Φτάνει έως το 2028 το φυσικό αέριο στην Αχαΐα – Με αγωγό και «κουμπώνει» με το δίκτυο LNG

25.04.2021 / 14:08
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
Gas-Metering-Stations-2

Του Αλέξανδρου Κογκόλη

Αναμφιβόλως, η ευχάριστη εξέλιξη σχετικά με την έλευση του φυσικού αερίου στην Πάτρα, μέσω –και- αγωγού, δημιουργεί πολύ-επίπεδες και σημαντικές προοπτικές για την περιοχή.

Εξοικονόμηση ενέργειας, χρήματος για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, σύνδεση της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδας με άλλες, εκσυγχρονισμένες στον τομέα αυτό πόλεις και δημιουργία νέου και προσελκύσιμου πλαισίου για το επιχειρείν, με μια ακόμη αναπτυξιακή προοπτική.

«Ναι» από τη Ρυθμιστική Αρχή

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, για να καταλάβουμε τι ακριβώς συνέβη, πώς και πότε θα φτάσει το φυσικό αέριο στη Δυτική Ελλάδα.

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) 2021-2030. Το εν λόγω πλάνο περιλαμβάνει επενδύσεις προϋπολογισμού άνω των 540 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε νέες περιοχές της χώρας, τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού.

Στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκονται έργα που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την απολιγνιτοποίηση, προετοιμάζοντας ταυτόχρονα το σύστημα για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου, καθώς και άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον.

Μέσα σε αυτά τα έργα προλαμβάνονται η κατασκευή του αγωγού στη Δυτική Μακεδονία, αλλά και αυτού προς την Πάτρα.

Ένας σταθμός στην πόλη κι ένας στη ΒΙΠΕ

Ο αγωγός υψηλής πίεσης, διαμέτρου 16’’ και μήκους 140 χλμ, θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο της Μεγαλόπολης και θα καταλήγει σε δύο μετρητικούς και ρυθμιστικούς σταθμούς, έναν για την πόλη της Πάτρας και έναν για τη Βιομηχανική Περιοχή.

Κατόπιν σχετικών μελετών, επελέγη η σύνδεση Μεγαλόπολης – Πάτρας, αφού το Κόρινθος -Πάτρα έχει τεχνικές δυσκολίες και κόστιζε περισσότερο. Δεν ήταν εύκολο να περάσει για παράδειγμα ο αγωγός μέσα από τις σήραγγες. Επιπροσθέτως, απαιτούνταν απαλλοτριώσεις, πράγμα χρονοβόρο.

Ολοκλήρωση έως το 2028

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 85 εκατομμύρια ευρώ. Κατόπιν της ολοκληρωμένης μελέτης που θα εκπονηθεί, θα αναζητηθεί το χρηματοδοτικό πλαίσιο. Εξ’ αρχής πιθανότερο χρηματοδοτικό εργαλείο φάνταζε το ΕΣΠΑ 2021-2027, όμως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη μια σοβαρή παράμετρος. Το ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2023 και μετά, δεν θα χρηματοδοτεί έργα που έχουν σχέση με φυσικό αέριο.

Πάντως, το κόστος δεν είναι σε καμία περίπτωση αποτρεπτικό για χρηματοδότηση και από άλλα ταμεία, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σαφώς, υπάρχει και το σενάριο συγχρηματοδότησης από ιδιώτη, αλλά θα υπάρξει μεγαλύτερη επιβάρυνση στη μέση τιμή κόστους.

Στόχος είναι να ολοκληρωθεί το έργο το 2026, το πολύ έως το 2028.

Είχε κοπεί στην Κόρινθο

Ως γνωστόν, ο αγωγός φυσικού αερίου είχε φτάσει έως την Κόρινθο, όμως έστριψε προς Τρίπολη. Η δικαιολογία; «Δεν υπήρχε ενδιαφέρον για τη ‘γραμμή’ προς την Πάτρα». Επιπλέον η Τρίπολη είχε και το εργοστάσιο της ΔΕΗ και ελέχθη πως η κατανάλωση θα ήταν μεγαλύτερη. Μήπως οι Αρκάδες πολιτικοί ήταν πιο αποτελεσματικοί; Αυτά ανήκουν στην ιστορία. Πλέον η Πάτρα, για αρχή, και αργότερα ο Πύργος και το Αγρίνιο θα συνδεθούν με το φυσικό αέριο μέσω αγωγού.

Θα συνδεθεί με το δίκτυο

Βασικό στοιχείο επίσης ότι, το έργο θα έχει συνέργια με το ήδη ενταγμένο του υγροποιημένου αερίου (LNG) και των υποδομών του. Ο φάκελος βρίσκεται στην διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας και αναμένεται η προκήρυξη. Έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα πρέπει να είναι έτοιμο το 2023. Ο ΔΕΣΦΑ έχει έρθει σε συνεννόηση με τη ΔΕΔΑ που διαχειρίζεται το υγροποιημένο φυσικό αέριο, προκειμένου να «κουμπώσουν» τα δύο έργα.

Περισσότερα από 9.000 νοικοκυριά σε Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο αναμένεται να συνδεθούν με το δίκτυο που επίκειται να κατασκευαστεί στη Δυτική Ελλάδα, στο πλαίσιο της διεύρυνσης του επενδυτικού προγράμματος της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου ΑΕ.

Παράλληλα, προβλέπονται και εμπορικές συνδέσεις, που σε επίπεδο Περιφέρειας φθάνουν στις 461, καθώς και βιομηχανικές.

Θα φτάνει με βυτία από τη Ρεβυθούσα, θα μπαίνει στις δεξαμενές, δηλαδή τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και από εκεί θα παρέχεται στο δίκτυο που το συνδέει με σπίτια και επιχειρήσεις.

ΦΩΚΙΩΝ ΖΑΪΜΗΣ

«Συνεχίζουμε προσηλωμένοι»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Έρευνας και Καινοτομίας, Φωκίων Ζαΐμης, ο οποίος ασχολήθηκε και με τον σχεδιασμό για την επίτευξη του στόχου, δηλώνει τα εξής:

 «Ο αγωγός φυσικού αερίου είναι ένα μεγάλο έργο που ανασύραμε από τα πολιτικά συρτάρια που είχε οριστικά κλειδωθεί το 2011 και ενεργήσαμε σε πάρα πολλά επίπεδα, εντός και εκτός της ΠΔΕ, εντός και εκτός της χώρας, χωρίς να είμαστε πάντα ευχάριστοι, διότι ήμασταν πάντα προσηλωμένοι στον στόχο. Ξεπεράσαμε εμπόδια τεχνικά, οικονομικά, πολιτικά με στοιχεία, μελέτη, δουλειά, τόλμη, λογική και πείσμα. Συνεχίζουμε προσηλωμένοι στον στόχο της αναβάθμισης της περιοχής με κάθε τρόπο. Κάποιοι το θεωρούσαν ανέφικτο, μη βιώσιμο, κάποιοι ακόμα και όταν το ανακοινώσαμε το 2020 δεν μας πίστευαν, τώρα τι θα πουν;

Επιπλέον, ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και άλλων πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Πύργος, Αγρίνιο).

Ο ΔΕΣΦΑ προσδοκά να συμβάλει στην ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως ενεργειακού κέντρου της ευρύτερης περιοχής».

ΚΩΣΤΑΣ ΠΕΛΕΤΙΔΗ

«Με συνεπή στάση, για ασφαλή έλευση»

Ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, μιλώντας στον «Ν», ανέφερε τα εξής:

 «Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ενέκρινε το πρόγραμμα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) 2021-2030 στο οποίο περιλαμβάνεται η επέκτασης του αγωγού φυσικού αερίου στην Πάτρα.

Η Δημοτική Αρχή, με συνεπή στάση, εξακολουθεί να διεκδικεί την ασφαλή έλευση του φυσικού αερίου μέσω αγωγού, στην πόλη μας και γενικότερα στην Δυτική Ελλάδα, με όρους που θα διασφαλίζουν την πρόσβαση των λαϊκών οικογενειών σε φθηνή ενέργεια, θα εγγυώνται την ασφάλεια των κατοίκων, αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος.

Η Δημοτική Αρχή παραμένει σταθερά αντίθετη στη μεταφορά και αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου στην περιοχή, όπως προέβλεπε το Σύμφωνο Συνεργασίας για την δημιουργία δικτύου διανομής φυσικού αερίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όχι μόνο γιατί αυτό δεν δίνει λύση στην άρση της ενεργειακής φτώχειας, αλλά θυσιάζει την ασφάλεια και την υγεία των κατοίκων για την ανταγωνιστικότητα των μεγάλων επιχειρήσεων και την κερδοφορία τους. Γιατί το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο θα μεταφέρεται με βυτιοφόρα οχήματα, σε δρόμους με δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες. Ταυτόχρονα αυτό εξακολουθεί να υπονομεύει το αίτημα του πατραϊκού λαού για την επέκταση του αγωγού.

Για μας προτεραιότητα είναι η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι τα κέρδη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Είμαστε σε επαγρύπνηση και θα αγωνιστούμε για να κατασκευαστούν, χωρίς καμιά πρόσθετη επιβάρυνση των δημοτών, δίκτυα για την τροφοδοσία των λαϊκών νοικοκυριών και των μικρών επιχειρήσεων με φυσικό αέριο».

Θα αγωνιστούμε για να έχουν φθηνή ενέργεια χιλιάδες οικογένειες στην πόλη μας και στην περιοχή».

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΪΒΑΛΗΣ

«Θετική εξέλιξη αν προκύπτει βιωσιμότητα»

Ο Πρόεδρος ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, μιλώντας στον «Ν» ανέφερε τα εξής:

«Αδιαμφισβήτητα η ένταξη του έργου στο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και η έγκριση αυτού από την ΡΑΕ είναι μία καλή εξέλιξη.

Ιδιαίτερα για εμάς ως Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας που λίγο μετά τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 2000 μαζί με την τότε Περιφερειακή Αρχή ξεκινήσαμε με σθένος αυτήν τη διεκδίκηση. Διεκδίκηση για την οποία μας κόπηκε η «φόρα» όταν η ίδια η ΔΕΠΑ με τον ΔΕΣΦΑ και τον τότε Υπουργό, μας ανακοίνωσαν ότι δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί η κατασκευή αγωγού προς την Πάτρα, μιας και μετά την απόφαση της ΔΕΗ για μη κατασκευή εργοστασίου στην ΒΙΠΕ Πατρών, πρόκειται για ένα μη βιώσιμο και μη χρηματοδοτούμενο έργο.

Έτσι μετά την εξέλιξη αυτή αναγκαστήκαμε να διερευνήσουμε και να καταλήξουμε και σε άλλες βιώσιμες λύσεις για να μπορέσει η Δυτική Ελλάδα να αποκτήσει πρόσβαση σε φυσικό αέριο και για τις τρεις μεγάλες της πόλεις (Πάτρα- Πύργο – Αγρίνιο). Σε κατασκευή συστημάτων αποκεντρωμένων δικτύων. Πράγματι αυτή τη στιγμή με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το έργο αυτό, η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας αναμένει τη ΔΕΔΑ Α.Ε. να καταθέσει το σχέδιο της για να ενταχθεί και για να ξεκινήσει την κατασκευή των δικτύων και στις τρείς πόλεις.

Αν οι πρόσφατες εξελίξεις ένταξης του αγωγού έλευσης φυσικού αερίου στην Πάτρα, στο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και η έγκριση του από τη ΡΑΕ, συνοδεύονται από χρηματοδότηση, μελέτες βιωσιμότητας και αντίστοιχες προμελέτες κατασκευής από τις οποίες προκύπτει βιώσιμη κατασκευή και λειτουργία και όχι απλά μία εγγραφή στο πρόγραμμα ανάπτυξης του διαχειριστή μεταφοράς, είναι πράγματι μία ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την περιοχή.

Έτσι με το τρόπο αυτό η έλευση του αγωγού θα μπορεί να παροχετεύσει απευθείας φυσικό αέριο στο ήδη κατασκευασμένο και σε λειτουργία δίκτυο της Πάτρας, της ΒΙΠΕ χωρίς πλέον να χρειάζονται οι τοπικές εγκαταστάσεις τροφοδοσίας που μέχρι εκείνη την στιγμή καθίστανται υποχρεωτικές».

(από την εφημερίδα «Νεολόγος»).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα