Πολλοί, ίσως, δεν γνωρίζουν ότι ο πρώην υπουργός Άμυνας και βουλευτής Αχαΐας Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος, ως πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν από τους πρώτους που εκπαιδεύτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970 στα υπερσύγχρονα για την εποχή τους αεροσκάφη F- 4E, ευρέως γνωστά σαν Phantom.
Ήταν επίσης ένας από τους κυβερνήτες των F- 4E που περίμεναν στο Ηράκλειο της Κρήτης, τον δραματικό Ιούλιο του 1974, τη διαταγή να απογειωθούν για την Κύπρο, με σκοπό την αναχαίτιση των Τούρκων εισβολέων. Μια διαταγή που δεν ήρθε ποτέ, για μια αποστολή που, όπως λέει ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας, θα άλλαζε την ιστορία.
Συγκεκριμένα, από την 1η Ιουλίου 1974, η 338 Μοίρα Δίωξης/Βομβαρδισμού είχε ενεργοποιηθεί στην 117 Πτέρυγα Μάχης Μάχης (Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας) με τα νεοαποκτηθέντα αεροσκάφη F-4E Phantom II, που αποτελούσαν το πιο σύγχρονο απόκτημα της Πολεμικής Αεροπορίας. Η Τουρκία δεν διέθετε ανάλογα αεροπλάνα και η υπεροχή της Ελλάδας στον τομέα αυτό ήταν συντριπτική.
Από αυτά, στις 22 Ιουλίου, διατάχθηκαν 10 F-4E (8 Δίωξης/Βομβαρδισμού και 2 Αναχαίτισης) να απογειωθούν από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα για να προσγειωθούν αρχικά στο Ηράκλειο.
Ένα αεροσκάφος, λόγω ενός απότομου ρεύματος, έκανε «βαριά προσγείωση», που είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση υλικών ζημιών, χωρίς να πάθει τίποτα το πλήρωμα. Αλλά η αποστολή πήγε πίσω και τελικά δεν έγινε ποτέ.
Ο πρώην Υπουργός Άμυνας και τότε πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος θυμάται: «Εκπαιδευτήκαμε στα F- 4, στην Αμερική, από πιλότους που είχαν πολεμήσει στο Βιετνάμ. Ήμασταν άκρως ετοιμοπόλεμοι και με πολύ υψηλό ηθικό. Τα όπλα που έφερε το F- 4, δεν υπήρχαν πουθενά. Ήταν να απογειωθούμε στις 3 το απόγευμα. Αλλά μεσολάβησε το γνωστό ατύχημα, όταν ένα αεροσκάφος “έσκασε” στην προσγείωση. Αντί να κάνουμε, λοιπόν, την αποστολή τότε, έπρεπε να την κάνουμε τη νύχτα, που θα ήταν πιο επιτυχής. Αλλά αυτή δεν έγινε ποτέ. Αν είχε γίνει, θα είχε αλλάξει η Ιστορία».
(εφ. Νεολόγος)