Μαρίνα μεγάλη και σύγχρονη

26.11.2022 / 12:30
All-focus

ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΚΟΥΣΤΑ

ΚΑΤΟΙΚΟΥ ΠΑΤΡΩΝ

Πρόσφατα διαβάσαμε μία συνέντευξη του κ. Δημάρχου της πόλης μας σχετικά με το παραλιακό μέτωπο και ξεχώρισα τις πιο κάτω αναφορές του:

1.Το παραλιακό μέτωπο αποτελεί ζωτικής σημασίας χώρο, για την απρόσκοπτη επαφή του λαού και της νεολαίας με το υγρό στοιχείο. Αποτελεί το φυσικό περιβάλλον, που πρέπει να υπερασπίσουμε από την ιδιωτικοποίηση και την παράδοση σε επιχειρηματικούς ομίλους, πράγμα που είναι στους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης, του ΤΑΙΠΕΔ, του ΟΛΠΑ.

2.Ο πατραϊκός λαός διεκδίκησε την απόδοση της παραλιακής ζώνης, για να καλυφθούν οι λαϊκές ανάγκες στην αναψυχή, να είμαστε δίπλα στη θάλασσα, αφού είμαστε μια πόλη που «βλέπει» στην θάλασσα, χωρίς όμως να την έχει απολαύσει εξαιτίας της λιμενικής ζώνης.

3.Ο πατραϊκός λαός δε θα ανεχθεί την εφιαλτική προοπτική να αποκοπεί οριστικά η πόλη μας από τη θάλασσα, να καταργηθεί η συνέχεια του παραλιακού μετώπου, τα δικαιώματα των πατρινών στη θάλασσα, το «μάντρωμα» και μάλιστα στο πιο κεντρικό της σημείο, μπροστά στο ιστορικό της κέντρο, που φθάνει έως την οδό Καρόλου.

4.Δεν δεχόμαστε την παραλιακή μας ζώνη, να την χαίρονται τα οικονομικά συμφέροντα και όχι ο πατραϊκός λαός και οι επισκέπτες της πόλης.

 5.Ο όλος σχεδιασμός στον βόρειο παλιό Λιμένα, θα υπακούει στις επιλογές της πόλης μας, του Δημοτικού Συμβουλίου. Η θάλασσα δεν θα είναι «νεκρή», η αξιοποίηση των λιμενολεκανών θα γίνεται τόσο για λιμενική δραστηριότητα, όσο και για ναυταθλητισμό, για χώρους ανάπαυσης, αξιοποίηση του  κυματοθραύστη κ.λπ.

Ποια είναι αυτά τα συμφέροντα

Κι εγώ σαν ένας απλός πολίτης θέλω να μάθω επιτέλους, ποια είναι αυτά τα οικονομικά συμφέροντα, που εποφθαλμιούν σαν γυπαετοί να μας κατασπαράξουν… καθώς αυτή η ορολογία μας ταλαιπωρεί χρόνια τώρα, με αφορισμούς όπως οικονομικά συμφέροντα, μεταπράτες ξένων συμφερόντων, ντόπια και ξένα συμφέροντα κ.λ.π.

Πιστεύω και σωστό είναι πως θα πρέπει να κληθεί να τα κατονομάσει με συγκεκριμένα ονόματα, καθώς όπως φαίνεται τα γνωρίζει και όχι με αοριστολογίες που προκαλούν εσφαλμένες εντυπώσεις στους πολίτες της πόλης μας.

Επίσης όταν λέει πως οι λιμενολεκάνες θα αξιοποιηθούν για λιμενική δραστηριότητα θα πρέπει να μας πει τι εννοεί. Γιατί εγώ γνωρίζω πως λιμενική δραστηριότητα σε λιμενολεκάνες παλιών λιμανιών,  εννοείται λειτουργία Μαρινών για ελλιμενισμό σκαφών.

Θα πρέπει να ερωτηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και επίσης να μάθουμε αν η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, συμφωνεί με αυτούς του αφορισμούς.

Η ουσία είναι πως  ένα τμήμα του θαλασσίου μετώπου, με πληρωμένες αποβάθρες και προβλήτες, δεν παραχωρήθηκε, καθώς στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί τουριστικά ως Μαρίνα μεσαίων και μεγάλων σκαφών, όπως απαιτείται από την χρήση του που είναι χαρακτηρισμένη ως τριπλή ( Επιβατηγό – Εμπορικό – Τουριστικό).

Συνεπώς ένα πολύ μεγάλης έκτασης τμήμα του θαλασσίου μετώπου έχει παραχωρηθεί στον Δήμο της Πάτρας για 99 χρόνια. Ήδη έχουν περάσει τέσσερα χρόνια άπρακτα, αναμένοντας την υλοποίηση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Και το σημαντικότερο είναι πως σε αυτό, δεν έχουν λόγο ούτε κινδυνεύει από τα αφανή οικονομικά συμφέροντα.

Σε λιμάνια της Ευρώπης

Εγώ γνωρίζω πως  πολλά παλιά λιμάνια της Ευρώπης έχουν μετατραπεί σε μαρίνες με χώρους περιπάτου, αναψυχής με  μετατροπή παλιών αποθηκών σε χώρους πολιτισμού και σε χώρους εστίασης και αναψυχής.

Και θα φέρω ως παράδειγμα, το παλιό λιμάνι του Rotterdam, όπου εκτός από το υπέροχο ατμοσφαιρικό Ναυτικό μουσείο, πρώην αποθήκες του, λειτουργούν σαν πολυχώρος street food και μπυραρίες, με την ονομασία FENIX FOOD FACTORY, που είναι χώρος συνάντησης και συναναστροφής της νεολαίας (Στον χώρο αυτό δε δραστηριοποιούνται μικροεπαγγελματίες που δεν έχουν σχέση με οικονομικά συμφέροντα).

Άλλο παράδειγμα που μπορώ να αναφέρω είναι το παλιό εμπορικό λιμάνι της Αγίας Αικατερίνης (Saint Katherin’s Docks) στο Λονδίνο, που έχει μετατραπεί σε Μαρίνα. Οι παλιές αποθήκες έχουν γίνει χώροι υποστήριξης της Μαρίνας, Restaurant, Bistro, αίθουσες για εκθέσεις, συναυλίες κ.λ.π., είναι ένας ζωντανός επισκέψιμος χώρος που παράλληλα οι επισκέπτες κάνουν την βόλτα τους στις καλαίσθητα διακοσμημένες αποβάθρες. Και θα ήταν δυνατόν να αναφέρω πλείστες άλλες περιπτώσεις με αξιοποίηση παλιών λιμανιών.

Όπως επίσης στο παλιό λιμάνι της Βαρκελώνης που σφύζει από σκάφη και πολίτες που κάνουν την βόλτα τους.

Για αυτές τις παρεμβάσεις δεν χρειάζονται αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ούτε μακροχρόνιες αναμονές που ενδεχομένως να συνδυαστούν με ατέρμονες διεκδικήσεις, καθώς το όραμα των Πατρινών για ένα όμορφο και ελκυστικό θαλάσσιο μέτωπο κρατάει ήδη 20 χρόνια και  από την οριστική παραχώρηση ήδη έχουν περάσει τέσσερα χρόνια.

Παλαιότερα είχε δημιουργηθεί η εντύπωση στους πολίτες, από παρανόηση πως αν γίνει Μαρίνα μεσαίων και μεγάλων σκαφών δεν θα υπάρχει πρόσβαση και θα είναι αποκλεισμένη από τους πολίτες. Αυτό όμως δεν ισχύει και σαν παράδειγμα αναφέρω την Μαρίνα του Φλοίσβου, που συνυπάρχουν σκάφη, ποδηλατόδρομοι, χώροι περιπάτου, αναψυχής κ.λ.π.

Θα ήθελα να πω, στον κο Δήμαρχο, σαν απλός πολίτης, πως, όπως αναφέρεται σε εκθέσεις,  με έξι εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, η Μεσόγειος αποτελεί   έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς yachting για εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο, καθιστώντας το θαλάσσιο τουρισμό ένα σημαντικό όχημα οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή.

Η χώρα μας είναι Τρίτη δύναμη στο κόσμο όσον αφορά τον στόλο των Mega Yachts. Επιπλέον, οι Ελληνικές θάλασσες είναι ο τέταρτος δημοφιλέστερος προορισμός των mega yachts.

Από την άλλη πλευρά το λιμάνι της πόλης μας  βρίσκεται σε απόλυτα κομβικό σημείο της Αδριατικής, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το πολυνησιακό συγκρότημα του Ιονίου, που αποτελεί πολύ δημοφιλή προορισμό.

Στην Ισπανία, κάθε νέα θέση εργασίας σε μια μαρίνα δημιουργεί αντίστοιχα εννιά θέσεις εργασίας στην αντίστοιχη τοπική οικονομία.                                                                                          Στη Βαρκελώνη ειδικότερα, για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής οικονομίας.                                                                                                 Σύμφωνα με μια μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, κάθε τουρίστας που ξοδεύει €100 σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον €450 στην τοπική οικονομία.

Η Πάτρα, έζησε, προόδευε και αναπτύχθηκε από το λιμάνι της, παλαιότερα ως εισαγωγικό – εξαγωγικό, μετέπειτα ως επιβατηγό και τώρα ήλθε η ώρα να ωφεληθεί αναπτυξιακά, ως τουριστικό.

Για τους λόγους αυτούς, λέω, πως αν θέλουμε ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και τοπικό εισόδημα…..μπορούμε να τα αποκτήσουμε.

Και πιστεύω πως αυτά που λέει ο κος Δήμαρχος δεν είναι δικές του απόψεις, αλλά επηρεάζεται από κακούς συμβούλους.

*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα