Νίκη Κεραμέως: “Βαθιά προβληματική η φράση του Τσίπρα ότι “η Κεραμέως σε έκοψε”

12.04.2023 / 8:29
9f2c4c5426dd4c6595875951358b08f6

Θέλουμε φοιτητές στο πανεπιστήμιο που έχουν εισαχθεί με 0,6 στα 20, όπως συνέβαινε επί ΣΥΡΙΖΑ; Θα αποφοιτήσει ποτέ αυτός ο φοιτητής ή θα εγκλωβιστεί στο πανεπιστήμιο, αντί να επιδιώξει μια σχολή που θα του προσφέρει επαγγελματική προοπτική; Και τι είδους πανεπιστήμιο είναι αυτό με φοιτητές του 0,6; Αυτή είναι η απάντηση της Νίκης Κεραμέως στον Αλέξη Τσίπρα, που συναντώντας έναν νεαρό στην προεκλογική του καμπάνια, όταν εκείνος του είπε ότι δεν μπήκε στο πανεπιστήμιο, του απάντησε “σε έκοψε η Κεραμέως”.

Η συζήτηση μαζί της ξεκίνησε με τα πανεπιστήμια, τις αλλαγές που έχουν γίνει αλλά και εκείνα που δεν έγιναν. Εγώ επέμεινα στην πανεπιστημιακή αστυνομία και στα φαινόμενα βίας, εκείνη απαρίθμησε όλα εκείνα που άλλαξαν στα πανεπιστήμια, από την χρηματοδότηση και την εξωστρέφεια μέχρι τα βιομηχανικά διδακτορικά. Βιομηχανικό διδακτορικό; Ενας υποψήφιος διδάκτορας που συνεργάζεται με μια εταιρεία και με το πανεπιστήμιο, για να εστιάσει την έρευνά του πάνω σε ένα πρακτικό ζήτημα της βιομηχανίας. “Αυτό είναι κάτι που επί ΣΥΡΙΖΑ δεν θα μπορούσε καν να συζητηθεί”, λέει η υπουργός Παιδείας.

Όλα άλλαξαν όμως με την τραγωδία των Τεμπών, της επισήμανα. Δεν είναι αυτός ένας λόγος να μην ψηφίσει κάποιος την κυβέρνηση Μητσοτάκη; Ναι, ήταν μία αδιανόητη, πρωτοφανής τραγωδία, απαντάει. Όμως νομίζω ότι δεν θα ήταν δίκαιο να ακυρώσει ένα κατά τα άλλα σημαντικό έργο που έχει γίνει τα τέσσερα χρόνια. Και προσθέτει: “Πιστεύω ότι οι πολίτες θα κρίνουν την κυβέρνηση συνολικά, θα κρίνουν την κυβέρνηση για το συνολικό έργο που έχει κάνει αυτά τα τέσσερα χρόνια. Θα την κρίνουν. Αυστηρά για όλα όσα έχει κάνει και για όσα δεν έχει κάνει. Θα την κρίνουν όμως συνολικά.”

Η συνέντευξη κατέληξε με τις προσωπικές επιθέσεις που έχει δεχθεί στη διάρκεια της θητείας της. Μέχρι και “Πισπιρίγκου” την είπε ο Χριστόφορος Βερναρδάκης του ΣΥΡΙΖΑ. “Είναι θλιβερό”, σχολιάζει και αναρωτιέται: “Αν ήταν άνδρας ο υπουργός Παιδείας θα είχε δεχθεί αυτές τις επιθέσεις;”.

Η συνέντευξη με τη Νίκη Κεραμέως
Ερ. Ας ξεκινήσουμε με το τελευταίο επεισόδιο στην προεκλογική καμπάνια. Ο μαθητής κόπηκε στις Πανελλήνιες, “η Κεραμέως σε έκοψε”, του είπε ο Αλέξης Τσίπρας.

Απ. Θεωρώ ότι αυτή η αποστροφή του λόγου ενός πρώην πρωθυπουργού και αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι βαθιά προβληματική. Και λέω βαθιά προβληματική, γιατί περνά ένα μήνυμα και στη νέα γενιά, ότι για ό,τι συμβαίνει φταίνε οι άλλοι, ότι δεν έχει καμία σημασία η προσπάθεια. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής ήταν μία μεταρρύθμιση για την οποία προσπαθήσαμε πολύ και την οποία πιστεύουμε για τρεις βασικούς λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τα ίδια τα παιδιά. Το να μπεις στο Πανεπιστήμιο με ένα βαθμό 0,6 στα 20 όπως γινόταν…

Νίκη Κεραμέως στο TheTOC: Βαθιά προβληματική η φράση του Τσίπρα ότι “η Κεραμέως σε έκοψε”
Ερ. Το είδα, το διάβασα σε μια παλαιότερη ομιλία σας. Είναι πραγματικό το νούμερο; Μπήκε φοιτητής στο πανεπιστήμιο που έγραψε 0,6 στα 20;

Απ. Ναι, είναι πραγματικό το νούμερο, συνέβη. Με 0,6 μπήκε φοιτητής στο πανεπιστήμιο, με 3,1, με 4 στα 20. Αυτά είναι τα αποτελέσματα του συστήματος ΣΥΡΙΖΑ. Σας ρωτώ. Όταν θα μπεις με 0,6 στα 20, θα μπορέσεις να αποφοιτήσεις και να πάρεις πτυχίο; Τα στοιχεία δείχνουν πως, κατά πάσα πιθανότητα, όχι.

Ερ. Το χειρότερο είναι ότι τέτοιου είδους φοιτητές, ρίχνουν το επίπεδο του Πανεπιστημίου. Τι σόι πανεπιστήμιο είναι αυτό με φοιτητές του 0,6;

Απ. Το πρώτο ζητούμενο λοιπόν αφορά τα παιδιά. Θέλουμε οι φοιτητές να έχουν μια προοπτική. Και, αν θέλουμε να έχουν προοπτική, πρέπει να τους δείχνουμε ότι ο δρόμος που διάλεξαν μπαίνοντας σε πανεπιστήμιο με 0,6 στα 20 είναι πιθανότατα αδιέξοδος και ότι υπάρχουν σοβαρές εναλλακτικές, όπως τα Δημόσια ΙΕΚ. Το δεύτερο έχει να κάνει με αυτό που λέτε, κύριε Καψή, που είναι το επίπεδο των πανεπιστημίων. Θέλουμε να οδηγήσουμε την πανεπιστημιακή εκπαίδευση προς τα πάνω ή θέλουμε την ισοπέδωση προς τα κάτω;

Ερ. Πάντως το σύνθημα “σε έκοψε η Κεραμέως” έχει περάσει. Η Κεραμέως αφήνει έξω από το πανεπιστήμιο πολλά παιδιά…

Απ. Και η απάντηση έχει να κάνει με το τι επιδιώκουμε. Επιδιώκουμε απλά να βάζουμε παιδιά στο πανεπιστήμιο, ενώ ξέρουμε -τα στοιχεία το δείχνουν- ότι δεν θα μπορέσουν να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν; Αυτό επιδιώκουμε; Αυτό ως πολιτική θέση, προφανώς έχει ένα πολιτικό όφελος. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ βγήκε και είπε να μπουν όλοι ελεύθερα σε σχολές, αποσκοπούσε κάπου. Ναι, αλλά μια υπεύθυνη πολιτική δύναμη πρέπει να σκέφτεται σε βάθος χρόνου και να σκέφτεται πώς θα δημιουργήσει πραγματική διέξοδο για τα παιδιά και πραγματικές προοπτικές.

Ερ. Στο Πανεπιστήμιο πάντως δεν αισθάνομαι ότι μετά τα τέσσερα χρόνια, κάνοντας έτσι έναν απολογισμό, άλλαξε κάτι σημαντικό. Με επεισόδια ξεκινήσαμε, με επεισόδια καταλήγουμε. Έτσι φεύγει η τετραετία, με την ΑΣΟΕΕ υπό κατάληψη.

Απ. Η ΑΣΟΕΕ δεν είναι υπό κατάληψη, και θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω με αυτό που λέτε. Άλλαξαν πάρα πολλά στα πανεπιστήμια.

Το πρώτο και πάρα πολύ σημαντικό είναι το πώς χρηματοδοτούνται τα πανεπιστήμια. Για 40 ολόκληρα χρόνια, η κατανομή της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων γινόταν με βάση την αυθαίρετη απόφαση του εκάστοτε υπουργού. Τώρα υπάρχουν κριτήρια, κριτήρια αντικειμενικά, όπως αριθμός φοιτητών, αριθμός καθηγητών, αριθμός πανεπιστημιακών τμημάτων. Κριτήρια ποιοτικά, κατόπιν αξιολόγησης. Αυτό κύριε Καψή είναι από τις πιο σημαντικές αλλαγές στα πανεπιστήμια, διότι περνάει ένα μήνυμα στα ΑΕΙ μας: ότι οφείλουν να πασχίζουν να γίνονται καλύτερα. Κι όσο καλύτερα γίνονται, τόσο περισσότερα χρήματα θα λαμβάνουν από το κράτος. Δεν υπάρχουν πολλοί δημόσιοι φορείς των οποίων η χρηματοδότηση τελεί σε συνάρτηση της αξιολόγησης.

Ερ. Εντάξει, ίσως ήταν αφοριστικό αυτό που είπα, αλλά η βία και η ανομία επιμένουν στα πανεπιστήμια…

Απ. Επιτρέψτε μου να κάνω μια σύντομη αναδρομή στα όσα έγιναν για το Πανεπιστήμιο αυτά τα 4 χρόνια. Πρώτο ήταν λοιπόν το πώς χρηματοδοτούνται. Επιτέλους μπήκε η αξιολόγηση που δεν υπήρχε πουθενά στον χάρτη, η χρηματοδότηση δινόταν βάσει αυθαίρετης απόφασης ενός Υπουργού. Δεύτερον, αυξήθηκε η χρηματοδότηση. Μιλούσαμε πάρα πολύ καιρό για υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Στα πανεπιστήμια, μεταξύ 2019 και 2023, η χρηματοδότηση αυξήθηκε κατά 29%. Τεράστια αύξηση, και αυτή έγινε εν μέσω πανδημίας. Τρίτον, το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα από τα 1.000 ευρώ επίδομα, πήγε στα 1.500 ευρώ για όλους τους δικαιούχους και στα 2.000 ευρώ σε περίπτωση συγκατοίκησης.

Ερ. Εγώ νόμιζα ότι θα μου πείτε για την εξωστρέφεια, για τα ξένα πανεπιστήμια που ήρθαν στην Ελλάδα…

Απ. Θα σας πω και για αυτό – και είναι πολύ σημαντικό. Αλλά γιατί είναι τόσο καίρια η αύξηση στο φοιτητικό επίδομα; Γιατί παιδιά που πληρούσαν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, δεν μπορούσαν να φοιτήσουν σε τμήμα μακριά από το σπίτι τους, λόγω οικονομικών ζητημάτων. Πλέον είναι πολύ πιο πιθανό να μπορέσουν, χάρη στην αύξηση κατά 50-100% του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος. Τέταρτον, νέες δυνατότητες εσωτερικού Erasmus για τα παιδιά. Η δυνατότητα δηλαδή να εισάγεται κανείς στο τμήμα μηχανολόγων μηχανικών, αλλά επειδή αμφιταλαντεύεται μεταξύ των μηχανικών και, πχ, των οικονομικών, να μπορεί να πάει για ένα εξάμηνο να δει και τα οικονομικά.

Τα Επαγγελματικά Μεταπτυχιακά. Η δυνατότητα για μία ιδιωτική εταιρεία να συμπράττει με ένα πανεπιστήμιο και από κοινού να προσφέρουν ένα επαγγελματικό μεταπτυχιακό. Τα Βιομηχανικά Διδακτορικά. Όλες αυτές είναι πρωτοβουλίες που φέρνουν πιο κοντά την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας. Και έρχομαι στην εξωστρέφεια.

Τριάντα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια, τα καλύτερα του κόσμου, ήρθαν στην Ελλάδα. Είναι, κύριε Καψή, η μεγαλύτερη αποστολή αμερικανικών πανεπιστημίων σε οποιαδήποτε χώρα εκτός Αμερικής. Και έχουμε απτά αποτελέσματα. Έχουμε ήδη πολλές νέες συνεργασίες των δικών μας πανεπιστημίων με τα ξένα πανεπιστήμια…

Ερ. Να έρθουμε και στο θέμα με τις μολότοφ μέσα και έξω από τις σχολές;

Απ. Ναι, αλλά να συμφωνήσουμε ότι έχουν γίνει πολλά στα πανεπιστήμια. Έρχομαι λοιπόν στο θέμα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Το πρώτο το οποίο αλλάξαμε, ήταν ο πρώτος νόμος της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ήταν ο νόμος για το άσυλο. Τι ίσχυε πριν; Είχαμε καμιά δεκαριά περιστατικά βίας την ημέρα… Έξω από την ΑΣΟΕΕ την οποία αναφέρατε πριν, είχαμε ένα παζάρι. Θυμόσαστε ένα παζάρι μικροπωλητών; Και όποτε ερχόταν η αστυνομία, πριν το 2019, όλοι αυτοί έβρισκαν “άσυλο” στο πανεπιστήμιο. Γιατί αυτά εξαφανίστηκαν; Γιατί έχει ψηφιστεί ένας νόμος, ο οποίος λέει ότι στο πανεπιστήμιο ισχύει ό, τι και σε κάθε δημόσιο χώρο της χώρας.

Ερ. Δεν βλέπω να αποδίδει τα αναμενόμενα…

Απ. Θα σας πω. Έληξε κατάληψη 34 ετών στη Θεσσαλονίκη, στο βιολογικό. Στη θέση της χτίζεται μια περίφημη βιβλιοθήκη. Πώς έγινε αυτό; Έληξε η κατάληψη περίπου 7 χρόνων στην πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου. Ήταν υπό κατάληψη οι φοιτητικές εστίες από κακοποιούς. Βρέθηκαν καλάσνικοφ, ναρκωτικά και ούτω καθεξής. Στη θέση τους ανακαινίζονται 750 φοιτητικές κλίνες σε μία καταπληκτική φοιτητική εστία. Επειδή όμως λέτε για το τι έχει αλλάξει, εγώ αναγνωρίζω απολύτως ότι είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο θέμα και έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας. Αλλά μπαίνουν οι βάσεις – και έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν τα πράγματα. Από εκεί που είχαμε δέκα περιστατικά βίας την ημέρα, έχουμε πολύ λιγότερα.

Ερ. Αυτό είναι πραγματικό νούμερο; Είχαμε 10 περιστατικά βίας την ημέρα;

Απ. Ναι, κάποιες φορές είχαμε 10 περιστατικά βίας την ημέρα… Έχουν διορθωθεί όλα; Όχι είναι η απάντηση, αλλά έχει μπει το νερό στο αυλάκι. Με τη διάταξη για το άσυλο, με τα σχέδια ασφάλειας, με την ελεγχόμενη είσοδο που ξεκινάει..

Ερ. Το γεγονός ότι εγκαταλείφθηκε η πανεπιστημιακή αστυνομία, έδωσε την εντύπωση πως υποχωρείτε, ότι δεν δίνετε τη μάχη.

Απ. Γι’ αυτό που λέτε πρέπει να σας πω ότι θεωρώ ότι κάναμε ένα επικοινωνιακό λάθος. Και εννοώ ότι, όταν ψηφίστηκε ο νόμος, δεν εξηγήθηκε ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, ότι αυτός προέβλεπε ρητά πως, για να εφαρμοστεί αυτή η ρύθμιση, πρέπει πρώτα να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας κατά πόσο είναι συνταγματική η ρύθμιση ή όχι. Και αυτό γιατί άγγιζε κάποια πολύ ευαίσθητα θέματα συνταγματικής τάξης. Αυτό δεν εξηγήθηκε. Όταν λοιπόν ψηφίστηκε η διάταξη, άρχισαν να λέγονται διάφορα. Δεν εφαρμόζεται, υποχωρεί η κυβέρνηση, κάνει πίσω και τα λοιπά . Δεν εξηγήθηκε ότι έπρεπε να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας…

Ερ. Ομολογώ ότι δεν με πείθει καθόλου ότι δεν υπάρχει η πανεπιστημιακή αστυνομία λόγω του Συμβουλίου της Επικρατείας…

Απ. Δεν έχει εξαφανιστεί η αστυνομία, είναι μέσα στα πανεπιστήμια. Είναι στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Αυτός ήταν ο σχεδιασμός της Ελληνικής Αστυνομίας. Διότι να πούμε και το εξής. Το θέμα το οποίο συζητάμε δεν αφορά και τα 24 πανεπιστήμια της χώρας. Δηλαδή για παράδειγμα δεν έχει πρόβλημα το Χαροκόπειο, το Δυτικής Μακεδονίας. Το πρόβλημα της βίας αφορά μεμονωμένες περιπτώσεις. Βεβαίως και είναι σοβαρό, αλλά δεν είναι ένα οριζόντιο ζήτημα. Και να πω και το άλλο. Η πανεπιστημιακή αστυνομία έχει μια λειτουργία, η οποία είναι κυρίως αποτρεπτική.


Τι εννοώ; Ότι προφανώς είναι η κανονική αστυνομία που θα αποδώσει τους χώρους που είναι υπό κατάληψη, όπως έγινε στην πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, όπως στη Θεσσαλονίκη. Και μετά έρχονται αυτές οι ομάδες των ΟΠΠΙ, οι οποίες στόχο έχουν να αποτρέπουν την τέλεση αξιόποινων πράξεων. Άρα ο στόχος τους είναι κυρίως αποτρεπτικός. Με άλλα λόγια, έχει ληφθεί μια σειρά από μέτρα, με πιο σημαντική, κατά τη γνώμη μου, την αλλαγή του νόμου του ασύλου, που επιτρέπουν πλέον την επέμβαση των Αρχών, όταν υπάρχει ανάγκη. Πώς έληξε η κατάληψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πρόσφατα; Μπήκε η αστυνομία.

Μην πάτε μακριά. Έχουμε μια ιδιωτική εταιρεία η οποία συμπράττει με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και οργάνωσαν από κοινού ένα επαγγελματικό μεταπτυχιακό. Πριν από τέσσερα χρόνια, θα μπορούσε να γίνει αυτό; Όχι. Είναι βέβαιο ότι πολλά έχουν αλλάξει. Έχουμε δομές, έχουμε βιομηχανικά διδακτορικά. Τι θα πει βιομηχανικό διδακτορικό; Θα πει ότι ένας υποψήφιος διδάκτορας συνεργάζεται με μια εταιρεία και με το πανεπιστήμιο, για να εστιάσει την έρευνά του πάνω σε ένα πρακτικό ζήτημα της βιομηχανίας. Σύμπραξη άμεση μεταξύ Πανεπιστημίου και εταιρειών. Αυτά ήταν πράγματα τα οποία δεν τολμούσε να ξεστομίσει κανείς πριν από τέσσερα χρόνια.

Νίκη Κεραμέως: Η τραγωδία των Τεμπών είναι μια ανείπωτη τραγωδία
Ερ. Υποθέτω στις επαφές, στις συγκεντρώσεις με τους ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας το θέμα δεν είναι τα πανεπιστήμια, δεν είναι τα σχολεία, δεν είναι η αξιολόγηση, είναι η τραγωδία των Τεμπών. Φαντάζομαι ότι ακόμη και οι πιο φανατικοί ψηφοφόροι της Νέας Δημοκρατίας, είναι σοκαρισμένοι.

Απ. Κοιτάξτε να δείτε. Είναι μία ανείπωτη τραγωδία, στην οποία όπως ξέρετε η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή αναγνώρισε το μερίδιο ευθύνης που έχει αναλογικά, πρώτα απ’ όλα γιατί υπό κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας συνέβη αυτό το τραγικό περιστατικό.

Ερ. Αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι, χάλι παρέλαβε τον ΟΣΕ η Νέα Δημοκρατία, χάλι τον παραδίδει…

Απ. Όπως σας είπα, και μόνο το γεγονός ότι συνέβη με εμάς στο τιμόνι της χώρας, αποτελεί και δική μας ευθύνη. Ναι, αν είχε ολοκληρωθεί η περίφημη σύμβαση θα ήταν ενδεχομένως λιγότερες οι πιθανότητες να επιδράσει το ανθρώπινο λάθος. Γιατί εδώ είχαμε και μία αλληλουχία κάποιων πραγματικών περιστατικών τα οποία έχουν αναδειχτεί.

Ερ. Ε αυτός δεν είναι λόγος για να μην ψηφίσει κάποιος Νέα Δημοκρατία;

Απ. Κύριε Καψή, οι πολίτες θα μας κρίνουν για ένα έργο τετραετίας, θα μας κρίνουν για ένα έργο που έχει γίνει σε πάρα πολλούς τομείς. Μέσα σε αυτό το έργο έγιναν λάθη, ναι, υπήρξαν παραλείψεις και αστοχίες, βεβαίως. Αλλά έγιναν και πάρα πολλά άλλα, σωστά. Ξαναγυρίζω στην παιδεία. Όλες οι προεκλογικές μας δεσμεύσεις έχουν γίνει πράξη. Μπορεί να μη συμφωνεί κανείς με όλους αυτούς τους στόχους, αλλά για αυτά δεσμευθήκαμε, μπορεί για παράδειγμα να μη συμφωνεί κάποιος με τα πρότυπα σχολεία τα οποία εμείς επαναφέραμε και έχουμε και διπλασιασμό. Παραλάβαμε κύριε Καψή 62 -κυρίως πειραματικά- τέτοια σχολεία. Αμέσως τα πήγαμε στα 120 και προχθές ιδρύσαμε και άλλα 18 πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Συνολικά η χώρα, από τα 62 πειραματικά ως επί το πλείστον, έχει πάει στα 138 πρότυπα και πειραματικά.

Ερ. Ωραία είναι αυτά, αλλά το γεγονός της τραγωδίας ήταν τόσο σοκαριστικό, που όλα αυτά πέρασαν σε δεύτερη μοίρα…

Απ. Νομίζω ότι πρέπει να αποδίδουμε σε όλα το βάρος που τους αναλογεί. Λέω λοιπόν ότι ναι ήταν μία αδιανόητη, πρωτοφανής τραγωδία. Όμως νομίζω ότι δεν θα ήταν δίκαιο να ακυρώσει ένα κατά τα άλλα σημαντικό έργο που έχει γίνει τα τέσσερα χρόνια.

Ερ. Ήρθε αμέσως μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών και έδωσε την εντύπωση ότι η κυβέρνηση είναι σε μόνιμη κρίση.

Απ. Κύριε Καψή, οι πολίτες στις εκλογές θα συγκρίνουν τις δύο τετραετίες, θα συγκρίνουν μία τετραετία Τσίπρα και μία τετραετία Κυριάκου Μητσοτάκη. Στην τετραετία Κυριάκου Μητσοτάκη, η ανάπτυξη από το 0,5% πήγε στο 6%, η ανεργία από το 17% κατέβηκε στο 10,8%, ο ρυθμός απονομής συντάξεων από τους 18 μήνες κατέβηκε στους 2 μήνες, οι κλίνες στις ΜΕΘ από τις 500 έγιναν 1.200, οι ψηφιακές υπηρεσίες από τις 500 στις 1500, η αξιολόγηση στην εκπαίδευση δεν υπήρχε και τώρα γίνεται και στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς. Σας λέω κάποια απτά, μετρήσιμα μεγέθη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Νίκη Κεραμέως στο TheTOC: Βαθιά προβληματική η φράση του Τσίπρα ότι “η Κεραμέως σε έκοψε” – εικόνα 6
Τέμπη: Μαύρα μπαλόνια στον ουρανό – Ανείπωτη θλίψη στο μνημόσυνο για τις 40 μέρες από την τραγωδία με τους 57 νεκρούς
Ερ. Σε αυτές τις πρώτες εκλογές όμως ο κόσμος θα εκφράσει την δυσαρέσκειά του…

Απ. Πιστεύω ότι οι πολίτες θα κρίνουν την κυβέρνηση συνολικά, θα κρίνουν την κυβέρνηση για το συνολικό έργο που έχει κάνει αυτά τα τέσσερα χρόνια. Θα την κρίνουν. Αυστηρά για όλα όσα έχει κάνει και για όσα δεν έχει κάνει. Θα την κρίνουν όμως συνολικά. Και πιστεύω ότι η χώρα το 2023…

Ερ. Ναι πολλοί λένε ότι ο καλύτερος σύμμαχος του Μητσοτάκη είναι ο Αλέξης Τσίπρας. Μεταξύ Τσίπρα και Μητσοτάκη…

Απ. Εγώ μιλάω για το έργο του Κυριάκου Μητσοτάκη και της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μιλάω για την Ελλάδα που παρέλαβε το 2019 και την Ελλάδα που έχουμε σήμερα, το 2023. Σε αυτήν την Ελλάδα λοιπόν, ναι, ο κατώτατος μισθός έχει πάει από τα 650 στα 780 ευρώ, η ανεργία έχει μειωθεί, η ανάπτυξη έχει αυξηθεί. Οι εκπαιδευτικοί μας πλέον αξιολογούνται μετά από 41 χρόνια για να γίνονται καλύτεροι. Αυτά δεν είναι αμελητέα.

Ερ. Ξαναγυρίσαμε στην Παιδεία…

Απ. Ναι γιατί η παιδεία κατά τη γνώμη μου -και δεν το λέω επειδή έχω την ευθύνη και την τιμή να υπηρετώ ως υπουργός Παιδείας- πιστεύω πραγματικά ότι είναι η μεγαλύτερη μακροπρόθεσμη επένδυση που μπορεί να κάνει κανείς στη χώρα.

ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΤΕΜΠΗ
Γιατί οι έλληνες μαθητές είναι τόσο χαμηλά στην αξιολόγηση της Pisa;
Ερ. Ε αφού ξαναγυρίσαμε στην Παιδεία, εξηγήστε μου γιατί οι δικοί μας μαθητές είναι τόσο χαμηλά στην αξιολόγηση της Pisa;

Απ. Ας ξεκινήσουμε από το εξής. Ας ξεκινήσουμε από το ότι δεν γινόταν ποτέ αξιολόγηση.

Ερ. Είναι μόνο η αξιολόγηση; Πού είμαστε; Τελευταίοι ή προτελευταίοι;

Απ. Όχι, τα τελευταία χρόνια βελτιωνόμαστε. Εάν θέλει κανείς να βελτιώσει την παιδεία σε μια χώρα, πρέπει κατά τη γνώμη κ. Καψή να εστιάσει τουλάχιστον σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι το εκπαιδευτικό υλικό, δηλαδή τα βιβλία, τα προγράμματα σπουδών. Εκεί για 40 χρόνια το εκπαιδευτικό σύστημα ήταν προσανατολισμένο στη στείρα μετάδοση γνώσης ή αλλιώς στην αποστήθιση. Πώς αλλάζει αυτό; Εισάγοντας στο πρόγραμμα, με πολύ δυναμικό τρόπο, τις δεξιότητες. Δηλαδή μπήκε ρομποτική στα σχολεία, η επιχειρηματικότητα, νέα προγράμματα σπουδών. Φεύγεις από ένα μοντέλο που εστιάζει αποκλειστικά στη στείρα μετάδοση γνώσης και πας σε ένα μοντέλο που δίνει πολύ μεγαλύτερη έμφαση στις δεξιότητες. Τι είναι δεξιότητες; Κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, ομαδική δουλειά, συνεργατικότητα.

Πώς αλλάζει αυτό στην πράξη; Ένα παράδειγμα, στην ιστορία. Αντί να μαθαίνεις απέξω τι έκανε Ελευθέριος Βενιζέλος, σου λέει ο εκπαιδευτικός στα νέα προγράμματα σπουδών, είσαι ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Γράψε μια ομιλία σαν να είσαι εσύ ο ίδιος ο Βενιζέλος. Κι έτσι με πολύ πιο κριτικό τρόπο, αφομοιώνεις κρίσιμα ιστορικά γεγονότα. Έτσι ανεβαίνεις σιγά σιγά και στην διεθνή κατάταξη. Προ ημερών ήμασταν παρόντες με τον πρωθυπουργό στην εγκατάσταση των πρώτων διαδραστικών πινάκων που μπαίνουν στα σχολεία της χώρας. Θα τους δούμε κύριε Καψή σε όλα τα τμήματα Δημοσίων Λυκείων, Γυμνασίων και Πέμπτης και έκτης Δημοτικού. Τι αλλάζει στην προσέγγιση; Γίνεται πολύ πιο διαδραστική. Προχτές μπήκαμε σε ένα μάθημα ιστορίας. Έκαναν μάθημα για την αρχαία Ρώμη. Όσο μάθαιναν για την αρχαία Ρώμη, είχαν μπροστά τους έναν διαδραστικό πίνακα στον οποίο μπορούσε ο μαθητής να κάνει περιήγηση στις αρχαίες ρωμαϊκές κατοικίες, να ψάξουν, να περιηγηθούν, να αναρωτηθούν για τα επαγγέλματα που έκαναν τότε οι κάτοικοι της περιοχής. Να πώς το μάθημα γίνεται πιο βιωματικό. Καλλιεργεί κριτική σκέψη. Άρα πρώτος άξονας είναι το υλικό, η προσέγγιση.

Ποιος είναι δεύτερος άξονας; Ο άνθρωπος, το ανθρώπινο δυναμικό. Πώς επενδύεις στο ανθρώπινο δυναμικό; Επενδύεις με την επιμόρφωση. Κύριε Καψή, εδώ και πολλά χρόνια οι εκπαιδευτικοί έχουν ένα δίκαιο αίτημα. Λένε στην Πολιτεία “επιμόρφωσέ μας”, και έχουν δίκιο. Πλέον λοιπόν έχουν γίνει πάνω από 150.000 επιμορφώσεις. Δεύτερο στοιχείο: αξιολόγηση.

Δεν μπορεί τίποτα να βελτιωθεί σε οποιονδήποτε χώρο, αν αυτό πρώτα δεν αποτυπωθεί και δεν αξιολογηθεί. Μετά από 41 χρόνια ξεκίνησε η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών.

Πηγή: Thetoc.gr

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα