Η Δανάη Καρακαλπάκη στον «Ν»: «Είναι το σχολείο της καρδιάς μου»

18.05.2024 / 12:02
IMG_20240429_171459_557

Της Δήμητρας Μπαλαφούτη

Μια εκπαιδευτικός με αγάπη και πίστη στο επάγγελμά της, με όνειρα, φιλοδοξίες και πάνω από όλα διάθεση για δημιουργία και ενασχόληση με τους μαθητές της. Συνομιλώντας μαζί της, παρά το νεαρό της ηλικίας της, η Δανάη Καρακαλπάκη είναι απόλυτα συνειδητοποιημένη για το λειτούργημα που ασκεί και τα μάτια της είναι γεμάτα αγάπη κάθε φορά που μιλά για τους μαθητές της. Σε ένα Δημοτικό σχολείο, που απαρτίζεται αμιγώς από παιδιά Ρομά, η Δανάη μετέφερε την οργανική της θέση, διδάσκει φέτος σε παιδιά της Έκτης Δημοτικού και όπως λέει η ίδια δίπλα τους γίνεται καλύτερος άνθρωπος.

Μπαίνοντας στην τάξη για πρώτη φορά, ποια είναι η εικόνα που αντιμετωπίσατε;

Με το που μπήκα στην τάξη πρώτη φορά, ομολογώ πως συνάντησα συνθήκες που ήταν για εμένα πρωτόγνωρες. Οι μαθητές με κοιτούσαν με μάτια, γεμάτα συναισθήματα. Με περιεργάζονταν και δεν μπορούσα να καταλάβω τι προσπαθούσαν να δουν σε εμένα, τι ζητούσαν. Κάποιοι απ’ αυτούς δεν δίστασαν από την πρώτη στιγμή να με δοκιμάσουν! Γύρισαν ανάποδα θρανία, έβρισαν, έκαναν διάφορα τα οποία δεν είχα ξανασυναντήσει. Δοκίμαζαν τα όριά μου. Ήξερα εξ αρχής ότι με την επιβολή δύναμης και τη φωνή δεν υπήρχε περίπτωση να πετύχαινα τίποτα. Καλούμουν να βάλω τη φαντασία μου, το συναίσθημά μου και τα ένστικτό μου ως δασκάλα προκειμένου να προσεγγίσω τους μαθητές μου. Τα προβλήματα αυτά που αντιμετώπισα τον πρώτο καιρό, προσωπικά δεν τα ξανασυνάντησα με τους μαθητές μου. Με πολύ κόπο και πολλή δουλειά τα καταφέραμε και δημιουργήσαμε στην τάξη ένα κλίμα αγάπης και αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Σαφέστατα και πάντα υπάρχουν και δύσκολες μέρες, αλλά αυτές είναι οι αγαπημένες μου. Είναι οι μέρες που δεν βρίσκω καθόλου βαρετές μιας κι εκεί έχουμε την πολλή δουλειά. Σε εκείνες πλάθονται οι ψυχές και χτίζουμε αξιακό σύστημα για την μετέπειτα ζωή τους. Δεν πετυχαίνει πάντα αλλά προσπαθούμε σκληρά.

Ποια ήταν τα συναισθήματά σας μετά την πρώτη σας επαφή; 

Μετά την πρώτη επαφή μου με τους μαθητές, το συναίσθημα που ένιωσα ήταν ζεστασιά και αγάπη. Όπως νιώθω πάντα κάθε χρόνο σε όποιο σχολείο κι αν βρεθώ. Τους αγαπώ τους μαθητές μου και κάθε καλοκαίρι κλαίω την τελευταία μέρα γιατί μου λείπουν. Και πέρσι έκλαψα πολύ γιατί δεν ήξερα ότι θα την πάρω την οργανική μου τελικά και πίστεψα ότι δεν θα τους ξαναδώ.

Σκεφτήκατε ποτέ να φύγετε σε κάποιο άλλο σχολείο;

ΠΟΤΕ δεν σκέφτηκα να φύγω από το σχολείο. Το σχολείο της καρδιάς μου. Αυτό που με έκανε να μείνω είναι η αγάπη που λαμβάνω καθημερινά από τα παιδιά. Το καθένα με τον δικό του τρόπο μου δείχνει ότι με αγαπάει. Όταν φτάνω πρωί και μπαίνω μέσα στο προαύλιο νιώθω σαν ροκ σταρ. Όλα τα παιδιά έρχονται με έναν καλό λόγο και με μια αγκαλιά. Επίσης είδα τρομερή πρόοδο στην τάξη μου, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να μην τους συνοδεύσω στην έκτη.

Μιλήστε μας για τους μαθητές σας…

 Τι να πρωτοπώ γι’ αυτά τα υπέροχα πλάσματα… Έχω 12 υπέροχους, μαχητές- μαθητές. Δίπλα τους γίνομαι καλύτερος άνθρωπος και τα μαθήματα που παίρνω από αυτούς είναι καθημερινά. Οι 6 κοπέλες μου είναι αρχικά πανέμορφες. Χαρούμενα κορίτσια γεμάτα νιότη και ζωή. Με τα γέλια τους, με τα μαρκαδοράκια τους προσέχουν κάθε τι που λέω και σημειώνουν στα τετράδιά τους. Συζητάμε τα πάντα, είναι δεκτικές και αλτρουίστριες. Τα 6 αγόρια της τάξης μας είναι επίσης οι κούκλοι μου! Πιο δύσκολο κοινό τα αγόρια, γιατί και η φύση τους είναι έτσι πιο ζωηρή, έπρεπε να τα κερδίσω και να τα μαλακώσω. Ήταν λίγο πιο δύσκολο αυτό λόγω της διαφοράς φύλου που είχαμε, όπως συμβαίνει πάντα με τα αγόρια όταν είναι στην εφηβεία και τις δασκάλες. Έχουν την ανάγκη από καθοδηγητή, έτσι μέχρι να βεβαιωθούν ότι είσαι ο σωστός που μπορεί να τα προστατέψει και να τα οριοθετήσει ταυτόχρονα, σε δοκιμάζουν. Εγώ ευτυχώς τα πέρασα τα τεστ που μου έβαζαν έτσι τώρα έχω μικρούς τζέντλεμεν μέσα στην τάξη. Προσπαθούν, διαβάζουν, είναι χαρούμενοι, νιώθουν ασφαλείς και είναι ομάδα. Για μένα αυτό είναι η ιδανική τάξη. Δεν προσπαθώ να εξωραΐσω την πραγματικότητα, ωστόσο εγώ από την φύση μου είμαι αισιόδοξη δασκάλα και μου αρέσει να βλέπω μόνο τα θετικά στην δουλειά μου!

Πόσο δύσκολη είναι η διδασκαλία σε παιδιά που προέρχονται από ένα διαφορετικό περιβάλλον, διαφορετική κουλτούρα και γλώσσα;

Η διδασκαλία σε μία τάξη με μαθητές που έχουν μεγάλες αποκλίσεις στο μαθησιακό επίπεδο είναι γενικά πολύ δύσκολη. Πολλώ δε μάλλον με μαθητές που χρησιμοποιούν τα ελληνικά σαν 2η γλώσσα ή και μαθητές από άλλες χώρες, ή με μαθησιακές δυσκολίες κ.α. Χρειάζεται ευελιξία, φαντασία και πολλή υπομονή. Σαφέστατα χρειάζεται να ψαχτείς και μόνος σου που λέμε. Να επιμορφωθείς. Αλλά όσο δύσκολο είναι, τόσο είναι και απελευθερωτικό. Σε μία πολυπολιτισμική τάξη, ένας εκπαιδευτικός έχει πολλαπλά ερεθίσματα τα οποία λαμβάνει από τους μαθητές του. Αυτό του δίνει το υλικό προκειμένου να γεννήσει το μυαλό του νέες ιδέες.

Πώς καταφέρατε να φέρετε όλα αυτά τα παιδιά στο σχολείο και να τους κρατήσετε αμείωτο το ενδιαφέρον;

Προσωπικά θα σας μιλήσω, προσπάθησα να δημιουργήσω κίνητρα στους μαθητές μου. Τους έμαθα να βάζουν στόχους που να μπορούν να τους πετύχουν. Και αυτό τους δημιούργησε την διάθεση να έρχονται. Για παράδειγμα, ένα από τα αγόρια μου κουρεύεται συχνά και πολύ ωραία. Του αρέσει πολύ να περιποιείται τον εαυτό του. Έτσι του πέταξα μια μέρα τι ωραία που κουρεύεσαι, γιατί δεν γίνεσαι κουρέας όταν μεγαλώσεις; Προκειμένου να γίνεις κουρέας πρέπει να τελειώσεις το σχολείο. Ε κι έρχεται για να μπορέσει να γίνει κουρέας. Ακούγεται απλό αλλά για να γίνουν δεκτικά τα παιδιά χρειάζεται πολλή δουλειά. Το μυστικό της συνταγής αυτής είναι ένα: ΑΓΑΠΗ ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΗΣ.

Μπορεί μόνη της μια δασκάλα να «φέρει την άνοιξη»;

Μια δασκάλα, ναι, μπορεί να φέρει την άνοιξη. Όχι για όλους τους μαθητές. Αλλά για τους μαθητές της ναι. Μπορεί να είναι ο φάρος στο σκοτάδι. Το να είσαι εκπαιδευτικός είναι ένα στοίχημα. Πόσα παιδιά μπορείς να «φτιάξεις»; Πόσα περισσότερα παιδιά, μπορείς να κάνεις ευτυχισμένα και να τους δώσεις τα εφόδια προκειμένου να γίνουν αυτόνομα άτομα και καλοί πολίτες; Χρειαζόμαστε την αμέριστη στήριξη της πολιτείας σε αυτό. Υλική στήριξη, στήριξη με προσλήψεις και ανθρώπινο δυναμικό. Ένα σχολείο που βρίσκεται μακριά από το αστικό κέντρο, ειδικά το δικό μας σχολείο με όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε χρειάζεται τριπλάσια στήριξη από τα σχολεία της πόλης. Οι ανάγκες που έχουμε είναι τεράστιες και δαπανηρές.

Πραγματοποιείτε δράσεις, εκδηλώσεις, μιλάτε με τους γονείς. Πώς είδατε να μεταμορφώνονται μέσα από αυτές τις διαδικασίες τα παιδιά;

Τα παιδιά είναι πάντα πολύ δεκτικά και συμμετέχουν σε πολλές δράσεις. Να για παράδειγμα, μεθαύριο θα επισκεφθούμε το ΕΕΕΚ Αχαϊας και θα κάνουμε δράσεις για το σχολικό εκφοβισμό. Θα κάνει πολύ καλό στους μαθητές και των δύο σχολείων αυτό. Σήμερα στο σχολείο ήρθαν από το Χαμόγελο του παιδιού και μας μίλησαν. Έχει έρθει η αστυνομία και κάναμε έτσι συζήτηση για τον ΚΟΚ. Έχουμε καλέσει συγγραφείς  να μας μιλήσουν. Γενικά προσπαθούμε πολύ.

Ποια είναι η σχέση σας με τους γονείς;

Εγώ με τους γονείς των μαθητών μου, έχω πολύ καλή επαφή. Είναι αξιοπρεπέστατοι άνθρωποι, οι οποίοι είναι πάντα στο πλευρό μου αν χρειαστώ κάτι με τα παιδιά. Θα ήθελα στις γιορτές και όταν κάνουμε πράγματα στο σχολείο ανοιχτά προς τους γονείς, απλά να έχουμε μεγαλύτερη προσέλευση. Αυτό θα έκανε πολύ καλό στα παιδιά. Έχουν ανάγκη τους γονείς τους να τα καμαρώνουν.

Τι είναι αυτό που σας έχει στιγματίσει;

Κάθε μέρα είναι μοναδική για μένα. Περνάω υπέροχα με τα παιδιά. Γελάμε πολύ. Με το σημαντικότερο είναι ότι με έχουν αποδεχτεί γι ‘ αυτό που είμαι και ποτέ δεν μου ζήτησαν να αλλάξω. Ακόμη και όταν φωνάζω με δικαιολογούν.- Ξέρουμε κυρία για το καλό μας είναι. Αυτό που με έχει στιγματίσει είναι όταν  κάηκε ολοσχερώς το σπίτι ενός μαθητή μου. Το βράδυ που κοιμούνταν έπιασε φωτιά η σόμπα. Αν δεν τους είχε ξυπνήσει ο μικρός του αδερφός μπορεί και να είχε συμβεί κάτι άσχημο. Μου πήρε καιρό να ξεπεράσω το  ότι εγώ το βράδυ κοιμόμουν στο σπίτι μου κι εκείνος δεν ήξερα που θα την έβγαζε. 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα