Φεστιβάλ Πάτρας – Ανδρέας Ανδριόπουλος – 40 Χρόνια Μπροστά!

14.08.2021 / 10:24
andriopoulos andreas

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΟΥΛΙΑΤΟΥ

Το 1981, μερικούς μήνες πριν την «Αλλαγή», ο Ανδρέας Ανδριόπουλος, με μια μεγάλη παρέα Πατρινών, αποφάσισαν να αλλάξουν τα πολιτιστικά πράγματα της πόλης μας.
Και δεν τα άλλαξαν, απλώς! Του έδωσαν και κατάλαβε!
Είπαν ότι δεν είναι δυνατόν μια πόλη ζωντανή και ιστορική σαν την Πάτρα να μην έχει έναν οργανωμένο θεσμό πολιτισμού, που να μας κάνει περήφανους!
Σήμερα 40 χρόνια και καμιά χιλιάδα σπουδαίες στιγμές πολιτισμού μετά, ένας άλλος Ανδρέας Ανδριόπουλος, ο γιός του, μού λέει λίγα λόγια για το Φεστιβάλ Πάτρας, τη διαδρομή, αλλά και το τι ετοιμάζουν για φέτος.
Να τι είπαμε:


Υπάρχουν ήδη 3 γενιές Πατρινών που τα καλοκαίρια τους έχουν χαραχθεί ανεξίτηλα από το Φεστιβάλ Πάτρας και τις εκδηλώσεις του ΟΚΠΕ. Πως ξεκίνησαν όλα;
Με πρωτεργάτη τον Ανδρέα Δ. Ανδριόπουλο μία παρέα φίλων ( Ανδρέας Ανδριόπουλος, Κίμων Ρηγόπουλος, Ντίνος Ανδριόπουλος, Μάκης Αρβανιτάκης, Νίκος Σταυρόπουλος, Θόδωρος Βαφέας, Πίτσα Ψυχαλίνου, Λούλα Συμπεθέρου κα) ξεκίνησε το πρώτο οργανωμένο Φεστιβάλ την πόλη μας.
Ήταν Δευτέρα 29/6/1981 όταν τα μπαλέτα και η ορχήστρα της Ρουμανίας. έδιναν το έναυσμα να ξεκινήσει μια τρελή περιπέτεια!

Σήμερα, μετά από 40 χρόνια και πάνω από 1000 εκδηλώσεις έχει βοηθήσει τα μέγιστα στην πολιτιστική αναβάθμιση της πόλης και της περιοχής κερδίζοντας την πανελλήνια αναγνώριση.
Σκοπός μας ήταν να καλυφθεί ένα μεγάλο κενό που υπήρχε στον καλλιτεχνικό και πολιτιστικό τομέα των Πατρών, που αν και τρίτο μεγάλο αστικό κέντρο της Ελλάδος την εποχή εκείνη η Πάτρα, με το Πανεπιστήμιο, το Λιμάνι με την μεγάλη επιβατική και τουριστική κίνηση ως πύλη εισόδου Δυτικής Ευρώπης, με μεγάλες οικονομικές επιχειρήσεις, δεν είχε να επιδείξει ένα μεγάλο Φεστιβάλ.

Τα πρώτα χρόνια του Φεστιβάλ ήταν μια πραγματική πορεία θριάμβου. Ποιότητα στις εκδηλώσεις ποικιλία στα θεάματα. Τι συνετέλεσε σε αυτό;
Ήταν το πρώτο όπως είπαμε οργανωμένο Φεστιβάλ στην πόλη και ο κόσμος τότε ήθελε να παρακολουθήσει ποιοτικές εκδηλώσεις στο Ρωμαϊκό Ωδείο

Σαν γεγονός που επιβεβαιώνει την δίψα αυτή του κόσμου αναφέρουμε ότι την Πέμπτη 13-8-1981 και η περίφημη παράσταση Εκκλησιάζουσες του Αλέξη Σολομού από το Εθνικό Θέατρο(Αρώνη, Ηλιόπουλος, Ζερβός, Χαλκούση, Γαρμπή, Τουρνάκη, Βαλσάμη, Χέλμη, Κύρου, Λαμπρινού, Κυριακού, Κύρου, Δεληγιάννη, Πασπάτη, Ρουγγέρη, Ορφανού, Ζαφειροπούλου, Παπουτσή κα) επαναλήφθηκε την ίδια μέρα στις 12 τα μεσάνυχτα λόγω πρωτοφανούς κοσμοσυρροής!

Από το 2010 και μετά η Ευρώπη και ιδίως η χώρα μας ζει μια παρατεταμένη κρίση που, όμοια της έχουμε να δούμε από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Παρ όλα αυτά το ΦΠ και άντεξε και προχωρά στην βασική του αποστολή. Που πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;

. Αντέξαμε γιατί βασιζόμαστε στην αγάπη του κόσμου και στις πολύχρονες συνεργασίες με θεσμούς όπως το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, πολλά ΔΗΠΕΘΕ, αναγνωρισμένους θιάσους και πολλούς άλλους, στο μεράκι μας και στην διαρκή διάθεση μας για προσφορά στους συμπολίτες μας εκδηλώσεων επιπέδου.
Η χώρα μας έχει αυτή την ιδιότητα. Να βρίσκει δύναμη και κουράγιο μέσα από τις φιλίες και τις σταθερές συνεργασίες ετών.

Τα χρόνια της πανδημίας ανέτρεψαν τα πάντα στη ζωή μας, αλλάζοντας κάθε συνήθεια. Πως αντιμετωπίζει ο ΟΚΠΕ την κατάσταση ;
Προσπαθούμε και εμείς να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Πέρυσι, παρ όλη την αυστηρή καραντίνα και την ακύρωση των πάντων, καταφέραμε και κάναμε μία εκδήλωση (Το Δάνειο).
Αν θυμάστε η συνολική χωρητικότητα που μας δόθηκε για το Ωδείο(131 θεατές) δεν μας επέτρεψε να κάνουμε άλλη παράσταση.
Φέτος με τα νέα δεδομένα έχουμε προγραμματίσει να κάνουμε 3 εκδηλώσεις στον χώρο που αναδεικνύουμε τόσα χρόνια και μας χαρακτηρίζει το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών.
Για φέτος ανακοινώθηκαν ήδη οι τρεις πρώτες παραστάσεις και με χαρά είδαμε να καταφέρνει το Φεστιβάλ Πάτρας να τις κάνει στο Ρωμαϊκό Ωδείο. Ας πούμε λίγο για αυτές

Αρχίζουμε την Κυριακή 22 Αυγούστου με τις Βάκχες του Ευριπίδη από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων σε μία τελετουργία της συγκίνησης, του συναισθήματος, του μένους και του παραλόγου σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη με τους ΑΚΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ (Διόνυσος), ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΑΠΑΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ (Πενθέας), ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΠΑ (Τειρεσίας), ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΑΚΑΛΟΥ (Αγαύη), ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Κάδμος), ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΣΠΙΩΤΗΣ (Αγγελιοφόρος) και χορό τις ΙΟΥΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΘΑΛΕΙΑ ΓΡΙΒΑ, ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΚΑΚΚΙΝΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΚΟΥΛΕΡΑ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ ΜΟΥΣΤΑΚΗ, ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΙΚΑ. Στις ΒΑΚΧΕΣ, ο Θεός Διόνυσος είναι ο πρωταγωνιστής. Ο γνωστός αγαθός Θεός του κρασιού, της μέθης και του Θεάτρου, «ενδύεται» το αρχέγονο, και αινιγματικό του πρόσωπο, που είναι εξαιρετικά σύνθετο και σκοτεινό. Διόνυσος σημαίνει δύο φορές γεννημένος.

Συνεχίζουμε με την παράσταση Μήδεια μια «Μποστική» παρωδία που ανατρέπει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα πράγματα. Η παράσταση φιλοδοξεί, με τη σύγχρονη ματιά́ που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους του, να μεταδώσει τον σπουδαίο σατιρικό λόγο του Μποστ που ασχολήθηκε με τόσο χιούμορ και ευαισθησία με τα πάθη και τα λάθη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Με την μοναδικότητα της γραφής του, ο Μποστ μετατρέπει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη σε μια -μέχρι δακρύων από τα γέλια- κωμικοτραγική φιγούρα και παράλληλα, με αριστοφανικές μεταφορές και συνεχείς παρερμηνείες, καυτηριάζει τη νεοελληνική πραγματικότητα. Στην παράσταση ερμηνεύουν ρόλους οι Μήδεια -Μάκης Παπαδημητρίου, Οιδίποδας -Κώστας Τριανταφυλλόπουλος / Γιάννης Καλατζόπουλος, Ευριπίδης -Γιάννης Δρακόπουλος, Καλόγρια Πόλυ -Μαρία Διακοπαναγιώτου, Ιάσων -Νίκορέστης Χανιωτάκης, Τροφός -Γεράσιμος Σκαφίδας, Αντιγόνη -Άννα Φιλιππάκη, Ψαράς /Εξάγγελος -Άννα Κλάδη.

Τελευταία παράσταση και επίσημη πρεμιέρα των εκδηλώσεων του 40ου Φεστιβάλ Πάτρας 2021-Θεσμός Αρχαίου Δράματος θα είναι η Αντιγόνη του Σοφοκλή με τους ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ ΦΑΜΕΛΗ, ΝΤΟΡΑ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΑΜΟΛΗ, ΜΑΝΟ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗ, ΜΑΡΚΟ ΠΑΠΑΔΟΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗ. Η Θήβα, όπου βασίλευε η γενιά των Λαβδακιδών, βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούονται για τη διαδοχή. Και, ενώ ο Ετεοκλής μένει να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσηκώνει στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η Αντιγόνη ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ξεκινά την αυγή μετά τη νίκη των Θηβαίων.

Γνωρίζουμε ότι το τεράστιο αρχείο του Φεστιβάλ Πάτρας, αναζητεί μόνιμη στέγη για αρκετά χρόνια τώρα. Είχαμε διαβάσει ότι η Υπουργός Πολιτισμού κα Μενδώνη έδωσε το πράσινο φως για προσωρινή παραχώρηση ενός από τα δεκάδες κτήρια που υπάρχουν στην περιοχή από την Παντάνασσα μέχρι την Αγ. Νικολάου και ανήκουν στο ΥΠΠΟ. Που βρίσκεται το θέμα και γιατί δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα;

Υπάρχει μία στασιμότητα στο θέμα, παρά την κατηγορηματική δέσμευση και οδηγία της κας Μενδώνη.
Περιμένουμε να μάθουμε ποια από τα κτήρια είναι διαθέσιμα, να επισκεφθούμε κάποια από αυτά για μία πρώτη αυτοψία και το κατάλληλο εμβαδόν για να φιλοξενήσει το αρχείο , αλλά και τι ανάγκες έχει.
Το αρχείο είναι ένας πολιτιστικός θησαυρός που ανήκει στην πόλη. Παρουσιάζει ανάγλυφα μια πολιτιστική διαδρομή 40 χρόνων και έχει στοιχεία που δεν βρίσκονται σε κανένα άλλο αρχείο της Ελλάδας Ήταν επιθυμία του πατέρα μου και δική μου ευθύνη να γίνει πράξη.
Σκοπός μας είναι να λειτουργήσει με σύγχρονους όρους και να είναι επισκέψιμο για σχολεία, μαθητές, σπουδαστές, μελετητές και για οποιονδήποτε θέλει να κάνει κάποια σχετική εργασία.

Δυο πράγματα από μένα κλείνοντας.
Το Φεστιβάλ Πάτρας και το αγκάλιασμά του από τους Πατρινούς, παρά τα δεκάδες εμπόδια που κατά καιρούς του έχουν βάλει, δείχνει ένα δρόμο πολιτιστικής διαχείρισης, που μπορεί να μην μοιάζει σύγχρονος, αλλά βασίζεται στις παλιές και αναλλοίωτες αξίες. Αυστηρή επιλογή, αδιαπραγμάτευτη ποιότητα, σεβασμός στο θεατή.

Τέλος δεν μπορώ παρά να επισημάνω ότι ο Ανδριόπουλος junior βρήκε και φέτος λύσεις εκεί που δεκάδες άλλοι, ξύνουν αμήχανα το κεφάλι τους…

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα