Πάτρα –Φυσικό αέριο: Πως και γιατί άλλαξε ο σχεδιασμός και από τέσσερα σημεία αποθήκευσης θα λειτουργήσει μόνο ένα

25.03.2023 / 10:15
400

ΚΑΛΥΨΩ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το έργο κατασκευής των αστικών δικτύων και δεξαμενών φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα καθώς, όλα φαίνεται πως έχουν δρομολογηθεί για να αρχίσουν οι εργασίες περί τα τέλη Μαΐου. Ωστόσο, για την ώρα τουλάχιστον δεν θα έχουν όλοι πρόσβαση στην εναλλακτική αυτή πηγή ενέργειας, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός στην πορεία άλλαξε.

Ειδικότερα, η κατασκευή των δεξαμενών αποθήκευσης του φυσικού αερίου θα γίνει  στη Βιομηχανική Περιοχή Πατρών και όχι στα τέσσερα σημεία της Πάτρας όπου είχε αρχικά προγραμματιστεί.   

Θυμίζουμε ότι το αρχικό πλάνο, το οποίο πρότεινε ήδη από τις αρχές του 2019 το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδος, προέβλεπε τη δημιουργία δεξαμενών στο Βιομηχανικό Πάρκο του Γλαύκου προς τα Δεμένικα (κοντά στις παραγλαύκειες οδούς και στο νέο λιμάνι), κοντά στην Πατρών – Τριπόλεως έξω από τον οικισμό της Οβρυάς, στο Βιοτεχνικό Πάρκο του Ρίου (περίπου 500 μέτρα από το Πανεπιστήμιο και το Νοσοκομείο) και παραπλεύρως του Χάραδρου κοντά στο Πανεπιστήμιο.

Με την πρόταση αυτή, είχε δοθεί μια ικανοποιητική λύση στο ενδεχόμενο αδιέξοδο χωροθέτησης της τροφοδοσίας του δικτύου, τηρουμένων όλων των προδιαγραφών της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου για τη δημιουργία δεξαμενών αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Τι άλλαξε και επιλέχθηκε η ΒΙΠΕ;

Ενώ όλα φαίνονταν δρομολογημένα και καθ’ όλα έτοιμα για την υλοποίηση του έργου, καθώς την έγκρισή του είχε δώσει και ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας και κύριος του έργου, ΔΕΔΔΑ, οι τέσσερις προαναφερθέντες χώροι απερρίφθησαν και εγκρίθηκε αυτός που βρίσκεται στην περιοχή της Βιομηχανικής ζώνης της Πάτρας.

Επιχείρημα της αρμόδιας επιτροπής είναι πως τα τέσσερα εκείνα σημεία βρίσκονται κοντά στον αστικό ιστό της πόλης, εγκυμονώντας κινδύνους. Το αξιοπερίεργο είναι ότι στη μελέτη τηρούνταν όλες οι προδιαγραφές που είχε θέσει η ρυθμιστική αρχή για την έλευση του φυσικού αερίου. Παρόλα αυτά, δεν στάθηκε ικανή να πειστούν οι ιθύνοντες.

Με την επιλογή της κατασκευής ενός μόνο αποθηκευτικού σημείου και μάλιστα έξω από τον αστικό ιστό της πόλης, ένα μεγάλο τμήμα της Πάτρας αποκλείεται από την πρόσβαση σε φυσικό αέριο. Παρόλο που η απόρριψη και των τεσσάρων αυτών σημείων προβληματίζει πολλούς πολίτες, οι οποίοι νιώθουν ότι το φυσικό αέριο είναι για λίγους, το σημείο εκείνο που προκάλεσε το μεγαλύτερο κύμα περιέργειας όσον αφορά την απόρριψή του, είναι το νέο λιμάνι της Πάτρας.

Ο ΟΛΠΑ είχε εναποθέσει πολλές αναβαθμιστικές ελπίδες στη δυνατότητα τροφοδότησης των πλοίων που θα κινούνται μέσω LNG, το οποίο και θεωρείται ευρέως ως το πλέον ανερχόμενο καύσιμο για τη ναυτιλία. Ωστόσο, όπως και σε δεκάδες άλλα σπίτια και επιχειρήσεις της Πάτρας, αλλά και της Δυτικής Ελλάδας, ο μόνος τρόπος για να έρθουν οι απαιτούμενες ποσότητες φυσικού αερίου στην Πάτρα θα είναι μέσω αγωγών, κάτι που σίγουρα θα καθυστερήσει αρκετά χρόνια.

Πάτρα –Φυσικό αέριο: Πως και γιατί άλλαξε ο σχεδιασμός και από τέσσερα σημεία αποθήκευσης θα λειτουργήσει μόνο ένα 2

Βασίλης Αϊβαλής: Από άρνηση και λάθη χειρισμών των αρμοδίων, θίγονται τα συμφέροντα των πολλών

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, σχολιάζοντας στον «Νεολόγο» των Πατρών τις εξελίξεις, εξηγεί: «Η έλευση του φυσικού αερίου στην περιοχή, έστω και με αποκεντρωμένο τρόπο σε υγροποιημένη μορφή, είναι ένα στοίχημα που έχει βάλει εδώ και χρόνια πρώτο το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας. Είναι μια προσπάθεια του ΤΕΕ/ΤΔΕ, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αρχικώς της ΔΕΠΑ Α.Ε. και κατόπιν με της θυγατρικής της ΔΕΔΑ Α.Ε.

Προτεραιότητα για το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας ήταν και είναι  η παροχέτευση με φυσικό αέριο των τριών μεγαλύτερων πόλεων της Δυτικής Ελλάδας κυρίαρχα για τα νοικοκυριά, τα δημόσια κτίρια και τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στον πολεοδομικό ιστό των πόλεων. Για τον λόγο αυτό το Τεχνικό Επιμελητήριο μέσω του επιστημονικού δυναμικού του μπόρεσε και μελέτησε, σχεδίασε και παρουσίασε όλες εκείνες τις περιοχές γύρω και από τις τρείς μεγαλύτερες πόλεις (Πάτρα – Αγρίνιο – Πύργος) οι οποίες πληρούσαν τις προδιαγραφές που έθετε η ΔΕΔΑ Α.Ε. για την τροφοδότησή τους με φυσικό αέριο.

Η τροφοδότηση της ΒΙΠΕ, από τον τότε μάλιστα σχεδιασμό, θα γινόταν με μια επιπλέον δεξαμενή στην περιοχή της, έτσι ώστε να μειωθούν και οι αποστάσεις κατασκευής δικτύου μεταξύ των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και των μεγάλων καταναλωτών εντός ΒΙΠΕ», εξηγεί ο κ. Αϊβαλής και επισημαίνει: «Η μη υποστήριξη, αν όχι μη αποδοχή, της πρότασης του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας από την δημοτική αρχή της πόλης μας, είχε ως αποτέλεσμα την προτεραιοποίηση από την ΔΕΔΑ Α.Ε. της μελέτης – κατασκευής εγκαταστάσεων τροφοδοσίας και δικτύου στους μεγάλους καταναλωτές στην ΒΙΠΕ και όχι στους μικρούς όπως νοικοκυριά, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, κλπ, στον αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας.

Γεγονός που προφανώς από την πρώτη στιγμή προωθούσε η ΔΕΔΑ, μιας και με τον τρόπο αυτό θα διασφάλιζε από τις καταναλώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων και μέρος της χρηματοδότησης κατασκευής του δικτύου της πόλης, που σε αντίθετη περίπτωση αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί με ό,τι αυτό σημαίνει για τις αντίστοιχες χρηματοροές του έργου.

Αποτέλεσμα για άλλη μία φορά από άρνηση και λάθη χειρισμών των αρμοδίων, ακόμη και εκεί που δεν υπάρχει πρόθεση, να θίγονται τα συμφέροντα των πολλών προς όφελος των λίγων».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα