Φάκελος Λιμάνι Πάτρας: Σε επόμενη φάση η είσοδος επενδυτών – Ο υπ. Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης στον «Νεολόγο»

20.03.2021 / 12:05
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email
Share on print
LIMANI-PATRAS-2-1300x722

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΓΚΟΛΗΣ

«Το λιμάνι της Πάτρας παρουσιάζει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Με τις κατάλληλες πρωτοβουλίες, σε συνδυασμό με τη διοίκηση του ΟΛΠΑ που εργάζεται πυρετωδώς και με αποτελεσματικότητα, διαμορφώνουμε το πλαίσιο ώστε να καταστεί ακόμη πιο προσελκύσιμο, με εγκαταστάσεις και δραστηριότητες που θα μείνουν στην Πάτρα και στο ελληνικό δημόσιο», τονίζει στο «Νεολόγο», ο Υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ο Υπουργός αποκρυσταλλώνει το σχέδιο δράσης, την προοπτική και τις δυνατότητες του λιμανιού, σε συνεργασία με τον ΟΛΠΑ και το Υπουργείο Υποδομών.

Οι 4 στόχοι για να έρθουν επενδυτές

«Η βασική στρατηγική της ανάπτυξης, των επενδύσεων και της δραστηριότητας στο νέο λιμάνι, βασίζεται , στο υγροποιημένο φυσικό αέριο για τα πλοία, στη διαχείριση των περιβαλλοντικών προκλήσεων, στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και στην έλευση του τρένου. Για την αναβάθμιση του εμπορικού κομματιού, για τη σύνδεση με τον σιδηρόδρομο και τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου, εργαζόμαστε από κοινού με το συναρμόδιο Υπουργείο Υποδομών.

Με βάση τα παραπάνω θα ανοίξει ο δρόμος για την προσέλκυση επενδυτών, στο πλαίσιο της συνολικής παραχώρησης και συνολικά μπορεί να μετατραπεί το λιμάνι σε διαμετακομιστικό κέντρο και πόλος ανάπτυξης για τη Δυτική Ελλάδα και τη χώρα», σημειώνει ο Γ. Πλακιωτάκης.

«Συνολική παραχώρηση και μελέτες αξιοποίησης»

Σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας, «θα πραγματοποιηθούν μελέτες αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίες θα αποτελέσουν σημαντικό «χαρτί» στα σχέδια των υποψήφιων επενδυτών. Αυτή την ώρα, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, υλοποιείται ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών. Ήδη, τρεις διαγωνισμοί βρίσκονται σε εξέλιξη, με μεγάλο μάλιστα ενδιαφέρον από ιδιώτες επενδυτές, σε Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Ηγουμενίτσα.  Η μελετητική εταιρεία θα αποτυπώσει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του κάθε λιμένα. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση με την αποτύπωση των οικονομικών στοιχείων και τέλος, θα γίνουν οι διεθνείς διαγωνισμοί για το κάθε λιμάνι ξεχωριστά».

«Στην Πάτρα ταιριάζει περισσότερο το μοντέλο της συνολικής παραχώρησης», υποστηρίζει ο Υπουργός και συνεχίζει: «Εδώ, θα πρέπει να διευκρινίσουμε τα εξής: Παραχώρηση σημαίνει πως νοικιάζουμε τις υποδομές του λιμένα, δεν υπάρχει ξεπούλημα. Τις αξιοποιούμε για σημαντικό χρονικό διάστημα, έναντι συγκεκριμένων επενδύσεων και εσόδων για το δημόσιο. Η κυριότητα ανήκει στο κράτος. Για την ανανέωση της σύμβασης πληρώνουν οι ιδιώτες. Οι υποδομές που θα μείνουν θα ανήκουν στο δημόσιο. Το αποσαφηνίζω γιατί υπάρχει ιδεολογική σύγχυση σε πολλές των περιπτώσεων».

«Να δει θετικά η τοπική κοινωνία το LNG»

Επιπροσθέτως, σε σχέση με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, ο Υπουργός δήλωσε: «Βρίσκονται σε εξέλιξη οι απαραίτητες μελέτες για την επένδυση. Στα πλαίσια της τήρησης όλων των κανόνων, θα είναι ασφαλής και θα αναβαθμίσει τον ρόλο και τη λειτουργία του λιμανιού. Η τοπική κοινωνία, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, θα πρέπει να το δει θετικά. Άλλωστε, αντίστοιχες πρωτοβουλίες υπάρχουν και σε άλλα λιμάνια. Σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη Αγοράς Φυσικού Αερίου 2017-2022, θα πρέπει μέχρι 31-12-2022 να υπάρχουν εγκαταστάσεις LNG (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) στα λιμάνια του Πειραιά και της Πάτρας, μέσω του προγράμματος POSEIDON MED II. Έτσι, η Ελλάδα θα εναρμονιστεί με την σχετική Κοινοτική Οδηγία και την Εθνική νομοθεσία».

Βάση στο τρένο, αλλά και την κρουαζιέρα

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη,  «το λιμάνι της Πάτρας έχει σημαντικές δυνατότητες για κρουαζιέρα και γιότινγκ. Μέσω νομοσχεδίου αλλάζουμε το θεσμικό πλαίσιο και το μότο μας είναι ‘ανοιχτές θάλασσες για όλους, μέσα στις διεθνείς και ευρωπαϊκές συνθήκες και κανόνες’. Οπότε η Πάτρα μπορεί να επωφεληθεί, με τον κατάλληλο σχεδιασμό».

Σε ότι αφορά στο τρένο, «από τις πρωτοβουλίες του ΟΛΠΑ και του συναρμόδιου Υπουργείου Υποδομών, για να φτάσει ο σιδηρόδρομος στο λιμάνι και για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου, φαίνεται μια στρατηγική εξέλιξης σε σημαντικό κόμβο δράσης. Το μέλλον είναι στις εμπορευματικές μεταφορές, άρα, είναι απαραίτητη η σιδηροδρομική του σύνδεση».

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΩΝΗΣ – ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΛΠΑ

«Προστιθέμενη αξία στο λιμάνι από το LNG»

 Για τους παράγοντες που θα καταστήσουν το λιμάνι προσελκύσιμο, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο και το «πράσινο λιμάνι», εκτός από τον Γιάννη Πλακιωτάκη,  ρωτήσαμε και τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, Παναγιώτη Τσώνη, ο οποίος συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη του σκοπού, υλοποιώντας τη μακρόπνοη στρατηγική.

«Σκοπός του POSEIDON MED II είναι να προετοιμάσει το σχέδιο ανάπτυξης των υποδομών στην Ανατολική Μεσόγειο ώστε το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο [LNG] να χρησιμοποιηθεί ως ναυτιλιακό καύσιμο και να προετοιμάσει όλες τις αναγκαίες μελέτες για την κατασκευή έργων που θα απαιτηθούν.

Στο πλαίσιο αυτό ΟΛΠΑ έχει ήδη υποβάλλει προς τους αρμόδιους φορείς για έγκριση την προβλεπόμενη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με στόχο την κατασκευή σταθμού ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, εντός της λιμενικής ζώνης.

Να σας υπενθυμίσω ότι ο ΟΛΠΑ ΑΕ υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας το προηγούμενο Καλοκαίρι με την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ για την προώθηση του LNG bunkering στο λιμάνι. Η δημιουργία των αναγκαίων υποδομών για τον ανεφοδιασμό με LNG έχει ενταχθεί στο επενδυτικό master plan του λιμανιού μας.

Τα πλεονεκτήματα της χρήσης του LNG θα είναι πολλά. Είναι ασφαλές, άοσμο, μη τοξικό και μη αναφλέξιμο. Θα μειωθούν δραστικά οι ρύποι που προκαλούν τα πλοία, δηλαδή είναι φιλικό στο περιβάλλον.

Επιπλέον, η χρήση του LNG θα αυξήσει την επιχειρησιακή ικανότητα του ΟΛΠΑ ΑΕ και αναμένεται να δώσει προστιθέμενη αξία στο λιμάνι της Πάτρας καθώς θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην ευρύτερη περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου».

«Περιβαλλοντική ασφάλεια και λιμενική δραστηριότητα»

Ακόμη,  η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος, έχει θέσει ως στόχο την μετατροπή του λιμανιού σε «πράσινο» λιμάνι.

«Διαχειριζόμαστε ενεργητικά όλες τις σημαντικές περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει το λιμάνι της Πάτρας, στο πλαίσιο πάντα των αρμοδιοτήτων μας.

Στόχος μας είναι να προστατευθεί το περιβάλλον και να ενισχυθεί η περιβαλλοντική ασφάλεια σε σχέση με την λιμενική δραστηριότητα», τονίζει ο Παναγιώτης Τσώνης και προσθέτει:

 «Η κατηγοριοποίηση των περιβαλλοντικών προκλήσεων αφορά την διαχείριση στερεών αποβλήτων και υγρών καταλοίπων των πλοίων, την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την προστασία της θάλασσας, την χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο, την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία κατά την διάρκεια παραμονής του στα κρηπιδώματα του λιμανιού και ταυτόχρονα τη μείωση της ηλεκτρικής ενέργειας».

«Αλλάζει ο τρόπος που το Ελληνικό Κράτος προσεγγίζει τα νησιά και τους νησιώτες»

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, θέλησε να κλείσουμε τη συζήτησή μας με τη νέα νησιωτική πολιτική και ειδικότερα τα εργαλεία ανάπτυξης των νησιών, την οποία θεωρεί εξόχως σημαντική. Τόσο σε πανελλαδικό βαθμό, όσο και σε… αναπτυξιακή συνάρτηση, μεταξύ Ιονίων Νήσων και Δυτικής Ελλάδας. Ως εκ τούτου, είπε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:

«Για πρώτη φορά θεσμοθετείται μια ενιαία πολιτική για τη νησιωτική Ελλάδα. Για πρώτη φορά, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις, δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση. Για πρώτη φορά υπάρχουν συγκεκριμένα αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί.

Σας θυμίζω ότι το 18,7% της συνολικής επιφάνειας του εδάφους της πατρίδας μας αποτελείται από νησιά, στα οποία διαμένει το 15,1% του συνολικού μας πληθυσμού, ενώ τα νησιά και οι οικονομικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτά, στη θάλασσα και τον παράκτιο χώρο τους, είναι σημαντικοί πλουτοπαραγωγικοί πόροι για τη χώρα μας.

Το νέο πλαίσιο ανταποκρίνεται πλήρως στις κυβερνητικές προτεραιότητες όπως τις έχει θέσει η κυβέρνηση μας και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και δεν σας κρύβω ότι είμαι πολύ χαρούμενος που ως βουλευτής, ως Υπουργός αυτής της κυβέρνησης, αλλά και ως νησιώτης, εισηγήθηκα ένα Νόμο που δημιουργεί σταθερή και ισχυρή προοπτική για καλύτερες ημέρες για τα νησιά και τους νησιώτες».

Τα χρηματοδοτικά εργαλεία

«Η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την ανάπτυξη των νησιών, διασφαλίζεται με τρία, αναπτυξιακά, χρηματοδοτικά εργαλεία.

Το Πρόγραμμα Νέαρχος, που χρηματοδοτεί έργα δημόσιου χαρακτήρα, θα δημιουργηθεί μέσα από τη συνεργασία του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ταμείο Παρακαταθηκών. Στόχος μας είναι να πολλαπλασιάσουμε τους πόρους που ετησίως διαθέτει το Υπουργείο για την κάλυψη κρίσιμων έργων στους τομείς λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων, της προστασίας του περιβάλλοντος, της δημιουργίας υποδομών αφαλάτωσης και δικτύων διανομής ύδατος και της διαχείρισης ενέργειας, ενώ θα καλυφθούν και οι πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή οι άγονες γραμμές.

Το Πρόγραμμα Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, προβλέπει την στήριξη των λειτουργικών εξόδων μικρών και πολύ μικρών νησιωτικών επιχειρήσεων μέσω μικροπιστώσεων ή επιχορηγήσεων.

Και το Ταμείο Θαλάσσιας – Γαλάζιας Οικονομίας, που θα προκύψει από την συνεργασία του Υπουργείου με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και θα εστιάζει στη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να στρέψουν το παραγωγικό τους μοντέλο σε δραστηριότητες της θαλάσσιας οικονομίας».

(από την εφημερίδα “Νεολόγος”).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

trending

πρωτοσέλιδα