Πάτρα: Χαμένοι στις… εκπτώσεις! Τι οδηγεί σε διάλυση των εργολαβιών και στις καθυστερήσεις των έργων

16.12.2020 / 7:08
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
110193626_3509764285729744_4633795140888793343_o

Του Φάνη Βγενόπουλου

Πάνω από 150 εργολαβίες έργων, μικρών και μεγάλων, είναι ενεργές αυτή την περίοδο στην Πάτρα, τόσο στο κέντρο, όσο και στις συνοικίες της μεγαλύτερης πόλης της Δυτικής Ελλάδας. Πρόκειται για έργα που είτε, βρίσκονται υπό εκτέλεση, είτε πρόκειται να ξεκινήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα.

Μάλιστα, παράγοντες του Δήμου Πατρέων έλεγαν χαρακτηριστικά στον «Νεολόγο» πως από τη νέα χρονιά «η πόλη θα είναι ένα απέραντο εργοτάξιο», θέλοντας να δείξουν την μεγάλη κινητικότητα στον τομέα αυτό.

Άλλωστε, αυτό φάνηκε και από το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Πατρέων για το 2020, το οποίο ήταν αυξημένο κατά 59 εκ. ευρώ και ανέρχεται σε 89,86 εκ. ευρώ έναντι 30,87εκ. ευρώ το 2019.

Η αύξηση του ποσού, οφείλεται στην έγκριση των χρηματοδοτήσεων για έργα που εκκρεμούσαν από προγράμματα ΕΣΠΑ ύψους 40εκ. ευρώ, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ύψους 13,76 εκ.ευρώ, από το πρόγραμμα Φιλόδημος ύψους 1,9 εκ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο και το Leader κλπ.

Επίσης, αυξήθηκε ο προϋπολογισμός από ίδιους πόρους του Δήμου κατά 1 εκ. ευρώ.

Εξάλλου, η παράταξη Πελετίδη από την ώρα που ανέλαβε τη δημοτική Αρχή, θέλησε και για ιδεολογικούς λόγους, να δώσει βάρος στις δημοτικές υπηρεσίες και να αξιοποιήσει στο έπακρο το δυναμικό τους, ώστε να προχωρήσει μια σειρά έργων, τόσο σε επίπεδο μελετών, κατασκευής, αλλά και της επίβλεψης τους, όταν πρόκειται για εργολαβίες.

Οι δημοτικές υπηρεσίες πλέον έχουν «εκπαιδευτεί» στην υλοποίηση μεγαλύτερων έργων, έλεγε χαρακτηριστικά στον «Νεολόγο», παράγοντας της δημοτικής Αρχής.

Μερικά από τα έργα του Δήμου, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη, είναι η ανάπλαση του πρώην Ασαρκείου, όπου προβλέπεται να μεταφερθεί το Δημαρχείο, ο παραλιακός ποδηλατοδρόμος από Κανελλοπούλου μέχρι Παπαφλέσσα, οι συντηρήσεις σχολικών κτιρίων που εκτελούνται με αυτεπιστασία και άλλα.

Παράλληλα, σύντομα ξεκινά το έργο ανάπλασης στην Πλαζ της Αγυιάς, η αλλαγή του φωτισμού με led έργο που θα γίνει από τις υπηρεσίες του Δήμου, αλλά και το σημαντικό έργο ανάπλασης της Άνω πόλης για να ακολουθήσει στη συνέχεια το έργο ανάπλασης της κάτω πόλης.

Τα προβλήματα

Βέβαια, εάν η εκτέλεση του έργων από, είναι η μία όψη του νομίσματος, υπάρχει και η άλλη. Αυτή της διάλυσης των εργολαβιών, των καθυστερήσεων και της μη κατασκευής τους. Ένα γενικότερο φαινόμενο, από το οποίο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση ο Δήμος της Πάτρας.

Είναι γνωστό, ότι τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, υπάρχει «ανομβρία» στον τομέα των δημοσίων έργων, γεγονός που έχει οδηγήσει τις κατασκευαστικές να δίνουν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων όταν ένας διαγωνισμό βγει στον «αέρα». Το βέβαιο είναι ότι τα κέρδη των εργολάβων, σε σχέση με τις εκπτώσεις που δίνουν, έχουν μειωθεί, γεγονός που δεν τους δίνει κίνητρο.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης, αποτελεί η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις υπερβάσεις των δημοσίων έργων στην Ελλάδα, που κατασκευάζονται με συγχρηματοδότηση της Ε.Ε., η οποία καταδεικνύει μία πραγματικότητα το οποίο όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο, γνωρίζουν εδώ και πολλά χρόνια:

Τα δημόσια έργα στην χώρα μας και πανάκριβα στοιχίζουν και καθυστερούν τέσσερα με πέντε χρόνια να ολοκληρωθούν.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Στην Ελλάδα υπάρχει ένα πολυσύνθετο νομικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα, που δημιουργεί εμπόδια στην υλοποίηση των δημοσίων έργων, ενώ κατά την εκτέλεσή τους, μπορούν να προκύψουν έκτακτα εμπόδια – από την αδειοδότηση για την κοπή δέντρων, μέχρι την εύρεση αρχαιοτήτων  – γεγονός που φέρνει καθυστερήσεις. Μάλιστα, εάν υπάρξουν σοβαρές καθυστερήσεις, τότε οι εργολάβοι έχουν δικαίωμα να διαλύσουν την εργολαβία.

Χαρακτηριστικό, πρόσφατο, παράδειγμα στην Πάτρα, αποτελεί το έργο κατασκευής του 3ου Γυμνασίου Πατρών, στην πλατεία Βουδ, με προϋπολογισμό μελέτης 3.652.776 ευρώ και σύμβαση 1.936.260,61 ευρώ, το οποίο διακόπηκε, μετά την εύρεση αρχαίων και τις ανασκαφές που γίνονται. Η εξέλιξη αυτή έδωσε το δικαίωμα στον εργολάβο να διαλύσει την εργολαβία.

Η περιπέτεια του ΑΣΟ

Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το έργο των πρώην αποθηκών του ΑΣΟ.

Ο εργολάβος που είχε αναδειχθεί, επικαλέστηκε καθυστέρηση λόγω της παραμονής των καρναβαλικών πληρωμάτων στο χώρο και διέλυσε την εργολαβία.

Ο δεύτερος κατά σειρά εργολάβος αρνήθηκε να πάρει το έργο, ωστόσο ο τρίτος εργολάβος, εάν και δέχθηκε, δεν μπορούσε να το αναλάβει για τυπικούς λόγους.

Να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του έργου ανάπλασης των αποθηκών του ΑΣΟ, σύμφωνα με την μελέτη ήταν 7.900.000 ευρώ και η σύμβαση που υπέγραψε ο εργολάβος ήταν αξίας 3.250.200 ευρώ, δηλαδή έδωσε μια σημαντικότατη έκπτωση.

Αλλά και στο έργο οδοποιίας στο Αρκτικό Διαμέρισμα η εργολαβία διαλύθηκε με απόφαση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, μετά από προσφυγή του εργολάβου.

Πρόκειται για τρία έργα, τα οποία πλέον, ουδείς γνωρίζει την τύχη τους…

(από εφημερίδα Νεολόγος των Πατρών)

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα