Ι. Φωτήλας: Ενισχύουμε την αντικειμενικότητα, την αξιοκρατία και τη διαφάνεια στις διαδικασίες πρόσληψης στο δημόσιο

14.01.2021 / 9:41
fotilas

«Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο απευθύνεται κυρίως στη νέα γενιά των Ελλήνων, οι οποίοι, ενώ επένδυσαν στην εκπαίδευση και κατάρτισή τους, είτε δεν εργάζονται καθόλου είτε ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό» επισήμανε στην Ολομέλεια ο κ. Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής ΝΔ Αχαΐας.

Ο κ. Φωτήλας αρχικά αναφέρθηκε στην ανάγκη μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης ώστε να διέπεται από την αρχή της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας. Για το λόγο αυτό επικαιροποιείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο με την ανάδειξη των ουσιαστικών, πέρα από αυτή των τυπικών, προσόντων μέσα από τον Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό καθώς και η διαδικασία επιλογής του κατάλληλου προσωπικού. Στόχος είναι η ενίσχυση της αντικειμενικότητας, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στις προσλήψεις στο δημόσιο, αφού πλέον ελέγχεται η καταλληλότητα του εν δυνάμει διοριστέου ως προς τις απαιτήσεις και τις ανάγκες της συγκεκριμένης κάθε φορά θέσης. Επίσης, ενισχύεται ο χαρακτήρας του κράτους πρόνοιας, αυξάνοντας το ποσοστό των προκηρυσσομένων θέσεων για ΑμεΑ και εντάσσοντας και τις ομάδες των πολυτέκνων, των τριτέκνων και των συγγενών ΑμεΑ. Ολοκληρώνοντας, ο βουλευτής τόνισε ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη τολμά προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, «προς όφελος των ανέργων, των νέων που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα μας λόγω της αναξιοκρατίας και της ανεργίας που αυτή επιφέρει, όλων όσοι έχουν τις περγαμηνές και τις ικανότητες να απασχοληθούν στο δημόσιο με την αξία τους και με το “σπαθί” τους»

Δείτε το βίντεο της ομιλίας:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον απερχόμενο Υπουργό για τις καίριες μεταρρυθμίσεις που έκανε πράξη στη σύντομη σχετικά θητεία του και μάλιστα, σε συνθήκες πρωτόγνωρες για τη χώρα εξαιτίας της πανδημίας. Επίσης, να ευχηθώ στον νέο Υπουργό η πορεία του στο συγκεκριμένο Υπουργείο να είναι τόσο επιτυχής – και γιατί όχι; – και περισσότερο από όσο ήταν αυτή που είχε στο προηγούμενο, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – κάτι που δηλώνει η μεγάλη πλειονότητα των αγροτών και των κτηνοτρόφων μας.

Το παρόν νομοσχέδιο απευθύνεται κυρίως στους νέους μας, στη νέα γενιά των Ελλήνων, οι οποίοι, ενώ επένδυσαν στην εκπαίδευση και κατάρτισή τους, είτε δεν εργάζονται καθόλου είτε ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Είναι ένα νομοσχέδιο που προέκυψε μέσα από εκτενή διάλογο με κόμματα και εξωκοινοβουλευτικούς φορείς και ουσιαστικά εκσυγχρονίζει εκ βάθρων το σύστημα πρόσληψης στο δημόσιο τομέα. Έναν τομέα που, δυστυχώς, στη συνείδηση του μέσου Έλληνα είναι συνώνυμο με τις έννοιες της κωλυσιεργίας, της μη αποδοτικότητας, της αναποτελεσματικότητας, αδικώντας όλους εκείνους τους δημόσιους υπαλλήλους που αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα και κάνουν τη δουλειά τους υπεύθυνα, παραγωγικά, με ζήλο και με βασικό κριτήριο την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Ωστόσο, η δημόσια διοίκηση οφείλει να μεταρρυθμιστεί, ώστε να διέπεται από την αρχή της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας. Για το λόγο αυτό, προχωρούμε, αφ’ ενός, στην επικαιροποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου με την ανάδειξη των ουσιαστικών, πέρα από αυτή των τυπικών, προσόντων μέσα από τον Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό, αφ’ ετέρου, στον εξορθολογισμό της διαδικασίας επιλογής του κατάλληλου προσωπικού. Αυτό προϋποθέτει, όμως και ταυτόχρονη οργανωτική και λειτουργική ενίσχυση του ΑΣΕΠ.

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με το παρόν νομοσχέδιο αναμορφώνει το ελληνικό Δημόσιο, εξαλείφοντας χρόνιες παθογένειες που μας άφησαν ως παρακαταθήκη οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Δυστυχώς, στο παρελθόν το βόλεμα στο Δημόσιο συνιστούσε πάγια τακτική όλων των κομμάτων. Η εξάρτηση του ελληνικού Δημοσίου από την πολιτική επιρροή και σκοπιμότητα υπονόμευαν τη λειτουργία του για δεκαετίες. Αυτό συνέτεινε στην ελλιπή αποδοτικότητα, με άμεσες συνέπειες στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Η καθημερινή αλληλεπίδραση με τη δημόσια διοίκηση για τους περισσότερους φαντάζει «Γολγοθάς».

Είναι ζωτικής, λοιπόν, σημασίας για την Ελλάδα να μεταρρυθμιστεί η διαδικασία πρόσληψης στο δημόσιο τομέα, στελεχώνοντάς τον στο μέλλον με τους πλέον κατάλληλους και ικανούς. Και πώς θα επιτευχθεί αυτό; Με την εισαγωγή μιας κεντρικής και ενιαίας διαδικασίας προσλήψεων, ενός Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού, που αξιολογεί τις γνώσεις και τις ικανότητες των εκάστοτε υποψηφίων. Έτσι, η αντικειμενικότητα, η αξιοκρατία και η διαφάνεια ενισχύονται και εδραιώνονται ουσιαστικά και σε βάθος, αφού πλέον ελέγχεται η καταλληλότητα του εν δυνάμει διοριστέου ως προς τις απαιτήσεις και τις ανάγκες της συγκεκριμένης κάθε φορά θέσης.

Δεν πρωτοπορούμε, από μια άποψη. Το ίδιο γίνεται στα περισσότερα σύγχρονα δυτικοευρωπαϊκά κράτη, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα της δημόσιας διοίκησης, η πάταξη της γραφειοκρατίας, η ενίσχυση της αξιοπιστίας και κατ’ επέκταση της οικονομίας.

Εμείς στη χώρα μας, δυστυχώς, «βαλτώνουμε» εξαιτίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών και κάποιων λίγων μη παραγωγικών υπαλλήλων που στελεχώνουν τις δημόσιες υπηρεσίες και αυτοί «βγάζουν το κακό όνομα στο Δημόσιο».

Και πώς επιδιώκουμε να το ανατρέψουμε αυτό; Εισάγουμε καινοτομίες! Μία εξ αυτών είναι η ηλεκτρονικοποίηση του συνόλου της διαδικασίας πρόσληψης, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της διαλειτουργικότητας του ΑΣΕΠ, με τον ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ, τα Πανεπιστήμια, ώστε να παταχθεί η γραφειοκρατία.

Επιταχύνουμε τις διαδικασίες πρόσληψης, ώστε από την προκήρυξη μέχρι την πρόσληψη να μην περνούν – στην καλύτερη των περιπτώσεων – δύο χρόνια, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά να ολοκληρώνονται το συντομότερο δυνατόν. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει το ΑΣΕΠ. Για αυτόν ακριβώς το λόγο συνδράμουμε στο έργο της Αρχής, ενισχύοντάς την με έναν Αντιπρόεδρο και έξι μέλη και εν συνόλω, με τριανταπέντε επιπλέον άτομα.

Βασικός και τελικός στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου αποτελεσματικού κράτους, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του εικοστού πρώτου αιώνα, εξελίσσεται και ενισχύει – το ξαναλέω, γιατί είναι σημαντικό – την οικονομία.

Περαιτέρω, ενισχύουμε αδιαμφισβήτητα τον χαρακτήρα του κράτους ως κράτος πρόνοιας, αυξάνοντας το ποσοστό των προκηρυσσομένων θέσεων για άτομα με αναπηρία από το 10% που είναι σήμερα σε αυτό το 12%. Επιπλέον, στο διαγωνιστικό πλαίσιο εντάσσονται πλέον και οι κοινωνικά προστατευόμενες ομάδες των πολυτέκνων, τριτέκνων και συγγενών ΑμεΑ, με τη διασφάλιση αντίστοιχης ποσόστωσης και για αυτή την κατηγορία, πάντα ωστόσο επί τη βάσει της βαθμολογίας του γραπτού διαγωνισμού, ώστε να προσλαμβάνονται οι πιο άξιοι και οι πιο ικανοί και από αυτές τις κατηγορίες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, περίμενα από την Αντιπολίτευση να εκφέρει έναν ουσιαστικό προγραμματικό λόγο, απαντώντας στην ουσία του θέματος. Αλλά για ακόμα μία φορά περιοριστήκατε στην ικανοποίηση μικροκομματικών σκοπιμοτήτων με άκαιρες και ανούσιες παρατηρήσεις, χωρίς να δώσετε απαντήσεις σε πάγια κοινωνικά προβλήματα και ξεχνώντας ότι έχετε κυβερνήσει πλέον πέντε χρόνια περίπου. Δεν μπορείτε να έχετε τέτοιο πολιτικό λόγο, όπως αυτόν που είχατε πριν το 2015.

Ο ΣΥΡΙΖΑ μας κατηγόρησε ότι δεν επαινούμε την αριστεία. Αυτό θα μπορούσε να είναι το ανέκδοτο της ημέρας. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τη Νέα Δημοκρατία ότι δεν επαινεί την αριστεία και δεν επιβραβεύει, όπως λέει, τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά, τη στιγμή που για πρώτη φορά μοριοδοτείται και ο δεύτερος μεταπτυχιακός ή και διδακτορικός τίτλος. Μας κατηγορεί ότι δεν εφαρμόζουμε τη χρήση νέων τεχνολογιών, όταν η χώρα μας έχει πλέον αποκτήσει ξεκάθαρο ψηφιακό αποτύπωμα, αφού έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρο και σε όλους τους τομείς την ψηφιοποίηση και τη διαλειτουργικότητα.

Και ενώ, από τη μια, μας κατηγορεί για ελλιπή χρήση των νέων τεχνολογιών, από την άλλη, μας κατηγορεί για κίνδυνο ψηφιακής γραφειοκρατίας. Αλήθεια, τι σημαίνει αυτό, κύριε Ζαχαριάδη; Ότι η πολλή ψηφιοποίηση βλάπτει;

Μας κατηγορεί η Αξιωματική Αντιπολίτευση για υψηλή μοριοδότηση της συνέντευξης, όταν επί των ημερών της η συνέντευξη ήταν για κάποιες ειδικότητες ο κύριος, ο βασικός τρόπος αξιολόγησης. Εμείς ερχόμαστε να περιορίσουμε την πρόβλεψη για τη διαδικασία της συνέντευξης αποκλειστικά και μόνο για τρεις περιπτώσεις. Μάλιστα, στην περίπτωση του ειδικού επιστημονικού προσωπικού μειώνεται στο 35%, ενώ μέχρι σήμερα συνιστούσε αποκλειστικό κριτήριο επιλογής των υποψηφίων. Στις άλλες δύο περιπτώσεις που προβλέπεται η συνέντευξη, όπως στις ειδικότητες που σχετίζονται με την ασφάλεια της ζωής και τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους μέσω ψυχομετρικών τεστ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, συνιστά αδήριτη ανάγκη η συνύπαρξή της με το γραπτό διαγωνισμό. Αυτό συμβαίνει στα περισσότερα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη. Και λέω για συνύπαρξη, γιατί βέβαια ακόμα και εκεί που προβλέπεται συνέντευξη, αυτή λαμβάνει χώρα μόνο εάν έχει περάσει επιτυχώς ο υποψήφιος τη διαδικασία του γραπτού διαγωνισμού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΚΙΝΑΛ, ας μιλήσουμε με ειλικρίνεια.

Αποτέλεσε τομή ο Νόμος Πεπονή; Ναι. Για την εποχή του αποτέλεσε τομή και μάλιστα, μεγάλη τομή και κανείς δεν μπορεί να μειώσει την αξία του Νόμου Πεπονή ούτε την αξία του ιδίου του προσώπου. Το ψήφισε η Νέα Δημοκρατία; Όχι. Γιατί; Λάθος, κατά την προσωπική μου άποψη. Όμως, η Νέα Δημοκρατία – όπως έχει επανειλημμένως αναφέρει και ο Πρόεδρός μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης – δεν σταματά να προχωρά μπροστά, να εκσυγχρονίζεται, να αλλάζει, να βελτιώνεται, ακολουθώντας τους ρυθμούς της ανάπτυξης. Άρα, δεν μας φέρατε σε δύσκολη θέση να πούμε ότι κακώς δεν είχε γίνει.

Εσείς, όμως, που θέλατε τον νόμο τότε, οι μισοί από σας είχατε τρομερές ενστάσεις, με αποτέλεσμα πολλά από τα σημεία που ήθελε ο τότε Υπουργός να «περάσει» να μη γίνουν δεκτά. Θυμηθείτε τι έλεγε ο νόμος για τους δημοσίους υπαλλήλους, για τις ΔΕΚΟ.

Όμως, ειλικρινά πείτε μας: πώς είναι δυνατόν να καυχιέστε για έναν νόμο που μέχρι και σήμερα παραμένει «κενό γράμμα»; Και 26 χρόνια τώρα πάνω από το 95% των προκηρύξεων έγιναν χωρίς διαγωνισμό. Εμείς, λοιπόν, βάζουμε δικλίδες ασφαλείας ως προς τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα του νόμου.

Συνοψίζοντας, για να κλείσω, παρά τις δυσκολίες λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, του Κυριάκου Μητσοτάκη, τολμά και κάνει αναγκαίες μεταρρυθμίσεις προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Στο συγκεκριμένο, προς όφελος των ανέργων, των νέων που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα μας λόγω της αναξιοκρατίας και της ανεργίας που αυτή επιφέρει, όλων όσοι έχουν τις περγαμηνές και τις ικανότητες να απασχοληθούν στο δημόσιο με την αξία τους και με το «σπαθί» τους.

Θα τα καταφέρουμε. Θα εδραιώσουμε το σύγχρονο κράτος δικαίου που οραματιζόμαστε, ένα κράτος χρήσιμο και λειτουργικό για κάθε πολίτη, μοχλό ανάπτυξης και ευημερίας της χώρας μας.

Σας ευχαριστώ.

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα