Φάκελος Τρένο – Συναινετικό το κλίμα πριν τη συνάντηση Καραμανλή – Πελετίδη για την υπογειοποίηση

04.04.2021 / 14:55
TRENO

Του Αλέξανδρου Κογκόλη

Ίσως και μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να γίνει η συνάντηση του Δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχιλλέα Καραμανλή και την ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ, στην Αθήνα, για μια νέα συζήτηση για τρένο, μετά το σχετικό αίτημα του πρώτου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Νεολόγου» των Πατρών, θεωρείται πιθανό πως από το Υπουργείο, θα δοθούν περαιτέρω διευκρινίσεις για την πρόοδο των διαδικασιών, σε σχέση με την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Κανελλοπούλου έως τον Άγιο Ανδρέα, ενώ δύσκολα θα υπάρξει σαφής εικόνα για το κομμάτι Ρίο-Κανελλοπούλου.

«Με συγκεκριμένα στοιχεία»

Συνεργάτες του κ. Καραμανλή, μιλώντας στον «Ν», ανέφεραν ότι ο Υπουργός έχει αποδείξει στην πράξη πως είναι πάντοτε ανοιχτός σε διάλογο, σε ρεαλιστικές προτάσεις και διεκδικήσεις, ως προς τεχνικά και οικονομικά ζητήματα υποδομών. «Τούτο φαίνεται και από την ανταπόκρισή του στο αίτημα της Αχαϊκής πρωτεύουσας για υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής. Μίλησε όταν το κλίμα ήταν ώριμο, με βάση μελέτες, με συγκεκριμένα κόστη και χωρίς φαραωνικούς στόχους κι εξαγγελίες που θα έμεναν στα χαρτιά. Αναφέρθηκε από την Πάτρα σε όσα μπορούσε να υλοποιήσει έως εκείνη την ώρα, που ήσαν τεχνικά και οικονομικά επιτεύξιμα. Για σχεδιασμό που μπορεί να χρηματοδοτηθεί, χωρίς να καθίσταται η πόλη ‘όμηρος’ ιδεαλιστικών στοχεύσεων», ανέφεραν χαρακτηριστικά.

«Στην ίδια χάραξη»

«Εμείς δεν μπορούμε να κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Δεν λειτουργούμε ποτέ με τη λογική ‘‘πες ωραία μεγάλα λόγια σήμερα κι άσε τον επόμενο να καθαρίσει’’. Γι΄ αυτό και το θέμα μάς απασχόλησε πολύ. Μιλώ με ειλικρίνεια στους πολίτες, εκτιμώ και τους πολίτες που μιλούν με ειλικρίνεια και σοβαρότητα προς εμένα. Τα βάλαμε κάτω για να δούμε τι μπορεί πραγματικά να γίνει. Όχι όπως οι προηγούμενοι που έταζαν στον αέρα, χωρίς μελέτες. Ο σύγχρονος σιδηρόδρομος θα μπει στον πυκνό αστικό ιστό της πόλης, υπογειοποιημένος σε μήκος 5,16 χλμ., απελευθερώνοντας έκταση 70 στρεμμάτων στην οποία και θα γίνει ανάπλαση, για να αποδοθεί στους πολίτες. Η νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή δεν θα περάσει από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά, προσφάτως, στον Max fm 93,4 ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.

Σε λειτουργία ο Προαστιακός

Η υπογειοποίηση θα ξεκινά πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδός της θα γίνει στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων. Επί της ουσίας πρόκειται για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου, ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης. Ο Προαστιακός θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατ. Ευρώ.

Προκήρυξη τον Ιούνιο, στόχος το λιμάνι

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Νεολόγου», το Υπουργείο «τρέχει» τις διαδικασίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού ακόμη κι εντός καλοκαιριού, με πιθανό μήνα ακόμη και τον Ιούνιο. Ο μεγάλος στόχος της πόλης, του Υπουργείου Υποδομών, του ΟΛΠΑ, του Υπουργείου Ναυτιλίας και των συναρμόδιων φορέων, είναι το τρένο να φτάσει στο νέο λιμάνι. Έτσι, με την επενδυτική δραστηριότητα, τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου και τους σύγχρονους οδικούς άξονες στη Δυτική Ελλάδα, η Πάτρα και το λιμάνι της μπορούν να μετεξελιχθούν σε διαμετακομιστικό κέντρο για τη χώρα και την Ευρώπη. Με την ολοκλήρωση του έργου, η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.

Φάκελος Τρένο – Συναινετικό το κλίμα πριν τη συνάντηση Καραμανλή - Πελετίδη για την υπογειοποίηση 2

«Εφικτή η χρηματοδότηση»

Σε ότι αφορά στο κομμάτι Ρίο-Κανελλοπούλου, το Υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ είχαν δεσμευθεί στον Δήμαρχο Πατρέων πως θα διερευνήσουν εάν τεχνικά και οικονομικά είναι εφικτό να υπογειοποιηθεί. Η δημοτική αρχή θα θέσει υπόψη των συμμετεχόντων, στη συνάντηση, τη δική της οικονομοτεχνική μελέτη για το τμήμα αυτό, με το ποσό να προσδιορίζεται από τις υπηρεσίες της στα 40 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με στελέχη της Δημοτικής Αρχής «η χρηματοδότηση είναι εφικτή, όχι μόνο από το ΕΣΠΑ, αλλά και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία».

Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από τη Δημοτική Αρχή: «Το κόστος του υπάρχοντος σχεδιασμού, για 3 χλμ. διαδρομή από το Ρίο έως την οδό Κανελλοπούλου, στο οποίο περιλαμβάνονται 1,1 χλμ. με ορύγματα και 2 χλμ. επιφανειακή γραμμή, είναι 18 εκατ. ευρώ, με τιμές προσφοράς της εγκατεστημένης εργολαβίας.

Το έργο υπογειοποίησης της γραμμής σε μήκος 4,7 χλμ., από Ρίο έως ποταμό Μείλιχο, προϋπολογίζεται σε 132 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την από 2019 υποβληθείσα στην ΕΡΓΟΣΕ προκαταρκτική στατική μελέτη, τις προμετρήσεις και τον προϋπολογισμό, στην οποία συμπεριλαμβάνονται όλες οι εργασίες υπογειοποίησης cut and cover, έξοδοι διαφυγής, καταφύγια, στάσεις, διαβάσεις κτλ.

Για το κατασκευαστικά λιγότερο δαπανηρό τμήμα των 3 χλμ., ο προϋπολογισμός κατ’ αναλογία ανέρχεται σε 84 εκατ. ευρώ. Με εφαρμογή των τιμών της προσφοράς της τρέχουσας εργολαβίας και αφαιρουμένου του κόστους των 18 εκατ. ευρώ της επίγειας διέλευσης, το πρόσθετο κόστος υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής είναι της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).

Ο Δήμος μας είναι πρόθυμος να έχει κάθε δυνατή συμβολή, ώστε να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος».

Καλό το κλίμα, αλλά…

Το κλίμα πάντως μεταξύ των δύο πλευρών, όπως τονίζεται και στα σχετικά δελτία Τύπου είναι συναινετικό, αφού έχει ανοίξει εδώ και καιρό η πόρτα για εκτενή διάλογο. Ως φαίνεται, ακόμη κι αν η Δημοτική Αρχή δεν έχει νέα για το κομμάτι Ρίο – Κανελλοπούλου, στην επικείμενη συνάντηση, κάτι τέτοιο δεν θα αποτελέσει –για την ώρα τουλάχιστον – ανασταλτικό παράγοντα για τη συνέχιση του γόνιμου διαλόγου και των διαδικασιών για το μεγαλύτερο κομμάτι που θα υπογειοποιηθεί και για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης γενικότερα. Βέβαια, όπως έχει αποδείξει η Δημοτική Αρχή κι όπως τονίζουν κύκλοι της, κατά μία άλλη αντίληψη, «τίποτα και καμία στάση δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, αφού η Πάτρα θα πρέπει να πάρει όσα διεκδικεί, όσα δικαιούται και στον τομέα αυτό, εξ’ ολοκλήρου». Κατά την ίδια αντίληψη πάντοτε στο φόντο υπάρχουν ισχυρότερες διεκδικήσεις. Για την ώρα όμως δεν διαφαίνεται κάτι τέτοιο.

Οι 7 αρχές της πρότασης

Οι 7 βασικές αρχές που πληροί, κατά την άποψη του Υπουργείου Υποδομών, η πρόταση:

-Είναι έργο ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει

-Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς! Δεν την κόβει στα δύο

-Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα

-Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα

Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό

Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση

Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών

(από την εφημερίδα “Νεολόγος”).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα