Όταν ο Διονύσης Τσακνής «συνάντησε» την Γυναίκα των Καλαβρύτων -Ο αγαπημένος συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής μιλάει στο “Νεολόγο”

21.12.2020 / 11:05
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
ΤΣΑΚΝΗΣ

Στις 9 Δεκεμβρίου του 1943 οι Γερμανοί μπήκαν στην πόλη των Καλαβρύτων.

Ήταν η αρχή της καταστροφής που έμελλε να σκορπίσουν τέσσερις μέρες μετά εκτελώντας όλους τους άνδρες της πόλης και επιχειρώντας να κάψουν τις γυναίκες και τα παιδιά στο κτίριο του Δημοτικού Σχολείου. Το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων καταχωρήθηκε ως ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα της ναζιστικής θηριωδίας.

Στις 9 Δεκεμβρίου του 2020, στην «καρδιά» της πανδημίας, κυκλοφόρησε δισκογραφικά το εμβληματικό μουσικό έργο του Διονύση Τσακνή βασισμένο στις μαρτυρίες των ανθρώπων που έζησαν από κοντά αυτή την καταστροφή.

Συγκυρία; Ίσως. Όπως και να έχει, σε αυτό το εξαιρετικό έργο του Διονύση Τσακνή, η μνήμη έρχεται να συνδέσει το χθες με το σήμερα, τα εγκλήματα διαρκείας που σκιαγραφούν το σκοτεινό πρόσωπο της ανθρώπινης περιπέτειας.

Το έργο «Καλάβρυτα 1943 – Ύμνος στην Καλαβρυτινή Γυναίκα» όπως τονίζει στον «Νεολόγο» ο Διονύσης Τσακνής, έχει στόχο τη διαφύλαξη της μνήμης για τις επόμενες γενιές, σαν μια κληρονομιά που θα βοηθήσει την ανθρωπότητα να μην επιτρέψει να επαναληφθούν τα ίδια εγκλήματα.

«Δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσουμε τι έγινε τότε στα Καλάβρυτα γιατί- όπως έχει φανεί και στις μέρες μας- οι επίγονοι των ναζί είναι έτοιμοι να σηκώσουν ανά πάσα στιγμή κεφάλι», λέει ο κ. Τσακνής.

Μια ιδέα του Κωνσταντίνου Κούκιου

Όλα ξεκίνησαν στις αρχές Μαρτίου του 2020, από μία ιδέα του Προέδρου της ΔΗ.Κ.Ε.Κ. Σπήλαιο Λιμνών Καστριών, Κωνσταντίνου Κούκιου ο οποίος την εκμυστηρεύτηκε στον Διονύση Τσακνή. Ο δήμαρχος Καλαβρύτων Θανάσης Παπαδόπουλος βρήκε επίσης υπέροχη την ιδέα και έτσι μέσα σε ελάχιστες ημέρες έγινε η επίσημη πρόταση και ανάθεση στον μουσικοσυνθέτη.

«Δεν θα μπορούσα να αρνηθώ μία τέτοια πρόταση. Ήταν ένα δέλεαρ για μένα, το θεώρησα καλλιτεχνικά σαν μια  πρόκληση να γράψω ένα μουσικό έργο για τα Καλάβρυτα, ένα μέρος που έγινε γνωστό σε όλο τον κόσμο μέσα από την θηριωδία που κόστισε τη ζωή σε τόσους ανθρώπους», λέει ο κ. Τσακνής.

Το έργο, πήρε τη μορφή του συμφωνικού ποιήματος αρχικά, για να πάρει την οριστική μορφή του ορατορίου, με την προσθήκη παιδικής και γυναικείας χορωδίας. Στην πρώτη εκτέλεση, στις 31 Ιουλίου 2020 λόγω των περιοριστικών μέτρων, το έργο παρουσιάστηκε μόνον με τη συμφωνική ορχήστρα και την αφηγήτρια, σε μία συγκινητική εκδήλωση στην κεντρική πλατεία των Καλαβρύτων δίπλα στην εκκλησία που το ρολόι της, είναι σταματημένο 77 χρόνια τώρα στην ώρα της μεγάλης σφαγής. Η αποδοχή ήταν τέτοια που οδήγησε  στο να  γίνει αυτό το έργο c.d. σε παραγωγή του Σπηλαίου Λιμνών Καστριών και του Δήμου Καλαβρύτων. Το κείμενο του έργου, είναι βασισμένο στις καταγεγραμμένες αφηγήσεις των γυναικών της πόλης, που βίωσαν τη ναζιστική θηριωδία, κάτω από τις πολλαπλές ιδιότητες της κόρης, της γυναίκας, της αδελφής, της μάνας, της φίλης και γειτόνισσας,.

 Πρόκειται για ένα c.d. που έγινε πραγματικότητα έπειτα από πολλές προσπάθειες του κ. Τσακνή, καθώς το να ηχογραφηθεί μία τέτοια δουλειά που χρειάζεται τόσο μεγάλο αριθμό μουσικών και σολίστ μέσα σε ένα στούντιο, σε εποχές σαν και αυτή που διανύουμε, μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι.

Πρόκειται για ένα διαχρονικό μουσικό σύμβολο καταγγελίας της θηριωδίας από όπου και αν αυτή προέρχεται.

Ο Διονύσης Τσακνής εστίασε στην ρεαλιστική πτυχή της γυναίκας των Καλαβρύτων, στην καταστροφή που βίωσε  και τις συνέπειές της,  αναδεικνύοντας μέσα από τη μουσική του τον λυρισμό της, τον ηρωισμό της, τη δύναμη που την έκανε να χτίσει έναν νέο κόσμο πάνω στα συντρίμμια. 

«Σκεφτείτε τι είδαν τα μάτια αυτών των γυναικών»

«Είναι μια ηρωίδα για μένα η Καλαβρυτινή Γυναίκα» τονίζει. «Σκεφτείτε τι έζησαν και τι είδαν τα μάτια των γυναικών αυτών… Είδαν να χάνουν παιδιά, άνδρες, πατεράδες, μανάδες και συγγενείς. Όμως, ταυτόχρονα, μαζί με όλα αυτά τα συναισθήματα της απώλειας των δικών τους ανθρώπων, το πένθος και τη συντριβή,  έπρεπε να βρουν τη δύναμη να σταθούν και πάλι στα πόδια τους.  Να βρουν το σθένος για να συνεχίσουν τη ζωή τους και να στήσουν την πόλη τους ξανά από την αρχή. Το όφειλαν σε αυτούς που έφυγαν. Και αυτό, χωρίς τους άνδρες τους πια να είναι μαζί τους, το κατόρθωσαν οι γυναίκες από μόνες τους».

Σύμφωνα με τον κ. Τσακνή στην  περίπτωση του Ολοκαυτώματος των Καλαβρύτων αναδείχτηκε στο μέγιστο βαθμό η δύναμη της γυναίκας. «Η γυναίκα είναι ζωή, η γυναίκα γεννάει, η γυναίκα είναι ο στυλοβάτης και στα Καλάβρυτα αυτό το απέδειξε περήφανα.  Διαβάζοντας έτσι μέσα από τα κείμενα τις μαρτυρίες τους για αυτή την καταστροφή, έκρινα ότι η μουσική μου, στο έργο αυτό, έπρεπε να αφιερωθεί πρωτίστως σε αυτές. Στις ηρωίδες Καλαβρυτινές που θρήνησαν, έζησαν το κακό και βρήκαν το σθένος για να συνεχίσουν».

«Τα θύματα ενός αόρατου πολέμου»

Καταλήγοντας το παράδειγμα τους, σύμφωνα με τον κ, Τσακνή, πρέπει να μείνει ζωντανό και για τις δύσκολες εποχές που ζουν οι σύγχρονες γενιές. «Έτσι όπως αντιμετώπισαν αυτές οι γυναίκες τις δυσκολίες και την καταστροφή, έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε και εμείς τα προβλήματα που έχουμε.

Να μην αφήσουμε τις δυσκολίες και τα προβλήματα να μας λυγίσουν,  να συνεχίσουμε να παλεύουμε, ξέροντας και εμείς ότι θα θρηνήσουμε τα δικά μας  θύματα μιας άλλης μάχης, ενός αόρατου πολέμου που προφανώς ζούμε στις μέρες μας.

Και κυρίως θα πρέπει να μην πάψουμε ποτέ να θυμόμαστε γιατί τότε τα θύματα που θα θρηνήσουμε θα είναι ακόμα περισσότερα….».

Μουσική-Στοίχοι-Κείμενο και Ενορχήστρωση, Διονύσης Τσακνής.

Διεύθυνση Ορχήστρας, Τάσος Συμεωνίδης,

Διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας ο Δημήτρης Τυπάλδος,

Διεύθυνση Γυναικείας Χορωδίας, Λητώ Αμπατζή

Αφήγηση,  Άννα Μονογιού.

Το έργο παρουσιάζεται με αριστοτεχνικό τρόπο, αναδεικνύοντας  την σπουδαιότητα του γεγονότος, το ρόλο της Γυναίκας αλλά και την διαχρονική και πάντα επίκαιρη αξία της ειρήνης.   

Γ.Κ. 

(από εφημερίδα Νεολόγος των Πατρών)

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα