Ούτε οι… νομάδες δεν μας θέλουν στην Πάτρα

12.03.2023 / 8:20
digital-nomad-4532739

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Πίσω από τον… ήλιο είναι η Πάτρα στην προσπάθεια που έχει ξεκινήσει η Ελλάδα την τελευταία διετία να διεκδικήσει δυναμικά, ένα ανερχόμενο κομμάτι της σύγχρονης αγοράς εργασίας που δεν είναι άλλο από αυτό των ψηφιακών νομάδων.Πρόκειται για ανθρώπους που εργάζονται εξ αποστάσεως χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και το διαδίκτυο, χωρίς να έχουν αναγκαστικά κάποιο συγκεκριμένο ωράριο, ταξιδεύοντας ελεύθερα από χώρα σε χώρα και από πόλη σε πόλη.

 Δουλεύουν και γνωρίζουν νέα μέρη

Οι ψηφιακοί νομάδες είναι ένα πεδίο που εμπεριέχει διάφορα επαγγέλματα. Μπορεί να είναι σχεδιαστές ιστοσελίδων, συγγραφείς, διαφημιστές, να απασχολούνται στη μόδα, να είναι εργαζόμενοι σε πολυεθνικές ή ακόμα και αυτοαπασχολούμενοι, κάνοντας την δουλειά τους μέσω διαδικτύου.

Επιλέγουν όμως να ταξιδεύουν στο πλαίσιο της αναζήτησης μιας καλύτερης ποιότητας ζωής της γνωριμίας τους με νέα μέρη, διαφορετικούς πολιτισμούς, αλλάζοντας σε συχνά χρονικά διαστήματα διαμονή, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό εξ αυτών έχουν μια οικονομική άνεση (ένας στους έξι κερδίζει περισσότερα από 75.000 δολαρίων ετησίως).

Στην Ελλάδα η κοινότητα των ψηφιακών νομάδων παρουσίασε από τα χρόνια της πανδημίας και μετά μια ιδιαίτερη αύξηση στον αριθμό τους. Η βασική περίοδος που διαμένουν είναι από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο και αυτό έχει να κάνει με τις καλές καιρικές συνθήκες.

Οι πόλεις που πρωταγωνιστούν

Η Πάτρα, λοιπόν, παρόλο που έχει ένα Πανεπιστήμιο το οποίο της δίνει την δυνατότητα να χαράσσει νέα κατευθύνσεις στον χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας και των καινοτομιών, έχοντας ήδη δημιουργήσει μια παράδοση στον τομέα των starts ups επιχειρήσεων (έχει χαρακτηριστεί ως η Silicon Valley της χώρας), αποτελεί μια από τις τελευταίες επιλογές των ψηφιακών νομάδων.

Αντίθετα πόλεις που δεν έχουν την ανάλογη διαδρομή, όπως ο Βόλος, η Καλαμάτα, τα Ιωάννινα, τα Χανιά, τα Τρίκαλα και το Ρέθυμνο αποτελούν τους δημοφιλέστερους προορισμούς της επικράτειας στην κατηγορία αυτή επισκεπτών που εντάσσεται σε μία νέα μορφή τουρισμού για την χώρα.

Στην κορυφή της λίστας αυτής βέβαια βρίσκονται η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, οι δύο μεγαλύτερες πόλεις της επικράτειας που ηγούνται του… χορού, με την τρίτη, όμως, να απουσιάζει πλήρως.

Το 5G και η χαμένη ευκαιρία

Το χειρότερο όμως είναι ότι δεν δείχνει να έχει συνειδητοποιήσει τη δυναμική που μπορεί να δώσουν στην αγορά και στην τοπική της οικονομία οι σύγχρονοι νομάδες. Ένας από τους βασικούς λόγους που η Πάτρα απουσιάζει από τις επιλογές των digital nomads, έχει να κάνει με τις τεχνολογικές υποδομές.

Η Πάτρα δεν έχει δίκτυο 5G, κάτι που θα μπορούσε να της δώσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα, αφού το γρήγορο διαδίκτυο θα σήμαινε αυτόματα μια διευκόλυνση στην εργασιακή καθημερινότητα των ψηφιακών νομάδων.

Βέβαια ούτε οι περισσότερες από τις υπόλοιπες πόλεις που επιλέγονται από τους ψηφιακούς νομάδες έχουν 5G (με εξαίρεση την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη), όμως, η Πάτρα είχε την ευκαιρία, έχοντας επιλεγεί στις πόλεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το νέο δίκτυο πειραματικά, να αποκτήσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

Όμως δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα. Οι εξ αποστάσεως εργαζόμενοι που ταξιδεύουν ελεύθερα, δείχνουν να προτιμούν σε ό,τι αφορά την ελληνική επικράτεια πόλεις ή μέρη που τους εξασφαλίζουν τις ανάλογες συνθήκες διαβίωσης και ποιότητα ζωής.

Οι υπηρεσίες και η διαμονή

Τα στοιχεία αυτά σημαίνουν μέρη είτε με φυσική ομορφιά και στοιχεία που χαρακτηρίζουν την Ελλάδα (για αυτό άλλωστε και στην λίστα επιλογών τους είναι σε περίοπτη θέση νησιά όπως η Λέσβος, η Ρόδος ή η Εύβοια ), είτε με καλές υπηρεσίες εστίασης και διαμονής.

Η Πάτρα, παρά τα δεκάδες καταστήματα εστίασης, δεν έχει προφανώς, την αντίστοιχη ποιότητα στις υπηρεσίες της ή καλύτερα η ποιότητα αυτή δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις υψηλές απαιτήσεις μιας «εκλεκτής» πελατείας που έχει τις δικές της ανάγκες, ανάλογες με τα εισοδήματα της.

Ακόμα πιο πίσω, φαίνεται να βρίσκεται η Πάτρα, στο θέμα της διαμονής, με μικρό αριθμό καταλυμάτων τόσο στις ελάχιστες ξενοδοχειακές μονάδες που διαθέτει, όσο και στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με την αγορά ακινήτων να έχει ως μοναδικό κατευθυντήριο μοχλό της την φοιτητική κατοικία.

Το ποσό που χάνει η αγορά

Τι σημαίνουν σε πρακτικό επίπεδο όλα αυτά; Η Πάτρα, σύμφωνα με εκτιμήσεις, χάνει από την αγορά της ένα ποσό της τάξεως των 3.500 ευρώ κατά κεφαλήν, με δεδομένο ότι μιλάμε για «επισκέπτες» με υψηλά εισοδήματα που θα είχαν τη άνεση να ξοδέψουν χρήματα σε αγορές, σε φαγητό, σε διαμονή κτλ κατά της διάρκεια της διαμονής τους.

Το εξίσου αποθαρρυντικό του όλου ζητήματος είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό των απόφοιτων από τις σχολές του ακαδημαϊκού ιδρύματος, είτε είναι από άλλες πόλεις, είτε κατάγεται από εδώ, ακολουθεί συνήθως την ίδια διαδρομή: Φεύγει από την αχαϊκή πρωτεύουσα και επιλέγει να ζήσει κάπου άλλου.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

«Έχουν ξεκινήσει να έρχονται…»

Αισιόδοξος είναι ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών για το θέμα των ψηφιακών νομάδων, τονίζοντας στον «Ν» ότι μέσα στους επόμενους μήνες, η Πάτρα και γενικότερα η Δυτική Ελλάδα θα είναι μέσα στις επιλογές τους. «Έχουν ξεκινήσει να έρχονται, μπορεί αυτή τη στιγμή να είναι ελάχιστοι, όμως έχω την εκτίμηση ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα δούμε μια αυξητική τάση του φαινομένου και στην δική μας Περιφέρεια.

Κατά την άποψη μου η Πάτρα δεν υστερεί σε κάτι από τις άλλες πόλεις. Έχει πολύ καλές υπηρεσίες, έχει και τις ανάλογες υποδομές, αν και στο θέμα των υποδομών σίγουρα ο δήμος θα μπορούσε να κάνει περισσότερα πράγματα. Το 5G θα έρθει και αυτό. Σε γενικές γραμμές είμαι αισιόδοξος».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα