Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες

20.08.2022 / 8:00
463d5869650e2cacf5dbb310d86fd71bf3d1f04c

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Το λιμάνι έχει πλέον ξεπεράσει την κρίση της πανδημίας και τα μηνύματα είναι αισιόδοξα τόσο για την εμπορική, όσο και για την επιβατική κίνηση

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για την κίνηση του α’ εξαμήνου (Ιανουάριος – Ιούνιος) του 2022 στο λιμάνι της Πάτρας, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους των ετών 2019, 2020 και 2021.

Τα στοιχεία αυτά που παραχώρησε στον «Νεολόγο» των Πατρών ο επίτιμος πρόεδρος των ναυτικών πρακτόρων, Γιώργος Τελώνης, δείχνουν ότι το λιμάνι έχει πλέον ξεπεράσει για τα καλά την κρίση της πανδημίας που ένεκα των συνθηκών και των περιοριστικών μέτρων είχε κοστίσει σε διάφορους τομείς της κίνησης του και βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης, βαδίζοντας προς το αύριο.

Μέσα από τους συγκριτικούς αυτούς πίνακες των τεσσάρων πρώτων εξαμήνων της κάθε χρονιάς για το νέο λιμάνι μπορεί να οδηγηθεί κανείς σε ασφαλή συμπεράσματα που αποδεικνύουν την ανάκαμψη, αλλά και στην ανάγκη δημιουργίας υποδομών που θα πρέπει άμεσα να προχωρήσουν για να ενισχύσουν την τοπική οικονομία.

Οι πίνακες αυτοί αφορούν τέσσερις βασικούς τομείς της κίνησης του λιμανιού: Τα δρομολόγια, τους επιβάτες, τα οχήματα και τα φορτηγά. Είναι οι παράμετροι από τους οποίους προκύπτουν τα επιμέρους στοιχεία που οδηγούν έναν αντικειμενικό παρατηρητή σε χρήσιμα συμπεράσματα.

Ας προχωρήσουμε σε μία σκιαγράφηση τους αναλύοντας τον καθένα ξεχωριστά.

Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες 6

Τα δρομολόγια της γραμμής

Στον πρώτο πίνακα αποτυπώνονται τα στοιχεία για τα δρομολόγια των πλοίων. Όπως φαίνεται από το 2019 και μετά (από την πανδημία δηλαδή και μετά) υπάρχει μία σταδιακή μείωση των δρομολογίων που συνεχίζεται και το 2022. Από τα 836 του 2019, στα 760 του 2020, στα 730 του 2021 και από εκεί στα 663 του 2022.

Η μείωση αυτή στην πραγματικότητα είναι ελάχιστη, είναι δηλαδή στο σύνολο τους 170 δρομολόγια λιγότερα που ισοδυναμεί κάνοντας τη διαίρεση με ένα καράβι λιγότερο τη μέρα να φτάνει στο λιμάνι της Πάτρας.

Σύμφωνα πάντα με τον κ. Τελώνη δεν έχει να κάνει ούτε με την κρίση της πανδημίας, ούτε με την ενεργειακή κρίση, αλλά αφορά την αποδρομολόγηση που ακολούθησαν εταιρείες που συνεργάζονται με το λιμάνι.

Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες 7

Ο δείκτης των επιβατών

Στον δεύτερο πίνακα αποτυπώνεται ο αριθμός των επιβατών. Εδώ, μέσα από τα στοιχεία που παρουσιάζονται, είναι πλέον εμφανή η ανάκαμψη της κίνησης στο νέο λιμάνι το πρώτο εξάμηνο του 2022. Από τους 89.887 επιβάτες του α’ εξαμήνου του 2021 φτάσαμε τους 133.443 επιβάτες ένα χρόνο αργότερα. Υπάρχει, δηλαδή, μία αύξηση της τάξεως των 43.556 επιβατών που είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Ωστόσο, σε σύγκριση με την επιβατική κίνηση της αντίστοιχης περιόδου του 2019 (πριν από την πανδημία) που ο αριθμός των επιβατών είχε φτάσει τους 198.556 υπάρχει μία διαφορά της τάξεως των 65.113 επιβατών.

Η διαφορά αυτή έχει την εξήγηση της και έχει να κάνει κυρίως με το όλο κλίμα που επικρατούσε από την αρχή του 2022 το οποίο παρόλο που πλέον δεν υπήρχαν τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, δεν ήταν και τόσο ευνοϊκό για τις μετακινήσεις, αλλά και για τα ταξίδια. Θα φανεί αυτό και μέσα από τον πίνακα της κίνησης των οχημάτων.

Για την ιστορία η πανδημία το α’ εξάμηνο του ’20 έφερε μία πτώση που ξεπέρασε τους 125. 000 επιβάτες σε σύγκριση με το ’19 (για την ακρίβεια 127.516), κάτι απολύτως φυσιολογικό με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο διάστημα του εξαμήνου δεν γίνονταν δρομολόγια με επιβάτες, ενώ το 2021 ακολούθησε μία άνοδο στην επιβατική κίνηση με 89.887 επιβάτες, πάντα στο α’ εξάμηνο.

Η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, λοιπόν, βρίσκεται στην κορύφωση της και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το επόμενο εξάμηνο που περιλαμβάνει τους μήνες του Ιουλίου, του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, της περιόδου δηλαδή που αυξάνεται σημαντικά η τουριστική κίνηση και οι επισκέπτες που έρχονται στην Ελλάδα μέσω του λιμανιού της Πάτρας, ο δείκτης των επιβατών μέχρι το τέλος του έτους θα ανέβει ακόμα περισσότερο. Το αν θα φτάσει τα στάνταρ του 2019 αυτό είναι κάτι που θα φανεί στο τέλος της χρονιάς, όταν θα γίνει και ο τελικός απολογισμός.

Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες 8

Η κίνηση των επιβατικών οχημάτων

Στον τρίτο πίνακα στην κίνηση των επιβατικών οχημάτων του α΄ εξαμήνου του 2022 φανερώνεται μέσα από τα στοιχεία η ανάκαμψη του λιμανιού στην πλήρη διάσταση της. Η κίνηση το 2022 με τα 39.149 επιβατικά οχήματα έφτασαν την αντίστοιχη περίοδο του 2019 όπου ο δείκτης είχε σημειώσει 40.947.

Υπάρχει δηλαδή μία απειροελάχιστη διαφορά της τάξεως, λιγότερων από 2.000 οχημάτων (1.798 για την ακρίβεια), ενώ στα ίδια στοιχεία παρουσιάζεται και μία σταδιακή ανάκαμψη από το ’20 και μετά αφού μέσα σε ένα χρόνο η πτώση της κίνησης των 10.289 οχημάτων εξαιτίας της πανδημίας έφερε στη συνέχεια, το ’21, μία μικρή, αλλά σημαντική αύξηση των 22.074 οχημάτων (11.785 οχήματα επιπλέον).

Το σημαντικό, όμως, στοιχείοτου συγκεκριμένου πίνακα είναι ότι μέσα από αυτόν ερμηνεύεται και η αιτία της διαφοράς της επιβατικής κίνησης που παρουσιάζεται στο δεύτερο πίνακα.

Η ισοδυναμία των οχημάτων 2019 με το 2022 δείχνει ότι η αιτία της διαφοράς του αντίστοιχου πεδίου της επιβατικής κίνησης των ίδιων ετών, είναι ότι οι ταξιδιωτικές εκδρομές και τα διάφορα γκρουπ επισκεπτών δεν παρουσίασαν μία ανάκαμψη το τρέχον έτος και ούτε φάνηκε ότι ξεπέρασαν την κρίση της πανδημίας. Έλειψαν, δηλαδή, τα γκρουπ των διερχόμενων επισκεπτών από και προς το λιμάνι της Πάτρας, τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες 9

Το εμπορικό – διαμετακομιστικό κομμάτι

Τα στοιχεία του τέταρτου πίνακα που έχουν να κάνουν με την κίνηση των φορτηγών, αφορούν δηλαδή, κυρίως το εμπορικό – διαμετακομιστικό κομμάτι, αποτυπώνουν το βεληνεκές και την αξία του νέου λιμανιού. Η κίνηση των φορτηγών, πάντα το πρώτο εξάμηνο του 2022, όχι μόνο έφτασε την αντίστοιχη περίοδο του 2019, αλλά τη ξεπέρασε.

Για την ακρίβεια ο δείκτης της κίνησης των φορτηγών το 2022 ήταν στους 108.358 και το 2019 στους 98. 996, παρουσίασε δηλαδή μία αύξηση, παρά τις δύσκολες οικονομικά συνθήκες και την εμφάνιση της ενεργειακής κρίσης, της τάξεως των 9.362 οχημάτων. Στον ίδιο πινακάκι παρατηρούμε και κάτι άλλο μέσα από τους δείκτες της κάθε περιόδου.

Ουσιαστικά η κρίση της πανδημίας δεν επηρέασε εμπορικά τουλάχιστον το νέο λιμάνι. Το 2020 η κίνηση ήταν στους 94.966 (μια πτώση ελάχιστη σε σύγκριση με το ’19, 4.000 φορτηγών ), ενώ το 2021 (πάντα το πρώτο εξάμηνο) ο δείκτης αυτός ανέβηκε στους 105.362 (αύξηση δηλαδή 10.396 φορτηγών μέσα σε έναν χρόνο). Στοιχεία που ασφαλώς δείχνουν πολλά για την εμπορική δυναμική του νέου λιμανιού.

Λιμάνι Πάτρας: Αισιόδοξα τα μηνύματα από τον απολογισμό του Α΄ εξαμήνου – Ανάκαμψη μεγεθών – Δείτε τους πίνακες 10

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΕΛΩΝΗΣ

Το λιμάνι έχει δυναμική για να εκτοξευτεί εμπορικά

Ο έμπειρος ναυτικός πράκτορας, Γιώργος Τελώνης, στέκεται σε δύο σημεία μέσα από τα παραπάνω στοιχεία που παρουσιάστηκαν αναλυτικά από τον «Ν». Στο εμπορικό κομμάτι του λιμανιού μέσα από την κίνηση των φορτηγών και στην διαπίστωση ότι οι ταξιδιωτικές εκδρομές δεν έχουν επανέλθει ακόμα στο επίπεδο προ της πανδημίας.

«Το γεγονός ότι η πανδημία δεν επηρέασε εμπορικά τις μετακινήσεις και τις συναλλαγές στο λιμάνι της Πάτρας, δείχνει σίγουρα τη δυναμική που έχει. Μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες ουσιαστικά δεν υπήρξε καμία πτώση και όχι μόνο άντεξε, αλλά πλέον παρουσίασε και μία αυξητική τάση σε σύγκριση με πριν την πανδημία.

Μένω όμως στο κομμάτι της δυναμικής του αφού τα στοιχεία μας δείχνουν ότι εφόσον προχωρήσουμε άμεσα στην δημιουργία του νέου εμπορικού λιμένα και κυρίως στην σύνδεση του με την σιδηροδρομική γραμμή, τότε είναι σίγουρο ότι οι εμπορικές συναλλαγές μέσω του νέου λιμανιού θα εκτοξευτούν, με όλες τις θετικές συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό για την οικονομία της πόλης.

Ειδικότερα, η έλευση του σύγχρονου τρένου θα μειώσει το μεταφορικό κόστος και αυτό θα δώσει την δυνατότητα σε πολλές εταιρίες και επιχειρήσεις να κάνουν συναλλαγές και να μεταφέρουν τα εμπορεύματα τους μέσω Πάτρας.

Όσον αφορά τα ταξιδιωτικά γκρουπ είναι εμφανές μέσα από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν είναι ότι έλειψαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 από την επιβατική κίνηση του λιμανιού. Τα γκρουπ αυτά, την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αφορούν κυρίως τις σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές (από και προς Ιταλία), αλλά και τις διάφορες ταξιδιωτικές εκδρομές που γίνονται την περίοδο του Πάσχα.

Η όλη ατμόσφαιρα που υπήρχε στην αρχή του έτους, ίσως και η έλλειψη διάθεσης και κυρίως ο χρόνος που απαιτεί η οργάνωση μιας ταξιδιωτικής εκδρομής, δεν ευνόησαν και έτσι υπήρξε μία σημαντική μείωση σε σύγκριση με τα στάνταρ πριν από την πανδημία».

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα