υπηρεσιών μας, αφενός μεν δείχνει την αποτελεσματικότητα   των μέτρων, που είχαμε λάβει, αφετέρου σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μας εφησυχάζει.

Η καθυστέρηση της χρηματοδότησης βαρύνει την κυβέρνηση καθώς  κρίνεται αναγκαία ώστε να ξεκινήσουν οι δράσεις πυροπροστασίας για την θωράκιση της περιοχής.

Ως προς την λήψη μέτρων για την  αντιμετώπιση των δασικών – αγροτικών πυρκαγιών ενόψει της νέας αντιπυρικής περιόδου, οι ενέργειες των υπηρεσιών του Δήμου μας αφορούν στην πρόληψη καθώς και στην έγκαιρη αντιμετώπιση κινδύνων λόγω των δασικών πυρκαγιών.

Παρά τους  ανασταλτικούς παράγοντες, λόγω έλλειψης  προσωπικού και επαρκούς χρηματοδότησης, οι ενέργειες που ήδη έχουν δρομολογηθεί για την αντιπυρική περίοδο είναι:

Γραφείο Πολιτικής Προστασίας.

Επικαιροποιήθηκε από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας το σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών εξ αιτίας Δασικών πυρκαγιών, το οποίο έχει ήδη αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες.

  1. Εκτελούνται εργασίες καθαρισμού και διάνοιξης για την διαμόρφωση αντιπυρικής ζώνης στο ανατολικό μέρος του Άνω Καστριτσίου από Άγ. Ιωάννη στην θέση Τσουρούλια έως την Νερομάνα.
  2. Δρομολογείται η έγγραφη ενημέρωση των δημόσιων οργανισμών ΔΕΔΔΗΕ, ΟΣΕ, Αρχαιολογική Υπηρεσία Πατρών, Πανεπιστήμιο Πατρών, 6η ΥΠΕ, Ιερά Μητρόπολη, ΟΑΕΔ. Αφορά στην εκτέλεση εργασιών προληπτικού καθαρισμού των ιδιοκτησιών τους προς αποφυγή πρόκλησης πυρκαγιάς, όπου αποτελεί υποχρέωσή τους.
  3. Έχει ξεκινήσει η διαδικασία ενημέρωσης μ’ όλους τους πρόσφορους τρόπους και μέσα (δημόσιες ανακοινώσεις, αυτοψίες κλπ) προς τους ιδιοκτήτες οικοπέδων που αφορά στην ευθύνη τους και στην υποχρέωσή τους να φροντίσουν για την αποψίλωση των ιδιοκτησιών τους από χόρτα καθώς και των ιδιοκτήτων αγροτεμαχίων, των οποίων οι ιδιοκτησίες  εφάπτονται  σε  Δημοτικούς – Αγροτικούς οδούς, να προβούν στην κοπή των κλαδιών, τα οποία αναπτύσσονται προς τις οδούς και δυσχεραίνουν την κυκλοφορία Πυροσβεστικών Οχημάτων
  4. Σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών για δασικές πυρκαγιές ελέχθησαν για την ετοιμότητά τους τα οχήματα του Δήμου όπως επίσης προγραμματίστηκε ο καθορισμός και ο τρόπος ενεργοποίησης του προσωπικού του δήμου ανάλογα με τις ανάγκες και το μέγεθος του φαινομένου.
  5. Συνεργαζόμαστε με την Πυροσβεστική Υπηρεσία και τους Εθελοντικούς Συλλόγους δασοπροστασίας, με τα Τοπικά Συμβούλια και τις ομάδες πυρασφάλειας κατά περιοχή, για περιφρούρηση επικίνδυνων περιοχών.
  6. Προγραμματίζεται η διάθεση όπως κάθε χρόνο των πυροσβεστικών οχημάτων για την συμβολή μας στην άμεση παρέμβαση των επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας καθώς και υδροφόρες του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ, μαζί με το ανάλογο προσωπικό.
  7. Ενεργοποιούνται οι εθελοντικές οργανώσεις Πολιτικής Προστασίας σε δράσεις επιτήρησης δασών κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου για την έγκαιρη επισήμανση δασικών πυρκαγιών καθώς και την αντιμετώπιση αυτών.
  8. Πραγματοποιούνται καθαρισμοί χώρων συγκέντρωσης εύφλεκτων υλικών σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
  9. Έχουν δρομολογηθεί οι ενέργειες πρόσληψης εκτάκτου προσωπικού τριμήνου διάρκειας για τις ανάγκες πυρασφάλειας και δασοπροστασίας.

           Από την Δ.Ε.Υ.Α.Π.

  • Επισκευάζονται και τοποθετούνται νέα υδροστόμια, αξιολογώντας με βάση τις δυνατότητες της και τις προτάσεις της Π.Υ

          Από τις Υπηρεσίες του Δήμου

  • Με το προσωπικό και με όσα μέσα που διαθέτει ο Δήμος,  γίνεται  καθαρισμός  χώρων, που έχουν μεγάλη επικινδυνότητα πυρκαγιάς μετά από συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία και προχωρούμε στο προληπτικό καθαρισμό βλάστησης σε δασικές εκτάσεις, που μόνο αυτές είναι εκατοντάδες στρέμματα, δίνοντας ιδιαίτερη μέριμνα στα περιαστικά άλση όπως Δασύλλιο, Κεφαλόβρυσο, Γηροκομείο, Έλος Αγυιάς, Πλατανόδασος κλπ.
  • Επεμβαίνουμε με μηχανήματα του Δήμου σε αγροτικούς δρόμους για την αποκατάσταση τους, προκειμένου απρόσκοπτα να περνούν τα πυροσβεστικά οχήματα όταν χρειαστεί.

Συνεχίζουν να παραμένουν και κατά την διάρκεια της φετινής περιόδου οι ανησυχίες μαςαπό την απουσία ενός κεντρικού πολιτικού σχεδιασμού για την προστασία του δασικού μας πλούτου από την έλλειψη σε προσωπικό, μέσα και μηχανολογικό εξοπλισμό, με χρηματοδότηση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, όπως Δήμοι, Πυροσβεστική, Δασικές Υπηρεσίες.

Βασικές πλευρές που συνθέτουν τους παράγοντες που δυσκολεύουν το έργο της αποτελεσματικής προστασίας είναι:

  1. Οι πολιτικές που εφαρμόζονται για την διαχείριση και προστασία δασικών οικοσυστημάτων, του περιορισμού της δασοπροστασίας ως δασοπυρόσβεση αλλά και της ύπαρξης του θεσμικού πλαισίου με δασοκτόνους νόμους και αποχαρακτηρισμός δασικών εκτάσεων.
  2. Μη ύπαρξη ενιαίου φορέα Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης.
  3. Μη επαρκής χρηματοδότηση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
  4. Αποψιλώσεις προσωπικού  στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
  5. Μεγάλες ελλείψεις μέσων στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, για την επίγεια & εναέρια δασοπυρόσβεση.

Σ’ αυτό το σημείο θέλουμε ιδιαίτερα να επισημάνουμε το γεγονός πως οι νέες αρμοδιότητες  που μεταφέρθηκαν στους Δήμους δεν συνοδεύτηκαν με την μεταφορά αντίστοιχων οικονομικών πόρων, εξοπλισμού και ανθρωπίνου δυναμικού. Η δασοπροστασία πλέον εξαρτάται από την οικονομική δυνατότητα χρηματοδότησής της από τον κάθε Δήμο. Καθώς η χρηματοδότηση των Δήμων μέσω των ΚΑΠ  μειώθηκε πάνω από 60%, οι μεγάλες δαπάνες των πραγματικών αναγκών της Αντιπυρικής Προστασίας επιβαρύνει  μέσω της δημοτικής φορολογίας περισσότερο τον ίδιο το λαό.

Η πραγματικότητα είναι αδυσώπητη και δυσάρεστη. Μ’ αυτό τον τρόπο δεν αντιμετωπίζονται οι πραγματικές ανάγκες της Αντιπυρικής Προστασίας.

Η προστασία των δασικών οικοσυστημάτων υποτάσσεται στην πολιτική εμπορευματοποίησης της γης και αντιμετωπίζεται προκλητικά σαν ευκαιρία αύξησης της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, ακολουθώντας τις αναλύσεις – οδηγίες της Ευρωπαϊκής  Ένωσης του “κόστους – οφέλους” και στο συγκεκριμένο τομέα.

Η κατάσταση επιδεινώνεται μετά την εφαρμογή του νέου αντιπεριβαλλοντικού νόμου όπου παραδίδονται βουνά, δάση, λίμνες και θάλασσες στους ομίλους προκειμένου να βρουν κερδοφόρα διέξοδο, τα ”αποθηκευμένα κεφάλαια τους”. Πρόκειται για έγκλημα που στα πλαίσια της “πράσινης ανάπτυξης” και της “καθαρής ενέργειας” προωθούνται αντιδραστικές αλλαγές στο καθεστώς  αδειοδότησης των επενδύσεων τους.

Χωρίς κανένα ουσιαστικό έλεγχο πλέον θα αξιοποιούνται όλες οι βουνοκορφές της χώρας με ανυπολόγιστες αρνητικές συνέπειες στα δάση και στα οικοσυστήματα της χώρας προκειμένου να τοποθετηθούν ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά συστήματα καταπατώντας ακόμα και το καθεστώς των περιοχών Νατούρα σε ζώνες υψηλής περιβαλλοντολογικής αξίας.

Εκτίμηση μας είναι ότι στις συγκεκριμένες συνθήκες είναι επιτακτικά αναγκαίο η οργάνωση της πυρασφάλειας της χώρας σε επίπεδο δομής, υποδομών εξοπλισμού, σχεδιασμού & αντιμετώπισης  να είναι αποκλειστικά μέριμνα και ευθύνη του κράτους, μέσω του Πυροσβεστικού Σώματος, με την συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης με έμφαση στην πρόληψη και την ανάπτυξη του δασικού μας πλούτου προς όφελος του λαού.

Επαναφέρουμε μπροστά στη νέα αντιπυρική περίοδο ένα ελάχιστο πλαίσιο αιτημάτων που έχει διαμορφωθεί από την Δημοτική Αρχή από το προηγούμενο διάστημα και καταγράφεται αναλυτικά στο παράρτημα της εισήγησης.

Επίσης επισημαίνουμε σαν θετικό γεγονός την επαναφορά, έστω και μέσω δηλώσεων, της ίδρυσης και λειτουργίας 2ου Πυροσβεστικού Σταθμού στη βόρεια πλευρά του Δήμου μας. Η δημιουργία ενός σύγχρονου 2ου Πυροσβεστικού Σταθμού αποτελεί αναγκαιότητα για την περιοχή μας και η Δημοτική  Αρχή είναι έτοιμη, με βάση τις δυνατότητες της, να συμβάλλει στη δημιουργία του.

 Ως Δήμος ενόψει της αντιπυρικής περιόδου έχουμε θέσει  σε ετοιμότητα 24 ώρες το 24ωρο τις υπηρεσίες και τα μέσα που διαθέτουμε. Σε κάθε περίπτωση οι Υπηρεσίες μας  παρά τις ανησυχίες μας για το θέμα, με βάση τους ανασταλτικούς παράγοντες που εξαιτίας των πολιτικών που εφαρμόζονται, από όλες τις Κυβερνήσεις διαχρονικά, θα συμβάλουν με όλες τους τις δυνάμεις στις δράσεις της αντιπυρικής προστασίας και φέτος όπως κάθε χρόνο. Όπως επίσης θα επιδιώξουμε την μέγιστη δυνατή συνεργασία με το προσωπικό των εκτός Δήμου Υπηρεσιών, αλλά και των Εθελοντικών Συλλόγων με τη σημαντική τους προσφορά.

                                             ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Πλαίσιο αιτημάτων  για την ενίσχυση των δυνατοτήτων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών με σκοπό την ολόπλευρη προετοιμασία τους σε ότι αφορά την πρόληψη και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών αγροτικών πυρκαγιών.

  1. Για τους Δήμους:
  2. Να αυξηθεί γενναία η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα 17 εκατ. ευρώ της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης και τα 130.000 ευρώ που αποδίδονται στο δήμο μας (ούτε αυτά ακόμα δεν έχουν έρθει) δεν επαρκούν. Είναι σταγόνα στον ωκεανό των απαιτούμενων δαπανών.
  3. Να εξασφαλιστεί από τα αρμόδια Υπουργεία η στελέχωση των δομών της πολιτικής προστασίας και των τεχνικών υπηρεσιών τους με προσλήψεις μόνιμου επιστημονικού –εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
  4. Για τις Πυροσβεστικές και Δασικές Υπηρεσίες:
  5. Την κάλυψη των οργανικών κενών προκειμένου να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των υπηρεσιών.
  6. Καμία διάθεση πυροσβεστών και μέσων για την εξυπηρέτηση της πυρασφάλειας ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων όπως στις κοινοπραξίες εθνικών οδών-αεροδρομίων. Είναι απαράδεκτο το 17% των πυροσβεστικών δυνάμεων να εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα σε αεροδρόμια της FRAPORT A.E και σε ιδιωτικοποιημένες εθνικές οδούς.
  7. Εργασία των πυροσβεστών με σύγχρονα μέσα για την ασφάλεια τους με αξιοπρεπείς μισθούς και συντάξεις.
  8. Μονιμοποίηση των 5ετούς θητείας και του εποχιακού προσωπικού πυροσβεστών με σταθερές σχέσεις εργασίας.
  9. Την ελεύθερη κίνηση οχημάτων έκτακτης ανάγκης κρατικών & των Δήμων, αλλά και των Εθελοντικών Συλλόγων δασοπροστασίας, σε Ολυμπία και Ιόνια οδό και στη Γέφυρα κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής και αντιπλημμυρικής περιόδου, πέραν της θέσης της Δημοτικής Αρχής για κατάργηση των διοδίων.
  10. Ενίσχυση των αρμόδιων δυνάμεων πυροπροστασίας με αναγκαία μέτρα & κονδύλια, για τη βελτίωση των επίγειων μέσων σε πυροσβεστικά οχήματα, καθώς και ενίσχυση και ανανέωση του εναέριου στόλου της αεροπυρόσβεσης.

Επίσης την κατάργηση όλων των αντιδασικών νόμων, που ψήφισαν προηγούμενες Κυβερνήσεις οι οποίοι συνεχίζουν να υφίστανται».      

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα